Kättäri vs. naistenklinikka?
Juuri Helsinkiin muuttaneena en varmaan mahdu Haikaranpesään, joten millaisia kokemuksia Kättäriltä ja Naistenklinikalta? Onko niissä mitään mahdollisuutta päästä perhehuoneisiin vai joutuuko sadan muun kanssa samaan?
Entä hlökunta, millaisia kokemuksia? Kun on eka tulossa ja jännittääkin synnytys vielä aivan järjettömän paljon!
Kommentit (11)
valitse Kättäri. Siellä niitä on pilvinpimein verrattuna Naikkariin, joss on vain 6 perhehuonetta. Kättärillä on kokonainen perheosasto, joss kaikki huoneet perhehuoneita. Lisäksi perhehuoneita on muillakin osastoilla. Suosittelen lämpimästi, 2 kertaa ollaan perhuoneessa oltu ja kolmannen kerran ollaan Kättärille menossa.
... että naikkarilla on erikoistilanteissa paremmat valmiudet, eli suurempana sairaalana pystyy tarjoamaan " katastrofitilanteissa" nopeammin erikoislääkärien apua. En kyllä tiedä onko tämä totta, mutta näin minulle on kehuttu. Kättärillä sitten taas on taidettu panostaa enemmän perheen viihtyvyyteen, ja siellä vissiin on sen takia vähän enemmän ruuhkaa toisinaan. Vaan eiköhän molemmissa ole ihan ensiluokkaiset olot, näin uskon.
Suhni (itse naikkarille menossa kun siellä on tuttuja töissä)
Minä taas olen antanut itselleni väittää, että tehokas hoito saadaan molemmissa hyvin nopeasti, mutta että poikkeustilanteissa vauvat kiikutetaan kuitenkin naikkarille, koska siellä on paremmat valmiudet jatkohoitoon.
Molemmat ovat varmasti loistopaikkoja.
Perhekeskeisyyttä arvostavalle toki Kättärin Haikaranpesä-osasto on harkitsemisen arvoinen. :)
Terv. Tituliini, jonka ainokainen syntyi Haikaranpesässä mukavissa tunnelmissa ja olosuhteissa
Viime toukokuussa siellä viimeksi käväisin, jäi kyllä sellainen mielikuva ettei siellä enää ole sitä perhehuoneosastoa, vaan siitäkin tullut tavallinen osasto. Yksi tai kaksi perhehuonetta on sitten per osasto.
Kättärillä tossa kohta 3kk sitten. Mukava henkilökunta ja muutenkin ihan ok paikka. Perhehuoneita aika monella oli, mutta se riippuu tietysti aina synnyttäjien määrästä. Itse en ottanut perhehuonetta ja olin siis kahden hengen huoneessa, onneks ei ollut enempää porukkaa.
jos sinulla on ihan tavallinen raskaus ja odotettavissa normaali synnytys. Itse synnytin naistenklinikalla ja jäi sellanen fiilis ettei siellä oikein ehditty paneutua asioihin kunnolla. Aikamoinen kiire oli ja itsellä kun meni kaikki ihan hyvin niin aika yksin sai vuodeosastolla olla. Että ohjausta tuli vaan jos soitti kelloa ja pyysi. Ensimmäisen lapsen kanssa voi olla vähän ihmeissään kun ei kukaan tule sinua ohjaamaan. Riippuu tietysti kuinka kiirettä osastoilla on.
nunnu ja tyttö 3vkoa
Synnytin kaksi ekaa lasta Kättärillä, kolmannen halusin synnyttää Naikkarilla ihan vaan vaihtelun vuoksi ja uteliaisuudesta. Täytyy sanoa, että Naikkari on kyllä melkoinen vauvatehdas, synnytykset hoidetaan liukuhihnasysteemillä. Naikkarilla ajatuksena ilmeisesti on, että ei jäädä tunnelmoimaan, vaan saatetaan homma loppuun mahdollisimman suoraviivaisesti. Eli Kättäri on paljon luomumpi ja pehmeämpi paikka ja käsitykseni on, että siellä kuunnellaan synnyttäjää huomattavasti paljon enemmän. Kättärisynnytykseni olivatkin luomuja, Naikkarilla sain lopulta kaikki tipat ja puudutukset, vaikka toivoin luomusynnytystä. Mutta sekin oli ihan ok kokemus, eipä ainakaan sattunut yhtään!
Eli jos haluat synnyttää luomusti tai sinulla on muuten paljon toivomuksia/olet herkkä, valitse Kättäri. Jos haluat mahdollisimman hyvät kivunlievitykset, valitse Naikkari. Kummatkin ovat hyviä paikkoja. Naikkarilla epiduraalin saa silmänräpäyksessä! Jos saisin neljännen vauvan, valitsisin varmaan Naikkarin. Tämä taas johtuu ihan siitä, että pidän sen tunnelmasta loppujen lopuksi enemmän, jostain syystä, enkä muutenkaan ole enää niin herkkä sen suhteen, miten synnytyksen ' pitäisi mennä' . Kunhan tulee terve lapsi! Naikkarilla touhu on tehokasta, mutta en nyt osaa sitä kovin pahana enää pitää.
Naikkarilla synnyttäneet olivat muuten paljon huonokuntoisemman oloisia kuin Kättärillä. Luomusynnyttäjäthän tokenevat paljon nopeammin kuin tippaa ja puudutusta saaneet. Naikkarilla äidit olivat kuin haamuja! Itsekin olin ihan hyytelöä, kun taas Kättärin luomusynnytysten jälkeen tosi pirteä.
ja tosi tyytyväinen! En ollut kummallakaan kerralla perhehuoneessa, mutta ei meidän huoneessa ollut kuin minä ja joku toinen äiti(eikä sitäkään kokoajan) ja mielestäni se oli oikein mukavaa. Oli ainakin juttu seuraa silloin kun ei isä ollut paikalla ja muutenkin itse tällaisena suht puheliaana ihmisenä niin ei tarttenut höpötellä yksinään. No tietenkin jos mies haluaa olla yötä niin perhehuonehan on toki mukava ja kyllä niitä mellekin molemmilla kerroilla tyrkytettiin.
Tuosta luomusynnytys hommasta sen verran että minä olen kyllä saanut kaikki mahdolliset tipat ja epiduraalit ja muut, mutta toki olisin varmasti halutessani saanut ihan luomunakin olla, mutta en kyllä olis kestänyt. Meilläkin oli käytävillä aikamoisia haamuja (väsyneitä äitejä), mutta itse kyllä kävelin molemmilla kerroilla salista huoneeseen ja olen muutenkin tuntenut itseni ihan pirteäksi synnytysten jälkeen vaikkakin ensimmäisestä nousikin yöllä kova kuume.
Suosittelen lämpimästi kättäriä! Osaava ihana henkilökunta!
Henkilökunta on ollut kummassakin sairaalassa mukavaa, mutta oisko Kättärillä vähän leppoisampaa. Naikkarilla oli lapsivuodeosasto tupaten täynnä ja tuntui, että hiki virtasi koko ajan kun oli niin kuuma. Olin neljän hengen huoneessa, joka äidillä verhot visusti kiinni. Ja aina vuoronperään kuului joka loossista itkuntuherrusta...
Ekan kanssa olin Kättärillä yhden hengen huoneessa (ei perhehuone, niitä ei tainnut olla vielä silloin). Se oli tosi mukavaa. Toisen kanssa olin kolmen hengen huoneessa. Ahtaitahan nuo monen hengen huoneet joka tapauksessa ovat ja epämukavia. Se on rasittavaa, kun jokaisen lapsi vikisee yöllä vuoronperään, sitten tulevat vielä päivällä miehet ja vierailijat. Mutta ainakin tulee halu lähteä kotiin!
Synnytyksen jälkeiset päivät ovat kyllä tosi ainutlaatuisia. Vaikka Naikkarilla oli kova häsis, kuumaa ja epämukavaa, niin välillä tulee ihan ikävä lapsivuodeosastolle... Nyt vähän harmittaa, etten jutellut toisten äitien kanssa enmmän. Mutta sitä tietysti on niin oman vauvansa ja synnytyskokemuksensa lumoissa, että osaa keskittyä vain niihin.
Onnea synnytykseen, älä turhaan jännitä! Kaikki menee omalla painollaan. Synnytykset ovat niitä elämän harvoja todellisia huippukokemuksia! Eikä kaiken tarvitse mennä käsikirjoituksen mukaan, suunnitellusti. Silloin tulee pettymyksiä, jos on suunnitellut kaiken tarkkaan etukäteen ja haluaa, että asiat menevät juuri tietyllä tavalla.
NKL:lla on myös perhehuoneita. Olen itse synnyttänyt siellä syksyllä 2003 enkä voi puhua mistään liukuhihnasynnytyksestä. Kätilö ja kätilöopiskelija olivat ihania, symppiksiä ihmisiä. Sain " luomu" kivunlievitystä (mm. jumppapallo, geelityyny, suihku), mutta tarvittaessa myös epiduraalin nopeasti. En kuitenkaan kokenut, että sitä olisi tyrkytetty.
Haamuista: NKL:lle keskitetään äidit, joilla on ollut riskiraskaus; sekin saattaa vaikuttaa huonokuntoisuuteen. Mä olin heti pystyssä synnytyksen jälkeen ja seuraavana päivänä köpöttelin kahdesti tunnelia pitkin Lastenklinikalle. Kotiuduin kahden yön kuluttua. Lastenklinikan läheisyys oli hyvä asia: tyttö lähti syntymään rv 35+3 ja oli kaikkien yllätykseksi pienipainoinen + aneeminen.
Kättäristä mulla on kokemusta vain lastenosastolta, jossa vauvamme oli jatkohoidossa. Ei jäänyt kovin hyviä fiiliksiä: imetysmyönteisyys ei koskenut meitä lainkaan, hoitajat olivat hukassa, tieto tutkimuksista ei kulkenut jne. Perhehuoneita ei ollut tarkoitettu keskosten/sairaiden vauvojen vanhemmille, ainoastaan normaalisti synnyttäneille. Toisaalta sitten olen kuullut monen kehuvan synnytystään Kättärillä. Luulisin, että hyviä ovat molemmat.
Esikoinen syntyi sektiolla Kätilöopistolla -04. Itselläni ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa kyseisestä osastosta jolla olin. Me saimme perhehuoneen mutta sillä varauksella ettei ruuhkaa synny, eli olisimme joutuneet luopumaan omasta huoneesta jos osastolla olisi syntynyt lisätarve petipaikoista. Ymmärtääkseni Kättärin tavallisillakin lapsivuodeosastoilla on 1-2 perhehuonetta mutta todellakin jos ruuhkaa on niin niistä luovutaan. Perhehuoneita ei voi varata etukäteen vaan meidän kiinnostusta kysyttiin kun tulimme sairaalaan.
Eiköhän Kättäri ja Naikkari ole aika " saman tasoisia" jos kyseessä on ns normaaliaikainen synnytys. Ennen viikkoa 35 syntyvät tietääkseni ohjataan Naikkarille.
Tässä se vähän mitä osasin asiaan sanoa.