Milloin synnytyksen jälkeen voi alkaa treenaamaan
vatsalihaksia? Entäs juoksulenkit? kyseessä normaali alatiesynnytys ilman tikkejä.
Kommentit (4)
En nyt ihan suosittelisi lähtemään suoraan synnäriltä juoksulenkille. Enkä tekemään vatsalihaksi.
Ennen kunnon vatsalihastreenejä täytyy tehdä pari viikkoa vatsalihasten tunnistusharjoituksia, eli sellaisia kevyitä liikkeitä. Itse sain synnäriltä ohjeet niihin. Ei siis suoraan normaaleja vatsalihasliikkeitä!!!
Ja juoksemista, hyppimistä yms. ei tosiaan saa heti lähteä tekemään, kohdunlaskeuma EI OLE pikkujuttu!!! Monet synnyttäneet äidit ei tätä käsitä, mutta se laskeuma voi tulla juuri sinulle. Ensin alapään lihakset kuntoon, joka päivä pitää jumpata lantionpohjalihaksia (tähänkin sain synnäriltä ohjeet) ja vasta kuukausien pääst hyppimään ja juoksemaan. Alkuun kuntoa voi hoitaa reippailla kävelylenkeillä ja toki sellaisessa jumpassa, jossa ei hyppyliikkeitä ole.
reipasta kävelyliikuntaa ja jumppaa jossa ei hyppyjä, ainakaan 4 kuukauteen. T:liikunnanohjaaja
Mulla on kokemusta vain sektiosta mutta kerronpa nyt oman versioni jos joku on samassa tilanteessa.
Mulle tehtiin hätäsektio josta toivuin ihmeen hyvin käveleväksi, lapsi oli pikkukeskonen ja elämänsä ekat 8 viikkoa sairaalassa.
Olen aina liikkunut paljon ja tässä stressitilanteessa tarve liikkua tuli vahvasti, aloitin siis ekan kerran salilla erittäin kevyesti jo 3 viikkoa sektion jälkeen- ilman hyppimisiä ja kevyillä painoilla.
4 viikkoa sektiosta uskalsin jo lenkkeillä hiukan juoksumatolla ja alkaa lisätä painoja vähäsen.
Lantionpohjan lihakset kannattaa tosiaan harjoittaa myös kunnolla, joka ilta kotona vaikka ennen nukkumaan menoa 5 minuuttia riittää!
No riippuu paljolti miten nopeesti palaudut, miten sua huvittaa kuntoilla!
Jos sää vaikka menet kävelylenkille niin voit siinä sivussa vähän juosta, katsot miten käy! Liian nopeesti ei kannata alottaa ihan täysiä.
Mää oon antanu ittelleni pari kuukautta ihan aikaa vaan palautua, sitten harrastaa ahkerammin ja tehokkaammin.
Mun synnytyksestä on nyt 6 kk ja paino lähtöpistettä parempi.
Käyn spinningissä, kävelen ja venyttelen paljon! Ihan huomaamattanikin alan venytteleen johonkin suuntaan -kunnon pitkiä syviä venytyksiä. Oon jääny koukkuun niihin. Vatsalihaksia en oo vielä alkanu pusertaan mutta eiköhän se päivä vielä tule! :))