Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

^^MAALISKUISET' 05 tiistaihin^^

04.04.2006 |

Tehdäänpä pieni muotoinen kysely..

1. Miten ruokailu sujuu? Syökö itse?

2. Maito? Meneekö pelkkä lehmän maito jo? Pitääkö maito lämmittää?

3. Onko tuttipullo käytössä? Ilta/aamupullona? Jätättekä milloin pois?

4. Entä tutti?

5. Pottailu?

6. Ulkoilun määrä päivässä?

7.Onko lapsesi saanut namia?

8. Motoriikka?

9. Puheenkehitys?

10. Yöt?

Tällästä tuli mieleen yöntunteina kun sykerö piti omia sambakarnevaalejaan. =)

Vastaan itse kunhan kerkeän.Mimmi on raivonnut koko tämän ajan jalassani roikkuen..On niin kamalaa, kun äiti on koneella.

Tästä mennään aamupalalle, ja sitten klo 9.30 neuvolaan.Minulle on painoa kyllä tullut, kun on ollut vähän retuperällä..Ei voi hetkeksikään hellittää, koska vaaka on armoton.. ;/

Tuulia, Mimmi ja sykerö rv 27+3

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan gallupin heti alkuun läjäytit. Laitankin vastaukset heti, jos vain saan kirjoitusrauhan. ;)

Hienosti uppoaa ruoka vaikka välillä kyllä on huomattavissa että väsyneenä temppuillaan enemmän ja joskus kyllästytään siihen suppeaan ruokavalioon joka meillä valitettavasti käytössä. Onneksi altistuskokeet&ravintoteraputin seuraavakäynti lähestyy, joten toiv. kohta päästään taas jo uusien juttujen makuun.

Mennään yhdellä korvikemerkillä. Menee jääkaapista -> lämmitettynä, eli ihan miten vain.

Tuttipullo on käytössä lähinnä " reissussa" tai sitten nokkamuki. Kotona juodaan mukista/lasista. Pullonlopullista poisjättöä ei olla vielä suunniteltu, kun nyt bussissa yms. " liikkeellä" olessa esim. vesihörpyt paljon tod.näk. sujuu paita kuivana. Sitten kun lämmintä, niin varmaan ei enää haittaa ja jätetään pois.

4. Entä tutti?

Ei ole koskaan kelvannut.

5. Pottailu?

Aamu- ja päikkäreiden jälkeiset pisut tulee nätisti pottaan, mutta kakkaaminen pottaan on nyt taas vaihteeksi hankalampaa. Mieluiten vain mennään johonkin nurkkaan ja ähkästään kerran (omassa rauhassa). Ei siinä potalle ehdi kiikuttamaan.

Unet eli 45min-3h ulkona ja aamupäivällä puistossa ½-1h ja iltapäivällä lenkki ja/tai puisto ½h-2h.

Ei eikä saa ennen 3v, jos musta kiinni. Mehut myös poiskuvioista, mutta varmaan tiukkalinja johtuu noista meidän ruoka-ainesopimattomuuksista enemmän kuin " periaatteesta" .

8. Motoriikka?

Toiv. ymmärsin oikein, mitä tällä haet. Mutta kävely sujuu sisällä, seisominen pihalla. Käsillänäpertely on aina ollut se juttu! Vilkutukset, taputukset, hammastahnatuubin avaus, osoittelu jne. tulivat tosi varhain. Nyt dubloja kasataan ja puretaan ja palikoita laitetaan " jukka-laatikkoon" .

9. Puheenkehitys?

Yleisimmät sanat ovat äiti, kukka (=ukka) ja lego, mutta muut sitten enemmän vahinkoja. Uusin tarkoituksellinen kommunikaatio-juttu on vastaus kysymykseen mitä leijona sanoo? V: grrrr!

10. Yöt?

21-21:30-->5-5:30, 1-2 herätystä, ei syöttöjä.

Tuulian kanssa ollaan samalla " pelkokertoimella" . Painoa on masukin mukana ja syöminkien jäljiltä tullut melkoisesti (kuten viimeksikin, mutta vähän vähemmän onneksi) ja ke ois neuvola. Saas nähdä mitä tämä täti tuumaa. Edellinen oli mukava, kun asiasta puhuttiin asiallisesti, eikä saarnailtu, muttei hyssyteltykään. Faktoja vain. Uudesta tädistä ei vielä ole kunnon kuvaa, kun vasta 1 masunla ja pojun 1v. nla takana.

Nyt pitää lopettaa - pojun purukalusto on reidessä kiinni!

-Eliisa & Oliver

Vierailija
2/11 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-77tuulia:

Tehdäänpä pieni muotoinen kysely..

4. Entä tutti?

5. Pottailu?

8. Motoriikka?

9. Puheenkehitys?

10. Yöt?

Vastauksi kyselyyn tulee tässä:

1. Ruokailu sujuu hyvin jos käsissä on jotain mielenkiintoista katseltavaa. Ei syö itse, ei ole vielä edes mitään mielenkiintoa.

2. Meillä ei juoda pisaraakaan maitoa, mutta jogurtteja, viiliä syödään ja puuron sekaan voi laittaa maitoa.

3. Ei ole pulloa käytössä

4. Tutti on käytössä, vähemmän päivällä, mutta yöllä niitä tarvitaan monta ( 8 kpl )

5. Pottaillaan joka päivä aina ruuan jälkeen ja yleensä sinne saadaan saaliskin. Viikossa ei enään montaa päivää ole jolloin esim. kakka tulee vaippaan.

6. Joinain päivinä pari tuntia ja joinain päivinä ei yhtään, riippuu siitä kuinka laiska äiti on.

7. Kyllä, annan kaikkea maistaa mitä itsekkin syön, paitsi en mitään salmiakkia.

8. Konttaa, seisoo ( joskus myös ilman tukea), kävelee tukea vasten.

9. Ei tule mitään selviä sanoja

10. Nukutaan vaihtelevalla menestyksellä. Yleensä sieltä sängystä kuuluu jossain vaiheessa yötä jotain huutoa, mutta rauhoittuu itsekseen siis yleensä, mutta tietenkin on niitä yöitä jolloin mikään ei kelpaa ja pitää vaan huutaa.

Nyt jaksoin taas kirjoittaa kun viime yönä olen saanut nukku ruhtinaallisesti koko yön ja aamupalan syöminenkin sujui aivan loistavasti.

Palailen taas illemmalla lukemaan teidän muiden vastauksi kyselyyn.

K ja Neea 4.3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin vastaukset gallupointiin.

***Nykyään sujuu ihan hyvin. Suu aukeaa lusikalle, eikä tarvitse maanitella tai harhauttaa. Paitsi ihan viimeisissä lusikallisissa. Olen kylläkin lähtenyt sille linjalle, että kaikkea ei tarvitse syödä ja ruokailu lopetetaan, kun protesti alkaa. Itse ei syö muutakuin leipää tms., mutta ei samaan aikaan ruokailun kanssa. Lähinnä alkupalaksi.

***Tuttelia enimmäkseen vielä. Muutamia kertoja olen tavallista maitoa antanut, mutta kun meillä aina joinain öinä itkeskellään ja päivällä kiukutaan, niin en ole päässyt selvyyteen, johtuuko se sitten tuosta maidosta vai ei. Siksipä ollaankin taas hetki ihan korvikkeella, ja seurataan tilannetta. Korvike menee huoneenlämpöisenä. Ei ihan jääkaappikylmänä, vaikka olenkin jo alkanut siedätyshoidon.

***Tuttipullosta juodaan ainoastaan välipalavelli. Helmi olisi valmis jättämään pois. Siis ei varmaan huomaisi, vaikka ei enää pullosta saisikaan, mutta mä en ole valmis vielä siirtymään vellistä jogurtteihin, koska tiedän, ettei Helmi syö samaa määrää jogurttia luaikalla kuin syö velliä pullosta. Ja onhan se kiva rauhallinen yhteinen hetki, kun syötän sen vellin hänen istuesa sylissä.

4. Entä tutti?

***Tutti jäi pois jo n. 6 kk iässä. Oli silloin mukana vain parvekepäikkäreille nukutettaessa.

5. Pottailu?

***Ei harrasteta vielä. Pari kuukautta sitten ostin, ja silloin koitettiin viikon verran, mutta kun ei siitä ollut mitään iloa, niin ajattelin, et odotellaan siihen, että tyttö ymmäertää jotain ko. asiasta. Potta on kyllä kokoajan näkyvillä kylppärissä, joten tiettä kyllä sen. Osittain pottailun vähäisyys johtuu myös mun laiskuudesta. En vaan jaksa kiikuttaa tyttöä siinne, kun tiedä, ettei siisnä kauaa istuta ja saldona on nolla pissa tai kakkaa.

***Ei ole mikään vakio. Joinain päivinä ei käydä ollenkaan ja voi olla kolmekin päivää putkeen, ettei käydä ulkona. Tai Helmi ei käy. Sitten taas joskus käydään monena päivänä putkeen. Lähinnä kaupassa (ruoka tai shoppailemassa kauppakeskuksessa) tai muuten kävelyllä. Ulkoleikkejä ei vielä olla harrastettu.

***Ekan kerran sai maistaa jo 7kk iässä minulta vähän irtokarkkia. Ihan murusen. Ja olen sen jälkeenkin pienen murenen antanut, jos itse syön. Yhteensä on saanut ehkä n. 7 kertaa nyt. Ja ihan kaikenlaista, paitsi ei salmiakkia.

8. Motoriikka?

***Pääasiassa konttaa ja kävelee tukia pitkin. Nyt on pian 2 viikkoa ottanut askelia ilman tukea ja pisin kävelymatka on n. 2 metriä. Sorminäppäryys on ihan hyvä eli pinsettiotetta käytetään. Osaa myös taputtaa ja heiluttaa. Nyt on alkanut myös laittaa tavaroita niille kuuluville paikoille, esim. leluja lelulaatikkoon ja palapelimaton palasia kohdalleen. Suurinta hupia on kuitenkin edelleen lelujen heitteleminen ympäri huonetta ja sen palapelimaton purkaminen. Mukista ei osaa juoda itse kiinni pitäen. Yleensä jos annan mukin käteen, niin se käännetään nurin ja pureskellaan pohjaa. Kirjan sivujen kääntelykin on melko tuore taito. Osaa tulla sängystä tai sohvalta pois peppu edellä.

9. Puheenkehitys?

***Ei juurikaan tunnistettavia sanoja. Tavuja ja muita äänteitä lähinnä.

10. Yöt?

***Menevät vaihtelevasti. esim. viime yönä nukkui hiiskahtamatta 21.30 - 7.45. Yllensä yöunet otetaaan vlillä 21 - 7. Eilen vain nukkui päikkäreitä niin pitkään, ettei yöuni tullutkaan normaaliin aikaan. Sitten taas joinain öinä itkeskeellään milloin mistäkin syystä. Pääasiassa nukutaan hyvin. Onneksi. Yöllä ei enää syö.

Että tällälailla meillä. Onhan tässä vielä paljon juttuja joita pitäsisi alkaa harjoitella. Kuten tuo pottailu ja itse syöminen. Mutta kaikki ajallaan. Esim. kesä tuntuisi aika hyvältä ajalta tuon pottailun suhteen, kun ei ole niin kovasti vaatetta päällä ja voi lirutella vaikka suoraan maahan.

Hitto, kun meikäläisellä on juilinut iskiashermoon nyt viikon verran. Niin, liikuntahan siihen auttaisi ja varsinkin kurmittava sellainen, mutta kun ei tuota jaksa harrastaa... Pitänee vaan ottaa Panadolia ja toivoa, että se siitä hiipuisi itsellään pois.

Mä menen huomenna miehen ystävänpäivälahjaksi antamaan kasvohoitoon! jee! Hieman hemmottelua. Tsoin vähän eplottaa, mitä se hoitaja sanoo mun pärstästä, kun se ei ole mitenkään kauheen hyvässä kunnossa. No hei! Siksihän mä just sinne olenkin menossa! Ja sen jälkeen mennään Ikeaan. Toivottavasti naama ei ole ihan näkkärillä. Kai se jotain meikkivoidetta vois laittaa...

Oukki doukki. Nytpä ei muuta. Heissan vaan !

lehtovi ja Helmi 28.3.

Vierailija
4/11 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolaterkut!!

Mimmin mitat laitan 1v-neuvolapinoon..Hienosti meni, vaikka hieman piikki itkutti. Oma napa on myös ok, paitsi se PAINO (murinaa). Tai neuvolantädin mielestä vähän painoa tullut kaiken kaikkiaa, tämä koko stressaaminen on vaan minun oman pään juttu->tahdon näyttää sille diabeteshoitajalle että vain se 6kg tulee!!!! ) eli arvot: sokerit 4.6, paineet 110/67, hb 131, sf-25cm, syke 155 ja paino 74.2kg. Yhteensä painoa tullut siis nyt sen 4.2kg. Seuraavaan neuvolaan ei saa yhtään tulla lisää painoa, joten tiukka kuri jälleen.. =)

Vastauksia:

1.Nyt ruokailu on vähemmän rasittavaa.Mimmi syö edelleen sormin ja nyt oppinut lusikallakin saamaan jotain suuhun.Syöttää ei pääsääntöisesti saa..neiti ite!!!

2. Ilta ja aamumaitoon olen laittanut nannin korvikejauhetta->käytetään se pois. Samoin nämä maidot pitää olla hieman lämmitettyä,kylmä ei oikein mene.Muuten päivällä juodaan lehmän maitoa ja kylmänä.

3.Tuttipullo on käytössä juuri aamuisin ja iltaisin, ei juurikaan muulloin.Tämä on vielä sellanen läheisyys hetki..mutta luulen tuon nannin jälkeen jätetään pullotkin pois.

4. Tuttia syötäisiin aina, mutta se on vain unikäyttöön.Myös autossa on saanut tuttia tai jos kovin harmittaa. Pyritään siihen, että on vain unien aikana. Pois jättöä ei olla suunniteltu vielä.

5. Pottailu on samassa jamassa vieläkin.Pissat kyllä saahaan unien jälkeen aikaseksi, mutta kakasta ei tietoakaan kun neiti kakkaa ihan milloin huvittaa ja tosi salakavalasti ;)

6. Päivittäin käydään aamu ja iltapäivällä ulkona, hieman riippuu kauan jaksetaan olla. Kevään myötä toivottavasti aika pidentyy, kun sitten siellä on jotain tekemistäkin--nyt on tylsää!!

7. Kyllä meillä on namia saanut pienissä määrin maistaa. Lakua ja suklaamunasta hieman. Äkkiä oppii että sehän on hyvää!!!!

8. Meillä Mimmi kävelee ja nyt kävelee jo kengät jalassakin. Aluksi se oli aivan kamalaa. Uusin juttu on palikoitten saaminen oikeisiin reikiin laatikkoon..

9. Sanoja on se mummo ja viime viikolla tuli äiti. Nyt äitiä osataan oikein äänen kanssa huutaa!! Muita selviä ei ole..koirat läähättää ja kissa pitää sellasta heleää ääntä.Hassun kuulosta..auto pärisee yms.

10. Yöt menee pääsääntöisesti heräämättä klo 21-7. Nyt onneksi useammin kello on lähemmäksi seitsemään kun kuutta ;) Omassa huoneessa suljetun oven takana nukkuu..

Jos jollain tulee lisää kysymyksiä mieleen, niin laittakaas.

Tuulia +co

Vierailija
5/11 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailu sujuu varsin hyvin. Nyt kun ollaan jo totuttu kotiruokaan niin ruokailu menee ihan mallikkaasti. Jenna ei syö vielä itse, ainoastaan pieniä paloja laittaa sormin suuhun.

Tavallista rasvatonta maitoa on juotu jo jonkin aikaa. Kylmä maito ei mene, ei sitten millään! Eli aina on lämmitettävä.

Meillä on käytössä nimenomaan ilta- ja aamupullo. Muulloin ei pulloa enää käytetä. Olenkin tässä ajatellut, että jos pikkuhiljaa yrittäisi siirtyä kokonaan pullosta pois.

4. Entä tutti?

Tutti ei ole kelvannut koskaan.

5. Pottailu?

Pottaillaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Pissat saadaan joskus pottaan aikaiseksi, mutta kakka ei ole tullut vielä koskaan. Olen aika laiska potattamaan.

Arkisin yritän käydä Jennan kanssa kerran päivässä ulkona sellaisen tunnin verran. Jos on kurja ilma tai äitiä muuten vaan laiskottaa, niin ei välttämättä käydä ulkona lainkaan päivän aikana. Koen kyllä tästä todella huonoa omatuntoa. Viikonloppuna sitten panostetaan vähän enemmän tuohon ulkoilupuoleen.

Kyllä Jenna on nameja maistanut, lakua, hedelmänamuja ja suklaata. Saanut haukata minun namista. Vain sellaisia pieniä maistiaisia. Mehua/limpparia ei olla juuri annettu. Pillimehua on joskus maistanut, mutta ei ollut mikään suursuosikki.

8. Motoriikka?

Ryömii, kontaa, seisoo, kävelee tukea vasten. Taputtaa, heiluttaa ja leikkii mielestäni aika taitavasti jo " laululeikkejä" (äiti laulaa ja Jenna ja äiti leikkii, esim hämähäkki-laulu). Piirtää, kasaa palikoita, laittelee palikoita laatikkoon yms.

9. Puheenkehitys?

Selkeitä sanoja: äiti, izi, pupu, kakka, vaippa, pappa. Omaa juttua tulee ihan taukoamatta ja suurella äänellä!

10. Yöt?

Illalla mennään nukkumaan 20:00. Aamulla herätys on noin 7:00. Viikon aikana tuo aamuherätys on aikaistunut reilulla tunnilla.

Näin siis meillä.

Marju ja Jennukka

Vierailija
6/11 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaksi vastailen galluppiin.

-Ruokailu sujuu jotenkuten, syötän tasan niin kauan kuin suu aukeaa lusikalle, lopetan kun menee pelleilyksi. Joskus menee enemmän joskus vähemmän. Itse ei todellakaan syö, porsastaa vaan, jos yrittää antaa itse syödä.

-Juo ihan lehmänmaitoa (hieman lämmitettynä), tosin laktoositonta, kun itsekkin sitä juodaan, myös jogurtit ja muut maistuu.

-Huokaus.. Tuttipullo on AINOANA käytössä. Maitoa ei mene tippaakaan nokkamukista tai tavallisesta lasista. Miten te ootte saaneet se pois??

4. Entä tutti?

-Tutti on käytössä, enkä unelmoikaan vieroittavani siitä, kun kakkonen tulee aivan pian. Kuitenkin lähinnä unitutti.

5. Pottailu?

-Pottailee ja pissat saadaan aina hienosti pottaan, kakkeleita en ole edes yrittänyt metsästää vielä.

-Päivittäin nukkuu päiväunet ulkona (2-3h), samalla käydään kävelyllä. Vielä ei olla erikseen ulkoiltu, kun Eeli ei kävele.

-Hieman on saanut maistella, mutta kun tuo hampaiden harjaus ei oikein onnistu, en ole paljoa antanut mitään sokerista.

8. Motoriikka?

-Tukea vasten kävelee (muutamia hätäisiä askelia ilman), seisoo tuetta pitkiäkin aikoja, mutta varvastuksen takia käydään fysioterapiassa. Jalkaterät ovat myös kääntyneet hieman ulospäin varvastuksen takia. Pinsettiote löytyy ja osaa taputtaa, jukka-laatikkoon menee pyöreä palikka oikeaan reikään.

9. Puheenkehitys?

-Sanoo äiti ja isi tarkoituksella, kakkaa höpöttää ja välillä papukaijana toistaa sanoja, mitä itse sanotaan.

10. Yöt?

-Yöt on menneet hienosti jo monta kuukautta, tietenkin hampaiden tulot ja sairastelut vaikuttaa, mutta nukkuu 20.00-7.00 välisen ajan omassa huoneessaan suljetun oven takana. Joskus kuuluu kälätystä keskellä yötä, mutta itse nukahtaa uudelleen.

Sellaista.. Eeli on jo tänään ollut paremmalla tuulella, enää ei ole kuumetta. Mukavaa kun toinen taas naureskelee ja on oma itsensä!

Meille tuli tänään koevedokset niistä yksvuotiskuvista ja ne onnistui aivan mahtavasti! Nyt on vaan yksi ongelma, mä haluaisin ne kaikki kuvat ;) Noh, täytyy yrittää pysyä kohtuudessa.

Rosa rv 31+4 ja pikku-E

Vierailija
7/11 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja heti kalluppiin...

Ruokailut sujuu ihan ok. Suu aukeaa lusikalle, ja jonkun verran saa omalla lusikallakin evästä suuhun. Maidon juo itse, nokkamukista.

" Oikeeta" maitoa on juotu noin kuukauden verran. Tavallista rasvatonta maitoa siis. Ei tarvitse lämmittää.

Ei ole koskaan ollut käytössä.

4. Entä tutti?

Ei ole koskaan ollut käytössä.

5. Pottailu?

Potta saatiin 1-vuotislahjaksi. Ei oikeen onnistu vielä...

Päiväunet ulkona 1-1½. Lisäksi käydään kävelyllä/pihalla leikkimässä.

Ei ole. Saa maistaa sitten kun ymmärtää itse pyytää.

8. Motoriikka?

Kävelee, kiipeilee, lusikka pysyy kädessä, osaa rakentaa tornin (liittyykö nämä edes motoriikkaa...?)

9. Puheenkehitys?

Omaa puhetta tulee ihan jatkuvasti. Ainut ymmärrettävä sana on " heppa" (tietää mikä se on ja osaa sen sanoa).

10. Yöt?

Nukkumaan n.klo 21.00, uusi päivä alkaa n.klo 8.00. Aamuyöstä tulee (siis nostan) yleensä meidän sänkyyn ja siinä tursottaa sitten aamuun.

Vierailija
8/11 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva galluppi, vastailenpa, jos ehdin, ennenkuin käsky käy ulkoa vaunuista ;)

1. Miten ruokailu sujuu? Syökö itse? Ei syö vielä itse lusikalla, sormiruokaa kyllä. Muuten ruokailu sujuu yleensä hyvin, kun on kädessä jotain mielenkiintoista tutkittavaa.

2. Maito? Meneekö pelkkä lehmän maito jo? Pitääkö maito lämmittää? Pelkkää rasvatonta lehmämaitoa menee, ei lämmitetä.

3. Onko tuttipullo käytössä? Ilta/aamupullona? Jätättekä milloin pois? Ei ole käytössä ollenkaan.

4. Entä tutti? Tutti on käytössä, tai ainakin viisi kappaletta ;)

5. Pottailu? On ruvettu aika vasta treenaamaa, pissat tulee aika usein, yhtään kakkaa ei olla vielä saatu metsästettyä pottaan.

6. Ulkoilun määrä päivässä? Vaihtelee ihan säästä riippuen, äidin laiskuudesta riippuen ja siitä käydäänkö rattailla esim. kaupungilla, mutta nukkuu joka päivä päikkärinsä ulkona, eli n. 2h ja lisäksi pyritään muuten ulkoilemaan ainakin se 1h.

7.Onko lapsesi saanut namia? On saanut. Mies syöttää salaa esim. jäätelöä ja minä olen vihainen :( Pullaa saa silloin maistaa, kun sitä sattuu kahvilla olemaan meillä muilla.

8. Motoriikka? Kävelee jo aika hyvin sisällä, ulkona ei ilman talutusta. Hienomotoriikka mielestäni ikäisellään tasolla, kokoaa jonkin verran legoja, työntelee erimuotoisia " palikoita" semmoiseen Tupperwaren palikkapalloon (enpä tiedä tuolle parempaa nimeä). Näppärästi saa aika pienetkin leivänmuruset yms. peukalo-etusormiotteella ongittua lattialta tai pöydältä.

9. Puheenkehitys? Äiti, isi, anna... nuo nyt ainakin tulee ja tietää, mitä tarkoittaa niillä. Paljon sitä " omaa höpöttelyä" . :)

10. Yöt? Parempia, kuin esim. kuukausi sitten, mutta vieläkin vähän vaihtelee yöstä riippuen. Nukkumaan n. 20.30-21.00 ja aamuherätys yleensä n. 8.00. Joskus saattaa tosin posotella 10.00 ja se on jo ihan luksusta :) Yössä herää tuttia kätisemään 1-4 krt.

Nyt ei sitten enempää, pitää lähteä tekemään makaroonilaatikkoa! :o)

Neiti+Aatu 16.3

Vierailija
9/11 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vastaukset

**Hyvin syö. Itse napostelee jotain sormin omalta lautaselta ja mä syötän toiselta oikeaa ruokaa. Lusikallakin rähmitään jo välillä lautasen suuntaan.

**Maitotreenit käynnissä. Juo itse nokkiksesta. Päivällä koitan tarjota jääkaappikylmänä lasista, mutta ruokailun jälkeen usein lämmitän vielä nokkiksessa loput. Kun kylmänä ei juuri suostu juomaan. Aamulla ja illalla lämmitettyä nokkiksesta.

**Ei käytössä ollenkaan.

4. Entä tutti?

**Koitetaan käyttää vain nukahtamiseen, joskus tulee lipsuttua. Varsinkin autossa ja rattaissa. Sängyssä niitä on paljon. Tuttishowsta joku päivä jo kerroinkin :)

5. Pottailu?

**Tänään huomasin, että kun kysyin Kaisalta potalla " tuleeko pissa" , niin tyttö tietoisesti pissasi. Tai sitten se oli vaan hirmuista tuuria. Kakka on tullut pottaan jo useamman viikon ajan. Useimmiten tosin siirrytään potalle, kun huomaan Kaisan kakkaavan.

**Me käydään lähes joka päivä ulkona, kun Kaisa pitkästyy kotona oloon helposti. Jos ollaan shoppailemassa tai vieraisilla, niin saattaa varsinainen ulkoilu jäädä väliin. Yleensä pistäydytään kerran päivässä lähipuistossa. Vaunulenkillä Kaisa ei viihdy yhtään.

**Ei karkkia, mutta jätskiä ja kakkua on maistanut synttäreillään. Ja pullaa saa äitiltä aina kun ollaan jossain kahvilla. Marie-keksejä myös natustellaan mieluusti.

8. Motoriikka?

**Ottaa askelia ilman tukea, seisoo satunnaisesti myös paikoillaan. Treenit tässäkin menossa. Noukkii pieniä juttuja taitavasti. Palikoita pudotellaan koloista ja tavaroita laitetaan korista toiseen. Palloa heittää ja vierittää.

9. Puheenkehitys?

**Osoittelee kaikkea maan ja taivaan välillä ja sanoo " kato" . Äittä, kot kot (=kana) ja a tutu (=tutti) ovat myös tunnistettavissa. Mitään noista en vielä ole kelpuuttanut ensisanaksi vauvakirjaan. Kirjoitan sitten, kun sanoo oikeasti jonkun sanan... Tuota omaa puhetta ja pulputusta tulee kaiken aikaa ja kovaa.

10. Yöt?

**Nukutaan heräilemättä 11h. Tätä autuutta on kestänyt jo aika pitkään.

kua ja Kaisa 25.3

Vierailija
10/11 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastailenpa minäkin kysymyksiin :)

- Ihan suht hyvin tuo sujuu kun tietää oikeat kikat :) Syö itse sormin, omaa lusikkaa en ole vielä antanut

- menee lehmänmaito, tosin annetaan nyt vielä laktoositonta kun aiemmin tavallisesta maidosta tuli kait oireita. Maitoa en ole lämmittänyt 10 kuukauteen.

- on käytössä, aamu ja iltapullona. Sen vuoksi että nokkamukista joisi mieluiten vettä, ei maitoa. Kesällä yritetään päästä pulloista pois.

4. Entä tutti?

- huoh. On käytössä ja tiukasti onkin. Kun tutti nähdään alkaa hirveä huuto että se pitäis saada.

5. Pottailu?

- ei aktiivisesti pottailla. Viihtyy potalla mutta ei tuloksia.

- Kyllä se on tunnista kolmeen tuntiin. Nytkin, vaikka menin töihin. Hoitajalle annettu samat " ohjeet" että ainakin päikkärit pitää ulkona nukkua jos ei lähdetä ulkoilemaan.

- kyllä ollaan maisteltu esim. synttäreillä kakkua ja keksiä mutta vähäisissä määrin sen vuoksi että hampaiden pesu ei oikein luonnistu.

8. Motoriikka?

- Aika hidasliikkeinen tyttö meillä, menee tällä hetkellä peppukiitoa. Seisoo hetkittäin ilman tukea ja kävelee joitain askelia taaperokärrillä. Ei nouse itse seisomaan.

Sorminäppäryys mielestäni hyvä, esim. pinsettiote on ollut 8kk iästä asti hyvä. Osaa raaputtaa esim. tarraa pois.

9. Puheenkehitys?

- Vilkutuksen yhteydessä hei hei, jos kysyy miten hauva sanoo v: hau hau, kissa mau. Sanoo äiti ja isi, vauva, ankka. Omaa höpötystä ja merkityksettömiä sanoja joitain kuten pappa ja mamma.

10. Yöt?

- no jaa. Aiemmin meni paremmin,nyt on pari-kolme viikkoa keikuttu pitkin yötä. Semmoset 2-8 herätystä pitkin yötä

Jeps, siinäpä vastaukset, kivoja kysymyksiä oli! Nyt meen seurustelemaan ukon kanssa :)

Vierailija
11/11 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa niin kiva gallup että vastaanpa minäkin, yleensä en paljon enää ehdi kirjoittamaan mutta silloin tällöin käyn kyllä muiden kuulumisia lukemassa.

-

Ei suju kovin hyvin... Tyttö on todella kranttu ja lisäksi haluaisi syödä itse. Sormiruokaa syö yksi pala kerrallaan, samoin leipää esim. sämpylästä annetaan puolikas käteen. Lusikkaa olen pari kertaa antanut kokeilla, mutta hämmentää sillä vain ruokaa lautasella.

Pelkkää lehmän maitoa nykyisin. Annetaan jääkaappikylmänä. Menee vielä tosin aika vähän laisesti, viikko sitten lopetin imettämisen joten aika uusi juttu vielä.

Ei ole ikinä ollut. NOkkamukista juodaan maito tai mukista.

4. Entä tutti?

Ei ole ikinä kelvannut.

5. Pottailu?

Nykyisin olen laiska sen suhteen... Alle vuoden ikäisenä tuli aina kakka pottaan, mutta enää ei tule niin säännöllisesti joka aamu vaan millon sattuu päivän aikana, joten pottailu on nyt vähän jäänyt.

Nukkuu kahdet päikkärit 1-2 h ulkona. Lisäksi käydään vaunukävelyllä lähes joka päivä.

Karkkia ei saa kun vasta sitten kun osaa itse pyytää. Mutta Muumi-keksejä syö silloin tällöin ja välillä annan kahvipöydässä kakkua tai piirakkaa. Täytekakkua sai maistaa synttäreillään mutta ei maistunut.

8. Motoriikka?

Kävelee tukea vasten ja työntää taaperokärryä (9 kk iästä lähtien) mutta ei kävele edelleenkään ilman tukea eikä seisokaan kuin hetken. Ei nouse seisomaan ilman tukea. Konttaa, kiipeilee sohvalle, portaat ylös, keittiöjakkaralle... Tulee sohvalta ja sängyltä itse jalat edellä alas, vilkuttaa ja taputtaa, laittaa rasioita sisäkkäin, keinuu keinuhevosellaan ja lujaa. Niin ja kääntelee kirjojen ja lehtien sivuja. Ei rakentele palikoista tai legoista vielä kovin onnistuneesti mitään, enemmän tykkää hajottaa ja purkaa. Ei osaa vielä laittaa juuri lahjaksi saadun palapelin paloja paikoilleen.

9. Puheenkehitys?

Ekat sanat olivat äiti, isi, pappa oikeissa tarkoituksissaan. Nyt tulee myös lamppu, loppu, ankka, kakka (=kukka), tätä (=täti) ja juuri opittuina tyttö ja vauva. Juttelee omaa kieltään lisäksi kovasti, osaa matkia kissaa, lammasta, kanaa ja ankkaa ja muutenkin on kova tyttö matkimaan muita. :)

10. Yöt?

Imetyksen lopettamisen jälkeen jo paremmin: nukkuu 20-07 heräämättä yleensä kertaakaan. Aikaisemmin herättiin 1-3 kertaa yössä.

Nyt kuuluukin partsilta jo huutelua, pitää mennä....

Elli ja pikku-neiti 25.3.