***Huhtihurmureiden tiistai***
Kommentit (40)
Heips huhtimammat pitkästä aikaa! :) Ja hurjan paljon onnea niille joilla on jo vauva kainalossa tuhisemassa!
Kylläpä sitä kovasti toivookin, että jotain alkais tapahtua. Menkkakolotusta on välillä niin selän kuin alavatsankin puolella, joskus pieniä supistuksia. Mutta eipä sitten juuri muuta. Ei ole edes mitään siivous- eikä muutakaan vimmaa, sen kun vain odottelen ja kulutan aikaa...
Mulla oli viikolla 37+0 lääkärikäynti äitipolilla ja silloin lääkäri arvioi vauvan painoksi 3300 g ja meikäläisen lantion ahtaaksi. Niinpä saatiin sitten uusi arvioaika 10.4 (LA). Ensi maanantaihin siis ainakin vaan odotellaan, jos ei vauva rupea syntymään ennen sitä. Toivon että päästäis matkaan niin että rupeis syntymään omia aikojaan! Minua jotenki tympäsee mennä sitte sinne arvioon, vaikka voi kyllä hyvin olla että sille tielle sitten jäädään, kun vauva on varmasti kasvanu tässä kolmessa viikossa jo paljon, eikä ne kai kovin suureksi uskalla sitä päästää.. jos mahtuu syntymään sittekään alakautta. Olisin halunnu synnyttää mahdollisimman luonnonmukaisesti, ja en haluais sektiota. Pelottaa jos siihen päädytään, vaikka toisaalta se on sitten hyvä, jos vauva ei mahtuis syntymään muulla tavoin. Jollakin laillahan se on sieltä ulos saatava... Huoh!
Sairaalakassi on suurinpiirtein pakattuna.. Mutta kertokaapas, mitä naposteltavaa sinne kannattaisi pakata mukaan? Mitä aiotte ottaa tai mitä teillä oli? Tuota eväspuolta muutenkin, onko jotain mitä kannattaa olla mukana? Pillimehuja? Mulla on kassissa nyt lakuja, ei vielä muuta syötävää.
Iloista mieltä ja kärsivällisyyttä odotukseen meille kaikille ;)
Tiitiäinen rv 39+1
Ja kaikille muillekkin kilokaupalla onnea,jotka ovat nyyttinsä jo hakeneet,mutta en ole muistanut onnitella!!
Meillä vauva-arki menee jo rutiinilla.
Tosin minulla on vähän ongelmia maidon kanssa.Kysyntä on suurempaa,kuin tarjonta ja siksi olenkin joutunut antamaan vauvelille lisäksi korviketta,lähinnä öisin,jotta kaikki saavat unirauhan ja meillä yöllä herätäänkin noin 2-3 tunnin välein syömään.
Päivällä ollaan pelkän tissin varassa ja silloin syödäänkin sitten vähän useammin.
Osasin varautua tähän maidon vähäisyyteen,koska esikoisen aikana kävi aivan sama juttu.Ja tälläkään kertaa en tästä ota mitään paineita.
Jos oma tuotanto ehtyy,niin siinä sitten käy niin ja sillä sipuli.
Kaikkeni olen yrittänyt ja yritän edelleen,mutta en ala maailmaani kuitenkaan kaatamaan.
Isovelikin tykkää hoitaa vauvaa ja oli reippaasti iskän apuna,kun vauva kylpi ekaa kertaa.
Ja aina illalla nukkumaan mennessä muistaa käydä antamassa pikkuiselle hyvän yön suukon.Niin suloisia poikia,että!!!
Meillä muuten lähit napatynkä irti 1.4,että ei se laskettuaikani ollutkaan ihan aprillia..
Onkos muilla ollut jo mietintämyssyt päässä nimen vuoksi?
Meillä on etunimi ollut jo pitkään tiedossa ja se on jo ollut käytössä ihan syntymästä saakka.Toinen nimikin tuossa on jo vahvistunut,että alkaa olemaan se asia pulkassa.
Ristiäisiä tässä on alettu nyt suunnittelemaan ja niitä meinasimme äitienpäivän jälkeiseen viikonloppuun.
Tässä on meille tulossa vähän kaikensortin juhlaa,joten emme halua vauvan juhlia samaan ryppääseen,vaan ihan suosiolla siiretään vähän tuonnemmas=)
Mutta nyt on kuultavissa,että olisi ruoka-aika,joten ei auta kun mennä=)
Niksu ja poika 1vk 4pv
Melkoisen hiljaista on suppareiden suhteen täälläkin.Nyt tosin ovat vähän siirtyneet selänpuolellekin jo.
Haalari-asiaa on täälläkin pohdittu...Mukaan ilmeisesti lähtee vähän kevyempi versio toppahaalarista ja fleece-peite varoiksi.
Taidanpa minäkin mennä ja hommata sellaisen kauratyynyn.Mulla kun on supparit ottanut justiin selkään melkoisesti.Siinä ei sitten enään ole hieronnat auttaneet,ennemminkin niin,että olen huutanut miehelle IRTI!
Sanoiko joku,että spinaali auttaisi epiduraalia paremmin juuri selkäpuolen kipuihin?
Meillä lapset ihmettelee,miksi se vauva ei jo voi tulla kun kohta äidin maha repeää....Niinpä!Kaikki housutkin tuntuu enemmän tai vähemmän epämiellyttäviltä.Kiristää,puristaa,rullaantuu jne.
Ei muuta kuin jaksamisia loskan keskelle =O)
mamix4x 37+6
Neuvolasta juuri kotiutuneena ja vaihteeksi hyvillä mielin.. Neuvolantäti meinas, et ei se meidän pieni varmaan kauheen paljoa mee lasketun ajan yli, ku alkaa olla aika ahtaan oloset paikat.. Itellä ei vaan oo mitään ennakoivia tuntemuksia, mut pientä toivonkipinää th sytytti.. Aamulla ennen kouluun lähtöä mies käski kysyä neuvolassa, et jos vauvan sais jollain ihmekonstilla jo ulos, hän kuulemma kaipaa taas mun litteää mahaa..Saa nähä kuinka hyvin tästä sitte palaudutaan..Eilen ois taas tarvinnu käydä lykkimässä vaunuja ulkona ihan harjotuksen vuoksi ja nalle puh olis pitäny ottaa kyytiin..
Haalareista sen verran, et me on aateltu kans pärjätä ihan äitiyspakkauksen haalareilla ja sit mun pikkuveljen aikasella äitiyspakkauksen haalarilla. Alle sitte vaan tarpeeks vaatetta, jos tää kevät ei tästä edisty..
Jos sitte jatkais touhuilua, ni vois se painovoima vaikka vähän vetää vaavia alemmas..
Hipsu 38+2
Ittelläni alkaa jännitys olla jo käsin kosketeltavaa kun huomenna aamulla 7.30 pitää olla käynnistyksessä seinäjoella. En oikeen saa mitään aikaseks ja päätä särkee. Ehkäpä on änitys päänsärkyä. Onneks yö meni suht. hyvin vaan yhellä vessa reissulla. Oon suomannut et 3. älkeen yöllä oon joka yö hereillä et liekö se sit vauvan rytmi kun syntyykin, ehkäpä.
Jotenkin kauheen epätodellista et vauva tosiaan syntyy jo tällä vkolla ja seuraavaks tuun kotia vauvan kanssa. Onhan sitä jo odotettukkin, mut silti niin utoa. Esikoiset odottaa kovaa vauvaa ja siks toivonkin et käynnistyis melko nopeeta eikä mahottoman kauaa tarvis olla sairaalassa.
Kuulin et Seinäjoella on aika paljon porukkaa synnärillä tällä hetkellä, saa nähä mahtuuko sekaan =)
Mulla on vauvalle alusvaatteet, plyyshi puku ja kevyt vanupuku varattuna ku kotiudutaan. isäks ksan fleece peitto on jos kylmä auto aluksi. Myssy ja tumput kans.
Mulla sairaala kassissa lakuja, musaa, vesipullo ja banaania, omenia lähinnä isälle. Lukemista kans.
Jos ei musta vähään aikaan kuulu niin opettelen taas vauva arkea, mut yritän saada konetta sen verran auki et kerron ku kotiudutaan vauvan kanssa.
Onnea jo etukäteen vauvaa hakemaan lähteville ja paljon voimia vielä masua kantaville!
se on meikun laskettupäivä tänään!!
tätä päivää on odotettu ja jännitetty/pelätty että pysyykö vauveli mahassa lähellekkään huhtikuuta? no, edelleen täällä heilutaan isomahaisena.
mutta eipä kummempia, kunhan ilmoitin. en viitsi enempää jatkaa kirjoittamista, kun sitten seurais vaan hirveää valitusta, joten täältä tähän.
onnea kaikille onnellisille vauvan saaneille!!!
-lotta rv 40+0- ;) (enään ei voi mennä montaa viikkoa synnytykseen!)
Illalla meni nukkumaan meno myöhään, joten eikös sitten tietysti supparit pitäneet hereillä 05-07.30... ja aamulla esikko pirteänä (ja nälkäisenä) pystyssä jo kasilta. Sen verran tuskaiset pari tuntia oli,että sain vihdoinkin vauhtia sairaalakassin pakkaamiseen,ja sitä eväspuolta olen minäkin miettinyt. Iso pussi lakuja on ostoslistalla vielä, ja miehelle banaaneja ja litratolkulla Ediä. Ja ehkä niitä Tuc-suolakeksejä. Muuta en ole vielä keksinyt. Vaatetukseksi vauvalle olen ajatellut sitä äippäpakkauksen kevyttoppista, niin kuin moni muukin. Meillä kuitenkin vain lyhyt automatka, ja tarvittaessa mies saa mennä edeltä lämmittämään auton.
Kyllä alkaa olla sellainen olo, että syntyis nyt jo... vauva painaa ihan kiitettävästi vuorotellen virtsarakkoa ja peräsuolta (not so nice..), ja moni on sanonut että näyttää maha tipahtaneelta vaikka itse en ole sellaista kyllä huomannut. Lääkärineuvola kaks viikkoa (?!) sitten tiesi kertoa, että on jo laskeutumassa, korttiin merkattiin rt1. Mitä mahtaa tuo ykkönen siinä tarkoittaa? Tämä mamma alkaisi kyllä olla jo ihan valmista kauraa synnärille, ajattelinkin viime neuvolakäynnillä että eihän tänne tarvi enää tullakaan kun antoi seuraavan ajan yli kahden viikon päähän, mutta niin vaan ollaan menossa th:n juttusille taas ylihuomenna. Pah.
Piia rv 38+2
Ja jotta nyt ei ihan valitusvirreksi menisi niin kovasti onnea kaikille huhtiksensa jo noutaneille, perästä tullaan niin pian kuin päästään!
Kunpa täälläkin päästäisiin oikeisiin toimiin... samanlaiset tuntemukset Smilan kanssa, yö meni supistelujen kanssa kärvistellessä, mutta aamun valkeneminen sai ne katoamaan kuin tuhka tuuleen! Ei siis enää mitään tuntemuksia. Blaah. Ei edes kaupassa käynti ja ostoskärryjen raahaaminen loskassa autolle tai kassien raahaaminen kotiin parkkipaikalta saanut yhden yhtä supistusta aikaiseksi! :( Tietenkin ensi yö taas kärvistellään ilman tuntuvaa vaikutusta.
Meilläkin neuvolan täti on tuumannut mahan olevan jo niin täynnä vauvaa, ettei sinne ole enää millekään muulle sisuskalulle juuri tilaa jäänytkään. Olokin on sen mukainen. Eikä vauva usko millään, että täällä ulkopuolella olisi tilaa todella reilusti!
Taitaa olla huomenna monta synnytyksen käynnistäjää sitten Stockmannin ruuhkassa pyörimässä. Itsekin olin suunnitellut suuntaavani sinne, ellei tässä niin hyvä tuuri pääse käymään, että vauva syntyisi jo ennen sitä! Tämän päiväisen ruokakauppareissun mukaan jos mennään, niin mitään edistystä ei kyllä tapahdu. Kuluupahan aika mukavasti, jos ei muuta.
Ruoka on onneksi valmista, ei kun syömään!
Kissankello jälleen
Täällä kaikki ennallaan... Ylihuomenna se maagiset 37 viikkoa kasassa! Ei yhtään tunnu, että synnytyksellä olisi mitään kiirettä käynnistyä ennen vappua... Sitä ootellessa.
Tilp. 36+5
Onnittelut minunkin puolesta kaikille jo vauvelin saaneille!!
Lähes päivittäin olen käynyt ketjut lukemassa, mutta en ole jakasannut kirjoitella eikä kyllä ole mitään kirjoiteltavaa ollutkaan. En yksinkertaisesti jaksa tehdä yhtään mitään. Onnksi ystävät soittelevat että miltein jokapäivä olen jonnekkin päin kahville raahautunut, mutta se onkin sitten ainut liikuntani. Sen jälkeen kun äippälomalle jäin kaksi viikkoa sitten olen vain nukkunut, nukkunut ja vielä kerran nukkunut. Saisipa edes nuo vauvan vaatteet pestyä.
Jokakerta ketjua lukiessani kauhistelen sitä kun monilla on vielä taapero-ikäisiä kotosalla että jos tästä nyt pitäisi voimia irrottaa vielä puisto kierroksiin ei kyllä tulisi mitään. Minulle riittää että välillä kuskailen noita koululaisia treeneihin ja pois jos en ketään muuta saa kuskiksi järkättyä, hävettävää laiskuutta.
Toivottavasti saan jostain energia paukauksen kun vauveli syntyy. Olenkohan potentiaalitapaus sairastumaan masennukseen kun olen niin vetämätön?
Huhti28 rv 36+4
2.4.2006 syntyi tyttö, 4000g ja 50cm. pipo 36.5cm. synnytys meni hyvin,ja palailen siitä kertomaan kunhan saadaan arki pyörimään..
Haalen,onnea tyttösestä ja voimia vauva-arkeen!!!
Edellinen yö oli viime yötä varten. Eli edellis yön nukuin tosi hyvin, mutta viime yön huonosti. Menin vähän yli puol ysi sänkyyn. Heräsin vähän yli 11 ja 12 aikaan alkoi supistelemaan. Kävelin ja touhuilin. No, kello neljä supistukset sitten loppuivat kokonaan. Ei ne kivuliaita olleet, mutta ei nukkuakkaan saattanut. Harmi vain kun loppuivat, mie jo toivon synnytykseen lähtöä. Päivällä ei ole sitten tuntunut yhtään mitään. =( Jos lähtis käyhmään kävelyllä ja illalla saunois oikein olan takaa. Ehkä tuo vauveli joskus tuolta syntyy. =)
rv 39+6
Välillä tuntuu tämä kantaminen jo raskaalta niin henkisesti kuin fyysisesti. Mieliala menee ylös ja alas kuten alkuraskaudessa. Mullakin meni viime yö aivan pyöriessä, vaikkei tarvinnu nousta edes vessaan.
Piialle: rt1 tarkoittaa, että vauvan selkä on äitin vas. kyljellä eli potkii oikean puoleisia kylkiluita (kuten mullakin) eli potkii " poikien puolelle" ;). Rt2 on sit päinvastoin.
Pitää tehdä vielä viime hetken vauvanvaateshoppailuja. Vaikea tietää näin ensi kertalaisena, että miten monta 50 senttistä potkuhousua, bodya ja muuta tarvii. Ja onko pinnasuoja tarpeellinen? huh huh..
Ihan oma maailmansa tämä vauva (ja odotus-) maailma! Nyt supistaa, jee!
Lisää supisteluja toivoen
hukka rv 37+4
Tänne päin ei kuulu mitään ihmeellistä. Odotellaan huomista neuvolakäyntiä. Jospa sitten selviää millä mallilla mennään raskaudessa.
Hukkis(?):ei kannata kovin hirveästi ostaa 50senttisiä vaatteita. Ne menee heti pieneksi. Riippuu tietenkin minkä kokoinen vauva on syntyessään. Minä ostan koosta 62 eteenpäin kun meidän lapset on sen verran iso kokoisia syntyessään.
Eli palaanpa huomenna asiaan...
Nyt iltapalaa antamaan lapsille...
Mari-anna rv 35+4
Pitkasta aikaa pinoon mukaan - aktiivisesti olen kylla kuulumisia lukenut mutta vaikka nyt viikon olen aitiyslomaillutkin niin jotenkin en ole saanut aikaiseksi kirjotella kuulumisia.
Ihan ensin: paljon paljon onnea kaikille vauvansa jo saaneille!! Mahtaa olla mahtavaa! :)
Tanaan olin ylimaaraisessa ultrassa kun ei perjantain tarkastuksessa sf-mitta ollut kasvanut oikeastaan yhtaan kahdessa viikossa - vauva oli kylla laskeutunut entista alemmas, joten sita epailtiin syyksi. Eikos tama ole aika yleista? Ultrassa naytti kylla aika pienimahaiselta poika (sukupuoli varmistui 100%:ksi!!) muttei kuulemma ole syyta huoleen kun liikkuu kuitenkin hyvin ja nestetta oli riittavasti jne. Paasenpa kuitenkin viela yhteen ylimaaraiseen ultraan ensi maanantaina, ihan varmuudeksi haluavat seurata tilannetta. Ilmeisesti tulee isaansa poika, tama oli myos syntyessaan laiha ja pitka - aitinsa taas lyhyt ja pullea! :)
Muuten olo on ollut ihmeen hyva, hemoglobiinikin on noussut, oli 133. Onko muilla ollut sellaista pinkeaa ja vahan polttavaa kipua kohdun ylaosassa? Tuntuu vahan kuin olisi mustelmilla vatsanahka sisapuolelta - mitaan vikaa ei loytynyt ja laakari arvioikin sen johtuvan jatkuvasta potkimisesta. Aika hassua etta vauva potkii sisuskalut mustelmille!
Siina vahan raporttia Walesista - nyt menen viela nauttimaan auringonpaisteesta, kevat on alkanut lahestymaan vauhdilla ja nyt aurinko jo lammittaa upeasti. Sita kaivataankin tanne sateen luvattuun maahan. :)
Hyvaa vointia kaikille!
Lumsku 36+5 (kaksi paivaa maagiseen 37 viikkoon jaljella...)
Alkaahan meitä tippua tänne pinoon jo vauvojen kera enemmänkin... Ehkä me loputkin JOSKUS päästään kertomaan uutisia???
Minä sain tänään kuulla, että työsuhteen jatko on aika epätodennäköistä. Juuri tämän äitiysloman takia :( samassa tuli puheeksi heti paikkakunnalta poismuutto töitten perässä, jos mies saa jostain viran, jotenkin olen nyt niin ' pistoksissa' tämän odotuksen piinan kanssa ja muutenkin, että toisaalta olisin valmis muuttamaan vaikka heti ja toisaalta kiukuttaa ja harmittaa että TAAS pitää vaihtaa paikkaa, vuodessa nyt jotenkin on tännekin tottunut jo.
Juuh... pitänee kai vaan koittaa nyt ensin saada tämä vauva ulos ja miettiä sitä tulevaisuutta joskus ensi keväänä uudestaan. Kovasti mönkimistä on mahassa, mutta eikö ne kalvot voisi jo puhjeta... pian lähdetään joku yö vaan kylmiltään sinne synnärille, jos tämä ei tästä muuksi muutu!!! Aamulla tosin taas neuvolaan nyt ensi hätään, voiettävoiettävoiettävoiettäsentään.
eikkuli, rv 40-1 :P
Itse jatkan vielä jalat ristissä istumista tasan kaksi viikkoa ja sitten alkaa kaikilla ässillä kun mies saapuu. Mies sanoi vitsinä, että pitää odotella käsiseisonnassa ja luin juuri jooga kirjaa missä pitkällä olevat odottajat on ihan oikeasti seisovat käsillään, hassut. Taidan jättää väliin.
Ruuasta sairaalaan: meinasin ottaa pizzataxin numeron mukaan... kummisetä ilman katkarapuja tuplaherkkusienillä. Pari pulloa kuohuviiniä ja appelsiini mehua, tuc keksejä ja levitteitä. Katsotaan mitää sanovat vai pitääkö pitää jemmassa...
Antaako ne juoda alkoholi pitoisia sairaalassa?
Huomenna taas neuvolaan.
Onnea kaikille jotka ovat näin pitkällä ja myöhemmin lisää,
S.C
Joku tuttu sanoi, että salakuljeta pikkupullo jotain salmiakkikossua, tervasnapsia tvst. niin maito nousee paremmin... maistuis kyllä ihan jumalaiselta... En tiedä miten muualla, mutta Oulussa ainakin oli appelsiinimehut talon puolesta, sai käydä itselle tekemässä kannuun ja tuoda sängyn viereen. Samoin luumuja oli joka aterialle, nyt täytynee laittaa yksi pussi niitäkin mukaan.
vaan kun tulis se lähtö nyt, vaikka jo tänä yönä...
toiveissa eläen, eikkuli joka juuri on menossa nukkumaan...
Oikein paljon onnea pikkuisen tuhisijan johdosta!
Tänne ei sen kummempia uusia kuulumisia. Vauva venyttelee masussa ja ei yhden yhtä supistusta ole vieläkään tullut. Saamattomuuskin vain jatkuu. Tänään pitäisi lähteä kattomaan kaverin uutta kämppää, mutta ei millään huvittaisi lähteä täältä neljän seinän sisältä mihinkään. Kai se on pakko. Sitä on sitten vauvan kanssa kuitenkin huomattavasti vaikeampi lähteä mihinkään. Huomenna ajattelin minä myös raahautua hulluille päiville vaikka olin jo itseni kanssa sopinut, että en mene enään kauppoihin pyörimään ennen vauvan tuloa.
Eipä tässä muuta. Suppareita kaikille niitä toivoville ja onnea ja tsemppiä niille, jotka tänään pääsevät hakemaan omaa pikkuistaan.
pesukarhu83 rv 38+4