Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun tapa hoitaa kotityöt on se oikea!

Vierailija
23.08.2017 |

Hieman provosoiva otsikko, mutta tällä hetkellä olen oikeasti tuota mieltä. Olen ollut muutaman kuukauden poissa kotoa niin, että olen käynyt vain viikonloppuisin. Mies on siis joutunut huolehtimaan asunnostamme yksin. Kun kävin vain viikonloppuisin, niin ei niin hirveästi haitannut, että on aika sekaista, mutta nyt kun palasin takaisin asumaan kotiin, niin kaiken paskaisuus ja sekaisuus iskee tajuntaan ihan eri tavalla. Selkeästi minun tapani hoitaa kotityöt on parempi eikä mies osaa sitä ollessaan yksin.

Tiedostan myös, että kyse on hyvin erilaisesta tavasta pitää huolta asunnosta ja järjestyksestä. Esim. itse tyhjennän tiskikoneen, kun se on valmis, ja laitan likaiset astiat koneeseen heti käytön jälkeen. Mies ei tyhjennä konetta, vaan käyttää astioita koneesta ja säilöö likaisia tiskipöydälle, kun ei niitä voi koneeseenkaan laittaa. Tavallaan pieni asia, mutta se näkyy sellaisena jatkuvana sekaisuutena ja likaisuutena, kun säilötään puhtaita astioita koneessa ja likaisia esillä.

Ensireaktioni oli alkaa valittaa ja nalkutaa likaisuudesta ja sekaisuudesta, mutta nyt yritän ehkä hahmottaa, että mitä mies tekee väärin ja mitä itse teen kätevämmin. Luulen, että tuon tiskikoneasian selittäminen toimii paremmin kuin, että olisin vain avautunut kuinka täällä on kaikki ihan pielessä, kun on likaisia tiskejä joka paikassa. Muissakin asioissa löytyy varmasti seikkoja, jotka pystyn erittelemään, että miksi jokin asia kannattaa tehdä tietyssä järjestyksessä tai vaikka tietyin väliajoin, ettei asunto laukea joksikin yleiseksi katastrofialueeksi.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirttihirmu!

Vierailija
2/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun tapasi on se ainoa oikea, niin sitten asioiden hoitaminen kuuluu vain sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on mies tuollainen kotitöistä nalkuttaja. Sain hiljaiseksi sillä kun sanoin että jos ei minun tapani tehdä asioita kelpaa, niin saa tehdä ne ihan yksinään jatkossa.

Vierailija
4/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on päässäsi. Jos miestä ei haittaa sotkunsa, niin hänen mielestään hänen tapansa on oikea.

Sinkkumies

Vierailija
5/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten aika menee tuherteluun ja mikromanageeraukseen, miehet tekevät urotöitä, keksintöjä ja perustavat yrityksiä.

Vierailija
6/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun tapasi on se ainoa oikea, niin sitten asioiden hoitaminen kuuluu vain sinulle.

Kyllä mun mielestä on kohtuullista vaatia, että se tiskikone kuitenkin tyhjennetään kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun se on pessyt astiat valmiiksi, jotta sinne sitten saa likaisia asioita laitettua ettei koko keittiö lainehdi. Esimerkiksi että jos ei illalla just ennen nukkumaanmenoa jaksa sitä tyhjätä, niin tyhjentää viimeistään seuraavana päivänä töistä tultuaan. Jos siihen mennään, kuten ap:n mies, että tiskikonetta ei koskaan tyhjennetä, vaan odotetaan aina sen tyhjenemistä käytön myötä, olisi meillä ainakin keittiö aina sotkuinen ja altaat täynnä likaisia astioita. Vähän sama kuin jos puoliso päättäisi, että imuroida ei tarvitse kuin kerran vuodessa ja se kumpi on eri mieltä, huolehtikoon yksin koko kodin siivouksesta. Kyllä yhteisessä kodissa eläessä kaikkien pitää tehdä kompromisseja ja huolehtia oma osuutensa.

Vierailija
7/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun mielestä on kohtuullista vaatia, että se tiskikone kuitenkin tyhjennetään kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun se on pessyt astiat valmiiksi, jotta sinne sitten saa likaisia asioita laitettua ettei koko keittiö lainehdi. Esimerkiksi että jos ei illalla just ennen nukkumaanmenoa jaksa sitä tyhjätä, niin tyhjentää viimeistään seuraavana päivänä töistä tultuaan. Jos siihen mennään, kuten ap:n mies, että tiskikonetta ei koskaan tyhjennetä, vaan odotetaan aina sen tyhjenemistä käytön myötä, olisi meillä ainakin keittiö aina sotkuinen ja altaat täynnä likaisia astioita. Vähän sama kuin jos puoliso päättäisi, että imuroida ei tarvitse kuin kerran vuodessa ja se kumpi on eri mieltä, huolehtikoon yksin koko kodin siivouksesta. Kyllä yhteisessä kodissa eläessä kaikkien pitää tehdä kompromisseja ja huolehtia oma osuutensa.

Kompromissit onkin ihan ok. Niiden komromissien tekeminen voi olla vaikeaa, jos toisen osapuolen mielestä hänen tapansa on ainoa oikea.

Vierailija
8/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kompromissit onkin ihan ok. Niiden komromissien tekeminen voi olla vaikeaa, jos toisen osapuolen mielestä hänen tapansa on ainoa oikea.

Missään vaiheessa en ole väittänyt, että minun tapani on "ainoa oikea", mutta selkeästi se on ainakin oikeampi kuin miehen. Normaalisti minä olenkin se, joka huolehtii enemmän asunnon siisteydestä. Nyt kun olen ollut pois, niin vessa on paskainen (lattiakaivossa kasvaa jokin kasvi ritilän läpi), keittiön pöytä ja tasot ovat tahmeita ja murusissa, samoin keittiön lattia, hellalle on palanut ruokaa kiinni levyihin, joka puolella on villakoiria ja pölyä pinnoilla... Tässä nyt jotain asioita joita huomasin.

"Oikeampi" tai ainakin helpompi tapa olisi esim. juuri tuo, ettei astioita säilötä puhtaina koneessa ja että roiskeet pyyhitään hellalta ennen kuin ne jämähtää.

Kuulostan varmaan joltain siivousintoilijalta, kun aloitan tällaisen ketjun, mutta oikeasti siedän epäjärjestystä aika pitkälle. Esim. asuessani joskus opiskelijasoluissa kämppikseni olivat aina siistimpiä kuin minä.

- AP

Vierailija
9/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään vaiheessa en ole väittänyt, että minun tapani on "ainoa oikea", mutta selkeästi se on ainakin oikeampi kuin miehen. Normaalisti minä olenkin se, joka huolehtii enemmän asunnon siisteydestä. Nyt kun olen ollut pois, niin vessa on paskainen (lattiakaivossa kasvaa jokin kasvi ritilän läpi), keittiön pöytä ja tasot ovat tahmeita ja murusissa, samoin keittiön lattia, hellalle on palanut ruokaa kiinni levyihin, joka puolella on villakoiria ja pölyä pinnoilla... Tässä nyt jotain asioita joita huomasin.

"Oikeampi" tai ainakin helpompi tapa olisi esim. juuri tuo, ettei astioita säilötä puhtaina koneessa ja että roiskeet pyyhitään hellalta ennen kuin ne jämähtää.

Kuulostan varmaan joltain siivousintoilijalta, kun aloitan tällaisen ketjun, mutta oikeasti siedän epäjärjestystä aika pitkälle. Esim. asuessani joskus opiskelijasoluissa kämppikseni olivat aina siistimpiä kuin minä.

- AP

Ratkaisu teidän tapauksessa on se, että sinä huolehdit siivouksesta.

Vierailija
10/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

Ratkaisu teidän tapauksessa on se, että sinä huolehdit siivouksesta.

Niin onkin, tähän mennessä on ollutkin niin ja minulle se on ihan ok. Mies vastaa monista muista asioista taloudessamme, esim. ruuan laitosta ja siksi myös enemmän kaupassa käynnistä, ja mies huoltaa auton. Tällä hetkellä se vain ketuttaa tulla paskaiseen kämppään siivoamaan ainoastaan toisen tekemiä sotkuja. Samalla myös heräsin siihen, että miehen toiminnassa on asioita, jotka haittaavat tämän asunnon siisteyden ylläpitoa, sellaisia asioita, jotka hieman eri tavalla tehtyinä helpottaisivat huomattavasti.

Luulen, että kun osaan noiden asioiden taustalla olevan logiikan kertoa, niin se ei ole miehelle mikään ongelma tehdä asioita paremmin. Samoinhan, jos itse teen jotain typerästi esim. auton tai jonkin muun miehen vastuisiin kuuluvan asian suhteen, niin hän voi sanoa siitä minulle, etten haittaa asiaa, joka on hänen huolehdittavanaan.

- AP

Vierailija
11/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on päässäsi. Jos miestä ei haittaa sotkunsa, niin hänen mielestään hänen tapansa on oikea.

Sinkkumies

Kannattaa pysyä sinkkuna.

Vierailija
12/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auto on miehen vastuualuetta, niin voithan sinä toimia siellä yhtä huolettomasti kuin mies. Roskat ja tyhjät vissypullot voit heittää olan yli takapenkille, kyllä se mies sieltä ne siivoaa, jos sotku häiritsee.

Oma mies on kotioloissa huoleton, kaikki, mikä käsistä irtoaa, jää myös siihen. En nalkuta enkä huokaile, mutta mies tekee sitä, jos jätän roskia autoon. Hupsis, kun unohtuikin.

Vierailija
13/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos auto on miehen vastuualuetta, niin voithan sinä toimia siellä yhtä huolettomasti kuin mies. Roskat ja tyhjät vissypullot voit heittää olan yli takapenkille, kyllä se mies sieltä ne siivoaa, jos sotku häiritsee.

Oma mies on kotioloissa huoleton, kaikki, mikä käsistä irtoaa, jää myös siihen. En nalkuta enkä huokaile, mutta mies tekee sitä, jos jätän roskia autoon. Hupsis, kun unohtuikin.

Minulla ei ole tapana hoitaa tällaisia asioita "kostamalla". Kotimme on yhteinen ja automme on yhteinen ja yhdessä niistä pidetään huolta, vaikka vastuut jollain tavoin ovatkin jaettuja.

- AP

Vierailija
14/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole tapana hoitaa tällaisia asioita "kostamalla". Kotimme on yhteinen ja automme on yhteinen ja yhdessä niistä pidetään huolta, vaikka vastuut jollain tavoin ovatkin jaettuja.

- AP

Mutta haluat, että asiat hoidetaan juuri sinun "oikealla tavalla"

Vierailija
15/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP

En minä mitään kosta, elän vain miehen tyylillä. Välillä voi olla ihan rennosti. Omassa autossa en jätä roskia jälkeeni, se on niin helppo napata ne mukaan.

Vierailija
16/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiina Puupää kirjoitti:

Pirttihirmu!

Katin kontit. Looginen ja järjestelmällinen nainen, osaa myös perustella kantansa erinomaisesti. Ihailtavia ominaisuuksia kenessä tahansa.

En ole parisuhteessa, mutta jos tuollainen tulisi esiin ehdokkaasta tutustumisvaiheesa se olisi todella iso plussa!

M50+

Vierailija
17/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaako ap sinusta tosiaan sellaiselta, joka vaatii kohtuuttomia eikä kykene kompromisseihin? Minusta hän vaikuttaa aloitusviestin perusteella hyvinkin fiksulta ja normaalilta. En pidä kohtuuttomana pyytää sitä, että tiskikone tyhjennetään säännöllisesti ja tätäkään asiaa ap ei ole menossa käskyttämään vaan perustelemaan miehelle, miksi se kannattaa tyhjentää sen sijaan että odottaa sen tyhjenevän itsestään. Ihan kamalan kohtuutonta ja kompromissikyvyttömyyttä sinun mielestäsi?

Vierailija
18/18 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hanki oma asunto. Hirveää jos täytyy päivittäin nalkuttaa ja riidellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän