Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikatyö ja ansiosidonnainen päiväraha

Vierailija
24.08.2017 |

Sain osa-aikatyön kesäkuun puolivälissä. Päivärahan maksukausi (onneksi) osui päivämäärällisesti siten, että sain edellisen kuun päivärahat sopivasti työn alkuun. Ensimmäisen palkan näistä töistä sain vasta heinäkuun lopussa, sillä kesäaikaan palkan laskijat ovat tietenkin lomalla. Vasta tämän jälkeen pystyin tekemään päivärahahakemuksen. Heinäkuun palkka tuli tästä kaksi viikkoa myöhemmin eli elokuun puolivälissä.
Palkkaa on tullut vähemmän, kuin päivärahoja olisi tullut, eli ei paljoa. Päivärahoja ei edelleenkään kuulu, kassassa on ruuhkaa. Ehkä jo ensi viikolla.
Mikäli minulla ei olisi ollut säästöjä ja parisuhdetta (jakamassa kuluja), olisin todella pulassa tästä osa-aikaisesta pätkätyöstä (jonka johdosta myös kuluni ovat olleet suuret, viikottaisia työmatka-ajoja on tullut n. 800 km/viikko).
Väittävät, että lyhyenkin työn vastaanottaminen kannattaa. Varmaan joo, mutta tulojen katkojen vuoksi se ei ole mahdollista kaikille. Toki (ainakin toivottavasti, jos ei tule jotain yllättävää porsaanreikää vastaan) rahat tulevat takautuvasti, mutta väliaikanakin olisi elettävä.
Paperilla tulot kasvavat, mutta pienissä rahoissa kahden ja puolen kuukauden katko ns. totutussa tulossa vaatii kikkailuja, että arki rullaa.
Nyt on säästöt käytetty ja Visa tapissa. Ja 2,5kk päivärahat tulossa (ehkä) joskus. Toivottavasti ei mene ensi kuun puolelle.
Työkokemuksesta on toki maksettava, mutta millainen hinta?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotahan se on kun on soviteltu päiväraha. Itsellä useamman vuoden kokemus noista odotteluista. Ärsyttävää.

Nyt olen kokonaan työtön ja toivon ettei kutsua työhön tule kesken tämän neliviikkoisjakson sillä en tiedä miten selviäisin taloudellisesti rahojeni odotteluajasta. Elän yksin.

Monet kieltäytyy ottamasta yksittäisiä työpäiviä ja ymmärrän sen vallan hyvin.

Vierailija
2/6 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mulla olisi seuraava kahden viikon pätkä töitä alkamassa syyskuun alussa. Varmaan pakko mennä, vaikka tiedän sen epätasapainottavan tilannetta taas.

Tämä pätkä oli sovittuna jo keväällä, eli en haluaisi tehdä ohareitakaan, mutta etenkin jos rahaa ei tule ennen sitä, ei minulla ole varaa lähteä tälle keikkahomalle toiseen maakuntaan.

Ap jatkaa siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oma syy jos ei ole säästöjä niin että pärjää nämä tukien käsittelyajat.

Kaikki tietää että tulee viivettä.

Ketä te nyt sitten oikein syytätte? Miten ajattelitte korjata tilanteen?

Teitä jokaista varten ei voi olla omaa virkailijaa kytiksellä että josko te haluatte jotain palvelua.

Vierailija
4/6 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitä jokaista varten ei voi olla omaa virkailijaa kytiksellä että josko te haluatte jotain palvelua.

Toki tulee viivettä, mutta kolmisen kuukautta on varsin pitkä aika. Harvalla, etenkään työttömällä, on 3 kuukauden tai puskurirahastoa. Minulla riitti kahdeksi kuukaudeksi.

Varmaan korjaan tilanteen siten, että jatkossa lasken kannattavuuden ja säästöni tarkkaan ennen osa-aikatyön vastaanottamista.

Ja ketä syytän? Systeemin joustamattomuutta. Kun ihan sääntöjen mukaan on mahdollista tienata 300€/kk ilman, että tulot vaikuttavat tukiin, niin miksi ennen tuen hakemista on oltava esittää palkkalaskelmaa ja tuntilistoja. On itsestään selvää, ettei tuo summa ylity esim. 10 tunnin työskentelyllä.

Systeemiä korjattiin, mutta eipä siitä toimiva tullut edelleenkään.

Miksi olet niin hyökkäävällä asenteella? Suorastaan töykeä ja riidanhaluinen. Totta, Av.

Vierailija
5/6 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka säästöjä olisi, kyllä ne jossain vaiheessa työttömyyttä kuluvat loppuun - koska niin kauan kuin on säästöjä, mihinkään yllättäviin isompiin hankintoihin on turha hakea toimeentulotukea. 

Tilanteen korjaaminen olisi kovin yksinkertaista: työnantajilta nopea palkanmaksu ja kaikki tarvittavat paperit heti. Työttömyyskassoilla asioiden nopea käsittely. 

Teen itse pätkätöitä, joita on onneksi niin paljon, että mun ei tarvitse hakea täydentävää työttömyysturvaa. Monesti olen miettinyt, että vaikeaa se olisikin: jo pelkästään joillakin työnantajilla saattaa kestää useita kuukausia ja vaatia useampia huomautuksia, jotta heiltä saa niinkin yksinkertaisen ja lakisääteisen paperin kuin palkkatodistus.

Vierailija
6/6 |
24.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on rinnasteinen siihen, että vakituinen työntekijä olisi tehnyt muutamia ylityötunteja, joiden seurauksena normaali palkka pidätettäisiin pariksi kuukaudeksi, vain ylityöt maksettaisiin. Kuukausipalkasta sanottaisiin, että maksetaan kun ehditään.

Kuinka monen talous kestäisi tehdä näitä ylitöitä ja kuinka usein?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi