Onko yli kolmosluokkalaisia lapsia jotka pitävät aidosti koulunkäynnistä?
Valittaako teidän lapset kotona että koulussa on pitkäveteistä, tylsää jne? Odottavatko jo nyt seuraavia lomia?
Haluaisin tietää onko olemassa lapsia jotka jopa tykkäävät koulunkäynnistä ja kokevat sen mielekkäksi. Voisin sitten miettiä että mikä mättää omieni kanssa vai onko normaalia että koulu on tylsää.
Omilla lapsillani ei tunnu olevan koulussa mitään ongelmia, mutta aina kyllä jaksavat mainita että kesälomalla oli paljon hauskempaa. Lisäksi kyselevät jo tässä vaiheessa että koska syysloma alkaa jne. Sanovat usein että koulussa edetään kaikessa aivan liian hitaasti, ja pääosa koulusta on odottelua (ovat alakoulussa). Kavereita lapsillani on koulussa ja kotona.
Kommentit (15)
Ap haluaisi, että kaikki tulisivat tähän ketjuun kehumaan, kuinka hirveän älykkäitä ap:n lapset ovat, kun niillä on koulussa tylsää.
Kehukaa nyt, ettei ap pety.
Tyhmillä lapsillako ei ole tylsää koulussa.
eiköhän ole ihan luonnollista että lomalla on hauskempaa
Kyllä meidän 7-luokkalainen (poika) odotti jo koulun alkua loman lopussa. Viihtyy koulussa ihan hyvin. Toiset aineet on toki mieleisempiä kuin toiset. Joskus valittaa tuosta hitaasta etenemisestä ja odottelusta, mutta nyt ainakin ollut paljon ryhmätöitä ja projekteja jotka ovat mieluisia ja saa edetä omaa tahtiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän 7-luokkalainen (poika) odotti jo koulun alkua loman lopussa. Viihtyy koulussa ihan hyvin. Toiset aineet on toki mieleisempiä kuin toiset. Joskus valittaa tuosta hitaasta etenemisestä ja odottelusta, mutta nyt ainakin ollut paljon ryhmätöitä ja projekteja jotka ovat mieluisia ja saa edetä omaa tahtiaan.
Lisätään vielä, että kyllä poika lomallakin viihtyi, mutta silloinkin halusi tehdä "koulumaisiakin" hommia. Esim. opiskeli itsenäisesti espanjan verkkokurssia, ohjelmoi ja katseli luonnontieteisiin liittyviä videoita. Nauttii siis löhöilyn lisäksi uuden oppimisesta.
T.6
Saisi kyllä olla erikseen luokka hitaammille tai sitten niille nopeimmille oppijoille. Nykyinen tasapäistäminenon huono vaihtoehto. Jos nopeuttaa, niin hitaammat ei pysy mukana ja kun mennään hitaampien mukaan, niin normaaleja ja nopeasti oppivia alkaa vit*ttamaan tämä. Ainakin isommilla paikkakunnilla tämä voitaisiin tehdä. Ei siis mitään erikoisluokkaa, vaan tavalliset luokat (1a, 1b, 1c jne), joihin sitten jaetaan oppimiskyvyn mukaan. Eka vuosi menee tietenkin vähän ristiin/ sekaisin, mutta 2-3 luokalla voisi jo jakaa luokat uusiksi oppimiskyvyn mukaan.
Molemmat tytöt pitävät koulusta normaalilla tasolla.
Itse kyllä olen ajatellut niinpäin että fiksut viihtyy koulussa tunneillakin kun ovat kiinnostuneita niistä asioista ihan aidosti mitä siellä koulussa tuodaan esiin.
Alempana yksi esimerkki seiskaluokkalaisesta vahvistaa tätä ajastustani.
Ap
Meidän 8. luokkalainen poika tykkää koulusta ja viihtyy siellä.
Mun lapsi tykkää ja on aina tykännyt. On nyt kyllä neljännellä, mutta kuulunee kysymyksen kohderyhmään.
On ihan keskiverto oppilas. Matikassa tosi hyvä ja saa siinä lisätehtäviä, jotka hoitaa innolla.
Tykkää hän lomaillakin, peruspositiivinen tyyppi. Kaikki on kivaa :D. Olisinpa itse samanlainen töissä ja muutenkin.
4.-lukokkalainen tyttö tykkää koulusta muttei luokkakavereista. Samanlainen introvertti nörtti kuin vanhempansakin. Lisäksi luokan johtohahmot on melkoisia pissiksiä ja tyttö pitää näiden touhuja typerinä...ei siis ihme ettei oikein synkkaa. Mutta miten voi olla ettei +/-1 luokkasteelta löydy toista samanmoista....
Vierailija kirjoitti:
4.-lukokkalainen tyttö tykkää koulusta muttei luokkakavereista. Samanlainen introvertti nörtti kuin vanhempansakin. Lisäksi luokan johtohahmot on melkoisia pissiksiä ja tyttö pitää näiden touhuja typerinä...ei siis ihme ettei oikein synkkaa. Mutta miten voi olla ettei +/-1 luokkasteelta löydy toista samanmoista....
Ryhmäpaine on kova ja opetus suosii sosiaalisia. Vaikka kuinka ollaan "suvaitsevaisia", niin introvertti on kuin tarttuva sairaus josta on päästävä eroon.
Vierailija kirjoitti:
4.-lukokkalainen tyttö tykkää koulusta muttei luokkakavereista. Samanlainen introvertti nörtti kuin vanhempansakin. Lisäksi luokan johtohahmot on melkoisia pissiksiä ja tyttö pitää näiden touhuja typerinä...ei siis ihme ettei oikein synkkaa. Mutta miten voi olla ettei +/-1 luokkasteelta löydy toista samanmoista....
Sosiaalinen ryhmäpaine ja pelko kiusatuksi ja eristetyksi tulemisesta ohjaa valitettavasti siihen että aika moni pieni koululainen joutuu pakottamaan itsensä koulussa tiettyyn rooliin. Rooli voi olla esim. juuri se, että lapsi esittää palvovansa pissisjohtajaa, jotta olisi edes jotenkin hyväksytty ja suosittu. Oma tyttösi ei ole tähän ryhtynyt, mutta hänen harmikseen kaikki muut ovat lähteneet mahdollistamaan johtohahmon typeryyksiä.
Oma lapseni joskus totesi, että kaikkein huonoin neuvo mitä hänelle on annettu on se, että "Ole vain oma itsesi, niin sinusta pidetään". Se ei kuulemma pidä koulussa paikkaansa. Lapsen energia kuluu koulussa usein pääasiassa muuhun kuin itse koulutyöhön. Ryhmäsäsä selviytyminen vie monilta paljon energiaa.
Peruskoulu on lasten vankila,
jossa opitaan kiusaamaan muita ihmisiä.