Nahkaöljyn ainesosat? Tietääkö joku?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen nahkaöljy?
Aurinkovoide vai?
Nahkaöljy jolla hoidetaan nahkaisia tuotteita kuten: Satuloita, kenkiä, takkeja, sohvia ja muita nahkaisia tuotteita. Ei ihme jos ette tiedä, tässä kertakäyttökulttuurissa ei raaskita huoltaa tavaroita vaan heitetään suoraan roskiin.
Mehiläisvaha ja lanoliini ovat ainakin ympäristöystävällisiä. Riippuu niin nahan laadusta, että mitä kannattaa käyttää. Lanoliinia laitetaan myös pyykinpesukoneeseen, jos pestään lampaantaljoja, nahkarukkasia, nahkapaikkaisia ratsastushousuja tms. Öljyä käytän puuhuonekalujen ym puisten tarve-esineiden öljyämiseen.
Puhdistan, suojaan ja hoidan nahkasohvaani mehiläisvahaa sisältävällä tuotteella. Jos sohvan nahka kuivuisi, niin sitten varovasti kokeilisin rasvaisempaa, mutta ei oel ollut tälle tarvetta, kun olen vahannut säännöllisesti.
6.
Vierailija kirjoitti:
Puhdistan, suojaan ja hoidan nahkasohvaani mehiläisvahaa sisältävällä tuotteella. Jos sohvan nahka kuivuisi, niin sitten varovasti kokeilisin rasvaisempaa, mutta ei oel ollut tälle tarvetta, kun olen vahannut säännöllisesti.
6.
Kiitos vastauksistasi, vaikka mysteeri öljyjen ainesosista ei vieläkään selvinnyt.
En ole uskaltanut käyttää mitään öljyjä nykyisen laadukkaan sohvani nahkaan. Kengätkin hoidan nykyisin mehiläisvahalla. Mieheni käyttää mustaa kenkäplankkia, joka haisee, mutta minun ei ole tarvinnut, koska nahkakenkäni ovat luonnonnollisen väriset ja mustat tansiikenkäni niin hyvin hoidetetu,t ettei nekään ole tarvineet kuin vahaa.
Muistin käyttäneeni vanhaan käytettynä ostettuun ja halkeilleeseen nahkasohvaan myös Marseille saippuaa pesuun, sitten kuivatus ja sen jälkeen ruskeaa kenkäplankkia ja sen päälle vahaa (silloin kun olin köyhä opiskelija ja sain hankittua todella kurjassa kunnossa olleen sohvan edullisesti) Sohvasta tuli paljon siistimmän näköinen näin ja kesti samassa kunnossa vuosikausia, kunnes lahjoitin sen eteenpäin. Välillä lisäsin vahaa.
6.
Hei ap,
Onko sinulla jokin tietty tuote mielessä ? Hakukoneilla löytyy kyllä suomeksi ja englanniksi tietoa ainakin erilaisten nahanhoitotuotteiden pääraaka-aineista. Jos et löydä tietoa tietyn tuotteen tarkkoja tietoja, kannattaa asiaa tiedustella tuotteen valmistajalta / myyjältä.
Hups,
Olitkin maininnut tuotemerkin. Ekol vaikuttaisi sisältävän parafiinia ja liuotinta.
http://www.willab.se/HansboSport/media/ProductFiles/8/2/823201/823201.p…
t:10
Kai nyt joku tietää?