Syyskuunmammat/neuvolakuulumisia.
Eli tänään oli neuvola, rv 17+4. Kaikki oli hyvin. Verenpaineet ok ja virtsa puhdas. Painoa tullut 2kg lisää. Vauvojen sydänäänet kuuluivat hyvin. A-vauvan sykkeet n.130 ja B-vauvan 150-160. Itse ajattelin, että vauvat ovat varmasti poika ja tyttö noiden sykkeiden perusteella.
Santsuma & Pienokaiset rv 17+4.
Kommentit (32)
Olisi mukava kuulla miten raskaus on mennyt, jos istukka on ollut alhaalla esim. osittain kohdunsuun tuntumassa?
onko siirtynyt hyvin kohdun kasvaessa ja jos niin millä viikoilla? Kuinka pitkään istukan paikan tuomia pulmia ilmeni, jos ilmeni?
uraavan kerran aika muistaakseni toukokuun alussa. En kyllä niistä käynneistä paljoa irti saa, kun touhu on aina yhtä sekoilua, kun th touhottaa ja sekoilee verenpainemittarinsa ja kaiken muunkin kanssa.
NKL:lla olen joutunut käymään pari kertaa tuon aikaisemmassa viestissä mainitsemani alhaalla olevan istukan vuoksi.
Siellä on tyyppejä ultrailtu pariin otteeseen samalla kun istukkaa on tutkailtu.
Sykkeet vauvoilla on olleet toisella 140 ja toisella vajaa 160. Kätilö meinasi, että saattaa johtua sukupuolierosta. Tosin olisin kyllä aika yllättynyt, jos olisivat tyttö ja poika, koska ollaan siinä käsityksessä, että on yhteinen istukka. Voi myös olla, että istukat ovat alkuun olleet niin lähekkäin, että ovat kasvaneet yhteen.
Onkos muilla sikiöillä yhteistä istukkaa?
En mä sen paremmin odota tyttöä ja poikaa, mutta kävi vaan mielessä, että niin saattaisi olla. Molemmat sukupuolet ovat todella tervetulleita, ettei sen puoleen ole mitään merkitystä. Mukava miettiä, että kumpia ovat vai ovatko molemmat samaa vai eri sukupuolta. Tää odotus on kyllä kaikinpuolin ihanaa aikaa.
Santsuma & pienokaiset 18+1
Eilen käytiin äitipolilla ultrassa (viikkoja 16+2). Sikiöiden painot olivat 154 g ja 147 g eli hyvin saman painoisia. Hiukan mieltä jäi painamaan, kun joutuu menemään uudelleen jo kahden viikon päästä(olin nii varautunu seuraavaksi vasta sinne rakenneultraan). Kahden viikon päästä katsovat jotain verivirtauksia.
Liikkeisiin saatiin yksi + molemmille, ja välillä olen tuntevinani pieniä muljahduksia. Paremmin tuntuvat istuessa tai kyljellään ollessa.
Hippopetteri: meillä ollaan kanssa yhden istukan varassa. Myös meillä neuvolassa oli sykkeet toisella 140 ja toisella yli 150.
Maha on hyvin iso ja tuntuu jo painavalta, vaikkei nuo sikiöt paljoa painakkaan. Mitähän se onkaan meillä kaikilla kesällä?
Täytynee jatkaa lauantain siivouspuuhia!
esta silloin rakenneultrassa? Itseä mietityttää tuo mahdollinen identtisyys ja juuri se, että onko istukka todellakin yksi yhteinen vai ovatko kasvaneet yhteen. Jos tietäisi ovatko samaa sukupuolta nin siitä voisi ehkä jotain päätellä.
Missä käytte äitipolilla? Itse käyn NKL:lla etisen istukan aiheuttamien vuotojen takia ja siellä ei ole kertaakaan katsottu sikiöiden kokoa np-ultraa lukuunottamatta vaikka ultrattu on sen jälkeen pariinkin otteeseen. Välillä sitä murehtii tuota, että kasvavatko tasaiseen tahtiin. Yleensä vain tiirailevat sitä istukkaa ja sitten pikaisesti katsovat, että sydämmet lyö molemmilla. On kovasti tehnyt mieli pyytää katsomaan tarkemmin noita sikiöiden mittoja jne., mutta en ole viitsinyt, kun tulee sellainen olo, että vie sitten muilta odottavilta aikaa. Ihan typerää, kun asia sitten kuitenkin kotona taas vaivaa.
hippopetteri 15+4 (np-ultran mukaan 15+6) ja neuvolantädin mukaan 15+2. ??? Mutta jotain tuohon suuntaan (toivottavasti rakenneultrassa päädytään selkeästi johonkin yhteen)
siis tuo on ainut mitä tiiän. Sitä en osaa sanoa mitkä pussit ovat omat, mutta kuitenkin niin, että eivät toisiinsa sotkeudu. (äitiyskorttiin on laitettu lapsiveden määrään n/n, kertooko tuo jotain vesipusseista???).
Sukupuolta ei olla vielä kyselty, todennäkösesti sitten rakenneultrassa tai jo kahden viikon päästä kysellään. Äitipolin lääkäri sanoi ekalla kerralla jo suoraan, että identtiset ois tulossa. Anoppi oli tavannut kaksosten äidin, joka oli odottanut yhdellä istukalla identtisiä, mutta tyttö ja poika oli syntynyt. Joten varmaan tuo yhteen kasvaminen on mahdollista.
Keski-Suomen keskussairaalassa käydään. Meille nämä ovat esikoiset, joten uusia asioita tulee joka päivä vastaan. (varsinkin sanavarastoa on tullut paljon ja paljon vielä selvittämättä)
Itseänikin ihmetyttää tuolla äitipolilla ramppaaminen, mutta kai joka paikassa on omat systeeminsä. Neuvolassa mulla kaikki arvot ollu ok, varsinkin hg vielä korkealla.
möittyneet eri siittiöistä, jolloin siis epäidenttiset.
Nuo pussit voi siis merkitä, että molemmilla on oma sikiökalvopussi/kalvo (ja silloin myös tietysti vesipussi).
Käsittääkseni on parempi, että sikiöillä on mahdollisimman vähän jaettavaa eli omat sikiökalvot olisi parempi. Tosin en ihan ymmärrä miksi. Kysyin np-ultrassa, että voiko pelkkä vesikalvo vauvojen välillä jotenkin puhjeta tms. niin ei kuulemma ole mahdollista.
Hankalempaa sitten on, jos ovat samassa vesipussissa, koska silloin on vaarana juuri tuo napanuorien sotkeutuminen jne. Samassa vesipussissa olevien kaksosten seuraava aste onkin sitten jo kätilön mukaan ns. siamilaiset kaksoset.
Me ollaan myös miettty tuota rakenneultrassa sukupuolen kysymistä. Täällä ainakin sanotaan, että sukupuolta ei kerrota, mutta ehkä voivat ainakin sanoa mikäli näyttävät olevan selkeästi samaa tai eri sukupuolta (jälkimmäisesä tapauksessa tietysti sukupuoli tulee automaattisesti kerrottua). Lääkärin mukaan viikolla 15 jo useinmiten näkyy, jos on poika, mutta tytöt vielä hieman epävarmoja veikata.
sekavaa kaksostietouttaan lorpöttelee Hippopetteri
Ajattelin jotakin kirjoitella kun töissä vielä niin hiljaista vaikkei sen ihmeellisempää asiaa olekaan :)
Meillä todettiin myös np-ultrassa, että vauvoilla on yhteinen istukka ja ovat omissa vesipusseissaan. Lääkäri sanoi kyseessä olevan identiset kaksoset, mutta olen pohtinut miten varmuudella voi tietää, ettei kyse ole yhteenkasvaneista istukoista...no, täytyy asiasta kysyä rakenneultrassa.
Vatsa kasvaa kyllä ihan mahdotonta vauhtia, töissä sanovat suunnilleen joka päivä että " se on kyllä kasvanut eilisestä!" . :)
Olin lauantaina kaverin kanssa iltaa viettämässä ja koin pienen " paniikkitilanteen" kun puin päälleni housut joita olin käyttänyt viikko sitten - eivät nimittäin meinanneet mennä kiinni!!!!! Hiukan kyllä mietityttää millaiset mittasuhteet tämä masu mahtaakaan saada kun kesään asti päästään...
Oletteko muuten tunteneet jo liikkeitä?? Itse eilen illalla pohdiskelin mahtoiko kyseessä olla vauvojen liikehdinnät kun pientä " pulputusta" tuntui tuolla vatsassa. Mitään selkeää en ole kyllä vielä havainnut.
Kai sitä täytyy siirtyä töiden pariin pikkuhiljaa. Mukavaa maanantain jatkoa kaikille!!
:) elaine + papu ja ässä rv 15+6 (huomenna vaihtuu viikko - jee!)
Heippa! Eilen oli neuvolakäynti, ja eipä siellä ihmeempiä tapahtunut, mutta sydänäänet kuunneltiin, toisella n.130 ja toisella n. 150...olis kiva päätellä näistä jotain ;)
Mutta ei voi todellakaan, koska toinen on supervilkas, eli ei kauaa kuunnella paikallaan hänen ääniä, kun kone rätisee ja paukkuu, kun kaveri liikkuu ja potkii, ja toinen taas yleensä köllöttelee ihan rauhassa!
Painoa on alkanu itelläkin tulemaan, ja masu on kasvanut viimisten kolmen viikon aikana niin paljon, ett äippähousut oli pakko käydä ostaas, ja vanhoista housuista ei mahdu ku yhdet!!!
Neuvolatäti koitteli kohtua, ja itekki oon koitellu, ett napaan astihan se jo ulottuu, eli normaalisti vast viikolla20 navan korkeudella, ja mull on nyt viikkoja 16+1!
Toukokuun alussa rakenneultraan, ihana päästä näkemään taas pikkuisia!
Mites olette voineet? Mä yökkäilen vieläkin aika lahjakkaasti välillä, ja Hb oli laskenut 107:n, joten rautaa, rautaa, rautaa!!!
H@zel+Möykyt 16+1
on päivän sana... Viime neuvolakäynnistä/lääkärikäynnistä on aikaa mutta tänään soittelin neuvolaan kun on alkanut yhtäkkiä supisteleen kauheesti. Ei tartte kun pari rappusta nousta niin tuntuu kova paineen tunne ja maha kova kun kivi. Pitäisi kuulemma saikkupaperi hakea neuvolasta, puuh! en ollut ihan vielä varautunut himmailuun. tähän asti oon käyny jumpalla ja touhunnu ihan sikana, no, ehkä sitten liikaakin kun nyt tuli stoppi. Onneksi ei sentään kovin kivuliaita suppareita ole mutta vakavaa tämä kuulemma tässä vaiheessa on. Ens keskiviikkona taysin äitipolikäynti, sillon sitten tarkempaa syyniä tiedossa.
Maha on kyllä melkoinen, mulla myös kohtu on navan ohittanut jo - viikkoja sitten, nyt melkein kylkiluissa. Kasvun tuntee ihan konkreettisestikin ihon kiristelynä ja edellinen pienen pieni raskausarpi navan yläpuolella on revennyt lisää, kääk!
Tsemppiä kaikille! Minä poistun lepäilemään,
Elisel 17+4
Kaikki oli ok, ei edes sokerit koholla vaikka musta on tullut ihan karkkihiiri. Hemppa 131 (mulla norm. noin 147) eli ihan hyvä vielä, mutta terkka neuvoi että kohta vois ruveta vähän rautaa varuiksi syömään. Painoa tullut kyllä reilusti, viime käynnin jälkeen 780g/vko, mutta nyt on toi mahakin kasvanut tosi vauhdilla. Yhteensä tähän mennessä semmonen 3,5 kg, kai se ei vielä ole hirveästi tuplaodottajalle... Yläpaine oli taas noussut yli 130:n, mutta sitäkään ei kai vielä tarvi hätäillä. Ai niin ja se ihana eka sf-mitta: vaatimattomasti 22! :D
Sykkeet kuului hyvin, kysyin että otetaanko sykelukemia - kuulemma vasta loppuraskaudessa, terkka sanoi kyllä kuulevansa korvalla, jos on hirmu tiheä tms. Eli ei siis lukemia korttiin edelleenkään. Terkka luki mulle vielä sen np-ultran lausunnon, mikä oli ihan valaiseva - oikeanpuoleinen vauva on alempana eli " A" , ja istukka edessä, mikä selittää ehkä alavatsan vihlonnan, sykkeiden vaikeamman löytämisen ja sen etten oikein tunne liikkeitä sillä puolella. Vasemmanpuoleinen on siis " B" ja istukka takana, ja sieltä onkin koko ajan kuulunu sykkeet paremmin ja olen tuntevinani liikkeitä sillä puolella pikkuisen jo. Ja kuten jo olin aiemmin ymmärtänyt, omat kalvot on molemmilla ja koot vastasivat np-ultrassa hyvin viikkoja.
Kaikki siis kunnossa ja mukava terkka, sillä oli aikaa jutella ja kysellä ja vastailla, melkein tunti taas vierähti. Antoi jo äitiysrahahakemukset jne mukaan, että voin tutustua. Seuraavaksi odottelen sitten rakenneultraa, joka on 12.5. Perhevalmennus ja sokerirasitus vuorossa sitten kesäkuulla.
Mites nuo sf-mitat teillä muilla, millaisia lukemia olette saaneet? Ei sais tietty varmaan vertailla, kun on niin yksilöllistä, mutta ois kiva jotain kuulla, kun yksösodottajilta/-odottaneilta (työkavereilta lähinnä) saa vaan kauhisteluja ja sääliä tuosta lukemasta... :P Masun ulkomittojen ihmettelyä kyllä myös päivittäin tulee, joten kai se sitten ihan kasvaa silmissä, ja vaatteistakin kyllä itse huomaa, alkaa ekat mammafarkut käydä jo pieniksi.
sykkeet aina molemmilla mitä sattui. Mutta pojat tuli poikien (3 kpl) lisäksi). Ultrassa jopa " nähtiin tyttö" . Ja paskat ne mitään näe.