Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten etenee suunniteltu sektiopäivä Jyväskylässä?

03.04.2006 |

Mulla on suunniteltu sektio edessä ensi syksynä Keski-Suomen keskussairaalassa ja kiinnostaisi tietää mitä silloin tapahtuu ja kuinka se päivä etenee. Milloin on sovittu sektiopäivä ja mille raskausviikolle se on sovittu? Olisi mukavaa jos joku jaksaisi kirjoitella kokemuksiaan! :)

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
03.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisestä sektiosta on kyllä kolmisen vuottta aikaa, mutta tuskin systeemit siitä ihan hirveästi ovat muuttuneet. Minä sain sektion viikolle 39 + 1, se oli torstaipäivä. Kotona kävin suihkussa ja tyhjensin suolen sairaalan ohjeitten mukaan. Olin kevyellä ravinnolla ja sairaalaan menin sektiopäivän aamuna. Osastolla puin sairaalan vaatteet, laitettiin tippa ja katetri ja kai siinä jonkin esilääkityksen sain. Sitten odottelin leikkaussaliin kärräämistä. Leikkaussalissa laitettiin spinaalipuudutus ja maha viillettiin auki ja hieno 10 pisteen vauva syntyi. Vauva tuotiin heräämöön syömään, ja vierihoitoon hänet sain heti, kun pääsin takaisin osastolle. Hoitajat tietenkin joutuivat alkuun auttelemaan aika paljon, nostivat vauvan rinnalle ja vaihtoivat vaipat. Minut leikattiin klo 10.00 ja illalla ennen yhdeksää otettiin katetri pois ja kävelin vessaan. Kotiin pääsin vasta maanantaina, koska vauva oli keltainen; muuten olisin päässyt jo sunnuntaina. Lääkettä sain tarpeeksi, toisin kuin edellisen sektion jälkeen 14 vuotta sitten.

Vierailija
2/2 |
10.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Meidän vauvan syntymästä on noin kuukausi. Suunniteltu sektio sovittiin maanantaille rv 39 + 2. Edellisenä päivänä klo 16 jälkeen sai syödä ja juoda vain kevyesti. Klo 24 jälkeen ei saanut enää juoda edes vettä. Illalla, jos suoli ei ole tyhjentynyt, laitetaan suolentoimitusta edistävä lääkesuppo. Illalla myös käydään suihkussa.

Synnytyspäivänä mentiin klo 7 synnytysvastaanottoon, jossa sitten valmistauduttiin leikkaukseen. Vaatteiden vaihtoa, sydänkäyrän ottamista ja tipan laittamista. Meillä kätilö ohjasi miehen vaihtamaan vaatteita siinä vaiheessa, kun oli leikkaussaliin lähtemisen aika (meillä klo 8). Salissa oli vastassa liuta hoitajia ja anestesalääkäri. Puudutus laitettiin tässä vaiheessa ennen leikkaavan lääkärin tulemista. Mies ja kätilö tulivat saliin ehkä n. 8.20. Mies tuli istumaan pääpuolelle. Kuvata ei saanut. Leikkausviilto tehtiin n. 8.30 ja vauva syntyi klo 8.36. Sain nähdä vauvan heti, mut muuten kätilö huolehti vauvasta. Kun mä jäin vielä ommeltavaksi, mies lähti vauvan ja kätilön kanssa mittaamaan, kylvettämään jne. N. klo 9 mut vietiin heräämöön, jossa oottelin kovasti vauvaa ja miestä. Vauva tuli ensi-imetykselle n. klo 10.20, mutta raasu nukkui. Imetys jäi siis vieressä hetken köllöttelyksi. N. klo 11 mua lähdettiin siirtämään perheosastolle. Vauva ja mies liittyivät seuraan. Illalla nousin hoitajan avustuksella istumaan sängyn reunalle sen verran, että hän hiukan pyyhki hikistä selkää ja auttoi vaihtamaan puhtaan paidan. Katetri poistettiin aamulla, jolloin myös kävelin hoitajan tukemana vessaan. Kantsii juoda paljon, että se sujuu katetrin poiston jälkeen paremmin. Myöhemmin kävin itsekseni vessassa ja suihkussa. Vauvanhoitoon ja kivunhoitoon saa apua. Mutta kannattaa pyytää lisää, jos sitä tarvii lisää. :-)

No, toiv. tässä oli nyt jotain apua. Hyvää loppuodotusta ja hyvillä mielin synnytykseen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla