Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimitaan jos toisella on iso suku ja toisella pieni (häät)

Vierailija
30.08.2017 |

Pitääkö edes olla tasapuolisesti vieraita kummaltakin?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummaltakin on sen verran vieraita kuin haluavat kutsua. Meidän häissä oli vaikka kuinka paljon miehen kavereita, mun kavereita taas oli ehkä viisi. Ei haitannut ketään.

Vierailija
2/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla.

Meillä miehellä suuri ja läheinen suku, minulla ei käytännössä juuri ketään lähiperheen lisäksi. Miehellä myös suurempi kaveriporukka.

Meillä oli melko isot häät, ja veikkaan, että "miehen puolelta" vieraita oli 60-70% ja loput "minun puoleltani".

Oltiin kuitenkin oltu yhdessä jo pitkän aikaa ennen häitä, joten myös toisten perheistä ja kavereista oli tullut läheisiä. Ei sitä siis häissä ollenkaan ajatellut, kenen puolelta kukakin läheinen ja toivottu vieras alunperin oli.

Pääasia, että olette molemmat tyytyväisiä vieraslistaan ja saatte tärkeät ihmiset paikalle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi? Onpa omituinen ajatuskin. 

Vierailija
4/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi häihin pitäisi kutsua ollenkaan sukulaisia? Parhaat juhlat syntyvät, kun paikalla on ihmisiä, joiden kanssa muutenkin viettää aikaa: ystäviä.

Vierailija
5/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi häihin pitäisi kutsua ollenkaan sukulaisia? Parhaat juhlat syntyvät, kun paikalla on ihmisiä, joiden kanssa muutenkin viettää aikaa: ystäviä.

Miksi luulet, että kukaan muu ei vietä sukulaisten kanssa aikaa?

Parhaat juhlat syntyvät, kun paikalla on oikeasti läheisiä ihmisiä, olivat ne sitten sukulaisia tai ystäviä. Ihme ajatus, että sukulaisuus automaattisesti tekisi ihmisistä tylsiä tai pakolla kutsuttuja vieraita. Jonkun sukulaisia ne sinunkin parhaat ystäväsi ovat.

Vierailija
6/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitaan niin kuin muissakin häissä. Kutsutaan ketä halutaan ilman mitään kiintiöitä.

Vierailija
7/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuota... Jotkut viettävät aikaa niiden sukulaistensakin kanssa. Minulle esimerkiksi serkkuni on läheisempi kuin yksikään ystäväni. Myös monen muun sukulaisen kanssa olen tekemisissä säännöllisesti ja he ovat minulle läheisiä. Siinä erittäin painava syy kutsua heidät häihini, jos sellaiset joskus ovat tulossa.

Vierailija
8/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ystävien häissä oli noin. Pyysivät kaikkia ystäviä menemään miehen suvun puolelle kirkossa, niin ei kumissut autiona toinen puoli.

Vierailija
9/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesällä kirkkohäissä. Morsiamen puolella oli noin 50 ihmistä, sulhasen puolella 10. En kokenut asiaa mitenkään ihmeelliseksi tai oudoksi. 

Vierailija
10/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö edes olla tasapuolisesti vieraita kummaltakin?

Kutsutte kummaltakin puolelta lähimmät ja käytte maistraatissa. Tai ette kutsu ketään ja käytte maistraatissa.Naimisiin kun pääsee ilman häitäkin.

Vierailija
11/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pieni suku, miehellä iso. Kutsuttiin vain ne oikeasti läheiset. Minun puolelta tämä tarkoitti kaikkia, koska olen kaikkien kanssa läheinen. Miehellä taas oli tätiä, setiä ja serkkuja joihin ei ollut ollut vuosiin tekemisissä joten kutsumatta jäivät. Tästä anoppi kyllä jaksoi ruikuttaa, mutta häät olivat meidän.

Vierailija
12/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin menetellen ne häät eivät poikkeaisi millään tavalla tavanomaisista kaveribiletyksistä. Minusta häihin tuo tietynlaista arvokkuutta, että kutsuvieraina on mummot ja vaarit, tädit ja sedät. Hassunkurinen ajatus, että ihan normibileissä, joita on joka viikonloppu,  yksi bilettäjä kekkuloisi jossain kermaleivosunelmassa, muilla osanottajilla sitten ylään, mitä sattuu.

Vierailija
13/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pieni suku, miehellä iso. Kutsuttiin vain ne oikeasti läheiset. Minun puolelta tämä tarkoitti kaikkia, koska olen kaikkien kanssa läheinen. Miehellä taas oli tätiä, setiä ja serkkuja joihin ei ollut ollut vuosiin tekemisissä joten kutsumatta jäivät. Tästä anoppi kyllä jaksoi ruikuttaa, mutta häät olivat meidän.

Tyypillistä että morsian pitää omaa sukuaan tärkeämpänä. Eikö juuri ne häät olisi ollut hyvä syy olla yhteydessä niihin lähisukulaisiin joita ei muuten paljon näe? Miehet ei nyt yleensäään ole hyviä pitämään sukulaissuhteita yllä, mutta ei se ole mikään syy olla kutsumatta häihin.

Vierailija
14/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on myös jos toinen osapuoli on ulkomaalainen. Harvoin kaikki läheiset voi matkustaa. Meidän häissä oli 3 hlöä miehen puolelta, loput mun.

Vierailija
15/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me "jouduttiin" tekemään kiintiöt, koska anoppi välttämättä halusi omat serkkunsa perheineen paikalle ja jos mun puolelta olisi tehty sama homma, se olisi ollut noin 30 henkeä lisää listalle. Eli meillä oli jako 30 kaveria, 30 mun sukulaista ja 30 miehen sukulaista. Sitten kumpikin jakoi tuon oman sukulaiskiintiönsä miten parhaaksi näki. Tilaan mahtui n. 100 henkeä maksimissaan. 

Vierailija
16/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin menetellen ne häät eivät poikkeaisi millään tavalla tavanomaisista kaveribiletyksistä. Minusta häihin tuo tietynlaista arvokkuutta, että kutsuvieraina on mummot ja vaarit, tädit ja sedät. Hassunkurinen ajatus, että ihan normibileissä, joita on joka viikonloppu,  yksi bilettäjä kekkuloisi jossain kermaleivosunelmassa, muilla osanottajilla sitten ylään, mitä sattuu.

Miksi ne sukulaispönöttäjät toisivat mitään lisäarvoa tapahtumaan? Minä ainakin haluan jakaa tärkeimmän juhlan tärkeimpien ihmisten kanssa.

Vierailija
17/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljellä oli ekassa liitossa tuollainen epämääräinen jako. No arvata tietää miksi ei kestänyt liitto. Hänen ex puolisolla oli iso suku. Rajattiin muistaakseen täteihin ym. Lapset jotka eivät asuneet kotona eivät saaneet tulla. Ystäviä ei saanut kutsua vain ne kaasot ja bestmanit. Olihan se kiva kun meidän väkeä oli alta 10. Puolison puolelta sata! Seliteltiin että sama sääntö molemmille. Veljeni laitteli salaa anteeksipyyntöjä. Kamalat häät. Kyräilyä ja riitoja. Tunnelma kamala.

Ero tuli. Tuli veljen uudet häät. Kumpikin kutsui ketä halusi rajoittamatta. Ainoa sopimus heillä oli että ketään ei kutsuta kutsumisen pakosta. Vieraita oli n.100.Aivan yli ihanat juhlat.

Vierailija
18/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin häissä jossa molemmat oli hyviä tuttujani. Olin kuitenkin enemmän morsiamen kuin sulhasen kaveri. Siitä huolimatta menin kirkossa istumaan sulhasen suvun puolelle jotta oli tasapainoisempi näky kirkossa.

Vierailija
19/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä että morsian pitää omaa sukuaan tärkeämpänä. Eikö juuri ne häät olisi ollut hyvä syy olla yhteydessä niihin lähisukulaisiin joita ei muuten paljon näe? Miehet ei nyt yleensäään ole hyviä pitämään sukulaissuhteita yllä, mutta ei se ole mikään syy olla kutsumatta häihin.

No huhhhuh! Jos on läheinen sukulaistensa kanssa, he luonnollisesti ovat tärkeitä. Jos taas ei ole, he eivät ole tärkeitä. Ei siinä ole mitään nokittelua morsiamen tai sulhasen suhteen. Ja etäiset välit on erittäin pätevä syy olla kutsumatta häihin. 

Minulle ei tulisi pieneen mieleenikään kutsua isäni puolen serkkuja häihini. He ovat minulle käytännössä ventovieraita ihmisiä, koska en näe heitä juuri koskaan. Osaa en ehkä edes tunnistaisi, kun viimetapaamisesta on niin kauan. Miksi haluaisin heidät mukaan tärkeään päivääni? Vain siksi, että ovat samaa sukua? En todellakaan. Mieheni taasen on paljonkin tekemisissä serkkujensa kanssa, joten he ovat luonnollisesti kutsuttujen listalla, kun häämme koittavat. Samoin ovat minun äidinpuolen serkkuni, joita näen usein. Pelkän sukulaisuuden perusteella kutsuminen olisi minusta naurettavaa.

Vierailija
20/21 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perutaan häät!