Voinko soittaa yliopistolle, ja kysyä opiskeleeko heillä tämän niminen opiskelija? Et mitä opiskelee
Kommentit (25)
Aiemmin on julkaistu kuka pääsi hgin oikkikseen ja lääkikseen mutta ei tänä vuonna. Ei ole ollut tietoa edes kanslian seinällä.
Vierailija kirjoitti:
Joillain yliopistoilla, ainakn Helsinki ja Tampere, on nettisivuilla yhteystietohaku. Sieltä voit nimellä hakea ja saat sekä opiskelijoiden että henkilökunnan spostiosoitteen ja tiedekunnan.
Ei ole. Tampereen yliopiston sivuilla lukee näin:
"Henkilökuntaluetto [sic] poistettu käytöstä 8.6.2017"
Kaffepulla kirjoitti:
Toisaalta, kyllä mä ymmärrän, että jollain voi olla perusteltu syy kysyä tuota asiaa. Jos esim. itse olisin vuokraamassa asuntoa ihmiselle joka väittää olevansa yliopisto-opiskelija, kyllä mä haluaisin tarkistaa, puhuuko hän totta.
Silloin sinä pyytäisit henkilöltä todistuksen opinnoista. Sen saa kansliasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain yliopistoilla, ainakn Helsinki ja Tampere, on nettisivuilla yhteystietohaku. Sieltä voit nimellä hakea ja saat sekä opiskelijoiden että henkilökunnan spostiosoitteen ja tiedekunnan.
Ei ole. Tampereen yliopiston sivuilla lukee näin:
"Henkilökuntaluetto [sic] poistettu käytöstä 8.6.2017"
Oli puhe hausta, ei luettelosta. Tässä linkki Helsingin yliopiston henkilöhakuun: http://www.helsinki.fi/mainari/
Tuossa päätöksessä:
"Selvityksen mukaan yliopiston henkilökunnalle antaman suullisen ohjeistuksen mukaan opis-
kelija- tai valintarekisteriin sisältyvät tiedot ovat julkisia, mutta niiden luovuttamisessa on eri-
tyisesti varmistuttava annettavien tietojen oikeellisuudesta. Esimerkiksi opintorekisterissä voi
olla useita samannimisiä opiskelijoita, jolloin on mahdollista, että puhelimitse kiireessä anne-
taan kysyjälle vääriä tietoja. Yliopistolla on asiassa huolellisuusvelvoite.
Selvityksen mukaan tietopyyntöjä käsittelee yleensä tiedekuntien opintopäällikkö, jolla on ru-
tiini tämänkaltaisten asioiden käsittelyyn. Koulutuspäällikkö ei ollut aiemmin käsitellyt kysy-
myksessä olevan kaltaisia tietopyyntöjä. Yliopiston ohjeistus on annettu sittemmin myös kou-
lutuspäällikön tietoon."