Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Lukujärjestykseen on merkitty keskimäärin 15 tuntia opetusta viikossa. Toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat sanoo että koulutus on täyttä pelleilyä. Voiko vielä vaihtaa johonkin järkevämpään?

Sivut

Kommentit (22)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Yliopistossa sama homma. Lähiopetusta on tänä vuonna aloittavilta karsittu vielä enemmän, vaikka sitä ennestäänkin oli vähän. Ei väliä oletko amiksessa, ammattikorkeassa vai yliopistossa. Sama homma joka paikassa.

Vierailija

Minuakin kismitti, kun lukion jälkeen kävin amiksen kolmessa vuodessa, kun sen koko roskan olisi voinut tiivistää 1,5 vuoteen, jolloin ollaan nenä kiinni kirjassa/tietokoneessa 8h/päivä x 5. Minun vinkkini sinulle on sama, minkä itse tajusin vasta opintojeni kolmanneksi viimeisellä kuukaudella: mene tekemään alan hommia. Ite tein myös ihan perus varastohommia aina silloin, kun koulusta oli vapaata. MUTTA aina kun teet opintojen ohella palkkaduunia, varmista että et tienaa liikaa, muuten joudut palauttelemaan tukia takaisin. Harjoittelusta ei yleensä amislaisille anneta palkkaa, joten sitä tein hyvillä mielin pari vikaa koulukuukautta.

Vierailija

Hyi! Kuinka voit pettää amisveljesi! Nyt heität tuhkaa päälle ja sata Ave Mariaa! Sitten kirjoitat taululle 100 kertaa "Akateemiset on koppavia".

Vierailija

Tuollaiseksiko se on nykyään mennyt?
Ei kuulosta laadukkaalta koulutukselta.
Miten sitä pärjää aikanaan työelämässä, jos tottuu noin lunkkiin menoon?

Olin ammattikoulussa 1991-1994. Silloin kyllä opiskeltiin ihan oikeasti 8 h päivässä. Läksyt ja tehtävät päälle. Oli kokeitakin.

Amiskassa huomasin myös, että minun on alettava harrastaa liikuntaa, että jaksan seisoa suurinpiirtein koko työpäivän.

Onko sinulla mahdollista opiskella omaehtoisesti kyseistä alaa vähäisen opetuksen lisäksi?
Voisiko vaikka opettajat antaa sinulle lisämateriaalia?

Sinusta voi tulla vielä alasi huippuosaaja :)

Tsemppiä :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikö pääasia ole saada se ammattinimike, senhän siitä lusimisesta saa. Laatu vaihtelee mutta titteli on sama.

Mitä hyötyä on ammattinimikkeestä jos se on sisällön puolesta yhtä tyhjän kanssa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa sama homma. Lähiopetusta on tänä vuonna aloittavilta karsittu vielä enemmän, vaikka sitä ennestäänkin oli vähän. Ei väliä oletko amiksessa, ammattikorkeassa vai yliopistossa. Sama homma joka paikassa.

En kyllä käsitä. Itselläni on ollut ongelmana se, ettei kaikille kursseille pääse päällekkäisyyden takia. On sivuaineita ja kieliopintoja. Kirjoittamista ja lukemista loputtomasti. Aloittava on nyt hyvä ja menee saamaan opintojen ohjausta. Yliopisto-opiskelu vaatii itsenäistä otetta myös. - Minua on tietysti haitannut, että teen töitä samaan aikaan. Mutta olen kyllä haaveillut kokopäiväisen opiskelun mahdollisuudesta. (Vain haave edelleen.)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö pääasia ole saada se ammattinimike, senhän siitä lusimisesta saa. Laatu vaihtelee mutta titteli on sama.

Mitä hyötyä on ammattinimikkeestä jos se on sisällön puolesta yhtä tyhjän kanssa?

Työnantajat sitä vaatii. Varsinkin kunnan tehtävissä. Titteli=ammattitaito..or not. Työn kuin työn oppii tekemällä, ei pänttäämällä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Työnantajat sitä vaatii. Varsinkin kunnan tehtävissä. Titteli=ammattitaito..or not. Työn kuin työn oppii tekemällä, ei pänttäämällä.

Siitä on nimenomaan hyötyä kun hakee töitä. Ilman sitä et ole mitään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hyi! Kuinka voit pettää amisveljesi! Nyt heität tuhkaa päälle ja sata Ave Mariaa! Sitten kirjoitat taululle 100 kertaa "Akateemiset on koppavia".

Amk puolellakin on etäpäiviä siihen tahtiin, että tuttava totesi että olisi lapsi pärjännyt melkein ilman vuokra-asuntoa.

Vierailija

Amis oli täyttä perseilyä jo 10v sitten, kun ite valmistuin sieltä. Oikeasti varmaan siitä kolmesta vuodesta menee 0,5-1v pelkästään käytävillä istumisiin. Porukkaa ei edes kiinnostanut koko touhu varmaankin juuri näiden 4h ansiosta ja kävivätkin laittamassa nimen aamulla paperiin, että läsnä ollaan ja seuraavalla tauolla puolet porukasta hävis. Muutama kaveri vaihtoi myös amiksen jälkeen ala muihin amis-aloihin ja sanoivat, että silloinkin olis voinut koko paskan lyhentää yhteen vuoteen työharjoitteluineen.
Henkilökohtaisesti muutenkin kaduin valintaani, koska halusin mennä kauppatieteitä opiskelemaan, mutta aioin pyrkiä vain Jyväskylän yliopistoon minne ei ainakaan tuolloin ollut mitään asiaa ilman lukion tai tradenomin papereita, niin oletin, että näin se on muuallakin Suomea vaikka tuo typerä käytäntö on/oli vain Jyväskylässä, niin tästä syystä en edes hakenut muualle. Opiskelin kuitenkin insinööriksi ja nyt koitan päntätä kevään pääsykokeisiin, jos jollain tapaa saisi opiskeltua KTM.ksi työnohessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Keep telling that to yourself!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Siitä on nimenomaan hyötyä kun hakee töitä. Ilman sitä et ole mitään.

Ja jos työntekoon tarvitsee vain sen paperin niin mikä estää tulostamasta sitä kotona? Ei siihen silloin tarvitse käyttää kolme vuotta.

Tietysti voit vaihtaa, mutta voit myös yrittää miettiä onko sinulla kiire valmistua sieltä. Riippuen siitä omasta alasta voisit samalla käydä avoimen AMK:n kursseja esim.restonomipuolelta jos opiskelet vaikka kokiksi tai tarjoilijaksi ja sillä tavalla saisit lisää tekemistä itsellesi.

Joskus on helpointa hyväksyä, että tietyt asiat maailmassa ovat pelleilyä ja on helpompi pelleillä mukana kuin alkaa sooloilemaan, jotta lopussa paistaa sitten kiitos ja ei tarvitse selitellä vaikka sitä tutkintopaperin puuttumista sitten.

En tiedä minkä ikäinen olet, mutta jos olet vasta peruskoulusta valmistunut, niin on myös tärkeää että muodostat kunnon kaverisuhteita ja et jää yksin.

Vierailija

On se toista tänä päivänä, kun itse kävin amiksen 20 vuotta sitten.

Poika aloitti vastaavan linjan vuosi sitten ja huhhuh. Eli ravintolapuolelle tulee kasvikset valmiiksi tehtyinä: porkkanat, kurkut, tomaatit, perunat... Ekalla kerran fileerasivat kalaa, yksi per nuppi. Silakat tuli valmiina fileinä. Ehkä tää on rahoituskysymys, mutta olisin vanhempana valmis maksamaan kouluun, että olisi kunnon raaka-aineet, joista tehdä ruokaa.

Mä olen oikeasti järkyttynyt kuinka huonoa tuo opetus on tänä päivänä. Joten olenpa sitten ottanut lapset kotona tiukempaan oppiin. Onhan pojalla duunikin, että siellä sitten saa perinteistä kisälli-mestari opetusta.

Ihmettelen kovasti, miksi ostatettiin kalliit veitset ja niiden käyttöä ei harjoteta ollenkaan. Laitoin tästä opettajillekin viestiä, mutta eivät koskaan palanneet asialle.

Vierailija

Samaa se on nykyään joka koulussa.

Itse olen amk:ssa kemianpuolen insinööriksi, ja tunneista on karsittu reilusti. Ne vähät tunnit sentään sitten onkin sellasia lähes 100% läsnäolopakolla olevia, mutta usein huomasi että aika reilusti joutuu itse tekemään lisätöitä annettujen hommien lisäksi, jos meinasi jotain oppiakin.

Lisäksi laboratorion käytännöntunneista karsittu, ennen minun vuosikurssiani olivat kuusituntisia, nyt nelituntisia - kaikkia labratöitä ei saa ees tehtyä siinä ajassa. Plussana se että ennen kuulemma ekana syksynä käytiin huolella laboratoriotyöskentelyn peruskäytäntöjä käytännössä läpi, meillä sen sijaan homma meni niin että paperilta luettiin turvallisuusasiat ja siitä sitten suoraan hommiin: opettaja antoi tehtäväpaperin jossa hyvin ylimalkaiseen tyyliin kerrottu päivän työ ja kehotti että keksikääs tuosta miten homma kulkee, ja sitten me lukiopohjaset saimme kysellä osaavammilta (työelämästä opiskelemaan tulleita tai laboranttiopinnot käyneiltä) kuinka homma käytännössä suoritetaan. Moni työ tehtiin vain kerran ja seuraavalla kerralla ihan eri työ, ei mitään rutiinia saanut.

Koin itse tilanteen niin hälyttäväksi että hain lopulta harjoitteluun laboraorioon jossa pääsin hiomaan käytännön taitojani. Ja sain töissä homata että taitoni käytännössä olivat alkeellisella tasolla ja muutamia juttuja koulukaverit oli opettaneet väärin... opettajan seisten lähellä mitään asiaan kommentoimatta. 

Vaikka insinööriksi valmistunkin niin koen että on mullakin jotain käytännön taitoja oltava, vaikka ns. vähän asiantuntijamaisempiin paperihommiin ehkä päätyisinkin aikanaan. Miten sitä ees voisi olla mikään asiantuntija, jos ei ees osaa perusasioita käytännöntasolla riittävän hyvin. Plus työllistyminenkin on varmempaa jos on käytännnosaamista ja ymmärrystä kuinka asiat toimii, eikä ole vain itsekseen lukenut kirjoista... heh.

Vierailija

Mitä väliä, saat tittelin ja pääset töihin ja opit käytännön jutut siellä. Itsestäsi on nyt kiinni miten paljon otat irti tuosta 15h ylittävästä ajasta joka on laskettu kuuluvaksi opiskeluun.

Missään nimessä tuo ei ole hyvä juttu, mutta noin se on kaikkialla. Ammattikorkeassa opettaja tavattiin 3 kertaa kurssin aikana, ekalla kerralla muodostettiin ryhmät, saatiin tehtävät ja kirjojen nimet+nettisivut mistä tieto tehtävien tekemiseen löytyy, toisella kerralla opettaja pyörähti luokkatilassa, kysyi onko kaikki ok ja kolmannella kerralla käytiin yhdessä läpi mitä mikäkin ryhmä oli saanu rääpittyä kasaan. Opettavaista? No ei, mutta näin nykypäivän ammattilaisia tehdään. Ihana ajatella, että ehkä se tk-tätikin on opiskellut samoin...

Sainpahan ammattinimikkeen ja sillä työpaikan.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat