Nykyajan sanontoja/lauseita, joiden suosiota et tajua
Mitä nykyään joka puolella näkyviä lausahduksia tai sanontoja et ymmärrä?
Itselläni:
Ääntä kohti-ilmaus. Tiedän, että se ilmeisesti tarkoittaa ruoan laittamista suuhun, mutta mistä se tulee ja miksi ihmiset sanovat niin?
"Tämä!" näyttää olevan suosittu.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Mitä nykyään joka puolella näkyviä lausahduksia tai sanontoja et ymmärrä?
Itselläni:
Ääntä kohti-ilmaus. Tiedän, että se ilmeisesti tarkoittaa ruoan laittamista suuhun, mutta mistä se tulee ja miksi ihmiset sanovat niin?"Tämä!" näyttää olevan suosittu.
Ääntä kohdenhan tarkoittaa sitä paikkaa, mistä ääni tulee ulos, eli suuta. Varmaan aika vanha ilmaus, kun vanhempani pvat käyttäneet sitä jo yli 20 vuotta sitten.
Menikö jakeluun on sellanen ilmaus mikä vähän ihmetyttää. Ei tosin taida olla kovin nykyaikainen. Menikö jakeluun, eli siis jakelukeskukseen, aivoihin, mistä jaetaan käskyt? Täh.
Vierailija kirjoitti:
"Miten meni noin niinkuin omasta mielestä?" 😒
Joo, tietääkö joku mistä ihmeestä tämä ilmaus alunperin tulee? Tätä käytetään hullun paljon enkä tajua miksi.
Vierailija kirjoitti:
Joku asia on "taputeltu". Esimerkiksi töissä moni toteaa perjantaisin ennen kotiin lähtemistä että "tämä työviikko on nyt taputeltu".
Tarkoittaako tämä tilannetta kuten leipomisessa on, taikina on muotoiltu tietyllä tavalla ja on nyt pyyhkeen alla odottamassa ja nousemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku asia on "taputeltu". Esimerkiksi töissä moni toteaa perjantaisin ennen kotiin lähtemistä että "tämä työviikko on nyt taputeltu".
Tarkoittaako tämä tilannetta kuten leipomisessa on, taikina on muotoiltu tietyllä tavalla ja on nyt pyyhkeen alla odottamassa ja nousemassa?
Tällai sen itsekin käsitän.
En ymmärrä tuollaista sanonontojen kalastelua johonkin cannabinoituneeseen kamelinpaska ideologiaan. Menee vähån liian kupliin ja pilviin tuollainen kysymys. Olisi aika puhua suomenkielestä sekä cannabisteiltä kysyä että mitä vittua ne raiskaa suomen kieltä.
Taputeltu "Nyt kun tämä kesä on taputeltu" jne. Särähtää korvaan kyllä pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällai sen itsekin käsitän.
Olen aina ajatellut sen tarkoittavan käsien puhdistamista työn pölyistä asian jälkeen silleen vetäen taputellen, suih suih, "Se on siinä!"
Vierailija kirjoitti:
Mun piti kans tulla sanomaan tää. En voi sietää tota, joku siinä on niin hiton ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Carpe diem.
Niin kulunut sanonta enkä edes ole tuota mieltä.
Todellakaan ei ole mikään nykyajan sanonta koska on jo käytetty ennen ajanlaskun alkua...
On taas kateuskortti nostettu (laiska perustelu)
Sohvalla syömässä sipsejä pussi rapisten / suklaa valuu suupielistä (kts. edellinen)
Koska haluan voida hyvin (et halua, vaan näyttää hyvältä, nainen)
Raikas salaatti (aika usein on tosin tunkkaisia)
Suuria tunteita (et sitten parempaa mainostoimistossa keksinyt..)
Syvissä vesissä (niissä on mielenkiintoisimmat oliot, jos itsesääliltäsi kerkeät huomaamaan)
Tule ja koe/näe (en koskaan tule helposti)
Höttöhiilari (gluteenikin on proteiinia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun piti kans tulla sanomaan tää. En voi sietää tota, joku siinä on niin hiton ärsyttävää.
Tässä on mukana tarkoituksellista kuittailua monille toimittajille joiden verbaliikka ei riitä livelähetykseen/videokuvaan ja heidän pitäisi pysyä tekstin tuottamisessa.
Mä jotenkin vielä kestän, kun joku viittaa itseensä sanalla meikäläinen, mutta mun mielestäni on sietämätöntä, kun käytetään sanaa teikäläinen. "Että mitäs teikäläinen on tästä mieltä?" Vielä tuotakin pahempi on kyllä teikätamburiini. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Syvissä vesissä (niissä on mielenkiintoisimmat oliot, jos itsesääliltäsi kerkeät huomaamaan)
Niissä myös ihminen kuolee hapenpuutteeseen, jos viisastelultasi kerkiät huomaamaan.
Topikki kaikille verbaalisesti lahjattomille sönkkääjille joita vituttaa muiden verbaaliset lahjatl.
Koska x. Olkaa ystävällisiä ja kirjoittakaa se lause loppuun. Yleensä yksi sana lisää riittää jo.
Kera x:n. Jos tuota vastenmielistä sanaa on ihan pakko käyttää, muistakaa edes oikea sanajärjestys. En voi sietää näitä englannin kielestä huonosti käännettyjä sanontoja.
Mä nyt vaan aion olla koko ajan bikineissä, koska kesä. Todellakin aion laittaa strasseja kynsiin, koska bling bling. Se sais nuolla mun napaa ihan millon se haluais, koska Justin Bieber. Öäääh...
Se tunne kun huomaat että oot ainut joka nauraa. Se tunne kun tajuat että tämä on parempi ku alkuperäinen. Se tunne kun et löydä jääkaapista mitään syötävää. Käytetään siis ihan missä tahansa yhteydessä, ei edes sellasten "ikonisten" tunteiden yhteydessä vaan ihan missä tahansa.