Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kognitiivinen kapasiteetti (psykologin lausunto)

Vierailija
25.08.2017 |

Sain psykologitutkimuksiani koskeneet lausunnot käteen ja silmään pisti kohta "kognitiivinen kapasiteetti on vähän alle ikätason".

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa, eli mikä on tuo "kognitiivinen kapasiteetti"? Onko kyseessä kehitysvamma tms.?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä mieltä olet itse omista ajattelutaidoistasi? Meneekö psykologin arvio yhteen omien fiilisten kanssa, vai koetko sen olevan väärä?

No, mä oon aina ollut normaalissa koulussa (en koskaan erityisluokilla tai pienryhmissä) ja pärjännyt hyvin. Lukiossa tuli yo-kirjoituksista kolme ällää, ja pääsin heti yliopistoon, jossa olen niin ikään pärjännyt hyvin. En siis koe olevani heikkolahjainen/kehitysvammainen.

Samassa testissä minulla todettiin myös ei-kielellinen oppimisvaikeus ja (avaruudellinen?) hahmotushäiriö sekä aspergerin syndrooma. Kielellinen ymmärtäminen on "yli keskitason", kun taas "visuaalinen päättely erittäin heikkoa".

Ja alunperin tutkimuksiin päädyin pitkään jatkuneiden masennus- paniikki-, ja ahdistusoireiden takia. Lisäksi dg:nä posttraumaattinen stressireaktio.

-AP

Joo, noi hahmotushäiriöt +oppimisvaikeus vetää varmasti testisuoriutumista alaspäin, samoin kuin psyykkinen tila testejä tehdessä. Ei kannata välittää kun sun kapasiteetti on selvästi korkea siellä missä sillä on merkitystä - oikeassa elämässä.

Vierailija
22/34 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten minun on hyvin vaikea uskoa, että laudaturin yo ja akateeminen ihminen ei kykene ymmärtämään psykologin lausuntoa edes näinä Googlen aikoina. Kognitiivinen kapasiteetti on kykyä käyttää aivojaan hahmottamiseen, päättelyyn, muistamiseen, oppimiseen, ongelmanratkaisuun jne. Jotain ongelmia sinulla näissä on, jos olet päätynyt tutkimuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleaika on kyllä hämmentävää, ihmisillä on saatavilla uskomaton määrä tietoa, mutta silti ensisijainen lähde on av...

Vierailija
24/34 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että ap on hyvä lukujen, kaavojen ja toistojen kanssa. Asseille tyypillisesti ongelmat saattavat olla joko-tai- ajattelussa, soveltamisessa ja laajoissa kulmissa. Ap, vaikka olisit käynyt kouluja, pärjännyt ja olisit äärimmäisen lahjakas joissain asioissa, on ihan ok jopa huono toisissa. Varmaan tulos saattoi olla hieman järkytys, varsinkin kun olet pitänyt itseäsi lahjakkaana. Kuotenkin neron ja kehitysvammaisen väliin jää aika paljon. Hyväksy haasteesi

Vierailija
25/34 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäviä tällaiset "diagnoosit" ja testitulokset, joita ei selitetä kunnolla ja ihmiset jää miettimään vaikka mitä.

Vierailija
26/34 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 4-vuotiaana saanut tuloksen "Kokonaisuudessaan kognitiiviset taidot ovat ikätasoaan vastaavat" 

mitään ÄO:ää ei lukenut mutta eikös keskiverto ole 100?

Myös papereissa on lukenut "akateemiset taidot ovat todella hyvät" (6v)

Vierailija
27/34 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 4-vuotiaana saanut tuloksen "Kokonaisuudessaan kognitiiviset taidot ovat ikätasoaan vastaavat" 

mitään ÄO:ää ei lukenut mutta eikös keskiverto ole 100?

Myös papereissa on lukenut "akateemiset taidot ovat todella hyvät" (6v)

olen diagnosoitu Aspergerin oireyhtymästä

Vierailija
28/34 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksiinkertaaisiiimmmillaan kapasiteetiiin heiiikkous näkyyy hahmotuksessa käsitttää ideoita.

Vierailija
29/34 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksiinkertaaisiiimmmillaan kapasiteetiiin heiiikkous näkyyy hahmotuksessa käsitttää ideoita.

Sä voooit harjoiittaa sitä niiin kuvittelemallla kaikki aineellisiki kappaleeeiksi joillla kaiiiikilla on ominaisuuudet. Sillloin voit kuvitellla erilaisillle ominaisuuuuksille erilaiiiset piiierteeet ja pääätellllä niiiden looogiset malllit.

Vierailija
30/34 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös se, jos olet jännittänyt tai stressannut tilannetta keskivertoa enemmän, voi heikentää tulosta

Totta, minun olisi pitänyt laittaa, että tällä kertaa, tässä testitilanteessa sait keskivertoa huonommat pisteet. Esim. masennus, ahdistus ja voimakas stressi voivat vaikuttaa kogn. testien tuloksiin. Hauraassa tilassa tehdyt testit eivät kerro pysyvästä kapasiteetista.

T. Psykologi

Näin on, mutta kyllä ihmisellä myös stressaavassa testitilanteessa on yleensä nähtävissä se perus kognitiivininen taso. Lausunto voi olla esim. Hyvä kongnitiivinen lähtötaso, kuitenkin hyvin stressiherkkä.

Mutta vähän alle keskitason ei todellakaan tarkoita kehitysvammaisuutta. Väkisinkin joku on tuon tarkan kesiarvon ylä- tai alapuolella, ja silti kuuluu ihan normaalivaihelun piiriin. 

Itse asiassa psykologin tutkimuksissa "keskitaso" ei viittaa "tarkkaan keskiarvoon", kuten joku täällä on arvaillut. Yli keskitason suoriutuu 25 %, keskitasoisesti 50 % ja alle keskitason 25 % ihmisistä. Psykologin tulisi aina ehdottomasti käydä tutkittavan kanssa tulokset ja niiden merkitys läpi ja varata aikaa kysymysten esittämiselle.

T. toinen psykologi

Vierailija
31/34 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis lisäyksenä vielä, että vähän alle keskitasonkin on vielä kaukana kehitysvammaisesta.

Vierailija
32/34 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2% normaalista, vähän oli peruskoulussa vaikeuksia.

Vierailija
33/34 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitähän tarkoittaa ja millä asteikolla "suoriutuminen on vahvaa "

siis onko se keskitason osaaminen tuota  ?

Vierailija
34/34 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitähän tarkoittaa ja millä asteikolla "suoriutuminen on vahvaa "

siis onko se keskitason osaaminen tuota  ?

Vahva suoriutuminen tarkoittaa että pärjäät hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme