Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajaisitko eläimen päältä?

Vierailija
30.08.2017 |

Jos tiellä on pienehkö eläin(jyrsijä, lintu, jänis, kissa, supi, kettu tms) ja et voi väistää tai jarruttaa aiheuttamatta kolaria, niin ajaisitko eläimen yli vai aiheutatko kolarin?

Itse liiskaisin elukan empimättä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaisin päältä, tai toki toivoisin että eläin ehtii alta pois, mutta jos ei ehdi, niin ei voi mitään.

Vierailija
22/33 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä jarruttaisin, mutta en mitään äkkijarrutusta tekisi. Takanatulevallahan pitäisi olla turvaväliä ainakin sen verran että selviää siitä jos edessä oleva jarruttaa kevyesti. Toivoisin että hitaampi jarruttelu riittäisi ja eläin ehtisi pois tieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just meinattiin rysäyttää perään, kun edellä ajava nainen teki paniikkijarrutuksen jo kuolleen rusakon takia.

Vierailija
24/33 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tiellä on pienehkö eläin(jyrsijä, lintu, jänis, kissa, supi, kettu tms) ja et voi väistää tai jarruttaa aiheuttamatta kolaria, niin ajaisitko eläimen yli vai aiheutatko kolarin?

Itse liiskaisin elukan empimättä.

Tuollaista tilannetta ei pitäisi edes olla olemassa. 

Jos tulee eläin tielle, niin pienen väistöliikkeen voin tehdä tai nostaa jalan kaasulta, mutta siinäpä se. Kuten sanonta kuuluu, "mitään peuraa pienempää ei väistetä". 

Kyllä se on motarilla ihan normitilanne. Jos vedät liinat kiinni päsatäisen takia ja aiheutat ketjukolarin, niin se menee päästäisen pelastajan piikkiin. Ainoa voittaja on päästäinen.

Käytännössä näin, mutta lain mukaan tuon ei pitäisi olla mahdollista. Jos ajat toisen perään, olet ajanut liian lähellä. Mutta harva pitää motarilla riittävää turvaväliä. 

Se on tavoitteellinen pykälä. Autoissa, olosuhteissa ja kuskien havainnointikyvyissä on eroja, mitkä eivät mahdollista aina auton "pysäyttämistä tien näkyvällä osuudella".

Sen sijaan jos vedät motarilla täysin aiheetta ohituskaistalla lukkojarrutuksen, mitä päästäisen pelastaminen on, olet ehdottomasti syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, ellet jopa törkeään sellaiseen. Tilanteessa sinä maksat, sillä takana tulijoille tilanne tulee täysi yllätyksenä ja heillä on oikeus odottaa, ettei kukaan tee aiheettomia ja ennalta-arvaamattomia lukkojarrutuksia. Vähintäänkin vastuuta ja maksamista jaetaan.

Jos sen sijaan jarrutat peuran tai hirven takia, sinulla on oikeutus jarrutuksellesi, jolloin takana tulija voi joutua maksamaan.

Vierailija
25/33 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just meinattiin rysäyttää perään, kun edellä ajava nainen teki paniikkijarrutuksen jo kuolleen rusakon takia.

Rusakko, kuolleenakin, voi rikkoa auton puskurin yms.

Vierailija
26/33 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä oli sen just perään meinanneen rysäyttäjän TURVAVÄLI?

Vierailija
27/33 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tappanut metsähiiren, jonkun myyrän, kyyn, oravan, rusakon, sammakon, kanin, lokin ja jonkun pikkulinnun. Supikoira oli kerran lähellä, mutta ehti juuri alta ikävä kyllä.

Onko muilla enemmän tapettuja eläimiä?

Vierailija
28/33 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa sitä hyvinkin tietää, ettei pikkueläimien kohdalla jarrutella, jos on riski onnettomuuteen, mutta käytännössä tuo voi olla hyvin vaikeaa. Itsellä ainakin kaupunkinopeuksissa jalka menee automaattisesti jarrulle, kun orava tai siili tulee eteen. Onneksi ei ole tullut vastaavaa kovemmissa nopeuksissa vastaan, niin ei ole vielä tarvinnut testata, miten alitajunta silloin reagoi. Analyyttiseen pohdiskeluun noissa tilanteissa ei ole aikaa ja varaa.

Vierailija
29/33 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin vedin refleksillä jarrut pohjaan kun orava juoksi tien yli. Nopeutta oli 30 km/h ja tyhjä katu. En tietoisesti jarruttanut, joten helppo täällä on väittää, että ajaa vain yli. Voi käydä oikeassa tilanteessa eri tavalla...

Vierailija
30/33 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun alitajunta taas käskee tappamaan

Vierailija
31/33 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tappanut metsähiiren, jonkun myyrän, kyyn, oravan, rusakon, sammakon, kanin, lokin ja jonkun pikkulinnun. Supikoira oli kerran lähellä, mutta ehti juuri alta ikävä kyllä.

Onko muilla enemmän tapettuja eläimiä?

Kyllä mutta metsällä ja aseella. Karhu, susi ja hirvi vielä kaatamatta.

Vierailija
32/33 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaisin tietty. Toivottavasti muutkin tekee niin ainakin maatieajossa.

Vierailija
33/33 |
30.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajaisin mielummin auton penkkaan kuin tappaisin eläimen.

Toivottavasti kerrot tämän myös kaikille kyytiisi tuleville? Ehkä myös koetauluun näkyvilla laitettu tarra/lappu voisi ajaa saman asian?

Itse ainakin etsisin toisen kyydin, kuin tulisin kyytiisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi