Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaako muita tunne että kokoajan olisi oltava tavoitettavissa?

Vierailija
29.08.2017 |

Minä vietän melko paljon aikaa puhelinta selaten, välillä ehkä jopa liikaakin ja minusta tuntuu että olen myös vähän koukussa siihen. Mutta sen kerran kun ajattelen että laitan puhelimen äänettömälle, jotten kuule ilmoitusääniä ja alan touhuta jotakin muuta, niin muutamien tuntien päästä kun katson puhelinta niin on ihmiset menettäneet malttinsa ja jopa ehkä hätääntyneet kun en olekkaan tunnin sisällä vastannut viestiin. Varsinkin vanhempani melkein hätääntyvät josseivät HETI saa minuun yhteyttä ja alkaa viestipommitus "huhuu, halooo!?" en kohta osaa irtaantua puhelimesta kunnolla ollenkaan vaikka haluisinkin vaan mielessä pyörii kokoajan että laittoikohan joku viestiä tai onko tullut puheluita. Nyt vielä kun luin iltapäivälehden kirjoittaman jutun että nuorilta menee työpaikat ohi kun ei vastata puhelimeen niin kävi enemmän ahdistamaan ajatus että puhelimen vierellä on päivystettävä kokoajan. Minulla kuitenkin on työpaikka ettei sen puoleen tarvitse olla huolissaan. Voin myöntää etten vastaa yhteenkään soittoon ellen tiedä kuka se on, vaan selvitän numeron netistä puhelun jälkeen ja jos tiedän sitten mistä puhelu tuli niin soitan takaisin, muussa tapauksessa olkoon. Luotan siihen edelleen että tärkeän asian tiimoilta otetaan yhteyttä muillakin tavoin soittamisen lisäksi. Myöskin minun vastaamattomuuteen vaikuttanee jonkinasteinen puhelinkammo. Mites muut, mitä ajatuksia heräsi?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä ahdistaisi, jos kokoajaan ei tarpeen vaatiessa saisi yhteyttä.

Vierailija
22/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen periaatteesta kieltäytynyt kytkemästä sähköposteja puhelimeen, tarkistan ne vain kun kirjaudun niihin erikseen. Samaten olen kieltäytynyt hommaamasta paria pikaviestiappia, ja varsinkin pysyn kaukana ryhmächateista, joissa on yhtään spämmääjää. En jaksa jatkuvaa viestitulvaa, olen muutenkin herkkä stressille ja ärsykkeille. Nyt olen myös lähtenyt systemaattisesti vähentämään puhelimen käyttöä ylipäätään, koska koen sen ongelmalliseksi. Pyrkimyksenä käyttää luuria vain aamulla ja alkuillasta, pelkästään puhelut/tekstarit vilkaisisin päivällä. Vaikuttaa kummasti mielialaan. Jatkuva kiireen tunne tulee siitäkin että edes näkee jonkun yrittäneen tavoitella tai että joku on viestittänyt, että pitäisi heti olla vastaamassa. Vaan kun ei tarvi. Minä vastaan silloin kun minulla on aikaa ja minulle sopii. Tärkeät jutut toki hoidan heti,mutta aika nopeasti näkee viestin alusta onko tulipalokiire vai ei, ilman että sitä edes avaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aikaväli voisi tosiaan olla, että sinä aikana voidaan viestitellä. Jotkut vastaavat vain tiettynä päivänä viikossa esim. sähköpostiin. Kiireviestit läheisiltä tietysti on tsekattava.

Vierailija
24/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys teille, jotka ette vastaa tuntemattomista numeroista tuleviin puheluihin. Eikö teillä ole sen ikäisiä lapsia, jotka liikkuvat yksin kodin ulkopuolella. Jos sattuu esim. joku onnettomuus, niin se puhelu voi olla poliisilta tai sairaalasta. Minulla on myös vanha äiti, jonka lähiomainen olen, minuun otetaan yhteyttä, jos äitini joutuu yllättäen sairaalaan.

Ei ole vielä lapsia minulla, olen 23v. Sitten tietysti eri asia kun/jos lapsia on. Toisaalta kun miettii niin miten pärjättiin aikana ennen matkapuhelimia, oliko enemmän lapsikuolemia esimerkiksi? Ehkä hieman kärjistettynä mutta ymmärrettäne pointin.

Vierailija
25/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun periaatteeni on etä ehdin kuulla hyvät ja huonot uutiset kyllä myöhemminkin ja ihan kaikesta mun ei tarvitse tietää mitään. Poistin facebookin kännykästä ja se on aina äänettömällä. Illalla kahdeksan jälkeen en vastaa puheluihin ja hyvin harvoin viesteihinkään.

Vierailija
26/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pidätte puhelinta äänettömällä ettekä katkaise virtaa? On ärsyttävää kun joku ei vastaa vaikka hänellä on puhelin päällä mutta äänettömällä. Jos katkaisisitte virran, soittaja ymmärtäisi että nyt ette ole tavoitettavissa.

Et ymmärrä siitä, että toinen ei vastaa ettei hän ole tavoitettavissa? :D

Jos joku vastaa = tavoitettavissa

Jos joku ei vastaa = ei tavoitettavissa

Ehkä tämä helppo kaava auttaa sinua.

EN VOI TIETÄÄ EIKÖ HÄN OLE OIKEASTI TAVOITETTAVISSA VAI EIKÖ HÄN KUULE PUHELIMEN SOINTIÄÄNTÄ TAI PYSTY JUURI SILLOIN VASTAAMAAN (ESIM. KÄDET TÄYNNÄ TAVARAA).

Vierailija
27/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pidätte puhelinta äänettömällä ettekä katkaise virtaa? On ärsyttävää kun joku ei vastaa vaikka hänellä on puhelin päällä mutta äänettömällä. Jos katkaisisitte virran, soittaja ymmärtäisi että nyt ette ole tavoitettavissa.

Katkaisetko sinä aina virran puhelimesta, kun menet paskalle, saunaan tai harrastat seksiä? 

Kyllä ainakin jos menen saunaan tai harrastan seksiä. Paskalle saatan ottaa mukaankin.

Vierailija
28/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EN VOI TIETÄÄ EIKÖ HÄN OLE OIKEASTI TAVOITETTAVISSA VAI EIKÖ HÄN KUULE PUHELIMEN SOINTIÄÄNTÄ TAI PYSTY JUURI SILLOIN VASTAAMAAN (ESIM. KÄDET TÄYNNÄ TAVARAA).

Miksi sun pitäisi tietää, mistä syystä hän ei vastaa puhelimeen? Eikö se tieto riitä, että hän ei nyt syystä tai toisesta ole vastaamassa puheluihisi? 

Vierailija
29/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaisi, jos olisi noin. Itse pidän puhelinta suurimman osan aikaa äänettömällä (mm. töissä), ja öisin puhelin on aina kiinni. Vastaan viesteihin ja soittelen takaisin silloin kun minulle sopii. Jos joku siitä hätääntyy tai ottaa nokkiinsa, se on hänen asiansa.

Vierailija
30/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en vastaa puhelimeen enkä avaa edes ovea jos en odota puhelua/vieraita. Viestit on keksitty jos on jotain tähdellistä ja niihin vastaan kun vastaan.

Vierailija
31/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitäisi tietää, mistä syystä hän ei vastaa puhelimeen? Eikö se tieto riitä, että hän ei nyt syystä tai toisesta ole vastaamassa puheluihisi? 

Jotta tietäisin kannattaako hänelle yrittää soittaa hetken päästä uudelleen vai vasta joskus myöhemmin.

Vierailija
32/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juuri näin. Minua ei ahdista ollenkaan, etten ota puhelinta mukaan esim. lenkille enkä myöskään vastaa siihen ajaessani. Työpäivän aikana, jos on keskittymistä vaativa juttu, laitan puhelimen äänettömälle. Samoin illalla kotona jos haluan levätä enkä halua kuunnella puhelimen vaativaa piippausta. Eikä tosiaan ole tästä syystä vielä mitään tärkeää tai tähdellistä jäänyt tietooni tulematta.

Ap, sun lähipiiri on vaan tottunut siihen, että vastaat heti. Niille, jotka siitä hätääntyy, voit ihan hyvin sanoa että aiot tästä eteenpäin pitää mös puhelinvapaat aikaa päivittäin eikä siitä ole syytä huolestua. Ei kuulu kenellekään, miksi et vastaa viesteihin tai puheluihin heti!

Vierailija
33/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta tietäisin kannattaako hänelle yrittää soittaa hetken päästä uudelleen vai vasta joskus myöhemmin.

Laita perään tekstiviesti ja pyydä häntä soittamaan sulle, kun ehtii. Tai kysy asiasi tekstiviestillä. 

Vierailija
34/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä on aina äänettömällä, ilmoitukset wapeista, sähköposteista ym. pois, FB käytössä vain selaimella. Rajoitan käyttöä siten, että luen viestit jne. ajankohtana, kun itselle sopii.

Silti vituttaa, koska kulttuuri tavoitettavissa 247 tuntuu ja näkyy. Inhoan älypuhelinaikaa ja sitä pakonomaista tunnetta ja tarvetta, joka puhelimesta tulee (pitää lukea uutisia tai muuta turhanpäiväistä selaamista). Vaikka onhan siitä hyötyäkin.

