Väsyttää tuo miehen yskiminen
Kommentit (32)
Tupakoiko?
Kaikki tupakoijat yskivät ja ikävän moni heistä harrastaaa kuvottavaa syljeskelyä - ja heittävät tyhjät tupakka-askit maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan varmasti on astma. Se että joskus lapsena käynyt puhaltelemassa ja kuolailemassa johonkin PEFiin neuvolassa niin ei kerro mitään. Sanoit että astma poissuljettu niin teillä on tässä lähiaikoina ilmeisesti ollut se PEF mittari kotona kahden viikon ajan johon miehesi on puhallellut aamuisin ja iltaisin ennen ja jälkeen lääkkeen oton?
"Ei kuulemma ole astma"
Juuuu
Vuosi sitten kävi astma tutkimuksissa ja siellä kaikki oli kunnossa.
No eikä käynyt. Lopeta
Kävi. Itse olin mukana odotushuoneessa.
Minunkaan astma ei näy spirometriassa.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoiko?
Kaikki tupakoijat yskivät ja ikävän moni heistä harrastaaa kuvottavaa syljeskelyä - ja heittävät tyhjät tupakka-askit maahan.
Ei tupakoi. Terveyskeskuksessa kävi mittariin puhaltamassa. Itse olen myös joskus käynyt eikä mitään mittauksia olla kotiin saatu.
Copd, keuhkosarkoidoosi tulee kyllä mieleen. Eka on tappava, mutta etenemistä voi hidastaa (pääasiassa tupakoivien tauti, mutta voi tulla myös tupakoimattomille, samoin osa tapauksista on geneettisiä, heillä ilmenee nuorehkona). Toka voi olla tappava, röntgenissä ei välttämättä näy, voi myös olla muissakin elimissä, pitää ottaa CRP ja LZM (lysotsyymi) sekä tehdä bronkoskopia varmistumiseksi. Iskee yleensä 20-40v, aiheuttaja tuntematon (vaatii kuitenkin oikean kudostyypin). Oireina pääasiassa sitkeä yskä, kuumeilu ja voimakas väsymys.
Vie se astmaatikkoveljesi nyt sinne lääkäriin että saa lääkkeet. Astmaattista yskää hoidetaan astma lääkkeillä. Astmaatikolla yskää ja oireita voi pahentaa myös esim tulehduskipulääkkeet.
Inhaloitavaa keuhkoputkien limakalvojen tulehdusta hoitavaa lääkettä miehesi saa jatkuvaan käyttöön ja keuhkoputkia avaavaa tarpeeseen.
Nyt kipität veljesi kanssa sinne lääkäriin ja lopetatte molemmat sen ruikutuksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoiko?
Ei tupakoi. Terveyskeskuksessa kävi mittariin puhaltamassa. Itse olen myös joskus käynyt eikä mitään mittauksia olla kotiin saatu.
Niin. Harmi vaan ettei se astma selviä tuolla tavalla. Veljeni on astmaatikko ja ei yksittäinen puhalluskoe mitään kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoiko?
Kannattaisi mennä takaisin sinne arvauskeskukseen ja vaatia pef-mittausseurantaa.
Vieläkö perhe vaatii kalliita ostoksia ruokakaupasta?
Vierailija kirjoitti:
Vie se astmaatikkoveljesi nyt sinne lääkäriin että saa lääkkeet. Astmaattista yskää hoidetaan astma lääkkeillä. Astmaatikolla yskää ja oireita voi pahentaa myös esim tulehduskipulääkkeet.
Inhaloitavaa keuhkoputkien limakalvojen tulehdusta hoitavaa lääkettä miehesi saa jatkuvaan käyttöön ja keuhkoputkia avaavaa tarpeeseen.
Nyt kipität veljesi kanssa sinne lääkäriin ja lopetatte molemmat sen ruikutuksen
Täytyy mennä mieheni kanssa sinne uudestaan ja vaatia lisää tutkimuksia. Äidillään on astma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoiko?
No tämä selvisi. Astmaa ei ole siis minkään mittapuun mukaan tutkittu häneltä. Ei astmaa diagnosoida niin että istutaan lääkärin tuoliin ja puhalleta johonkin pilliin.
Taidat vain olla niitä jotka mieluummin valittaa kun yrittää/haluaa edes mitään ratkaisua löytää.
Töissä oot varmaan sellanen joka jatkuvasti valittaa jotain päänsärkyä mutta et työkaverin kehotuksesta ota lääkettä tai lähde kotiin vaan "kyllä tää tästä... Aiiiihj. Aijjajajabbajaiii... Kyllä sattuu taas aiiihhh"
Lapseni yski yskän "jälkitautina" suunnilleen vuoden, tuli semmonen pakko, itse kuvaili näin, ei siis kutinaa eikä mitään.
Itselläni on sitkeään yskimiseen auttanut suolapiippu, mutta joutuu käyttämään kauan ja säännöllisesti. Puhdistaa keuhkot ei nostaa ilmoille viattomat limat, joita sinne on kertynyt. Aluksi yskiminen lisääntyy tästä puhdistusreaktiosta johtuen ja nenä vuotaa myös (ei ole nuhainen olo). Suosittelen, apteekista.
Hah busteeed! Ei sitä missään terkkarissa todeta. Kotona se tapahtuu. Hölööömö