***Huhtihurmureiden tiistai***
Kommentit (40)
Tai tarkoitan lähinnä haalaria huhtikuussa syntyvälle lapselle. Vauva syntyy heti pääsiäisen jälkeen. Ostatteko toppapuvun tai miten olette asian ratkaisseet?
cleanrun 37
ajattelin tulla ilmottautumaan että täällä sitä vielä ollaan ja yhdessä kasassa!ensin koko raskauden pelättiin et pysyykö tämäkään vaava sisäl ja nyt ei meinaaa tulla ulos!
oli pakko nousta ylös,vaikka väsyttäisikin,kun oksettaa ja alkaa mahaan koskea kun makaa=(onko muilla samaa ongelmaa?nälän tunne on,mut heti kun syö,tulee paha olo ja useesti onkin mentävä oksentamaan.
ei supistele ei..muutama hassu sillon tällön,mut ei säännöllisiä,eikä kovinkaan kipeitä.kohdunkaulaa taas vihloo senkin edestä,mut antaa vihloa jos siitä on hyötyä!ihan ku puukkoa tuikkisi tuo vaavi sieltä ulos päin:/!selvästi on vaava painunut vieläkin alemmas,kohta roikkuu polvissa=)nivusista nimittäin sävähtää välillä tosi ilkeesti jalkoihin ja tuntuu et ei pidä jalka alla.säpyliitosta myös särkee ja närästys senkun jatkuu!!et semmonen valitusvirsi...
tänään meinasin alkaa saunaa pesemään ja kylppärin kaakeleita...josko se vaavakin syntyis=)viime viikol tosin uin hiki hatussa kilometrin ja ei yhtään ainutta supparia siitäkään=//!!
sais tuo pikkunen syntyä kun ei painoarvion mukaan olekaan niin pikkunen..raskausajan diabeteksen takia.mut ei kyllä jättikään=)
tuun taas illal pinoa lukemaan!!
ja ettei unohdu niin...ONNEA VAAVAN JO LUNASTANEILLE!!!!!
hjo ja rakkain 38+6
Huh, täälläkin on ollut varsinainen yö! Varmaan päivällä tulee vielä uni silmään. Heräsin taas vaihteeksi kahden maissa ensin kunnon menkkajomotuksiin. Suppareitakin alkoi tulla melko pian, ensin noin 10 minuutin välein. Nämä eivät varmaan olleet vielä sellaisia ihan hirveän kamalia, mutta kyllä niistä kylmä hiki pintaan nousi ja saivat vähän ähisemään. Jälleen kerran elättelin jo toiveita, että tänään päästään nyytinhakureissulle, mutta supparit hidastuivat vähitellen. Niinpä olin sitten nukahtanut tyytyväisenä jossain vaiheessa. Noin neljän tunnin ajan ähistiin siis meidän taloudessa viime yönä. Jospa nämä nyt ainakin merkkaisivat, että lähtö ei kuitenkaan ole enää ihan hirmu kaukana (siis tämän viikon aikana pääsisi touhuun)! Nyt aamulla ei ole enää supistellut, ainoastaan pientä jomotusta havaittavissa.
Joku kyseli haalaripolitiikasta. Meillä on Kelan pakkauksen haalarit pelkästään, ja niillä olen ajatellut myös selvitä, vaikka takatalvea puskeekin. Kevyttoppapukua lähinnä varmaan käytetään, varsinaista haalaria vain, jos oikein kylmää vielä tulee. Kevyttoppapuvun alle on mummun neuloma ihana villa-asu, joten ihan lämmin yhdistelmä sekin on. Tuskin täällä meidänkään korkeuksilla (Oulussa) enää ihan hirmuisia pakkasia tulee, joten uusi pieni haalari jäisi varmasti lähes käyttämättömäksi. Lisäksi on autoon varattu pieni viltti, jonka voi tarvittaessa laittaa vielä vauvan päälle.
Puuron laitoin jokin aika sitten hautumaan, olisi varmaan jo muhevaa. Mahassa kurnii vietävästi, liekö yölliset supistelut vieneet energiaa. Ruokakauppaan ajattelin lähteä tässä vielä aamusella, toivottavasti kotiin selviän takaisin, jos supparit alkavat uudelleen... Onneksi ei ole kaukana tuo kauppa. Vaikka varmaan silkkaa toiveajattelua taas nämä supistusten jatkumiset. :(
Reipasta tiistain jatkoa mammat!
Kissankello 39+5
Täällä minäkin edelleen. Musta vauva käänsi vielä kylkeä (siis vaihtoi selän mun toiselta kyljeltä toiselle), joten ei taidakaan olla niin kiinnittynyt kuin luulin... No, onneksi henk. koht. neuvolantätini (oma äitini) tulee tänään meille niin saa kokeilla missä pää tuntuu. To on sitten oikea neuvola.
Voi näitä hormoneja. Katsoin eilen esikoisen kanssa disneyn karhuveljeni kodan ja itkin ihan kamalasti lopussa...
Mulla oli esikon syntymän jälkeen jonkinlainen baby blues, ihan kaikki itketti, niin iloiset kun surulliset asiat, joten vähän jännittää miten nyt käy.
No, kunhan mies tulee huomenna kotiin täytyy ottaa aktiivisesti kaikki ässät käyttöön, vaikka niiden merkitystä viime aikoina onkin vähätelty...
Lala 38+3
P.S: LAMISALLE VAUVAONNITTELUT!!!
Taitaa olla useammalla " katala" yö takana. Samma här! Mulle tuli eilen nukkumaan mennessä aivan ihmeellinen paniikki synnytyksestä. Mä aloin hirveästi pelkäämään, että jotakin sattuu vauvalle tai mulle, ja aloin sitten hirveästi itkeä kauhuskenaarioitani... Onko muilla ollut vastaavaa? Mies parhaansa mukaan lohdutteli. No sitä valvoin alku yön, ja sitten esikoinen valvotti loppuyön, temppusi aivan aamu neljään saakka. Mutta ei nyt mikään rätti-poikki olo ole anyway :)
Eilen oli neuvola: sykkeiden perusteella terkka kovasti poikaa ennusti (ei meille yllätys!) ja heitti, että nyt olisi vauva noin 3 kiloinen. Painoa ei ollut mulle tullut lisää, oli itseasiassa tippunut. Johtunee noista vatsaongelmista, kun ei voi oikein mitään syödä ilman närästystä ja vatsakipuja.
Meillä on täällä koko kööri, minua lukuun ottamatta (kop,kop) flunssassa. Mieskin on kaksi päivää saipparilla. Päästään siis tänään lasten kanssa AUTOLLA perhekahvilaan!! Luksusta! Miehen täytyy tehdä saipparista huolimatta töitä kotikoneelta, joten me mennään " pois alta" pariksi tunniksi :)
Mutta nyt siis menoksi! Mukavaa päivää kaikille!:)
synnytystä odotellessa...(luultavasti vielä kauan... ;)
tilda ja poitsu(?) 37+2
Oliko se Saarad joka kyseli kauratyynystä eilisessä pinossa.
Minulla se oli kivunlievityksenä epiduraaliin asti esikoisen synnytyksessä. Supistukset tuntuivat minulla eniten ristiselän tienoilla, joten mies piti lämmintä kauratyynyä siinä selän päällä kaikkein pahimman kivun ajan. Minusta se oli hyvä! (supistusten välillä mies sitten juoksi lämmittämässä tyynyt keittiön mikrossa...)
Ystäväni synnytti luomuna käyttäen kipuun lähinnä kauratyynyä koko 38h kestäneen synnytyksen ajan.
Ja vielä, minullakin on huono olo ja maha kipeä aamuisin, joten puuroa on tullut syötyä. Muutenkin on ruokahalu jotenkin kadonnut. Minä en oksenna mutta maha toimii pari kolme kertaa päivässä.
Lala taas
Terkka sanoi nyt, että vauva olis tosi hyvin kiinni (lääkäri sanoi viime viikolla, ettei ole). Ja mitä tarkoittaa, kun terkka sanoi, että " kun on näin hyvin kiinni, niin ei ole hätää sairaalaan, vaikka vedet meniskin" ?
Niin ja sf-mitaksi terkka sai 32cm, kun lääkäri taas 30cm, kyllä heittää arviot!
Kävin siis eilen siellä painoarviossa, kun neuvolassa veikkailivat vauvan olevan jättiläinen. Pieleen meni (onneksi), tän hetkinen paino on n.3,2 kg, eli ihan tavallisen painoinen vauva on sieltä tulossa. Edelleenkään hän ei ole laskeutunut, joten ei tietoakaan synnytyksestä. Lääkärikin lopuksi toivotti tervetulleeksi synnyttämään kuukauden sisällä (LA 16.4), eli yli varmaan mennään. Onneksi täällä on muitakin joilla samanlaiset fiilikset, ettei tarvii täällä sit yksin huhuilla :)
Tuulia-77 rv 38+2
Kiitos lämpimästi teidän ihanista onnitteluista, ja ONNEA MUILLEKIN PIKKUIHMEIDEN SAANEILLE!!!! Meitä olikin monta jo jakautunutta kun tarkemmin tutkin pinoja. Toivottavasti meidän pinot jatkuvat vielä vauva puolellakin. Mä ainakin seuraan haukansilmin teidän loppuraskauden kulkua, ja ELÄN HENGESSÄ MUKANA, vielä siellä salissakin peukutan kärpäsenä katossa!
Meillä yö meni taaskin samaan tahtiin, pikkumies syö kolmen ja neljän tunnin välein. Sitten kun herää, onkin supernälkä ja koko tissi on suussa ja silmät leveellään ahmii! Vähänkö lirunen? Sit aamulla kun masu oli täynnä, katselin viekussa miestä kun tissinpää oli nenässä kiinni ja toinen ihan onnellisena nukahti siihen.
Hyvää tiistaita kanssasisaret ja paljon aikaansaavia suppareita kaikille!! Onhan nyt jo huhtikuu!
P.S. Missä Annu luuraa?
Murinaa kuuluu taas täältäkin päin. Poitsu on edelleen kipeänä, olisko sillä nyt se korvatulehdus mutta hoidetaan tällä kertaa särkylääkkeillä kuten korvalääkäri määräsi ensin tekemään. Olin yöllä vaan huolissani, kun lääkettä annetaan liki 2-kertainen annos painoon suhteutettuna, että onko se poika enää hengissäkään... olihan se, kun vessareissuilla tarkistelin. Mies pääsi sitten kolmen aikaan säikäyttämään minut liki hengiltä, oli hiljaa hipsinyt selän takaa vessaan ja siellä sitten alkoi pimeässä mölisemään jotain sitten kun minä tungin yhtäaikaa vessaan. Sen jälkeen ei uni tullutkaan KAHTEEN TUNTIIN!!! Olin aivan raivoissani. Hyvä ettei saanut lähtöpassia lumisateeseen, jota taas on ihan riittämiin - 10cm tullut uutta lunta yön aikana.
Mutta ei tosiaankaan mitään edistystä synnytyksen suhteen. Päivät vaan kuluu, hukkaan, sanoisin... Olen jo niin väsynyt odotukseen että tuntuu että olen jo valmiiksi väsynyt ennen vauvan tuloakaan. Synnytyskin tuntuu lähinnä väsyttävältä voimanponnistukselta ajatuksissa. Nyt ei päästä edes ulkoilemaan kun poitsu on sairas, joten täällä sisällä pitää mädätä eikä täällä paljon lenkkiä tule!!! Kovasti jännityksetöntä on koko homma tällä hetkellä.
Niin, jollekin oli sanottu että vauva olisi niin hyvin kiinnittynyt ettei lapsiveden menosta vaaraa, se tarkoittaa luultavasti ettei ole napanuoran esiinluiskahduksen vaaraa jos vedet menee ja sairaalaan voi matkustaa muullakin kuin ambulanssilla eikä tartte välttämättä olla makuuasennossa matkan aikaa. Yleisestihän taidetaan edelleen suosittaa makuuasentoa + ambulanssia jos vedet menevät holahtamalla.
No niin, mutta nyt aamupuuhiin. Huomenna taas neuvolaan, siellä oli joku harjoittelija joten ei ihan niin vapaasti uskalla valittaa oloaan... Onko muuten kukaan koskaan kieltänyt harjoittelijan läsnäoloa th:n vastaanotolla??? Minusta tuntui toisaalta aika ikävältä, kun harjoittelija vaan OLI siellä ilman mitään ennakkovaroitusta, vaikka kysyttiin että haittaako se, mutta alapa nyt sanomaan siinä sen ihmisen läsnäollessa että haittaa (kun eihän se toisaalta haitannut, mutta vähän kumminkin kun ei saanut tädin kanssa kahdestaan turista)! Kotia en ainakaan synnytyksen jälkeen varmaan mitään harjoittelijoita halua paikalle.
No, harvinaisen kiukkuisena taas parempia päivänjatkoja muille toivottelen...
eikkuli, 39+6 eikä tietoakaan vauvasta!
minä ajattelin ottaa ainakin matkalle mukaan lämmitettynä sellaisen, tuli ostettua jostain myyjäisistä syksyllä sellainen pitkulan muotoinen pussi. Synnytyksessä käytin viimeksi apteekista saatavia kylmä-kuumageelipusseja, joita lämmitettiin vesihauteessa (niin kuumassa kuin hanasta irtosi) ja kun niitä oli kaksi, niin toinen oli aina kuumumassa ja toisella mies painoi selkää. Auttoi minusta tosi hyvin, vatsaan sain aquarakkulat mutta selkään en tarvinnut kun tosiaan tuolla kuumalla pussilla painoi. Nyt raskausaikana aina kun häpyliitos on oikutellut, olen lämmittänyt kaurapussia ja pitänyt sitä tuossa jalkojen välissä ja häpyluun päällä, heh.
Täällä suht inhimillinen yö takana, mitä nyt sitä vessassa ramppaamista, mut sanotaanko niin et pitkästä aikaa hyvin nukuttu yö.
Mua kans peloteltiin jo viikosta 34 alkaen että tulee ennen aikojaan, mutta eipäs nyt kovin aikaisin näytä tämä poika tulevan!
Huomenna ajattelin virkeänä lähteä jo aamusta Hulluille Päiville! Jos siellä ruuhkassa ei potkua synnytykseen saa, niin sitten ei mistään!
Hauskaa tiistaita teille kaikille, toverit!
-pippurimix+poitsu 38+6
Meille syntyi torstaina tyttö, painoa 3450 g ja pituutta 50 cm. Kaikki on mennyt hienosti, eikä tässä paljon jaksa koneella istua, kun pitää kiiruhtaa tuota pientä ihanuutta hoitamaan!
Tsempit kaikille nyyttiään noutamaan lähteville, onnittelut vauvan jo saaneille!
Onnellisin terkuin
m@mu ja typy 5 pv
Tilda: munkin mielestä neuvolantäti tarkoitti juuri sitä, että vaikka vedet menisivät vauvan pää tukkii kanavan niin tehokkaasti ettei sairaalaan tarvitse rynnätä tuli hännän alla. Tosin koko tuo vesien meno ja kiire sairaalaan tuntuu olevan todella sairaalakohtaista - mulla meni viimeksi vedet oikein kunnolla ja vauva ei ollut edes laskeutunut, saati kiinnittynyt. Silti Naistenklinikalta neuvottiin tulemaan ihan omaan tahtiin, sanoivat että riittää kun on raivotarjonnassa. En sitten tiedä oliko tilanteessa oikeasti riskiä napanuoran luiskahtamisesta, hyvin kaikki meni (ja ajoin itse autolla sairaalaan kun ei edes supistellut...).
Koitan nyt noudattaa lääkärin eilistä neuvoa ja keksiä jotain projektia joka päivälle, tulen muuten hulluksi kun vain norkoilen täällä kotona. Huomenna onneksi alkaa Hullut päivät, voin mennä sinne tappelemaan mummojen kanssa :-) Olen kyllä varmasti maailman ainoa uudelleensynnyttäjä, jolla on vielä tässä vaiheessa kohdunkaula jäljellä ja paikat ihan kiinni!! Olin niin huonolla tuuulella koko illan, että haukuin isänikin puhelimessa kun kehtasi soittaa ja kysellä vointiani...Hyvä etten lyönyt luuria korvaan. *noloa*
Nyt jatkamaan ratkiriemukasta keittiön kaappien siivoamista.
Pipsukka 40+2
Voih... jos sitä itsekin pääsisi jo...
Onnelliset jotka pääsette hulluille päiville *kateellisena*, minullekin tuli mainokset kotiin mutta eipä toivoakaan lähteä enää mihinkään Ouluun asti ellei halua sinne synnyttämään...
Pipsukka, et suinkaan ole ainoa, minullakin vauva ei ole laskeutunut eikä kiinnittynyt ja kohdunvärkit ovat varmasti aivan yhtä kiinni ja jäljellä kuin 4 viikkoa sitten tarkastuksessa. Ja toinen olisi tulossa. Eikä edes enää lohduta se, ettei esikoiseltakaan moista edistystä tapahtunut ennenkuin synnytyksen ollessa käynnissä... kun sitä käynnistymistä ei ole näköpiirissäkään!!!
Onnittelut M@mu tyttovauvan johdosta !!!
Ja kiitos Lala76 ja Eikkuli kauratyynyvinkeista, taidan sen viela matkalaukkuun tunkea ja kokeilla sitten h-hetkella.
Vaikka en sita itse oikein tiedosta, on synnytys ilmeisesti se ajatuksia kokoajan hallitseva asia. Olen nimittain viimepaivien aikana tullut uskomattoman hajamieliseksi. Eilenkin piti sanoa jotain miehelle, mutta kun en heti sanonut niin n. 2 minuutin kuluttua en muistanut enaa mita se asia oli - tata tapahtuu about 50 kertaa paivassa tai sitten menen vaikka ylakertaan hakemaan jotain enka sinne tullessa sitten muista (ainakaan heti) mita se oli.
Nyt olisi sitten iltapaivaan asti " vapaata" kun esikoinen menee suoraan leikkikoulusta kaverinsa luokse ja tulee vasta isukin kanssa kotiin. Ei taida taman jalkeen ihan pian tulla aikaa, jolloin olisi useampi tunti ihan itsekseen. Eli taidan hoitaa muutamat kotihommat ja ruuanlaiton ja sitten siirtya vaikka hyvan kirjan pariin.
Ai niin, pitikin kysya: olisiko kenellakaan hyvia vinkkeja siitepolyallergian oireisiin, luomu sellaisia. Meilla on taalla " paras" allergia-aika ja laakari kehoitti luopumaan nyt allergialaakkeesta, ettei sita erity sitten maitoon. Kehoitti kurlaamaan suolavedella nielua ja nenaa kutinan helpottamiseksi, mutta jos tiedatte jotain muutakin niin kertokaa ihmeessa. On jotenkin surkuhupaisaa, etta kaikista maailman kasveista mulla on allergia oliivipuun siitepolylle ja niitahan ei tunnetusti Kreikassa ole kuin " muutama" ....
Hyvat tiistait kaikille !
Saarad 37+3
onnea kaikille uusille jotka on jo nyyttinsä saannut.
mulla on torstaina aika keskussairaalaan lääkärille ja kätilöllle erikseen...juteltiin neuvolassa mun synnytyspelosta ja laittoivat sitten lähetteen keskus sairaalaan. minulla on ilmesesti käynnyt iidan synnytksessä niin että olen mennyt shokkitilaan(?) ja siksi synnytys pidentynyt ja iidan sydänäänet romahtanut..nyt vasta kuulin tämän??!! onko jollakin kokemuksia tästä shokkitilasta? no ne nyt katsoo sairaalassa että olisiko mut parempi leikata!? torstaina sitten selviää.
ukkokulta sai eilen hurjan siivouskohtauksen..ensin vaihdettiin järjestystä, siivottiin ja mies vaihtoi uudet verhot ja vielä kukkiin mullat...nauroinkin että onkohan iskenyt pesänrakennusvietti vai mikä..ja vielä jaksettiin käväistä k-18 puolellakin=). ja tuloksena muutama hassu supistus.
peetu 36+3
Onnea M@mulle! Ja kaikille niille muille, joiden vauvanhakureissu on jäänyt minulta huomaamatta! Hienoa!
Täällä myös yksi huonosti nukkunut. Supistukset alkoivat illalla klo 23 ja loppuivat aamulla 05. Olin jo yöllä aivan varma, että tänään pääsen tositoimiin. Just joo, heti kun aamu valkeni, supistukset katosi. Tyypillistä.... Onneksi mies vei esikoisen hoitoon joten sain levätä erittäin huonosti nukutun yön jälkeen.
Oliko se nyt Pipsukka, jolla on ollut eilen huono päivä. Taitaa tämä 40+ tehdä tuon kireän olon. Täällä nimittäin samoin. Ärtymys on aivan uskomatonta. Mies yrittää vaan kärsivällisesti kestää ja tukea, mutta eipä se raukka voi käsittää millaista tämä loppuvaihe on. Tai yleensä koko raskaus. Olen niin turhautunut, että en vastaa edes puhelimeen, kun vaan soitellaan ja kysellään vointia ja tuntemuksia. Lisäksi oma turhautuminen alkaa purkautumaan ylitunteikkuudella, eli reagoin aivan liian herkästi kaikkeen. No, aikansa kutakin.
Eilen Nkl:lla kaikki ok. Paineet koholla, mutta eivät lähde käynnistämään ellei vauvalla ole jotain hätää (onneksi ei ollut). Pyynnöstäni lääkäri ronkki alaosastossa oikein kunnolla, mutta eipä tuo mitään aikaan saanut. Paitsi huonosti nukutun yön ja olemattomat supistukset. Kanava kadonnut ja sormelle auki, vauvan pää tuntuu ihan hollilla, joten jotain positiivista sentään. Kalvoja lääkäritäti pyöritteli ja sattui ihan pirusti! Ja kipuhan ei todellakaan ollut mitään verrattuna tulevaan synnytyskipuun. Huh!
Haalariasiaa: meillä on myös isoäiti tehnyt villahaalarin,jonka voi laittaa ohuen haalarin alle tarpeen vaatiessa. Muuten ajattelin käyttää sellaista " nallehaalaria" eli en nyt sitten tiedä mitä kangasta se on. Ihanan pehmoinen ja lämpöisen tuntuinen kuitenkin. Ja sitten vaan peittoa päälle, jos niikseen tulee. Toivotaan, että nämä säät tästä kuitenkin lämpenevät nopeasti.
No tulipas sitä kirjoitettua. Palaillaan taas!
S 40+3
Täällä edelleen jatketaan ilman ensimmäistäkään harjoitus- tai muuta supparia. Rv nyt 39+5 ja neuvola-aikaa varailin just ens viikolle.. toivottavasti neuvolaan ei enää olisi asiaa, ilman vauvaa ainakaan!
Toi Hullut päivät onkin muuten hyvä idea, siellä tungoksessa jos ei ala supisteleen niin johan on kumma. Eiköhän tämä mamma suuntaa huomenna kohti Stockmannia! Tulee ehkä osteltua kaikkea turhaa mutta mitäpä sitä ei tekisi että saisi pian vauvan viereen tuolta masusta.
Tsemppiä kaikille, ja hermoja!
voi jessus millainen aamuyö takana...Kahden-kolmen aikaan kävin vessassa ja sitten pyörin sängyssä puol kuuteen asti, kun mies lähti töihin, uni ei vaan tullut :(
On tosi energinen olo, viikkasin jo eilen ostamani vauvanvaatteet pesusta kaappiin ja nyt tekis mieli alkaa siivota, mikä ihme nyt mua vaivaa... No jospa sitä saisi tänään tehtyä rästihommia, ellei koko päivä mene nukkumiseen...
Oma ( . ): Vauva mönkii vieläkin paljon ja tuntuukin että se täyttää koko vatsan, peppua nostellaan ja pää painuu sitten suoraa alas ja se ei ookkaan aina niin kivaa. Kivuttomia suppareita, enimmäkseen istuessa, mutta nyt myös levossa, sellasia jotka salpaa vähän hengitystä, muttei satu mahassa/selässä. Tosi lievää menkka kolotusta ollut alaselässä muutaman kerran.
Siinä saldo ja synnytys tilattu tulevalle viikonlopulle, kaikki lapset ovat isällään ja meillä siis tosi helppo lähteä synnärille, kun ei joudu hätistelemään ketään 50 km päästä ja viikonloppuna alkaa 39+ päivät, jolloin edellisetkin on tulleet, mä niin toivon, että alkais tapahtuu silloin.
Onnea vauvan noutaneille ja hakemaan aikoville!!!
Ponnari & Masukki 38+3