Välillä mietin, että laitan älypuhelimen pois.

Parasta aikaa oli se, kun illalla vasta teknologia astui teininä kuvioihin n. 20 aikaan, jolloin päivystettiin hetki koneella mesessä ja juteltiin porukalla. Päivä puuhailtiin muuta, eikä konetta edes ajatellut.

N25

Vierailija
35/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa, mutta kieltäydyn olemasta aina tavoitettavissa. Inhoan puhelimessa puhumista ylipäänsä, ja kaverit sen kyllä tietävät joten eivät usein soittelekaan vaan lähettävät viestinsä fb:ssa yms. ja jotain messengereä en ole puhelimeen edes ladannut. Viestit katson sitten kun jaksan vastata. Mutta jos en halua puhua juorupuheluita, en vastaa tuttujen soittoihin, en myöskään jos olen töissä, syömässä, tapaamassa muita ihmisiä, harrastuksessa jne. Jos asia on kiireellinen, voi lähettää tekstarin "asia tärkeä, ole yhteydessä asap" ja silloin soitankin perään mahdollisimman pian. Yksi läheinen on vaan valitettavan kovapäinen, jos ei hänen soittoonsa vastaa, soittaa ainakin 2 kertaa heti perään, sitten soittaa miehelleni ja sitten lapselle (ja tämä pistää vihaksi, että vetää lapsen mukaan) ja sitten alkaa pommittaa viesteillä. Eikä vielä koskaan ole ollut niin kiireellistä asiaa etteikö olisi voinut odottaa jonkun aikaa.

Kyllä ihmisellä pitää olla oikeus olla "tavoittamattomissa", eikä oletus saa olla että puheluihin tai viesteihin vastataan heti, 24/7. Olen sen lapsellekin sanonut, kun jotkut kaverinsa lähettävät sen seitsemänsataa viestiä jos ei heti vastaa/tekstaa. Viesti-/soittopommitus on yksinkertaisesti epäkohteliasta, ihan sama kuin jäisi soittamaan ovikelloa kymmeneksi minuutiksi ja sen jälkeen kiertäisi kurkkimassa jokaisesta ikkunasta sisään.

Vierailija
36/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä katkaisen virran kännykästä vain lentokoneessa nousujen ja laskujen ajaksi. Muun ajan lennolla kännykkä on lentotilassa. Äänettömälle tai värinälle laitan kännykän silloin, jos en syystä tai toisesta halua puhelimen soivan. Tällaisia tilanteita on mm työpalaverit, teatterissakäynnit, juhlat tai ihan vaikka vain ystävän kanssa kahvilassa istuminen. Näen kyllä, kuka soittaa ja omien läheisteni kanssa olenkin sopinut, että jos heillä on jotain hyvin kiireellistä asiaa, laittavat tekstiviestin, mikäli en vastaa puhelimeen. Jos viestin sisältö on sellainen, että mun on todellakin pakko just nyt soittaa takaisin, poistun palaverista/teatterista/juhlista toiseen huoneeseen ja soitan takaisin. Kaverille kahvilassa taas voin sanoa, että sori, nyt on äidille/isälle/siskolle tapahtunut jotain  kamalaa ja mun on soitettava heti. Muulloin mulla on äänet päällä, mutta ei se tarkoita, että mulla olisi kännykkä mukana (esim olen viemässä roskia tai pihahommissa ulkona). En myöskään ymmärrä tuota näkemystä, että virran ollessa pois päältä voisi jotenkin päätellä, milloin soittaa uudelleen. Mähän voin olla juuri laskeutumassa lentokentälle, kännykkä ei ole päällä, mutta kolmen minuutin päästä laitan sen taas päälle. 

Vierailija
37/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän näkee että olet soittanut ja soittaa takaisin sitten kun pystyy tai viitsii. Et sä niin tärkeä ole että sulle pitäisi heti vastata.

Vierailija
38/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita perään tekstari:"Soitin syystä x, soita/tekstaa kun ehdit jutella".

Vierailija
39/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä sen tiedät? Kaverisihan saattaa laittaa kännykkänsä päälle jo minuutin päästä siitä, kun olit soittanut. 

Vierailija
40/58 |
29.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs menee virrattomana Whatsapit ja Facebookit ja muut hömpät, joihin sekopäät jatkuvasti pommittaa?

T: ei ap

Jos ei ole niissä palveluissa, ei ole noista hätää. Itse käytän nettiä vain tietokoneella. Puhelin on vain soittamista varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän