Ottaisitko exään yhteyttä tässä tilanteessa?
Vanhempani on sairastunut vakavasti ja yritän muistella milloin hänen oireensa ovat alkaneet. Joka tapauksessa vuosia sitten lievempinä. Erosin exästäni joskus vajaa 5v sitten ja mietin olenko silloin hänelle oireista jotain maininnut. Haluaisin ottaa häneen yhteyttä kysyäkseni asiasta, mutta minua estää pelko siitä, että hän haluaisi jotenkin " lohdutella" minua.
Hänelle eromme oli paljon rankempi kuin minulle. Hän lähetteli pitkään suhteemme päätyttyä ja jo uuden (nykyiseni) löydettyäni minulle tekstiviestejä joissa kaipaili minua. Vieläkin kun tapaamme satunnaisesti jossain kadulla, hän muistaa liian väkinäisesti kertoa kuinka hyvin hänellä menee ja samalla jotenkin vihjaista, että hyvinhän meilläkin meni aikoinaan.
En voi kysyä oireista kertomatta sairaudesta. Mitä itse tekisit?
Kommentit (10)
ennusteen laatimisessa, ei niinkään hoidossa. Ap
Kakkosen kanssa samaa mieltä.
Terveys on kuitenkin tärkeä asia, asian voi esittää niinkin että tulee selväksi ettet yritä lähennellä. Sanot vaikka heti että on vakava tilanne ja tarvitset apua.
Auttaisko sua muistamisessa se jos sillon tapahtu kun vanhempasi oireet alkoi? Vaikka joku kihlaus, laivamatka Ruotsiin, missä opiskelit tai olit töissä? Joku semmonen merkkipaaluna.
Toivottavasti saat muistettua itse jotain tai rohkenet soittaan exällesi.
mutta tulkitsee sen helposti tekosyyksi - ihan niin kuin me.
Olen yrittänyt muistella ja miettiä. Sen tiedän että nykyiselle miehelleni olen alusta asti valitellut oireista, exästä en muista. Olen yrittänyt miettiä jotain tapahtumaa kun ensi kerran huomasin oireet, mutta kun ei niin ei. Muistan keskustelleeni asiasta nykyisen mieheni kanssa, exän aikoihin en muisteluissani millään yllä. :( Joku hypnoosi varmaan auttaisi.....
AP
olet puhunut. Minä jättäisin soitttamatta ja yrittäisin selvittää asiaa muuten ja on asioita jotka jäävät arvoitukseksi.
Mutta tekisin ystävällisesti selväksi, että tarvitsen tietää vain tätä yhtä asiaa, jos ex tätä muistaisi. Selittäisin tilnateen ihan vapaasti. Ja kiittäisin kohteliaasti ja muodollisesti tiedoista tai ajanhukasta. Ja ehkä lopettaisin puhelun sanoihin, moikataan jos joskus tavataan, mukavaa kevättä, hei!
kellekään muulle kertonut asiasta.
On tietenkin vähän kyseenalaista mikä se lopullinen hyöty on, mutta minulle itselleni olisi tärkeää tietää onko todennäköisempää että vanhempani elää vielä vuoden tai 2 vuotta.
AP
Jos kyse syövästä, tehdään ennustearvio kyllä ihan lääketieteellisten faktojen pohjalta. Ei sinun muistikuviesi. Eli tuskinpa pystyt tuon perusteella ennustamaan yhtään sen enempää kuin lääkärit.
En halua että kukaan tunnistaa minua täältä, etenkään kun en tiedä esim käykö exän nykyinen avokki täällä lukemassa. Olisi siinäkin taas selvittämistä, jos exä lörpöttelisi hänelle ja tämä olisi lukenut tään viestiketjun. Kun exä seukkasi silloin jo tämän oman nykyisensä kanssa kun minua haikaili takaisin. Usein kyseli että pitäisikö hänen jättää uusi vai ei jne. Ei kivaa jos saisi tällä lailla selville.
Ei ole syöpä siis, mutta ennen pitkää kyllä tappava tauti.
AP
Mutta jos sillä ei varsinaisesti ole mitään väliä, en ottaisi.