Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka ette näe työttömiä marjametsissä...

22.08.2017 |

Kuinka monelta kysytte, mikä hän on taustaltaan? Miten usein yleensä käytte itse metsissä? Vai perustatteko väitteenne vain siihen, kun näette tienvarressa ohikulkiessani thaimaalaisia marjanpoimijoita? Itse en ole työtön, mutta työtön naapuri kulkee usein mukanani viikonloppuisin. Ei me hitto vie siihen tien varteen jäädä, vaan kävellään kunnon paikoille. Autollakin mennään metsäautoteitä tovi. Harvoin siellä kyllä ketään muita näkee ja jos on, kukaan ei ole kysynyt, ollaanko työttömiä.

Kommentit (19)

1/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisaalta, miten näkisivätkään kun ovat töissä silloin kun me työttömät ollaan marjassa. Vai??

Vierailija
2/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä16 kirjoitti:

Ja toisaalta, miten näkisivätkään kun ovat töissä silloin kun me työttömät ollaan marjassa. Vai??

Juuri näin. Täällä pohjoisessa paras marjakausi on elokuussa, jolloin suurin osa on jo palannut töihin. Vuorotyöläiset taas varmaankin nukkuvat. Illalla sitten siivotaan marjoja.

Itse kun olin työtön, poimin kyllä todella paljon. Mutta suurin osa meni omaan käyttöön ja lähisuvun vanhuksille, joilta en ottanut muuta kuin kahvit palkkioksi. Ei ole mitään järkeä poimia mustikoita myyntiin ja ostaa sillä rahalla appelsiineja, vaan työttömänkin kannattaa syödä ne mustikat itse. Meillä nelihenkisessä perheessä, jossa yksi vielä aika allerginen, mustikkaa sekä puolukkaa kului ja paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkseni metsässä enkä ole viimeisen 2 kk aikana tavannut siellä ketään muuta kuin metsäautotielle romujaan raahaavan miehen ja kaksi pyöräsuunnistusreittiä laativaa miestä. Marjastajia ei ole näkynyt.

Viikonloppuna sen sijaan omassa metsässä tuntuu olevan tunkua, koska en itsekään sinne pääse. Metsäautotien puomin luona auto on jätetty tielle, ei tien sivuun, joten myös laillisesti tietä käyttävän kulku on estetty. Mökkini istutusvadelmat tuntuvat olevan jokamiehenoikeuden piirissä, koska "jos ei ole nurmikkoa leikattu, niin tämä ei ole piha".

Vierailija
4/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko olleet työttömät asialla vai työn sankarit, mutta täällä ainakin mustikat on hyvin tarkkaan poimittu  niiltä paikoilta missä itse käyn. Viime vuonna siellä oli vielä syyskuussa mustikkaa ja puolukoita pilvin pimein, nyt oli jo pari viikkoa sitten hyvin järjestelmällisesti mustikat kerätty. Ja autoilijana pystyn liikkumaan aika isolla alueella. Toki toi nyt ei ole mitään syvintä erämaata, vaan tässä ison kaupungin lähistöllä olevat metsät kyseessä.

Täälläkin kerrotaan kuinka helppoa marjastaminen on ja kuinka sillä tekee hyvät tilit.  Autottomankin on helppo kaupungista päästä ehtymättömien marjametsien ääreen ihan paikallisbussilla tai polkupyörällä.

Mietin tätä oikeen kun siellä pientä jugurttiämpärillistä haalin kasaan, että julkisilla olis kyllä pikkuisen haastava homma, kun siitä tieltä jossa bussi pysähtyy ajelin autolla vielä kilometritolkulla syvemmälle metsään ja silti paikat oli jo kerätty ja siirryin muutaman kerran pidemmälle. Kuvittelis että jossain Nuuksiossa ne mustikat lähtee välittömästi kun kypsyvät. Aika nopea saa olla ja pystyä tekemään vielä pari tarkastelureissua, että jokohan ne on kypsiä jos meinaa autottomana jostain ison kaupungin läheltä tehdä marjoilla tiliä. Tai saada edes omaan käyttöön.

Näin kyllä muitakin marjastajia, ei en kysynyt ovatko he työttömiä.

Vierailija
5/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työkseni metsässä enkä ole viimeisen 2 kk aikana tavannut siellä ketään muuta kuin metsäautotielle romujaan raahaavan miehen ja kaksi pyöräsuunnistusreittiä laativaa miestä. Marjastajia ei ole näkynyt.

Viikonloppuna sen sijaan omassa metsässä tuntuu olevan tunkua, koska en itsekään sinne pääse. Metsäautotien puomin luona auto on jätetty tielle, ei tien sivuun, joten myös laillisesti tietä käyttävän kulku on estetty. Mökkini istutusvadelmat tuntuvat olevan jokamiehenoikeuden piirissä, koska "jos ei ole nurmikkoa leikattu, niin tämä ei ole piha".

Missä päin Suomea? Savossa ahkerasti marjoja poimiva nuori mies valitti, että tänä vuonna ei ole mustikkaa. Vattua on, mutta hän ei nyt sentään pihoista poimi. Tuo, että mennään pihaan poimimaan istutettuja, on kyllä tuttua monellekin maalla asuvalle, myös mieheni siskolle, joka asuu vakituisesti, ihan on tultu kotona ollessa poimimaan ja hän on joutunut poliisilla uhkailemaan. Tosin poimijat olleet venäläläisiä, mutta hän osaa venäjää jonkin verran. 

Vierailija
6/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 korjaa, että mustikkaa on, mutta niin huonolaatuista, että sitä ei kehtaa myydä. Kyllä sitä jotkut myyvät. Mustikan torihinta näytti olevan ainakin Tampereella mansikkaa alhaisempi, kun viimeksi kävin torilla siellä. 

Vierailija
7/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan marjat kaupasta. En ala kykkimään.

Vierailija
8/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että otat työttömän naapurisi mukaan marjametsään. Monilla työttömillä ei ole mahdollisuutta marjastaa koska ei ole autoa tai bussirahaa jotta voisi mennä metsään.

Vierailija
9/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin alueella, jossa liikkuu paljon ihmisiä. On polut ja kaikki. Silti oli mustikoita ja kanttarelleja.

Ihmetyttää, että joku pystyy näkemään, että alue on tyhjennetty mustikoista. Eikö niitä kypsy joka päivä jopa lisää. Ja uusia sieniä nousee jatkuvasti. Maata Suomessa on loputtomasti.

Jopa pohjoisessa lapissa ihmiset ajattelevat, että joku vie heidän marjansa. En ymmärrä. Minulle marjoja on aina riittänyt. Jos marjoja ei ole, ei kyse ole siitä, että joku olisi käynyt ne poimimassa. Paikka vain on sellainen, että marjoja ei siinä kohtaa ole. Tulee etsiä parempi paikka. Löytyy yleensä läheltä.

10/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä16 kirjoitti:

Juuri näin. Täällä pohjoisessa paras marjakausi on elokuussa, jolloin suurin osa on jo palannut töihin. Vuorotyöläiset taas varmaankin nukkuvat. Illalla sitten siivotaan marjoja.

Itse kun olin työtön, poimin kyllä todella paljon. Mutta suurin osa meni omaan käyttöön ja lähisuvun vanhuksille, joilta en ottanut muuta kuin kahvit palkkioksi. Ei ole mitään järkeä poimia mustikoita myyntiin ja ostaa sillä rahalla appelsiineja, vaan työttömänkin kannattaa syödä ne mustikat itse. Meillä nelihenkisessä perheessä, jossa yksi vielä aika allerginen, mustikkaa sekä puolukkaa kului ja paljon. 

Samoin. Normivuonna menee marjoja omaan käyttöön n 50 litraa ja muutama sitten lapsenlapselle. Nyt oli huono vuosi, vasta 25 litraa saatu kasaan. Onneksi tuo metsä on 10m talosta joten voin piipahtaa siellä joka päivä. Selkä ei kestä kuin 1-2 litran poimimisen kerrallaan.

1

Vierailija
11/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ole nähnyt. Mielelläni näkisin, koska olen sokea.

Vierailija
12/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin alueella, jossa liikkuu paljon ihmisiä. On polut ja kaikki. Silti oli mustikoita ja kanttarelleja.

Ihmetyttää, että joku pystyy näkemään, että alue on tyhjennetty mustikoista. Eikö niitä kypsy joka päivä jopa lisää. Ja uusia sieniä nousee jatkuvasti. Maata Suomessa on loputtomasti.

Jopa pohjoisessa lapissa ihmiset ajattelevat, että joku vie heidän marjansa. En ymmärrä. Minulle marjoja on aina riittänyt. Jos marjoja ei ole, ei kyse ole siitä, että joku olisi käynyt ne poimimassa. Paikka vain on sellainen, että marjoja ei siinä kohtaa ole. Tulee etsiä parempi paikka. Löytyy yleensä läheltä.

No näkeehän sen aika helposti kun joku alue on vedetty poimurilla tyhjäksi. Siinähän irtoo lehdetkin varvuista, ei se katso onko marjat täysin kypsiä vai ei. Vaikea sitä on kyllä todellakin olla huomaamatta, että onko ne marjat jotsian kohdasta jo kerätty vai eikö siinä niitä ole ollutkaan.

Kuten sanottu, olin ison kaupungin liepeillä ulkoilualueella. Lähinnä otin siihen väitteeseen kantaa, että julkisilla olisi hyvin helppo vaan mennä marjaan ja poimia ämpärit kukkuroilleen. Satavarmasti jos lähden appivanhempien mökille Pohjois-Karjalan korpeen niin siellä sitä marjaa riittää. Tulee vaan pikkuisen hintaa

Kyllä minäkin mustikkaa sitten sain, kun siirryin aina vaan pidemmälle metsään. Mutta ilman autoa se olis ollut aikamoisen tarpomisen päässä.

Vierailija
13/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, jos pelkät varvut pystyssä mustikasta, niin kyllä näen että joku ne käynyt poimurilla repimässä. Ei siihen mustikkaan syksyllä enää uusia kukkia ja marjoja ilmesty.

Vierailija
14/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko olleet työttömät asialla vai työn sankarit, mutta täällä ainakin mustikat on hyvin tarkkaan poimittu  niiltä paikoilta missä itse käyn. Viime vuonna siellä oli vielä syyskuussa mustikkaa ja puolukoita pilvin pimein, nyt oli jo pari viikkoa sitten hyvin järjestelmällisesti mustikat kerätty. Ja autoilijana pystyn liikkumaan aika isolla alueella. Toki toi nyt ei ole mitään syvintä erämaata, vaan tässä ison kaupungin lähistöllä olevat metsät kyseessä.

Täälläkin kerrotaan kuinka helppoa marjastaminen on ja kuinka sillä tekee hyvät tilit.  Autottomankin on helppo kaupungista päästä ehtymättömien marjametsien ääreen ihan paikallisbussilla tai polkupyörällä.

Mietin tätä oikeen kun siellä pientä jugurttiämpärillistä haalin kasaan, että julkisilla olis kyllä pikkuisen haastava homma, kun siitä tieltä jossa bussi pysähtyy ajelin autolla vielä kilometritolkulla syvemmälle metsään ja silti paikat oli jo kerätty ja siirryin muutaman kerran pidemmälle. Kuvittelis että jossain Nuuksiossa ne mustikat lähtee välittömästi kun kypsyvät. Aika nopea saa olla ja pystyä tekemään vielä pari tarkastelureissua, että jokohan ne on kypsiä jos meinaa autottomana jostain ison kaupungin läheltä tehdä marjoilla tiliä. Tai saada edes omaan käyttöön.

Näin kyllä muitakin marjastajia, ei en kysynyt ovatko he työttömiä.

Juuri näin, mutta monella ja myös ap. taustalla onkin toisen syyllistäminen ja paheksunta. Ja saada sädekehää päänsä päälle.

Asun maalla ja tunnen satoja hehtaareita metsiä, kuin omat sormeni ja autokin on vielä käytössä, niin hyvä marjapaikka ei ole itsestään selvyys, vaan vaatii tietyn metsälaadun ja sato vaihtelee vuosittain hyvinkin paljon. Siinä missä viime vuonna oli paljon marjoja, tänä vuonna ei lainkaan. Oman vuosikymmien havaintoni mukaan marjat kyllä kerätään melko tarkkaan, ainakin niiltä paikoilta missä on metsäteitä ja autoilla päästään.

Ymmärrän kaupungissa asuvat, etteivät kaikki voi kerätä marjoja Nuuksiosta tai kansallispuistoista, johon voi mennä julkisia kulkuneuvoja käyttäen tai polkupyörää käyttäen, luulisi ne marjat olevan hetkessä kerätty pois.

Oman havaintoni mukaan, kun olen kerännyt lähes 70l mustikkaa tänä kesänä, niin kyllä keräilijöitä on ollut metsässä ja kovin tyhjiä ovat mättää ja tänä kesänä on ollut paikoittain myös huonolaatuista marjaa.

Vierailija
15/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nouse tule uusia mustikoita joka päivä. Mistä tälläinen tieto :D Kyllä ne kukkii kerean ja kerran kypsyvät marjoiksi.

16/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kypsy mustikoita pitkällä aikavälillä. Kyllä niistä 99% on kypsiä silloin kun itse poimin. Hyvin huomaan jos versojen päät on tyhjiä.

Sieniä tulee joka viikko, ihan eri juttu

Vierailija
17/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä16 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kypsy mustikoita pitkällä aikavälillä. Kyllä niistä 99% on kypsiä silloin kun itse poimin. Hyvin huomaan jos versojen päät on tyhjiä.

Sieniä tulee joka viikko, ihan eri juttu

Sienissäkin kyllä melkeen pitää tietää paikat. Ainakin jos niitä halutuimpia yrittää löytää. Omalla mökillä tiedän ne pari paikkaa, joista kerää oikeana ajankohtana helposti muovikassillisen suppilovahveroita. Mutta jos lähtisin randomilla sinne metsiin kuljeskelemaan, niin täysin sattumaa jos tuollaiseen paikkaan osuisin. Omilla mökkiseuduillamme en ole esim. vielä koskaan osunut paikkaan, jossa kanttarelleja olisi yhdestä paikasta edes kastikkeen verran kertynyt. 45 vuotta tässä on niissä metsissä tullut ensin vanhempien kanssa ja sitten ihan itsenäisesti luuhannut.  Kaveri taas asuu sellaisilla seuduilla, että sieltä kerää aivan hulvattomia sienisatoja.

Itseäni nauratti, kun samosin monta tuntia metsää, kylläkin mustikassa, mutta todellakin myös sieniä katselin sillä silmällä ja sellaiset otolliset kanttarellipaikat syynäsin erityisen huolella. Yhtäkään kanttarellia en löytänyt. Seuraavana aamuna miehen kollega oli aamukahvilla kertonut kuinka valtavan kanttarellisaaliin oli edellisenä päivänä saanut. Olimme ihan samoilla seuduilla samana päivänä. Minulle 0 hänelle 100.

Anoppila meillä Pohjois-Karjalassa ja miehen veli kerää herkkutatteja Dalla Vallelle myyntiin. Hän tietää tasan tarkkaan ne paikat joista vuodesta toiseen noita löytää, käy ne järjestelmällisesti tyhjentämässä. Jälleen jos joku lähtisi niistä korvista tienestiä herkkutateilla ihan vaan kokeilemalla hakemaan, niin voisi olla työn ja tuskan takana saada euroakaan.

Toki on myös muita loistavia ruokasieniä vaikka sienisalaattiin. Mutta itse hämmästelen sitäkin väitettä, että esim. just kanttarelleja on metsät aivan tulvillaan.

Vierailija
18/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on polvivamma ja huono selkä, oletatteko tosiaan että minä pystyisin menemään kyykkyretkille metikköön?

Minäkyllä korjaan kaikkien tietokoneet jotka vaan pyytää apua, tiettyyn pisteeseen, 100% ei voi luvata mikäli fyysisesti rikki

Vierailija
19/19 |
22.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea? Savossa ahkerasti marjoja poimiva nuori mies valitti, että tänä vuonna ei ole mustikkaa. Vattua on, mutta hän ei nyt sentään pihoista poimi. Tuo, että mennään pihaan poimimaan istutettuja, on kyllä tuttua monellekin maalla asuvalle, myös mieheni siskolle, joka asuu vakituisesti, ihan on tultu kotona ollessa poimimaan ja hän on joutunut poliisilla uhkailemaan. Tosin poimijat olleet venäläläisiä, mutta hän osaa venäjää jonkin verran. 

Hämeessä. Mustikkaa on aika paljon, mutta aivan eri paikoissa kuin vuosi sitten. Puolukkaa on tulossa runsaasti sitäkin, mutta kun viime vuonna marjoja oli melkein missä tahansa, niin nyt on yksittäisiä "ryppäitä", joissa on paljon marjoja, ei tasaista varvukkoa.