Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaako muita tunne että kokoajan olisi oltava tavoitettavissa?

Vierailija
29.08.2017 |

Minä vietän melko paljon aikaa puhelinta selaten, välillä ehkä jopa liikaakin ja minusta tuntuu että olen myös vähän koukussa siihen. Mutta sen kerran kun ajattelen että laitan puhelimen äänettömälle, jotten kuule ilmoitusääniä ja alan touhuta jotakin muuta, niin muutamien tuntien päästä kun katson puhelinta niin on ihmiset menettäneet malttinsa ja jopa ehkä hätääntyneet kun en olekkaan tunnin sisällä vastannut viestiin. Varsinkin vanhempani melkein hätääntyvät josseivät HETI saa minuun yhteyttä ja alkaa viestipommitus "huhuu, halooo!?" en kohta osaa irtaantua puhelimesta kunnolla ollenkaan vaikka haluisinkin vaan mielessä pyörii kokoajan että laittoikohan joku viestiä tai onko tullut puheluita. Nyt vielä kun luin iltapäivälehden kirjoittaman jutun että nuorilta menee työpaikat ohi kun ei vastata puhelimeen niin kävi enemmän ahdistamaan ajatus että puhelimen vierellä on päivystettävä kokoajan. Minulla kuitenkin on työpaikka ettei sen puoleen tarvitse olla huolissaan. Voin myöntää etten vastaa yhteenkään soittoon ellen tiedä kuka se on, vaan selvitän numeron netistä puhelun jälkeen ja jos tiedän sitten mistä puhelu tuli niin soitan takaisin, muussa tapauksessa olkoon. Luotan siihen edelleen että tärkeän asian tiimoilta otetaan yhteyttä muillakin tavoin soittamisen lisäksi. Myöskin minun vastaamattomuuteen vaikuttanee jonkinasteinen puhelinkammo. Mites muut, mitä ajatuksia heräsi?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista. Olen tietoisesti tavoittamattomissa välillä. Soitan takaisin/vastaan viestiin kun on sopiva hetki. Äärettömän harvoin kenelläkään on sellaista asiaa, joka ei voi odottaa. Jatkuva "haloo, huhuu" viesteillä pommittaminen vain ärsyttäisi ja johtaisi todennäköisesti siihen, että lopulta ko. henkilö lähtisi estolistalle. Jo nyt vastaan tekstiviesteihinkin pääosin soittamalla ellei vastaukseksi riitä lause tai pari.  

Vierailija
42/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys teille, jotka ette vastaa tuntemattomista numeroista tuleviin puheluihin. Eikö teillä ole sen ikäisiä lapsia, jotka liikkuvat yksin kodin ulkopuolella. Jos sattuu esim. joku onnettomuus, niin se puhelu voi olla poliisilta tai sairaalasta. Minulla on myös vanha äiti, jonka lähiomainen olen, minuun otetaan yhteyttä, jos äitini joutuu yllättäen sairaalaan.

On lapsia, mutta silti en useimmiten vastaa tuntemattomiin numeroihin. Viranomaisnumerot tunnistaa yleensä numeron ulkoasusta, joten sellaiselta näyttäviin vastaan. Jos soittavat peruskäynnykkä numerosta, oletan että osaavat jättää viestin vastaajaan jos on tärkeää asiaa. Vastaajaviestin perusteella osaan sitten soittaa takaisin, jos on tarvetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos minun ei tarvitse olla koko ajan tavoitettavissa. Enkä olekaan. Onneksi läheiseni ymmärtävät, ettei ole maailmanloppu, jos viestiin ei vastaa edes lähimmän tunnin sisällä. He ymmärtävät, että minulla on muutakin tekemistä kuin vahtia koko ajan puhelintani.

Vierailija
44/58 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänettömäksi säädettyyn puhelimeen soittaja ei tiedä, etkö halua vastata, vai oletko tajuton.

Tämä on kännykkäohjelman vika.

Jos tulisi ilmoitus "puhelin on äänettömällä", tietäisi tilanteen.

Vierailija
45/58 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puhelin ollut äänettömällä varmaan viimeiset kymmenen vuotta. Jäi tavaksi ajalta kun messengeristä ei saanut ääniä kytkettyä pois ja kaveri tykitti suunnilleen jokaisen sanan erikseen omalla viestillään. Nykyisin olen laittanut somen täysin äänettömälle, ei piippaa edes viesti tullessa. Kaverilla on jokaisessa sovelluksessa äänet päällä. On pikkusen rasittavaa olla hänen seurassaan kun ihan koko ajan puhelin piippaa. Myös uudesta uutisesta ip lehteen tulee kilahdus puhelimeen.

En vastaa läheskään aina puhelimeen kun näen sen soivan. Ainahan se kädessä on, mutta läheskään aina ei huvita siihen vastata. Tärkeät asiat voi laittaa myös viestillä..

Vierailija
46/58 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti se ärsyttää, että on asiaa ja ei vastata. Kyllä itsekin alan olla vastaamatta, jos sama ihminen viestittelee tai soittelee liikaa. Esim jos on juuri juteltu puhelimessa, niin en vastaa enää uuteen puheluun samana päivänä. Se menee jo mielestäni yliaktiivisuuden puolelle.

Tekstari on keksitty! Teksti "on tärkeää asiaa" tai kertoo asiansa. Ei luulisi olevan vaikeaa .

Vierailija
47/58 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koska minulla ei älypuhelinta. Saan olla ihan rauhassa!

Vierailija
48/58 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan sama ongelma kauan sitten. Jossain vaiheessa vaan päätin olla enimmäkseen ilman puhelinta pois lukien työ. Eli puhelin on mulla vaan pöydällä äänettömällä ja saatan päivässä kerran tarkistaa onko joku tavoitellu. Mun vanhemmilta meni kyllä yli vuosi tottua tähän uuteen normaaliin.

Vierailija
49/58 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole sellaista tunnetta. Yöt puhelin on älä häiritse- tilassa, samoin työpäivän aikana eli olen tavoitettavissa vain muutaman tunnin päivässä. Se riittää aivan hyvin.

Ihminen on laumaeläin, mutta somelauma on paljon ahdistavampaa, kun koko ajan stressi päällä siitä, kuuluuko vielä laumaan.

Tuntemattomasta numerosta soittaa myös poliisi, ja silloin asia on tärkeä. Ja tulee oven taakse, jos puheluun ei vastata.

Vierailija
50/58 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pidätte puhelinta äänettömällä ettekä katkaise virtaa? On ärsyttävää kun joku ei vastaa vaikka hänellä on puhelin päällä mutta äänettömällä. Jos katkaisisitte virran, soittaja ymmärtäisi että nyt ette ole tavoitettavissa.

Et ymmärrä siitä, että toinen ei vastaa ettei hän ole tavoitettavissa? :D

Jos joku vastaa = tavoitettavissa

Jos joku ei vastaa = ei tavoitettavissa

Ehkä tämä helppo kaava auttaa sinua.

EN VOI TIETÄÄ EIKÖ HÄN OLE OIKEASTI TAVOITETTAVISSA VAI EIKÖ HÄN KUULE PUHELIMEN SOINTIÄÄNTÄ TAI PYSTY JUURI SILLOIN VASTAAMAAN (ESIM. KÄDET TÄYNNÄ TAVARAA).

Hän ei ole juuri sinun tavoitettavissa juuri mainitsemistasi syistä. Ehkä hän soittaa takaisin, kun näkee sinun puhelusi sitten, kun tulee kaupasta, saunasta, vessasta, ratsastamasta, lääkäristä ... tai laittaa ensin kauppatavarat kaappiin.

Vierailija
51/58 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys teille, jotka ette vastaa tuntemattomista numeroista tuleviin puheluihin. Eikö teillä ole sen ikäisiä lapsia, jotka liikkuvat yksin kodin ulkopuolella. Jos sattuu esim. joku onnettomuus, niin se puhelu voi olla poliisilta tai sairaalasta. Minulla on myös vanha äiti, jonka lähiomainen olen, minuun otetaan yhteyttä, jos äitini joutuu yllättäen sairaalaan.

On lapsia, mutta silti en useimmiten vastaa tuntemattomiin numeroihin. Viranomaisnumerot tunnistaa yleensä numeron ulkoasusta, joten sellaiselta näyttäviin vastaan. Jos soittavat peruskäynnykkä numerosta, oletan että osaavat jättää viestin vastaajaan jos on tärkeää asiaa. Vastaajaviestin perusteella osaan sitten soittaa takaisin, jos on tarvetta. 

Lapsesi on hukannut puhelimensa ja yrittää soittaa kaverin puhelimesta? Joo, hän laittaa viestin.

Vierailija
52/58 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan painajaiselta. En ole edes hankkinut älypuhelinta. Minut tavoittaa sähköpostitse, puhelimitse tai tekstiviestillä, ja jos en juuri sillä hetkellä ole tavattavissa, vastaan kunhan ehdin. Kolmessa vaihtoehdossa on riittämiin. Ei stressiä, mutta tuollaisesta kyllä tulisi :O

Mulla on älypuhelin, mutta ei stressiä. Pidän ilmoitukset äänettömällä ja tsekkaan viestit silloin kun on aikaa ja halua. Tutut ovat tottuneet etten vastaa heti viesteihin. 

Vierailija
53/58 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaisi, mutta olen erakko ja ystävätkin ovat vuosien varrella kaikonneet. Harvemmin kukaan enää yrittää ottaa yhteyttä. 

Vierailija
54/58 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluinta on muutaman tuttuni tapa pommittaa vastaamattomiin viesteihin, huhuuu, halooo, vastaa, !!!!!!!.

Jos puhelin on äänettömällä, en sen nopeampaa niihin vastaa.

Ärsyttävää

Vierailija
55/58 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Koska olen tehnyt tietoisen päätöksen, etten ole aina tavoitettavissa. Työssä tätä joutuu jaksamaan joten vapaalla päätän itse asiasta. Enkä aio lisääntyä, niin selviää senkin kannalta helpommalla, yhdeltä kantilta katsottuna.

Vierailija
56/58 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei sukuihin ja tuttavapiiriin kuulu näitä pommittajia. Pidän yleensä äänettömällä . En itsekään oleta että minulle heti vastataan enkä ala huudella. Laitan viestiä perään jos on tärkeää asiaa. Poikkeuksena sairas äiti jonka yhteyskanava on puhelin ja vastaamattomuus häneltä voi tarkoittaa ongelmaa .

Vierailija
57/58 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä läheisiä teillä. En ole varmaan ikinä saanut tuollaista viesti- tai soittopommitusta. Eipä mulla kyllä hirveän aktiivista some-elämää olekaan, harvoin juttelen kenenkään kanssa ilman asiaa. Puhelin saa siis olla päällä ja äänetkin on päällä yötä lukuun ottamatta.

Vierailija
58/58 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka Ö kirjoitti:

Äänettömäksi säädettyyn puhelimeen soittaja ei tiedä, etkö halua vastata, vai oletko tajuton.

Tämä on kännykkäohjelman vika.

Jos tulisi ilmoitus "puhelin on äänettömällä", tietäisi tilanteen.

no pärjättiin sitä ennenkin kun lankapuhelin pirisi pitkään, kun kukaan ei vaan ollut kotosalla silloin. eikä ollut edes puhelinvastaajaa. sitten kun tavoitettiin taas sanottiin ehkä, että olen yrittänyt soitella.

Jotenkin sitä vaan pärjättiin eikä huolestuttu että vastaanottaja olisi jotenkin tajuttomana tai muuta.

Nykyinen tavoitettavuus on uutta. Itse pidän puhelinta äänettömällä ihan sen takia etten halua olla tavoitettavissa joka ikinen sekunti enkä ole puhelimen orja.

voisinkin ilmoittaa ystäville että mulle on soittoaika esim iltaisin 16-21 mutta päivällä en välttämättä vastaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi