Onko lentokentällä vaikea mennä yksin aloittelijana?
Olen lentänyt viimeksi lapsena isomman siskoni kanssa, mutta silloin hän tietysti kertoi mihin mennään ja mitä tehdään. Siitä jäi muistikuva, ettei se ole lainkaan selvää missä sadoista porteista esimerkiksi on tietyn lennon lähtöselvitys tms. En tiedä pärkäänkö itse lentokentällä, onko se niin vaikeaa kuin muistan? On muistikuvia kauheasta kiireestä jne.
Kommentit (11)
Kyllä se mulle oli. Jouduin menemään työasioiden takia ensimmäistä kertaa lentokoneella ulkomaille 42-vuotiaana. Aivan pallo hukassa ja paniikissa olin kentillä ja monessa muussakin paikassa. Alkoholilla onneksi sain hermojani rauhoiteltua jotenkin sen verran että selvisin ilman paniikkikohtauksia tai sekoamista.
On.
Hirveällä kiireellä pitää juosta ympäri kenttää. Kun löydät turvatarkastuksen, täytyy olla askelmerkit hallussa, muuten voit reputtaa jo senkin takia. Lähtöportit on piilotettu minne sattuu ihan epäloogisesti. Vielä jos joudut menemään sellaisten automaattiporttien läpi, jossa pitää itse syöttää passi naamasi skannaavaan koneeseen, niin sitten vasta on piru merrassa. Ei käy kateeksi.
Lentokenttä on (ehkä Lontoon metron jälkeen) maailman helpoin paikka ummikolle. Joka puolella on tauluja joissa lukee isolla helpot ohjeet tyyliin MALAGA GATE 17 ja sitten pitää vaan löytää se iso kyltti joka sanoo GATE 17.
Ja jos on epävarma, joka puolella on työntekijöitä jotka neuvovat. Jos et näe infopistettä, mene kysymään kaupan kassalta.
Mene ajoissa paikalle (2h on hyvä niin saat olla taatusti rauhallisin mielin), katsele ympärillesi ja tee niinkuin opastetaan jos uskallat. Jos et, mene infopisteeseen ja pyydä yksityiskohtaiset ohjeet siihen, mitä pitää tehdä.
Lentokentät on suunniteltu niin että kielitaidottomat ja kokemattomat ujot tumpelotkin ohjautuvat puoliväkisin oikeisiin paikkoihin oikeiden lippusten kanssa :)
Hauskaa matkaa!
Katso Youtubesta ohjevideoita esim. turvatarkastukseen, niin ei häkellytä.
Ihan helppoa hommaa. Siellä on paljon työntekijöitä joilta kysyt tarvittaessa neuvoa. Opasteita kaikkialla. Check-innata voit jo netissä halutessasi tai sitten siellä paikan päällä.
Onko sulla kamaa menossa ruumaan? Itse en ole aikoihin laittanut mitään ruumaan, joten niistä hommista en muista yhtään mitään. :D
https://www.finavia.fi/fi/lentomatka/lentoasemalla/
Kyllä siellä kentällä pärjää. Hyvät opasteet kaikkialla. Tuon linkin takana Finavian ohjeita.
Lentokenttien nettisivuilla on usein opastusvideo aiheesta. Voit katsoa etukäteen miten toimitaan. Eipä sitä koskaan opi jos ei vaan rohkeasti lähde matkaan. Kaikilla on joskus ollut se eka kerta lentokentällä kun pitää pärjätä itse.
Check in on helppo tehdä automaatilla. Kosketusnäyttö. Valitse lentoyhtiö jota käytät, passi skanneriin ja selkeät ohjeet. Jos ruumaanenevä, nimesi kohdalla on vaihtoehto jota klikkaat. Kone tulostaa matkalipun ja matkalaukkuun tarran. Sit vaan laukku itsepalvelutiskille ja skannaa viivakoodia. Ja laahaa itsesi turvatarkastukseen.
Mene ajoissa, niin ei tule kiire. Kentällä on opasteet, kuten kaikissa julkisissa tiloissa. Luet niitä niin pääset oikeaan paikkaan. Jos et mitenkään pärjää, siellä on apua saatavilla tai voit kyylätä, miten muut toimivat.