Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisopiskelijat, mitä tukia saatte?

Vierailija
24.08.2017 |

Olen lähdössä erikoistumaan ja otan työstä opintovapaata. Olen sinkku, joten puolison tuet eivät vaikuta. Kumpi olisi kannattavampaa, vuorotteluvapaa vai opintovapaa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin kaksi vuotta työttömyysetuudella jonka jälkeen opintoraha, asumistuki ja opintolaina.

Vierailija
2/7 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutustukea saan.

Toinen vaihtoehto taitaa olla työttömyystuilla opiskelu, mutta tämä ei ole varma tuki vaan saa harkintaperusteisena, jos opiskelu nähdään tarpeellisena. (Sulla ehkä ei?) Ja sitten perinteiset opintotuet, jotka on pienimmät.

Itse valitsin suoraan aikuiskoulutustuen, koska mieluummin hakkaan toisen käteni irti kuin asioin te-toimiston kanssa, saati jätän kohtaloni heidän harkintavallan varaan.

Aikuiskoulutustuki on vaan lyhyempi ja sitä leikattiin tänä vuonna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan siis opintopavaata töistä eli olen palkattomalla. Varmaankin tuo aikuistkoulutustuki on sitten se ratkaisu. Tulojen mukaan ilmeisesti lasketaan? Saako sen min. 2kk?

-ap

Vierailija
4/7 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin vuorotteluvapaalla.

Vierailija
5/7 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiskoulutustukeen vaaditaan kai 8 v työssäolo.

Vierailija
6/7 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ensimmäinen vuosi meni vuorotteluvapaalla, toinen ja kolmas opintovapaalla, neljäs ja viides virkavapaalla. Tuet vuorottelukorvaus, aikuiskoulutustuki, opintotuki tässä järjestyksessä.

Vierailija
7/7 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäät opintovapaalle, silloin voit hakea aikuiskoulutustukea (jos muut ehdot täyttyvät). Et voi saada vuorotteluvapaakorvausta jos et ole vuorotteluvapaalla, tai työttömyyskorvausta, jos et ole työtön. 

Lue itse lisää: https://www.koulutusrahasto.fi/fi/aikuiskoulutustuen-hakijoille/

Vähän kyllä ihmettelen, miten olet voinut/keksinyt hakea opintovapaata ilman, että edes tiedät opintovapaan ja aikuiskoulutustuen yhteydestä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi