Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Julkinen terveydenhuolto pihtaa rauhoittavia- mikä avuksi, kun olen kroonisesti ahdistunut?

Vierailija
25.08.2017 |

Tietävät kyllä, etten väärinkäytä niitä, olen ollut psykiatrian polilla hoitosuhteessa vuosia. 30kpl pakkaus riittää usein koko vuodeksi. Millä ihmeen logiikalla lääkkeensä syövä, mutta pakko-oireinen ja ahdistunut ihmisraunio ei meinaa saada rauhoittavia, jos sillä vältetään osastolle joutuminen? Ahdistuneisuuteni on mennyt välillä niin pahaksi, että on arvioitu minun kiikkuvan psykoosin rajalla! Jos rauhoittava pilleri auttaa siihen, miksi en saa niitä? Onko edullisempaa yhteiskunnalle, että lähden osastohoitoon joka kerta kun en pärjää ahdistukseni kanssa?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa miten juuri sinun kohdallasi noin pihdataan. Yksityinen ulkomaalainen lääkäri voisi olla eri ajatuksissa näistä asioista.

Vierailija
2/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin haen ne yksityiseltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin virallisesti kerrottu syy on tosiaan se, että pelätään ihmisen kehittävän rauhoittaviin riippuvuuden, kun huomaa arjen sujuvan paremmin pienessä lääkepöhnässä. SSRI-lääkkeet saa jo ensimmäisellä terveyskeskusvierailulla, kun valittaa väsymystä ja jaksamattomuutta arjessa, oma kokemus löytyy tästä kahteenkin kertaan.

Kun pitkään jatkuvaa ahdistusta ja arkea rajoittavia kohtauksia kärsittyäni sitten vaadin hoitokontaktiani varaamaan ajan psykiatrille, sanottiin, että rauhoittavia ei voida antaa. Sain sitten neuroleptireseptin, eli Ketipinoria. Päiväsaikaiseen, äkkinäiseen ahdistukseen en koe hyväksi, koska pää menee jumiin ja aistit vääristyvät, jalat menevät alta, peti kutsuu... Ei oikein siis toimi kesken työpäivän, kaupungilla tai muissa menoissa, joissa pitäisi kuitenkin säilyä toimintakykyisenä. Tietysti väsyttävyys häviää, jos lääkettä ottaa säännöllisesti, mutta itse kaipasin nimenomaan satunnaisesti otettavaa "täsmälääkettä" vaikeisiin tilanteisiin.

Yksityiseltä ihmiset pääosin rauhoittavansa hakevat. Itse olen sinnitellyt ilman ja koettanut vain vältellä ahdistavia tilanteita.

Vierailija
4/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn siis terapiassa nytkin ja olen muutenkin hoitomyönteinen eikä minulla ole päihdetaustaa, joten siitäkään ei voi johtua.

Olen harkinnut yksityiselle siirtymistä.

Vierailija
5/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma vahvempien kipulääkkeiden kanssa. Itse olen allerginen tulehduskipulääkkeille. Saan niistä vaikeaa hengenahdistusta, vatsakipua ja ihottumaa, mutta arvatkaapa saanko mitään muuta kuin parasetamolia. Leikkauskipuunkaan en saa muuta, vaikka minulla ei ole mitään päihde- tai mielenterveysongelmia. Ajattelevat sen niin, että kun kerta Burana riittää muillekin, niin se voidaan minulle korvata Panadolilla, vaikka kaikki tietävät että näiden teho on aivan eri. Tosi kiva oli kärvistellä vatsan alueen leikkauksen jälkeen pelkällä Panadolilla.

Vierailija
6/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri. Hakee napit jotka toimii, saa tehtyä työnsä ja elettyä elämäänsä tyytyväisin mielin.

Vierailija
7/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma, minulle niitä myönnetään vain 10kpl liuskoja pari kertaa vuodessa. Ehkä itsetuhoisuuden vuoksi tai muun säännöstelyn.

En ole saanut opintoja edistymään yli kahteen vuoteen kun pitää säästellä lääkkeitä niihin todella pahoihin ahdistuskohtauksiin eikä voi esim. pari kertaa viikossa käydä koululla rauhoittavien voimin. Syrjäydytään sitten täysin kun ei muutakaan voi.

Vierailija
8/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma vahvempien kipulääkkeiden kanssa. Itse olen allerginen tulehduskipulääkkeille. Saan niistä vaikeaa hengenahdistusta, vatsakipua ja ihottumaa, mutta arvatkaapa saanko mitään muuta kuin parasetamolia. Leikkauskipuunkaan en saa muuta, vaikka minulla ei ole mitään päihde- tai mielenterveysongelmia. Ajattelevat sen niin, että kun kerta Burana riittää muillekin, niin se voidaan minulle korvata Panadolilla, vaikka kaikki tietävät että näiden teho on aivan eri. Tosi kiva oli kärvistellä vatsan alueen leikkauksen jälkeen pelkällä Panadolilla.

Ja sitten, kun on vuosia kestänyt kipu, joka ei koskaan parane vaan pahenee jatkuvasti, edelleenkin saat vain Buranaa ja Panadolia. Mutta niinhän se  on, että nykyisin Suomessa määrätään kunnon kipulääkkeitä vain syöpäkipuun. 

Vierailija
9/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

SSRI/SNRI av:n aamupalaa venlaa, cipraa jne.

Vierailija
10/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin määrättiin aina ensin ssri:tä ja ketipinoria!!!. Yksityiseltä sitten hain eka reseptin Opamoxia ja sain jatkettua sitä julkisella kun en "muistanut" kuka ja milloin oli määrännyt sitä alunperin. Lääkepurkin vilauttaminen auttoi. Ja minulla siis on ptsd.

Vierailija
11/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita youtubeen "raw vegan" ja paranna itsesi! Tiedän, liian helppoa, ei voi toimia.. Tekosyyt pois! Et menetä mitään kokeilemalla edes kuukauden. Pahimmassa tapauksessa oot syönyt paljon hedelmiä ilman tuloksia.

Itse paransin itseni, olin tullut tieni päähän. Oli joko tai tilanne, kuolema vai eloon jääminen. Nyt en tarvitse enää lääkkeitä, eikä pelota eikä ole enää sairaita ajatuksia. Kannattaa elää - eikä tehdä kuolemaa.

Vierailija
12/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa niitä laittomastikin.

Vierailija
13/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa. Mutta kymmeniä kertoja kalliimmalla. Tosin yksityinenkin maksaa, mutta sieltä voi saada reseptin pidemmäksi aikaa.

Vierailija
14/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa. Mutta kymmeniä kertoja kalliimmalla. Tosin yksityinenkin maksaa, mutta sieltä voi saada reseptin pidemmäksi aikaa.

No jos 30 kpl tosiaan riittää koko vuodeksi, niin ei hinta tule vielä esteeksi. Laittomilla markkinoilla toimii polkuhinnat ja esim. diapameja tai rivatrileja saa sen 30 kpl satasella jos ostaa ne kerralla. Siinä on myös se hyvä puoli, ettei tarvitse tyytyä johonkin opamoxiin, vaan sieltä saa kunnollisia rauhoittavia.

Vierailija
15/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita youtubeen "raw vegan" ja paranna itsesi! Tiedän, liian helppoa, ei voi toimia.. Tekosyyt pois! Et menetä mitään kokeilemalla edes kuukauden. Pahimmassa tapauksessa oot syönyt paljon hedelmiä ilman tuloksia.

Itse paransin itseni, olin tullut tieni päähän. Oli joko tai tilanne, kuolema vai eloon jääminen. Nyt en tarvitse enää lääkkeitä, eikä pelota eikä ole enää sairaita ajatuksia. Kannattaa elää - eikä tehdä kuolemaa.

Hedelmäjankkaaja näköjään tullut pysyvästi bentsotopikkeihin. Enää puuttuu se ketipinorin turvallisuuden julistaja.

Vierailija
16/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen erään fyysisen sairauteni vuoksi saanut erikoislääkäriltä reseptin vahvaan kipulääkkeeseen, jota tarvitsen todella harvoin. Koska en saa ahdistukseeni rauhoittavia, olen sitten käyttänyt pienen murusen tätä opiaattipohjaista kipulääkettä pahimpiin tilanteisiin ja se toimii hyvin. Lääkettä menee pahimmillaan kaksi puolikasta tablettia viikossa, sitten saattaa olla kuukausien tauko ilman minkäänlaista tarvetta. Hirveä tilanne kyllä teillä, jotka ette saa kunnon kipulääkkeitä edes fyysiseen kipuun.

Vierailija
17/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätte varmaan että teidän pitäisi hakeutua terapiaan tai jos käytte siellä eikä se auta niin silloin täytyy miettiä terapeutin vaihtoa tai omaa sitoutuneisuutta. Ei ahdistus tyhjästä tule. Ja tiedän kyllä, olen saanut useita lähetteitä psykiatriselle ja ollutkin siellä. Mutta koskaan mulla ei ole ollut vaikeuksia saada rauhoittavia. Ei edes silloin kun pahimpana aikoina söin päivittäin. Itse asiassa lääkäri itse nosti pakkauskoon 10> 30. Yhden kerran jätti uusimatta kun laitoin pyynnön liian pian entisen uusimisesta. Laitoin siis epähuomiossa kaikki kerralla uusittavaksi. Kerran vuodessa uusin sen 30 tablettia vaikka entisiä on useimmiten jäljellä joku 20...

Vierailija
18/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietävät kyllä, etten väärinkäytä niitä, olen ollut psykiatrian polilla hoitosuhteessa vuosia. 30kpl pakkaus riittää usein koko vuodeksi. Millä ihmeen logiikalla lääkkeensä syövä, mutta pakko-oireinen ja ahdistunut ihmisraunio ei meinaa saada rauhoittavia, jos sillä vältetään osastolle joutuminen? Ahdistuneisuuteni on mennyt välillä niin pahaksi, että on arvioitu minun kiikkuvan psykoosin rajalla! Jos rauhoittava pilleri auttaa siihen, miksi en saa niitä? Onko edullisempaa yhteiskunnalle, että lähden osastohoitoon joka kerta kun en pärjää ahdistukseni kanssa?

Miten on mahdollista ettet ole saanut terapiaa tuohon vaivaan tai  jos olet, miksi se ei ole tehonnut? Eihän tuohon auta kuin ahkera työskentely aivojen uudelleen ohjelmoimiksesi. Ei ne lääkkeet siihen perussyyhyn  auta, lievittävät vain oireita.

Vierailija
19/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätte varmaan että teidän pitäisi hakeutua terapiaan tai jos käytte siellä eikä se auta niin silloin täytyy miettiä terapeutin vaihtoa tai omaa sitoutuneisuutta. Ei ahdistus tyhjästä tule. Ja tiedän kyllä, olen saanut useita lähetteitä psykiatriselle ja ollutkin siellä. Mutta koskaan mulla ei ole ollut vaikeuksia saada rauhoittavia. Ei edes silloin kun pahimpana aikoina söin päivittäin. Itse asiassa lääkäri itse nosti pakkauskoon 10> 30. Yhden kerran jätti uusimatta kun laitoin pyynnön liian pian entisen uusimisesta. Laitoin siis epähuomiossa kaikki kerralla uusittavaksi. Kerran vuodessa uusin sen 30 tablettia vaikka entisiä on useimmiten jäljellä joku 20...

Jaaha ja siellä tietenkin alapeukuttaa joku joka haluaa välittömän hyödyn pilleristä. Onhan se terapia vaativaa...

Vierailija
20/27 |
25.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha ja siellä tietenkin alapeukuttaa joku joka haluaa välittömän hyödyn pilleristä. Onhan se terapia vaativaa...

Menikö nyt päivä pilalle kun sait alapeukun?