Lasketaanko toimistotöissä työskentelevät merkonomit työntekijöiksi vai toimihenkilöiksi?
Kommentit (11)
Itse käyttäisin nimitystä "valkokaulustyöntekijä". Merkonomien työ harvemmin vaatii suurempaa asiantuntemusta tiettyä aihetta kohtaan, mutta en jotenkin osaa heitä ihan duunareiksikaan mieltää, siitä tulee mieleen jotain fyysistä työtä tekevä.
"Toimistotöissä" on aika laaja käsite, sehän voi sisältää mitä tahansa. Varmaan vielä löytyy jostain pankinjohtaja, jolla on merkonomin koulutus.
Ainakin tehtailla ja telakoissa lasketaan toimihenkilöiksi. Niissä on sellainen jako, että työntekijät työskentelevät hallin puolella, kun taas toimihenkilöt konttoreissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyttäisin nimitystä "valkokaulustyöntekijä". Merkonomien työ harvemmin vaatii suurempaa asiantuntemusta tiettyä aihetta kohtaan, mutta en jotenkin osaa heitä ihan duunareiksikaan mieltää, siitä tulee mieleen jotain fyysistä työtä tekevä.
Harvemmin noilla selluköpeillä paita kastuu valvomossa.
Tottakai toimihenkilöksi jos istut toimistossa.
Meillä on työntekijöitä, toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä. Sihteerit/assistentit kuuluvat yleensä tuohon keskimmäiseen eli toimihenkilöihin.
Vierailija kirjoitti:
"Toimistotöissä" on aika laaja käsite, sehän voi sisältää mitä tahansa. Varmaan vielä löytyy jostain pankinjohtaja, jolla on merkonomin koulutus.
Joo. Tiedän yhden, oli samassa koulussa. On nyt jotain 55, eli vielä on työvuosia jäljellä.
Teen toimistotöitä ja en ole koskaan ajatellut, että toimihenkilöksi pitäisi kutsua työläisen sijasta. Olen ajatellut että esimiesasemassa olevat olisi näitä toimihenkilöitä.
ESimiesasemassa olevat ovat ylempiä toimihenkilöitä. Muut toimistotyöntekijät ovat toimihenkilöitä, koulutustasosta riippumatta.
Määrittelisin itseni alemmaksi toimihenkilöksi, työni ei ole kovin vaativaa.
Niin. Riippuu ihan siitä mitä soppariin on kirjoitettu.