Ruotsin opettaja, miltä tuntuu sana "PAKKOruotsi"? Ei ole pakkomatikkaa tai pakkokemiaa tai pakkomusiikkia:)
Puratkonturhautumista oppilaisiin joita ei voisi vähempää kiinnostaa tämä marginaalikieli? Oletko kateellinen espanjan ja ranskan opettajille, jotka opettavat kaunista kieltä motivoituneille oppilaille?
Oma ruotsin maikka sai raivokohtauksia kun puhuttiin tunnilla siansaksaa kaverin kanssa kun ei kiinnostanut. Kokeissa pärjättiin kuitenkin. Tunnilla pelleiltiin, ei häiriköity muuta kun omaa oppimista.
Kommentit (25)
Tuntuu samalta kuin puutappi anuksessa. En puuståppen i min anuussen.
Pakkoruotsinopettajat (ne, jotka eivät ole RKP:n kätyreitä) ovat ikävässä tilanteessa surkeasti hoidetun kielipolitiikan vuoksi.
En ole ruotsin opettaja, mutta vastaan silti. Mikä tahansa aine tuntuu pakolta sellaiselle, joka ei halua sitä suorittaa. Minulla oli koulussa mm. pakkoliikuntaa ja pakkokotitaloutta.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsi on
- ainoa pakollinen nimetty kieli (englanti ei ole lain mukaan pakollista, voi lukea vaikka saksaa englannin sijaan)
- ainoa pakollinen ei-universaali aine
- ainoa aine, joka on pakollinen opiskelualasta riippumatta jokaisella opintojen tasolla ala-asteelta yliopistoon asti
Eikö tässä ole ihan riittävästi perusteluja pakko-etuliitteelle?
Miltä tuntuu opettaa ainetta jota ei arvosta vanhemmat eikä oppilaat?
Ei kukaan opi kitaraakaan soittamaan pakosta jos vaikka saisi valita sen tilalle rummut josta olisi _oikeasti_ kiinnostunut :)
Ei pätkääkään haittaisi, jos musiikkikin otettaisiin pois. Eihän sitä paitsi elokuvaa ja televisiotakaan opeteta, ja ne ovat varmaan nykyään vähintään yhtä katsottuja kuin musiikki kuunneltua.
Men jag har lagat mat hels morgon! En puuståppen i min anuussen är bra. Jag tycker att slippade puuståpperna i min anuussen. Det är mycket fan och alla svenska läraren tycker puuståppen i anuussen. Det är möjligt att puuståppen är STOOOOR och det är jättekivaaaah!
Nuo ovat kaikissa sivistysmaissa pakollisia. Suomessa noiden lisäksi ruotsi kaikille vaan ei suomi. Samalla opettajan muutenkin valtavan originellilla ja oivaltavalla argumentilla voi perustella vaikka pakkosuomea ruotsiin.
Oppiskellaanhan kouluissa muitakin pakko aineita mm pakko englanti, pakko matematiikka yms..Itse tykkäsin ruotsin opiskelusta ja pidän kielestä kovasti
No miltä sitten kuulostaisi 'vapaaehtoinen ruotsinkieli' ?
Minusta ainakin se kuulostaisi sitten paljon paremmalta- kunhan siihen ensin päästäisiin ...
Vierailija kirjoitti:
Oppiskellaanhan kouluissa muitakin pakko aineita mm pakko englanti, pakko matematiikka yms..Itse tykkäsin ruotsin opiskelusta ja pidän kielestä kovasti
Eli:"Kun minä tykkään, niin kaikkien muidenkin on tykättävä" ?
Se onkin siis vain "tykkäämiskysymys" Suomessa koko ruotsinkielen opetus...
Vierailija kirjoitti:
Englanti ei ole pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielen opinnotkin olisivat näköjään tarpeen.
Pakko ei muutu vapaaehtoisuudeksi sillä, että pakkoa alettaisiin nimittämään vapaaehtoisuudeksi
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se teikäläisten hieno peruste pakkoruotsille: MINÄ pidän ruotsinkielestä.Tämähän on pätevä syy syöttää sitä kaikille.Matematiikkaa on joka maassa,ruotsia vain Suomessa.
Fiksut ruotsinopettajat uskovat viisaita opetusneuvoksia.
"Kielitaitotarpeet ovat muuttuneet radikaalisti – ruotsin kielen pakollisuudesta pitää luopua"
"opetusneuvoksia, eläkkeellä, Helsinki"
Sana "pakkoruotsi" ei ole mitenkään haitannut opettamistani tai ruotsin tunteja.
Aikuiset keskustelevat kielipolitiikasta. Mutta lapset eivät ole niin poliittisia vaan tulevat sille tunnille mikä lukujärjestykseen on merkitty.
Ruotsi on mukava aine opettaa.
Aletaan mieluummin puhua kivaruotsista tai riemuruotsista, sitten ei olisi enää pakkoruotsia :)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tykkäsin koulussa espanjan opiskelusta ja tykkään edelleen mutta en ole silti vaatimassa että jokaisen suomalaisen olisi opiskeltava pakkoespanjaa alakoulusta yliopistoon asti ja suoritettava pakollinen virkamiesespanja päästäkseen julkisiin virkoihin.
Pakkoruotsi on
- ainoa pakollinen nimetty kieli (englanti ei ole lain mukaan pakollista, voi lukea vaikka saksaa englannin sijaan)
- ainoa pakollinen ei-universaali aine
- ainoa aine, joka on pakollinen opiskelualasta riippumatta jokaisella opintojen tasolla ala-asteelta yliopistoon asti
Eikö tässä ole ihan riittävästi perusteluja pakko-etuliitteelle?