1v3kk syömisongelmat. Syökö vauvaruokia kouluikään asti?
Rakeisempi ruoka ei uppoa. Sylkee vain suustaan ja lopuksi oksentaa kaaressa. Uppoavat vain kasvissoseet ja 8kk-soseet. Ja tietenkin hedelmäsoseet.
Vaikka miten koittaa itsetehtyjä hienontaa ja tarjoilla niin ei käy. Masentaa. Joka päivä ei monta kertaa päivässä jaksaisi oksennuksiakaan siivota, ja harjoitella pitäisi karkeampia. Kämpän siivoaminen on kumminkin niin työlästä.
APUA.
Kommentit (5)
välill olen ollut menettää hermoni ennakkoluuloisen neitini kanssa. Mutta kummallisesti nyt 1v5kk neiti syö yhtäkkiä melkein mitä vain - omissa rajoissaan tosin. Mutta makuvalikoima on kasvanut ja raekokokin samalla. Välill mennään takapakkia eikä maistu mikään.. Meillä oli pitkään neidin ruokavalio lähinnä ' vauvansosetta' , joku 8kk ruokapurkki kelpasi välillä, omat ei juuri rakeisena, raejuusto (!) ja oikea leipä, sekä onneksi kaikki puurot. Tämä nykyinen ' onni' on vasta alle kuukauden ikäistä, joten sinnikkäällä yrityksellä voi onnistuakin. Ja kyllä se samaan ruokavalioon siirtyminen 1v iässä helpotti - joko söi samaa kuin me (vähemän maustettuna) tai sit jätti syömättä kokonaan. Purkit ei maistuneet kuin 4kk vauvaruuat, joita en sit enää antanut.
Meillä asuu myös sihtikurkku. Likka on kohta 1v 1kk ja muutama kuukausi sitten olin aivan epätoivoinen. Kaikki 8kk ruoatkin piti soseuttaa sauvasekoittimella. Muuten tuli kakomiset ja yökkimiset.
No annoin sit rohkeesti sormiruokaa ja ihme ja kumma! Ne uppos. Ei oksennellu.
Nyt siis annan kotiruokaa ihan paloina. Esim. yksi perunanpala lusikalla tai yksi porkkananpala tms. Jos annetaan purkista niin sen pitää olla sileää. Ihme juttu mutta näin on.
Meillä oli ihan sama juttu aikoinaan - nyt poika 1v 8kk ja suurin osa karkeista ruooista menee vihdoinkin! Edelleenkin inhoaa kovia ruokia, kuten näkkileipää, riisiä, monia keitettyjä vihanneksia yms. mutta asteittain meillä edettiin kunnon sapuskoihin. Sormiruokien kautta meidän poika oppi pureskelemaan ja nielemään eli harjoiteltiin pienillä paloilla, joita sai itse pistää suuhun ja ihmetellä (kasvispullia, karjalanpiirakan keskiosaa, pehmeää leipää jne jne). Eli eikun kärsivällisyyttä vaan...
Ei varmasti syö vauvaruokaa enää kouluiässä =)
Meillä ei uponnut ennen 1v2kk kuin 5kk soseet.. ja paloina vain banaani, vaalea leipä ja omena.
Nyt tyttö 1v7kk ja vihdoin syö " sormiruokaa" ja makaroni-jauhelihayhdistelmiä, 8kk soseita (jotka alkoi kelvata vasta 1v5kk iässä...)sekä lähes kaikkia hedelmiä. Muuten on nirso ja pieniruokainen, mutta onneksi jo palat menee. 1v pilttejä ei syö, sylkee vaan. Mutta esim sekavihannekset menee sormin.
Kaikki ajallaan. Lapset on erilaisia.
meillä kuopus esim ensinäkin alotti kiinteät vasta 8-kuisena. Siis, kyllä, tein kaikkeni mutta hän ei syönyt. No kun vihdoin sitten alkoi syödä niin meni tietty vaan kaikkein hienoimmat soseet, itsetehtyjä ei suvainnut syödä ollenkaan. Sitten kun tyttö oli 10kk yritin viikon tarjota pelkästään rakeisia soseita. Tulos oli se että viikon jälkeen tyttö kieltäytyi kaikista soseista. sai paniikkikohtauksen kun näkikin purkin.
Me tehtiin niin että unohdettiin soseet ja tarjottiin samaa ruokaa kun mitä itse syötiin. Ei edes yritetty soseuttaa. Tyttö sai myös itse syödä. Olikin ihan innoissaan. Ekan viikon aikana söi TODELLA vähän, ihan mitättömiä annoksia, mutta edes söi ilman huutoja jotakin. Ja tiesin että ei vauva kärsi jos yhden viikon syö vähän vähemmän. Alussa kuvitteli että ruokapalat on jotain leluja joita tarvittaessa voi syödä, sitten se muuttui niin että lautasella on syötävää jolla tarvittaessa voi leikkiä ;-)
Tyttö on nyt 11kk ja syö isoja annoksia kovalla halulla. Soseuttaa ei saa ja ennen supernirsosta vauvasta on tullut tosi ennakkoluuloton.
Esikoisen kohdalla tehtiin suunnilleen samalla tavalla. Sekä esikoinen (6v8kk) että mieheni ovat sellaisia että eivät edelleenkään kestä soseita, kiisseleitä, jugurtteja jne missä on klönttejä vaan soseen pitää olla sileää ja muu ruoka on erikseen!