Anoppi peruu toistuvasti lasten tapaamiset
Itse soittaa ja ehdottaa lapselle käyntiä esimerkiksi hoploppiin. Lapsi odottaa päivää kun kuuta nousevaa ja on voitu ilmoittaa päiväkotiinkin että lapsi on poissa hoidosta ko päivänä. Sitten samana aamuna tai myöhään yöllä laitetaan tekstari, että sori nyt ei pysty. Sovitaan uusi aika. Lapsii odottaa taas ja taas peruitus. Mummi ehdottaa uutta aikaa ja nut tuli taas kolmas peruutus peräjälkeen. Yöllä oli laittanut tekstarin.
Mitä tehdä. En viitsisi enää lapselle kertoa tulevista jutuista jos mummi taas peruukin? Anopilla ei ole alkoholi ongelmaa. Peruu myös muilta tapaamisia, yleensä siihen tyyliin että on keksinyt jotain kivempaa puuhaa / seuraa.
Sydäntä särkevää on katsella lasten pettymystä, nyt vanhempi (4-vuotias) osaa jo odottaa että mummi ei välttämättä tulekaan.
Omat aikataulut menevät myös sekaisin, jos hoitokuviot on järjestettävä uudestaan aamulla.
Kommentit (24)
Vastaisin anopille jatkossa, että ei kiitos, että en halua tuottaa lapselle turhia pettymyksiä kun mummoa ei sitten kuitenkaan kiinnostakaan.
äitix4mummix2 kirjoitti:
Laitappa anopille välittömästi viesti - vaikka kopio tai linkki keskusteluketjusta- ja aikuisen oikeasti uskaltakaa keskustella miltä tuntuu ja mitä toivoisitte tulevaan.
Siitä se lähtee: asianosaisten aidolla tahdolla ratkoa asia.
Anopille on kerrottu lasten pettymyksestä ja että luvatut asiat pitää pitää erityisesti pienten lasten kanssa. Vastauksena on pahoittelua ja selittelyä. Tästä aiheesta on puhuttu hänelle vuosia mutta ei ilmeisesti auta.
Lapset tykkäävät mummista ja aina silloin tällöin joku tapaamisista onnistuu ja silloin kaikilla on kivaa ! Mutta sitten on nämä monet kerrat kun tapaamiset perutaan ja lapset ovat pettyneitä.
Olen omaa toimintatapaa muuttanut sillä tavalla että en itse ehdota tapaamisia / tapahtumia mummille vaan mummi saa itse valita mieleiset aktiviteetit ja ajankohdat. Ei auttanut. Peruutuksia tulee silti.
Voisi sanoa hänelle suoraan, ettei voi toimia noin ja perustelu. Jos aikuisten kanssa järjestellään ja sovitaan asioita, sopimukset sitovat kaikkia osapuolia.
Täysi-ikäisyydestään huolimatta tämä mummi ei ole aikuistunut. Tosi hyvä syy perua, että on ilmaantunut kivempaa tekemistä. Vain typerä lapsi tekee vastaavaa. Yölliset perumistekstarit kun aamulla pitäisi tulla lapsia hoitamaan viittaavat johonkin ongelmaan, jota ette tiedä.
Mummi siis tulkoon tapaamaan lapsenlapsia, jos häntä sattuu kiinnostamaan. Menette sitten yhdessä hoplopiin tms. Aikuisen vastuuta hänelle ei voi antaa, koska lapsen ei tarvitse pettyä hänen tyhjien lupaustensa takia. - Unohtaa vielä lapset hoplopiin, jos sattuu juolahtamaan mieleen jokin parempi meno.
Tulevaisuudessa kannattaa tosiaan sopia vain sellasia menoja, joita ei tarvitse liikaa etukäteen suunnitella tai varata. Eikä kertoa lapsille etukäteen, että mummo on tulossa. Älä siis ota lapsia pois hoidosta mummon lupausten vuoksi ja jos hän on aikeissa viedä lapset jonnekin, toteuta tilanne niin että vaihtoehtoinen toimintatapa on olemassa. Älä siis luota mummoon yhtään. Mummolle voit suoraan kertoa, mistä tämä johtuu, jos hän ihmettelee asiaa.
Et kyllä suostu enää yhteenkään hoplop-reissuun tai vastaavaan, korkeintaan käytte perheenä kylässä tai anoppi käy kylässä teillä. Ettekä jätä lapsia hoitoon minuutiksikaan.
Lopetat yhteyden pidot, etkä varsinkaan kerro lapselle näistä aikomuksista, joita tämä ei tule pitämään. Itsellä on yksi sukulainen joka on tehnyt samaa. Lupaa lapsille aina jotain joka saa ne innostumaan, onhan se kivaa nähdä lapsi ilostuneena ja innostuneena, mutta sitten ei pidä lupauksiaan. Eipä ole enää pidetty mitenkään yhteyttä ja tosiaan lapsille ei kerrota ennen kuin asia on täysin varma. Ja lapsillekkin on sanottu että se voi peruuntua, jos on suoraan lapselle kertonut näitä ehdotuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisi sanoa hänelle suoraan, ettei voi toimia noin ja perustelu. Jos aikuisten kanssa järjestellään ja sovitaan asioita, sopimukset sitovat kaikkia osapuolia.
Täysi-ikäisyydestään huolimatta tämä mummi ei ole aikuistunut. Tosi hyvä syy perua, että on ilmaantunut kivempaa tekemistä. Vain typerä lapsi tekee vastaavaa. Yölliset perumistekstarit kun aamulla pitäisi tulla lapsia hoitamaan viittaavat johonkin ongelmaan, jota ette tiedä.
Mummi siis tulkoon tapaamaan lapsenlapsia, jos häntä sattuu kiinnostamaan. Menette sitten yhdessä hoplopiin tms. Aikuisen vastuuta hänelle ei voi antaa, koska lapsen ei tarvitse pettyä hänen tyhjien lupaustensa takia. - Unohtaa vielä lapset hoplopiin, jos sattuu juolahtamaan mieleen jokin parempi meno.
Hyvä huomio. Alkoholiongelma voi olla syynä perumisiin. Kun viina vie, niin muu on toisarvoista.
Vierailija kirjoitti:
Lapset tykkäävät mummista ja aina silloin tällöin joku tapaamisista onnistuu ja silloin kaikilla on kivaa ! Mutta sitten on nämä monet kerrat kun tapaamiset perutaan ja lapset ovat pettyneitä.
Olen omaa toimintatapaa muuttanut sillä tavalla että en itse ehdota tapaamisia / tapahtumia mummille vaan mummi saa itse valita mieleiset aktiviteetit ja ajankohdat. Ei auttanut. Peruutuksia tulee silti.
Suostut vain sellasiin tapaamisiin, jotka eivät vaadi ennakkojärjestelyjä, eikä niitä ole pakko kertoa lapselle etukäteen. Pettymys jää tulematta, kun asiasta ei tiedä mitään etukäteen.
Onpa tosi kurja tilanne.
Tämä liittyy siihen teemaan, että mihin voi kukakin vaikuttaa ja mihin ei. Et voi vaikuttaa mummon käyttäytymiseen, (vaikka olet yrittänyt keskustella yms), mutta voit vaikuttaa siihen, miten suhtaudut noihin lupauksiin. Jos peruminen on toistuvaa ja kyse ei ole täysin ennakoimattomasta sairaudesta tms, on varmaan hyväksyttävä tosiasiat; Mummon aikatauluihin ei ole luottamista.
Minäkin kannustan siihen, että pidät rajasi ja puolustat lasten oikeutta siihen, etteivät pety kerta toistensa jälkeen. Voitte sopia, että etukäteisajanvarauksia ei enää tehdä lainkaan, ettei petytä. Tapaamiset sovitaan jatkossa vasta paikan päällä esim. pari tuntia ennen tapaamista. Joidenkin ihmisten ajankäyttökäsitys eroaa ratkaisevasti toisista, siinä missä toisille sopimukset ovat lähes pyhiä, toiselle ne ovat jotenkin 'alustavia' ja mieltä voi muuttaa.
Toivottavasti lasten ja mummon tapaamiset voivat jatkua mukavina ja rikastuttavina, vaikka ja koska näistä etukäteissopimuksista luovutaan.
Et pidä eukkoon mitään yhteyttä etkä anna sen nähdä lapsiasi.
Ihan oikein! Jos ap ei itse jaksa lapsiaan hoitaa, niin kannattaa soittaa sosiaaliviranomaisille, he kyllä auttavat.
Minkä ikäinen? Se ei taida jaksaa. Sillä menee sisu kaulaan ja vanhuus ja väsymys voittaa. Mitä jos tapaisitte teillä tai heillä vain muutaman tunnin ajan?
KirkkoSisko kirjoitti:
Onpa tosi kurja tilanne.
Tämä liittyy siihen teemaan, että mihin voi kukakin vaikuttaa ja mihin ei. Et voi vaikuttaa mummon käyttäytymiseen, (vaikka olet yrittänyt keskustella yms), mutta voit vaikuttaa siihen, miten suhtaudut noihin lupauksiin. Jos peruminen on toistuvaa ja kyse ei ole täysin ennakoimattomasta sairaudesta tms, on varmaan hyväksyttävä tosiasiat; Mummon aikatauluihin ei ole luottamista.
Minäkin kannustan siihen, että pidät rajasi ja puolustat lasten oikeutta siihen, etteivät pety kerta toistensa jälkeen. Voitte sopia, että etukäteisajanvarauksia ei enää tehdä lainkaan, ettei petytä. Tapaamiset sovitaan jatkossa vasta paikan päällä esim. pari tuntia ennen tapaamista. Joidenkin ihmisten ajankäyttökäsitys eroaa ratkaisevasti toisista, siinä missä toisille sopimukset ovat lähes pyhiä, toiselle ne ovat jotenkin 'alustavia' ja mieltä voi muuttaa.
Toivottavasti lasten ja mummon tapaamiset voivat jatkua mukavina ja rikastuttavina, vaikka ja koska näistä etukäteissopimuksista luovutaan.
Kannattaisi muistaa, että mummot on jo vanhoja ihmisiä eikä niiden jaksaminen ole enää nuoren tasolla. Monilla on hyviä aikeita mutta eivät enää jaksa toteuttaa niitä. Eli en lähtis kivittämään.
Kuulostaa äidiltäni ja itse olen 30-v. Sovimme, että lähdemme reissuun yhdessä ja lopulta matkanvaraaminen on tätä: "kauheen kallista, kyllä ne hinnat vielä tippuu", "ei ole mikään pakko mennä", "mietitään vielä...", "olisi niin kivaa mennä..."... eli koskaan ei saada mitään tehtyä ja kaikki on epävarmaa. Taitaa liittyä rahaan.
Älä kerro lapsellesi siitä, mitä mummi ehdottaa. Tai sano, että jos mummilla on tässä kuussa aikaa, niin menette ehkä HopLopiin. Mikään ei ole surullisempaa kuin lapsi, joka odottaa toista, joka sitten petti lupauksen... :(
Vastaaja numero 16 muistutti siitä, että mummo voi olla vanha ja aikomukset eivät ehkä jaksamisen takia toteudu. Näinkin saattaa olla. Mutta siltikään lapsen ei pidä olla mummon jaksamisen 'kantaja' ottamalla toistuvasti pettymys vastaan perutuista reissuista. On sekä mummon itsensä että lasten + perheen etu, että perumistilanteita ei enää jatkossa synny (paitsi tietenkin täysin akuutit sairaustapaukset, mutta nythän niistä ei ollut kysymys) vaan vuorovaikutus mummon ja lasten kanssa voi toimia ilman pettymyksiä, tilanne kerrallaan.
Kurja mummo. Älä tosiaan jatkossa enää kerro lapsille, että tämmöistä on sovittu. Itse olen sillern vittumainen, että jos suora puhe ei tehoa kehiin astuu passiivisagressiivisuus. Eli ehdotuksiin lähteä johonkin vastailisin tyylillä että no voihan sitä taas yrittää ja että voihan sitä suunnitella, mutta varalta en kerro lapsille.
Vierailija kirjoitti:
KirkkoSisko kirjoitti:
Onpa tosi kurja tilanne.
Toivottavasti lasten ja mummon tapaamiset voivat jatkua mukavina ja rikastuttavina, vaikka ja koska näistä etukäteissopimuksista luovutaan.Kannattaisi muistaa, että mummot on jo vanhoja ihmisiä eikä niiden jaksaminen ole enää nuoren tasolla. Monilla on hyviä aikeita mutta eivät enää jaksa toteuttaa niitä. Eli en lähtis kivittämään.
Mistäs tiedät miten vanha tämä mummo on? Jos lapsenlapsi on 4-vuotias, mummi voi olla hyvinkin nuori. Eikä jaksamisesta taida olla kysymys ainakaan fyysisessä mielessä, jos peruu sovittuja tapaamisia vielä hauskempien tapaamisten vuoksi. Itse olen 60+ isoäiti, mutta korkea ikäni ei estä kiipeämästä puuhun tai toteuttamasta lastenlasten kanssa muita sovittuja seikkailuja.
Laitappa anopille välittömästi viesti - vaikka kopio tai linkki keskusteluketjusta- ja aikuisen oikeasti uskaltakaa keskustella miltä tuntuu ja mitä toivoisitte tulevaan.
Siitä se lähtee: asianosaisten aidolla tahdolla ratkoa asia.