Yrittäjät valittavat saikuttajista Ylen haastattelussa
https://yle.fi/uutiset/3-9788052
On totta kai työntekijöitä jotka valehtelee sairaana olostaan, mutta kyllä tuntuu yrittäjillä itselläänkin olevan asenneongelmia ja lievää vainoharhaisuutta. Esim tämä kommentti:
"Joskus työntekijä on ilmoittanut olevansa vatsataudissa ja ollutkin illalla viettämässä ravintolailtaa. Tämän pitäisi olla rangaistava teko samalla tavalla kuin kassasta varastaminen." -yrittäjä
Jos joku ilmoittaa aamulla että vatsa on kipeä ja onkin sitten ulkona illalla, ei se aina tarkoita että työntekijä on valehdellut koko jutun! Mulla voi olla vatsa aamulla ihan sekaisin ja niin kipeä että harkitsen ambulanssin soittamista, enkä todellakaan ole työkykyinen joten joudun soittamaan töihin että olen sairaana, mutta iltapäivään mennessä olo on todennäköisesti paljon parempi ja saatan lähteä lenkille tai käydä kaupassa. Ei kai sairauspoissaolo edellytä sitä että pysyy sitten kotona 24/7?
Ehkä voisin silloin iltapäivällä mennä töihin tunniksi tai pariksi jos olisin oikein rehellinen työntekijä, mutta suoraan sanottuna en todellakaan viitsi istua kolmea varttia bussissa sitä varten. Mieluummin sitä menee seuraavana päivänä uusin voimin töihin.
Tällainen taas on törkeää:
"Työntekijä jo vapaapäivän pyytämisvaiheessa sanoo, että jos ei saa vapaaksi sitä päivää niin hän käy hakemassa saikkua." -kotipalveluyrittäjä
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta, tietyt työntekijät saikuttaa ihan säännöllisesti. Mahataudithan osuu yleensä aina perjantaille ja maanantaille.
Joku voi tuota tehdä, mutta on väärin myös työnantajalta automaattisesti epäillä kaikkia tuolla syyllä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta, tietyt työntekijät saikuttaa ihan säännöllisesti. Mahataudithan osuu yleensä aina perjantaille ja maanantaille.
Joku voi tuota tehdä, mutta on väärin myös työnantajalta automaattisesti epäillä kaikkia tuolla syyllä.
ap
Lisään vielä, että mun vatsakipuni eivät katso viikonpäivää. Viimeksi taisi olla juurikin maanantai ja sitä edeltävä kerta joskus talvella keskellä viikkoa.
ap
No kyllähän nuo palkattomat vapaat pitäisi saada järjestymään, jos työntekijä on ajoissa niitä pyytämässä ja muilla ei ole silloin lomatoiveita. Ja sitä suuremmalla syyllä, jos kyseessä on osa-aikainen työntekijä.
Jos yrityksen työntekijät saikuttavat säännöllisesti, yrittäjä voisi myös miettiä, miten tällainen työkulttuuri on päässyt pesiytymään taloon. Mä olen ollut töissä pääosin vain sellaisissa paikoissa, missä esimiehet joutuvat tekemään tosissaan töitä saadakseen sairaat työntekijät jäämään kotiin.
Ei aina, mutta usein tuntuu menevän niin, että hyvin johdetussa työpaikassa on korkea työmotivaatio, eikä yksi laiskurikaan sitä pysty pilaamaan.
Ap:n kannattaa selvittää usein toustuvan vatsakivun syy, jos meinaa ambulanssiakin tarvita.
Jos tosiaan on siinä kunnossa että harkitsee ambulanssin soittamista (joo, toisilla kynnys tähän toki hyvin matala) niin kannattaa ehkä siirtää sitä baarireissua. Flunssa, vatsatauti tms. lyhyillä sairauslomilla voi toki käydä apteekissa/kaupassa/ulkoiluttaa koiran mutta biletys kannattaa jättää väliin.
Pienyrittäjälle tapasaikuttaja on katastrofi, tulee kalliiksi ja hankala päästä eroon. Harva pienyritys on sellainen kultakaivos että yrittäjällä on varaa maksaa samasta työpäivästä kahdesti, saikuttajalle ja sijaiselle. Kyllä silloin yleensä perutaan ne omat menot ja tuurataan saikuttajaa itse.
Kiva perua suunniteltu reissu lasten kanssa ja tuurata vatsatautista työntekijää. Jos siinä kohtaa ko. työntekijä postaa illalla biletyskuvia ravintolasta niin ajatukset takuulla samanlaiset kuin ko. yrittäjällä ap:n linkissä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kannattaa selvittää usein toustuvan vatsakivun syy, jos meinaa ambulanssiakin tarvita.
En ole ap, mutta minulla on IBS eikä siihen mitään sen kummempaa tarvita kuin että olen syönyt jotain väärää vahingossa. Niinkin viaton ruoka kuin banaani saa minun suolistoni pilalle. Olen mennyt ambulanssilla sairaalaan kun epäilin, että niin kovan kivun on pakko olla umppari, mutta eipä ollutkaan. Olin vain saanut lahjaksi konvehteja, joissa oli vehnää. Eikä tähystyksessäkään ole onneksi löytynyt mitään vakavampaa, kuten syöpää. Pelkästään ärsytystä ohut- ja paksusuolessa.
Yksi näkökulma asiaan ja mikä on nähty vuosikymmenien aikana.
Kun työpaikan olosuhteet ovat pielessä ja johdetaan pelolla sekä hajota ja hallitse tyylillä niin työntekijöiden syrjintä kostautuu näissä firmoissa juurikin saikuilla.
Tasapuolinen kohtelu jos löytyisi firmasta niin saikutus loppuisi kuin seinään.
Yrittäjät voisivat joskus katsoa peiliin että onko meno reilua vai vittuillaanko siellä töissä osalle duunareista joka käänteessä eikä myönnetä edes pekkasia kun tarvitsisi niitä.
Ihan itse aiheutettu ongelma, jos huudat duunarille tai laitat paskahommiin niin duunari vastaa huonoon kohteluun kostamalla tavalla tai toisella.
Jos on paskahommiin palkattu, niin niitä on töissä tehtävä.
En muutenkaan voi käsittää, että miksi yrityksen pitää maksaa suolistosairaiden ym. Tautisten kotona lorvimiset. Näistähän ei kukaan palkkausvaiheessa kerro, että voisi edes miettiä onko mahdollista ottaa tällaista riskiä. Asiakkaat ei maksa enempää, vain siksi, että joku saikuttaa joka kk.
En ole yrittäjä, mutta työnkuvani vuoksi näiden sairaslomatapausten kanssa tekemisissä. Suurimmalla osalla sairaslomat tuntuvat aidoilta, osalla jopa se ongelma, että haluavat tulla töihin kipeänä.
Mutta työurani aikana on tullut muutama mieleenjäänyt tapaus vastaan. Eräs työntekijä tasaisin väliajoin selkäkipujen vuoksi sairaslomalla. Selkäkivut ovat siitä hankalia, että niitä on välillä vaikea todeta. Eräänä keskiviikkona työntekijä haki sairaslomaa selkäkipujen vuoksi, sai sitä viikon. Saman viikon lauantaina tuli baarissa vastaan kännissä. Seuraavilla kerroilla kun hän haki sairaslomaa, annettiin korvaavaa työtä ja lopulta irtisanottiin kun siihen tuli sopiva mahdollisuus. Tuskin hänellä oikeita selkäkipuja oli, fysioterapiat yms. ei kiinnostaneet. Hierontaan olisi kuulemma voinut mennä, jos työnantaja sen maksaa.
"On hämmentävää, kun henkilö ei työyhteisössä osoita mitään merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta ja yhtäkkiä lääkäri voikin tehdä viidessä minuutissa diagnoosin, että henkilö ei ole kolmeen päivään työkykyinen kyseisistä syistä." -nimetön yrittäjä
Harvinaisen tökerö kommentti yrittäjältä. Masentunut ei tosiaankaan aina näytä mitää merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta, vaan päin vastoin pitää kulissit pystyssä viimeiseen asti. Kolmen päivän saikku toki on kyseisessä tilanteessa todella vähän, mutta yleislääkärit eivät aina ymmärräkään mt-ongelmia.
Jos duunarille ei passaa se työ mihin on palkattu, niin mitä lähtee kostamaan?
Olisi ollut hakematta työhön, jos ei kelpaa. Kukaan yrittäjä ei halua riesakseen tuollaisella asenteella varustautunutta ahnehtijaa. Tungetaan töihin johon olisi muitakin tulossa ja sitten aletaan vaatimaan mitä ihmeellisimpiä asioita. Esim. Just jotain ylimääräisiä vapaita. Kuka ne työt silloin tekee?
"Jos ei saa toivomaansa päivää vapaaksi niin jää saikulle ja lääkärin lapussa lukee määrittelemätön ylätieinfektio. Oikeissa saikkulapuissa ei ole koskaan lukenut kyseistä määritelmää".
Ja kukahan määrittelee sen, mikä on oikea saikkulappu? Ilmeisesti yrittäjä itse, ja oikea saikkulappu on arvatenkin sellainen, missä ei lue "määrittelemätön ylätieinfektio". Mitkähän muut diagnoosit yrittäjän mielestä ei ole "oikeita".
Määrittelemätön ylätieinfektio on kyllä ihan oikea diagnoosi. Lääkärin mielestä, joku yrittäjä voi toki olla eri mieltä mutta asiantuntijuuskin on toista luokkaa kuin terveydenhoitoalan ihmisillä.
Näissä sairaslomasyyllistämisissä on se huono puoli, että se tehoaa "vääriin" ihmisiin. Joku kerran vuodessa sairastava alkaa siitäkin yhdestä kerrasta kokea huonoa omaatuntoa ja syyllisyyttä ja tulee sitten oksennustaudissa töihin. Ilman syytä saikuttava jatkaa saikuttamista jatkossakin.
Itselläni on migreeni ja joudun välillä olla pois töistä. Koen syyllisyyttä siitä joka kerta. En vaan voi migreenille mitään. Olisin paljon mieluummin töissä kuin makaan sängyn pohjalla. Onneksi mitkään kulkutaudit ei minuun yleensä tartu. En ole ollut koskaan pois niiden takia. Mielestäni sairasloma ei ole kotiaresti. Jos on koko päivän ollut migreeni, tuntuu, että illalla on pakko saada happea rauhallisen metsäkävelyn tms. muodossa. Mihinkään salille tai rajulle tunnille en voisi kuvitellakaan kykeneväni.
Mielestäni työyhteisössä tai työnantajassa on jotain pahasti vialla, jos työntekijät jatkuvasti oireilevat aiheettomilla poissaoloilla. Luulen, että keksityissä tapauksissa taustalla on yleensä aina jotain henkistä pahoinvointia. Luultavasti näissä työpaikoissa työntekijät vaihtuvat tiuhaan. On nimittäin kokemusta tuollaisesta työpaikasta ja raivohullusta pomosta.
Vierailija kirjoitti:
"On hämmentävää, kun henkilö ei työyhteisössä osoita mitään merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta ja yhtäkkiä lääkäri voikin tehdä viidessä minuutissa diagnoosin, että henkilö ei ole kolmeen päivään työkykyinen kyseisistä syistä." -nimetön yrittäjä
Harvinaisen tökerö kommentti yrittäjältä. Masentunut ei tosiaankaan aina näytä mitää merkkejä uupumuksesta tai masennuksesta, vaan päin vastoin pitää kulissit pystyssä viimeiseen asti. Kolmen päivän saikku toki on kyseisessä tilanteessa todella vähän, mutta yleislääkärit eivät aina ymmärräkään mt-ongelmia.
Miten niin tökerö? Ei 3 vrk sairausloma poista masennusta tai uupumusta, joten jos ei lääkäri muuta tee kuin kirjoita palkallista vapaata, niin hän ei hallitse hommiaan. Meillä tuolla tavalla sairastava päätyy keskustelemaan esimiehen kanssa työn kuormittavuudesta, kaikki provikkapalkkaiset projektit siirretään muille ja varmistetaan, että tehtävä helpottuu niin paljon, ettei uuvuta. Samalla palkkapussi kyllä kevenee, mutta terveys ennenkaikkea.
Vierailija kirjoitti:
"Jos ei saa toivomaansa päivää vapaaksi niin jää saikulle ja lääkärin lapussa lukee määrittelemätön ylätieinfektio. Oikeissa saikkulapuissa ei ole koskaan lukenut kyseistä määritelmää".
Ja kukahan määrittelee sen, mikä on oikea saikkulappu? Ilmeisesti yrittäjä itse, ja oikea saikkulappu on arvatenkin sellainen, missä ei lue "määrittelemätön ylätieinfektio". Mitkähän muut diagnoosit yrittäjän mielestä ei ole "oikeita".
Lääkäri määrittelee työkyvyttömyysajan, työnantaja sen, onko ko. aika palkallinen vai palkaton. Jos tarjolla on muuta työtä, jossa infektiosta ei ole haittaa, ei ole aihetta sairauslomaan.
Meillä perjantaiset oksennustautivapaat edellyttävät lääkärintodistusta. Jos haluaa palkan, menee työterveyslääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin tökerö? Ei 3 vrk sairausloma poista masennusta tai uupumusta, joten jos ei lääkäri muuta tee kuin kirjoita palkallista vapaata, niin hän ei hallitse hommiaan. Meillä tuolla tavalla sairastava päätyy keskustelemaan esimiehen kanssa työn kuormittavuudesta, kaikki provikkapalkkaiset projektit siirretään muille ja varmistetaan, että tehtävä helpottuu niin paljon, ettei uuvuta. Samalla palkkapussi kyllä kevenee, mutta terveys ennenkaikkea.
Kuten sanottu, yleislääkärit eivät aina ymmärrä ja osaa hoitaa mt-ongelmia. Tökeröä on alkaa arvioida työntekijän henkistä tilaa sen perusteella, mitä töissä näkee. Erittäin tökerö on tuo teidänkin tapanne, vaikea uskoa että kukaan voi olla noin urpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä sen kuule aika hyvin huomaa kuka on tapasaikuttaja ja kuka ei.
Itse käräytin valesaikuttajan pomolle ja sain hänen tuntinsa kun sai kenkää.