Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hiivatin sekoilevat koulutaksit!

Vierailija
23.08.2017 |

Eilen auto oli pihassa 7.30, tytön koulupäivä alkoi 9.00. Ja tänään auto oli sitten käynyt pyörähtämässä parkkipaikalla ja lähtenyt ilm. sillä välin, kun tyttö oli vessassa! Minulla ei ole autoa joten tyttö menee sitten myöhässä, kunhan olen ensin soitellut taksikeskukseen. Olen turhautunut.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap hyvä, oletko tarkistanut Wilmasta taksiaikatalut? Niille on siellä ihan oma kohtansa, löytyy lomakkeista. Meillä vanhemman pitää osata olla omatoiminen ja tarkistaa taksit sieltä.

Jos on annettu ajaksi että taksi hakee 7:29 niin silloin pitää laittaa lapsi pysäkille niin että on siellä 7:19 eli kymmenen minuuttia aikaisemmin. Kello kun tulee 7:29 niin taksi saa lähteä jos ei näy että lapsi on tulossa esim. kävellen taksille.

Osan aamuista menevät bussilla, bussi menee ohi miten menee, on vain tiedossa monelta lähtee päätepysäkiltä. Taas varaan muksuille vähintään 10 minuuttia odotusaikaa pysäkille.

Koulun jälkeen pitää pukea vaatteet päälle viivytyksettä ja mennä odottamaan taksipaikalle. Aina siinä ei ole aikaa käydä vessassa, olen sanonut lapsille että käykää vikalla välkällä tai vasta kotona.

Onko koskaan käynyt mielessä, että wilma ei vaan ole käytössä ihan jokaikisessä Suomen kunnassa? Tai että siitä on olemassa eri versioita?

Eipä ole tullut mieleen. Mutta sovitaanko että on käytössä mikä tahansa sähköinen järjestelmä niin tarkistaa sieltä. Ja jos ei ole mitään niin kysäisee koululta. Tai laittaa viestin reissuvihkoon.

Sen tiedän että ihan tasan on joka kunnassa takseilla aikataulut koulukyyteihin. Se on myös vastuu ja turvallisuuskysymys.

Vierailija
42/51 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutaksijärjestelmä, ja koko taksiala, toimii juuri niin hyvin, kuin sillä on mahdollisuus.

Taksiala on murroksessa. Vanha systeemi, joka toimi muka hyvin, on ollut jo pitkään vitullaan työntekijän näkökulmasta: huonot palkat, ei työsuhde- etuja, ei työterveyshuoltoa, raskas ja vastuullinen duuni, laittomia sanktioita jakelevat välityskeskukset taksitarkastajineen, monenkirjavat työnantajat, vuorojen normaali pituus 10- 12 tuntia, ei taukotiloja, ei useimmiten työvaatteita, pohjakassan ja muut tykötarpeet hankkii kuljettaja itse. Pk- seudulla saatanalliset ruuhkat, provisiopalkka, liikaa taksilupia... tienaa siinä sitten. Vuoron jälkeen tilität, peset itse paskaisen auton sisältä ja ulkoa (ilman palkkaa tietenkin), teet pikku korjaukset, lisäät pesunesteet ja öljyt... Ja otat sen jälkeen itkua niin työnantajalta, asiakkailta kuin välityskeskuksiltakin.

Koulutaksien kuljettajat saavat ajaa usein järkyttävässä kiireessä, lenkit muuttuvat, oppilaita puuttuu, autoissa on vikaa, vanhemmat eivät ole vastassa sovitusti, kyyditettävät oksentava/ paskovat housuun/ saavat kohtauksen, teini- ikäiset oppilaat tappelevat tai vittuilevat, pienet karkaavat, ja joka aamu odotat yhtä lasta vartin sovittua myöhempään, koska pukemista ei vain voi hoitaa ajoissa.

Hyvät työnantajat, jotka tarjottavilla ehdoilla ja eväillä pystyvät rekrytoimaan luotettavaa työvoimaa, ovat harvassa. Kuljettajien pysyvyys on paras keino pitää taksiala koulukuljetuksineen edes jonkinlaisessa järjestyksessä. Nyt useimmat tervejärkiset - minä mukaanlukien - ovat häipyneet taksihommista, eivätkä enää palaa. Siinä on menetetty tärkeä osa alan tulevaisuutta.

Niin, ja taksialan vapautuksen jälkeen vasta tullaankin näkemään jännää menoa. Voi olla, että vuoden kuluttua tämänhetkinen tilanne ei enää vaikutakaan niin kurjalta.

Onnea matkaan vaan kaikille asian osapuolille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämän päivän vanhemmat näin uusavuttomia etteivät osaa kysyä aikatauluja koululta? ja pyytää ilmoittamaan muutoksista. Olkaa yhteydessä kouluun, kyytijärjestelijään tai mihin tahansa kuka vastaa kunnassa kyytiasioista. Kyllä ne alkaa toimia kun mahdollisimman moni ottaa yhteyttä.

Vierailija
44/51 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne alkaa toimia kun mahdollisimman moni ottaa yhteyttä.

