istukkanäytetutkimuksesta
Istukkanäytetutkimus tehdään rv 11-12. Lasketaanko viikot viimeisten kuukautisten alkamispäivästä (eli silloin kun on kuukautiset on rv 1) vai miten? Kestääkö tutkimus pitkään? tehdäänkö jotakin useampana päivänä?
Kiitos avusta.
Kommentit (3)
Polilla saattaa kuitenkin mennä useampi tunti, vaikka onkin ajanvaraus. Akuutit potilaat menevät aina jonon ohi. Kannattaa siis varautua rauhallisella asenteella ja ehkä eväillä, varsinkin jos alkuraskauden pahoinvointi vaivaa. :)
.. istukkanäytetutkimus viikolla 14. Ensin lääkäri ultrasi kunnolla joka suunnasta, itse näytteen otto ei kauan kestänyt. Olen itse todella piikkikammoinen ja olisin odottanut testin olevan epämiellyttävämpi. Pisto ei juurikaan tuntunut, tosin en halunnut nähdä koko neulaa... Kävin tutkimuksissa Naistenklinikalla Helsingissa ja tulokset tuli parissa viikossa.
Ihan hyvät fiilikset siis jäi, vaikka se odottaminen on todella kamalaa aikaa. Täytyy vaan muistaa että suuri, suuri osa noista tutkimuksista tehdään ns. " turhaan" eli mitään ei löydy!
Ainakin näytteenottopäivä kannattaa varata vapaata, minulla ainakin pistokohta tuntui (todennäköisesti pään sisällä enemmän kuin vatsassa, hih) pari päivää kun sitä ajatteli koko ajan...
Hyviä vointeja Sinulle!
Johanna :)
viimeisistä kuukautisista. Istukkanäytteen ottoon menee pari sekuntia eikä useimmiten tunnu juuri miltään. Kotiin pääsee lähtemään heti kun on todettu ettei huimaa tms. Loppupäivä pitää ottaa rauhallisesti eikä saa nostella mitään keskenmenoriskin vuoksi. Pari kolme seuraavaa viikkoa joutuu elämään piinaavassa jännityksessä tuloksia odotellen. Toivotan onnea!