Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eräs toimittaja kuvasi omaa juttuaan varten lastani julkisella paikalla

24.08.2017 |

Lapsi ei liity hänen juttuunsa ollenkaan, vaan oli paikalla valmiiksi. Toimittaja halusi ilmeisesti juuri ko. paikasta kuvaa.

Lapselta ei kysytty edes lupaa, saako häntä kuvata ja hän ei edes kuvausta huomannut (oli selin kuvaajaan päin koko ajan), ennenkuin hänelle asiasta sanottiin jälkikäteen jonkun ulkopuolisen toimesta. Nyt on sitten juttu videoineen julkisessa levityksessä.

Tiedän kyllä, että julkisella paikalla saa kuvata mutta kun ei antanut edes mahdollisuutta kieltäytyä kuvattavana olemisesta. Ärsyttää, kun en itsekään lapsistani kuvia jakele someen tai muuallekaan julkisesti koko kansan nähtäväksi mutta nyt tämä toimittaja on sen tehnyt.

Onko liikaa pyytää editoimaan videosta tuo kuvapätkä pois?

Kommentit (25)

21/25 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Alanuolista päätellen teidän lapsia saa kuvata uimahalleissa, leikkipuistoissa, aidan takaa tarhan pihalta... Ok. Case closed!

Uimahallissa kuvaaminen on kielletty, kyseessä ei ole julkinen tila. Sama juttu tarhan pihan kanssa. 

Mitä taas tulee leikkipuistoon, siellä saa totta kai kuvata. Viimeksi viime viikolla huvipuistossa lapseni pyörivät karusellissa, ja joku aikuinen kuvasi videota omista lapsistaan samassa karusellissa. Sillä videolla näkyy ihan yhtä paljon minun lapsiani. Jos tämä niin kauheasti korpeaisi, minun täytyisi varmaankin olla viemättä lapsiani huvipuistoon.

Kyllä kait tuo nyt on eri asia, jos jossain vilkkaassa paikassa kuvataan, missä ihmisiä on paljon. Mutta kun ihmisiä on vain se kourallinen lapsia, joita kuvataan, niin tuossa pystyy hyvin rajaamaan kuvattavaa kohdetta. Varta vasten kuvattiin sitä kohtaa, missä lapset olivat, vaikka koko ympäristö muuten oli lapsivapaata aluetta sillä hetkellä.

Uimahalleissa SAA kuvata...

Vierailija
22/25 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Ihan pebbanista koko juttu. Lapsi ei itsekään haluaisi tuolla videolla olla. Ei tää nyt maata kaada mutta pahaa mieltä aiheutti kuitenkin niin lapsessa kuin minussakin.

Kouluissa ja harrastustoiminnoissakin kysytään kuvaus- ja julkaisuluvat mutta muuten kuvaamisen suhteen taidetaan kaikki olla vapaata riistaa, jos ei kuvata loukkaavassa tai herjaavassa tarkoituksessa.

Niin, yleisesti lakeja säätäessä tavoitteena on, ettei kielletä sellaisia asioita, joista ei ole vahinkoa. Julkisella paikalla kuvaamisesta ei ole vahinkoa, päinvastoin valvontakameroiden avulla on moni rikos ratkennut.

En mä nyt tätä rinnastaisi valvontakameroihin kuitenkaan.

Haluaisin nyt kuulla, mikä on se konkreettinen haitta, mikä kuvaamisesta ja kuvan julkaisemisesta perheellenne on.

Olisi ihan kiva saada itse päättää, haluaako kuvatuksi vai ei tuollaiseen juttuun. Ei ole tässä tapauksessa itsemääräämisoikeutta ihmisellä. Lapsi ei itse aiheeseen muutenkaan liity eikä halua itse videolla olla.

Kuvauspaikka oli vielä sellainen, että siellä olisi voinut kuvata ilman, että siinä näkyisi lapsia.

Se konkreettinen haitta?

Kyllä minuakin voi harmittaa se, että naapuri katsoo silmiin ja tervehtii, mutta ei sitä silti kieltää voi.

Tähän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Alanuolista päätellen teidän lapsia saa kuvata uimahalleissa, leikkipuistoissa, aidan takaa tarhan pihalta... Ok. Case closed!

Uimahallissa mielellään ei, koska lapsella on vähäinen vaatetus ja siellä voi olettaa, ettei ihmisillä ole kameroita mukana.

Leikkipuistossa ok.

Tarhan pihalla ei, koska silloinhan yksityisyyden suoja rikkoutuu siten, että paljastuu lapsen hoitopaikka. Jos kuvaa julkaistessa ei kerrota tarhan nimeä eikä sitä kuvasta tunnisteta, niin ok. 

Urheilukentällä ok. 

Torilla ok. 

Kauppakeskuksessa ok. 

Hoplopissa ok. 

Vierailija
24/25 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Uimahallissa kuvaaminen on kielletty, kyseessä ei ole julkinen tila. Sama juttu tarhan pihan kanssa. 

Mitä taas tulee leikkipuistoon, siellä saa totta kai kuvata. Viimeksi viime viikolla huvipuistossa lapseni pyörivät karusellissa, ja joku aikuinen kuvasi videota omista lapsistaan samassa karusellissa. Sillä videolla näkyy ihan yhtä paljon minun lapsiani. Jos tämä niin kauheasti korpeaisi, minun täytyisi varmaankin olla viemättä lapsiani huvipuistoon.

Kyllä kait tuo nyt on eri asia, jos jossain vilkkaassa paikassa kuvataan, missä ihmisiä on paljon. Mutta kun ihmisiä on vain se kourallinen lapsia, joita kuvataan, niin tuossa pystyy hyvin rajaamaan kuvattavaa kohdetta. Varta vasten kuvattiin sitä kohtaa, missä lapset olivat, vaikka koko ympäristö muuten oli lapsivapaata aluetta sillä hetkellä.

Uimahalleissa SAA kuvata...

Eli sulle kuvaaminen olisi ollut ok, jos paikalla olisi ollut enemmän ihmisiä?

Yritän tässä edelleen haarukoida, mikä jutussa niin närästi.

Uimahallissa ei saa kuvata, jos se on kielletty.

Vierailija
25/25 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi aina provosoituu alapeukuista. Todella heikkohermoinen tympeä tyyppi!