Heh. Et ehkä lukenut viestiäni vielä, mutta selvennyksenä, siihen viitaten: eivät ala.

Vierailija
45/51 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap hyvä, oletko tarkistanut Wilmasta taksiaikatalut? Niille on siellä ihan oma kohtansa, löytyy lomakkeista. Meillä vanhemman pitää osata olla omatoiminen ja tarkistaa taksit sieltä.

Jos on annettu ajaksi että taksi hakee 7:29 niin silloin pitää laittaa lapsi pysäkille niin että on siellä 7:19 eli kymmenen minuuttia aikaisemmin. Kello kun tulee 7:29 niin taksi saa lähteä jos ei näy että lapsi on tulossa esim. kävellen taksille.

Osan aamuista menevät bussilla, bussi menee ohi miten menee, on vain tiedossa monelta lähtee päätepysäkiltä. Taas varaan muksuille vähintään 10 minuuttia odotusaikaa pysäkille.

Koulun jälkeen pitää pukea vaatteet päälle viivytyksettä ja mennä odottamaan taksipaikalle. Aina siinä ei ole aikaa käydä vessassa, olen sanonut lapsille että käykää vikalla välkällä tai vasta kotona.

Onko koskaan käynyt mielessä, että wilma ei vaan ole käytössä ihan jokaikisessä Suomen kunnassa? Tai että siitä on olemassa eri versioita?

Eipä ole tullut mieleen. Mutta sovitaanko että on käytössä mikä tahansa sähköinen järjestelmä niin tarkistaa sieltä. Ja jos ei ole mitään niin kysäisee koululta. Tai laittaa viestin reissuvihkoon.

Sen tiedän että ihan tasan on joka kunnassa takseilla aikataulut koulukyyteihin. Se on myös vastuu ja turvallisuuskysymys.

Tätä samaa tulin kirjoittamaan. Meidän kunnassa aikatauluja ei ole wilmassa, mutta puolestaan taksifirmoilla on nettipalvelut, joissa näkee aikataulut. Siellä voi myös tehdä kyytiperuutukset. Ap voisi tulla kertomaan minkälaiset ohjeet on saanut, kyllähän teitä on varmasti ohjattu mihin kyytiperuutus esimerkiksi tulee tehdä. Ja kyllä jos aikataulussa lukee vaikka 7.25 niin se lapsi tulee olla silloin hakupaikalla ei vessassa. Vaikka oikeasti se taksi olisi aina 5-10 min myöhässä, niin silti se on lapsen velvollisuus olla hakuaikana taksipaikalla. Ennen sitä ei saa taksi lähteä, mutta heillä ei ole myöskään velvollisuutta odottaa jos hakuaika meni eikä lasta näy.

Vierailija
46/51 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun autistinen poika päätyi kotipihalla väärään koulutaksiin, sotkettiin viereisen rapun pikkupoikaan.  Tunnen syyllisyyttä kun ei just sinä aamuna voinut seistä pojan kanssa ulkona, ajattelin että osaa kyllä hypätä taksiin jossa kolmio katolla.. ja osasikin , en vain arvannut että sellaisia takseja voisi tulla useampi!

Jätit autistisen pojan yksin, et voi olla tosissasi.

Oli kuule pakko, kun 1v pikkusisko yrjösi hiekkalatikolle ! Eikä ollut edes mahatauti, vaan raju allerginen reaktio tuli tuolloin ensimmäistä kertaa.

Vierailija
47/51 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

KuskiHelvetistä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne alkaa toimia kun mahdollisimman moni ottaa yhteyttä.

Heh. Et ehkä lukenut viestiäni vielä, mutta selvennyksenä, siihen viitaten: eivät ala.

Mihin olette ollut yhteydessä? Onko teidän kunnassa koulukuljetuksen laatukriteerit? Toimivatko ne? Oletko olut yhteydessä Aviin? Jne. 

Pitää nähdä vaivaa mutta takuulla toimii kun käyt koko prosessin läpi.

Vierailija
48/51 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme asu korvessa, mutta tämä on pieni kaupunki jossa pääsee hyvin pyörällä/bussilla. En tuntenut ikinä tarvetta ajaa korttia, vasta lasten myötä tajusin että se auto olisi joskus kätevä...

Ja Wilmassa EI OLE mitään aikatauluja takseille!  Luokkaavustaja, joka on  taksia vastassa koululla/saattaa lapset taksiin  soittelee viikottain taksikeskukseen  kyyteihin liittyvistä epäselvyyksistä, myös koulussa ollaan tilanteeseen hyvin tuskastuneita.

ap

Vierailija
49/51 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

KuskiHelvetistä kirjoitti:

Koulutaksijärjestelmä, ja koko taksiala, toimii juuri niin hyvin, kuin sillä on mahdollisuus.

Taksiala on murroksessa. Vanha systeemi, joka toimi muka hyvin, on ollut jo pitkään vitullaan työntekijän näkökulmasta: huonot palkat, ei työsuhde- etuja, ei työterveyshuoltoa, raskas ja vastuullinen duuni, laittomia sanktioita jakelevat välityskeskukset taksitarkastajineen, monenkirjavat työnantajat, vuorojen normaali pituus 10- 12 tuntia, ei taukotiloja, ei useimmiten työvaatteita, pohjakassan ja muut tykötarpeet hankkii kuljettaja itse. Pk- seudulla saatanalliset ruuhkat, provisiopalkka, liikaa taksilupia... tienaa siinä sitten. Vuoron jälkeen tilität, peset itse paskaisen auton sisältä ja ulkoa (ilman palkkaa tietenkin), teet pikku korjaukset, lisäät pesunesteet ja öljyt... Ja otat sen jälkeen itkua niin työnantajalta, asiakkailta kuin välityskeskuksiltakin.

Koulutaksien kuljettajat saavat ajaa usein järkyttävässä kiireessä, lenkit muuttuvat, oppilaita puuttuu, autoissa on vikaa, vanhemmat eivät ole vastassa sovitusti, kyyditettävät oksentava/ paskovat housuun/ saavat kohtauksen, teini- ikäiset oppilaat tappelevat tai vittuilevat, pienet karkaavat, ja joka aamu odotat yhtä lasta vartin sovittua myöhempään, koska pukemista ei vain voi hoitaa ajoissa.

Hyvät työnantajat, jotka tarjottavilla ehdoilla ja eväillä pystyvät rekrytoimaan luotettavaa työvoimaa, ovat harvassa. Kuljettajien pysyvyys on paras keino pitää taksiala koulukuljetuksineen edes jonkinlaisessa järjestyksessä. Nyt useimmat tervejärkiset - minä mukaanlukien - ovat häipyneet taksihommista, eivätkä enää palaa. Siinä on menetetty tärkeä osa alan tulevaisuutta.

Niin, ja taksialan vapautuksen jälkeen vasta tullaankin näkemään jännää menoa. Voi olla, että vuoden kuluttua tämänhetkinen tilanne ei enää vaikutakaan niin kurjalta.

Onnea matkaan vaan kaikille asian osapuolille.

Minulla on 15 vuoden kokemus kuljetusoppilaan äitinä. Kuskejakin on kaikenlaisia. Toiset ajaa pihaan naama norsunvitulla kun se talon vammainen kuolaava lapsi pitää ottaa kyytiin, murahtaa kun toivotan hyvät huomenet. Toinen kuski hoitaa saman homman hymyllä ja mukavilla sanoilla ja kaupan päälle auttaa lapsen kyytiin.

Toiset odottaa hetken sovitun ajan yli (yleensä se hymyilevä) koska ymmärtää että normista poikkeavan lapsen kanssa aamut ei aina suju hyvin vaikka kuinka varaisi hyvin aikaa, minuutin myöhästyminen ei ole katastrofi tai kuski ei ainakaan näytä sitä asiakkaalle.. Naama norsulla oleva kaasuttaa pihasta pois samalla hetkellä kun kello kolahtaa lähtöajan vaikka näkee että talutan lasta taksille. 

Se siitä palvelusta. Se on hyvä että osaa vaihtaa työtä jos tuntuu joku muu homma mukavammalta.

t. monia kokenut äiti joka on pääosin tyytyväinen yhteiskunnan palveluihin

Vierailija
50/51 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä koulukyyti on muuttunut nykyään näin vaikeaksi? Silloin kun itse aikanaan kuljin koulukyydillä ei taksit käyneet pihoissa pyörimässä ja noukkimassa lapsen kerrallaan, vaan keräännyttiin tien varteen bussipysäkeille odottamaan. Aikataulut piti hyvin kun ei tarvinnut jokaista tenavaa henkilökohtaisesti noutaa kotipihasta vaan kaikki hakeutuivat sille pysäkille mikä sattui lähinnä kotia olemaan ja siitä sitten koko lauma kyytiin kerralla. Ketään ei jääty odottamaan, vaan jos ei ollut paikalla ajoissa, sai odottaa seuraavaa vuoroa. Jos myöhästyi siitä viimeisestä niin sitten omalla kyydillä.

Vierailija
51/51 |
23.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuskejakin on kaikenlaisia....Se siitä palvelusta. Se on hyvä että osaa vaihtaa työtä jos tuntuu joku muu homma mukavammalta

Palvelun laatu on yksi asia, toimivuus toinen, vaikka ne toisiinsa sidoksissa ovatkin. Ketjun aiheena taisi nyt ensisijaisesti olla toimivuus?

Kuskeja todella on kaikenlaisia, ja palautteen perusteella olin itse helvetin hyvä sellainen. Tulin kuitenkin tulokseen, että hyvyydestä (pun intended) täytyy saada muutakin, kuin huonoa palkkaa, työperäisiä vaivoja ja paskaa niskaan. Päivääkään en ole katunut, että lähdin.

Kiva, jos taksipuolella edelleen toimii joku hyväkin kuljettaja. Se vain ei ole itsestäänselvyys tulevaisuudessa.

P.S. Jos mulla olisi erityislapsi, en häntä koulukyytiin laittaisi. Siinä teille ihmeteltävää, näin entisen taksinkuljettajan mielipiteenä.