Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaveri "sairaslomalla"

18.08.2017 |

Hän ottaa melko usein yhden päivän sairaslomia (= ei tarvitse sairaslomatodistusta), ja usein sopivasti viikonloppuna (vuorotyö). Silti saattaa päivittää someen noina saikkupäivinä (tai edellisenä iltana/yönä), kun on bilettämässä, kavereiden kanssa ym. Päivitykset snapchatissa sellaisia, jotka poistuvat tietyn ajan kuluttua, eli ei jää jälkikäteen todisteita. Näitä todisteita ei voi myöskään tallentaa screenshotilla, niin ettei siitä tulisi ilmoitusta hänelle.

En tiedä ovatko muu töissä tätä huomanneet. Olen joitakin kuukausia kiinnittänyt asiaan huomiota ja hän on saikulla noin 2 krt / kk, ja useamman kerran ei ole vaikuttanut olevan saikun tarpeessa, vaan kaveriporukalla hengailemassa/baarissa/terassilla.

Mietin, että mitäpä asia minulle kuuluu, ja en haluaisi puuttua muiden asioihin, mutta samalla vituttaa tuollainen lusmuilu. Hän saa normaalisti palkan sairaslomapäivistä, ja "sairastelijan" tilalle pitää tietysti hälyttää toinen työntekijä.

Mitä sinä tekisit?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee toisinaan kummallinen näköhäiriö. Mitään en pysty tekemään, koska näkentässä kelluu kirkkaita valoläiskiä. Ei päänsärkyä, mahdollisesti niska vähän jumissa, kun häiriö menee ohi. Esim. tämän takia voisi olla päivän saikulla, bilettää illalla ja mennä seuraavana iltana ihan terveenä töihin.

No sit silmälääkärille ja heti. Mulla oli samoja ongelmia ja vaati laserleikkauksen.

Vierailija
22/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin muka screen shotista lähtee viesti? Ei varmasti lähde. Tai jos semmosta pelkäät, niin ota kuva toisella puhelimella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

VieraiIia kirjoitti:

Hän ottaa melko usein yhden päivän sairaslomia (= ei tarvitse sairaslomatodistusta), ja usein sopivasti viikonloppuna (vuorotyö). Silti saattaa päivittää someen noina saikkupäivinä (tai edellisenä iltana/yönä), kun on bilettämässä, kavereiden kanssa ym. Päivitykset snapchatissa sellaisia, jotka poistuvat tietyn ajan kuluttua, eli ei jää jälkikäteen todisteita. Näitä todisteita ei voi myöskään tallentaa screenshotilla, niin ettei siitä tulisi ilmoitusta hänelle.

En tiedä ovatko muu töissä tätä huomanneet. Olen joitakin kuukausia kiinnittänyt asiaan huomiota ja hän on saikulla noin 2 krt / kk, ja useamman kerran ei ole vaikuttanut olevan saikun tarpeessa, vaan kaveriporukalla hengailemassa/baarissa/terassilla.

Mietin, että mitäpä asia minulle kuuluu, ja en haluaisi puuttua muiden asioihin, mutta samalla vituttaa tuollainen lusmuilu. Hän saa normaalisti palkan sairaslomapäivistä, ja "sairastelijan" tilalle pitää tietysti hälyttää toinen työntekijä.

Mitä sinä tekisit?

Ihan paskaa nyt kyllä jauhat, että jää jälki hänelle jos ottaa screenshotin!

Ota se shotti sitten kamerakännykän avulla valokuvana. Ei kuule varmaan jää jälkiä.

Sitten vaan sähköpostilla ne pomolle.

Joka ikinen kerta. Jos ei tehoa, niin se koko sähköposti litannia ylemmälle johdolle.

Siinähän selittelee sitten.

Mä en katsoisi tuollaista yhtään. Entisessä duunipaikassa oli pomon suosikki, joka ensin urheili itsensä saikulle sitten jatkoi samaa, ettei olleet oireet hävinneet. Rytmihäiriöille yliurheili itsensä.

Jengi oli ihan raivona, kun saattoi olla 2-4 viikkoa saikulla. Jopa lääkärille kerrottiin asiasta, kuinka se petaa itselleen näitä.

Lekuri laittoikin sitten stopin saikuille.

Pomo ei tehnyt mitään....

Muutto tehtiin aina muka arkipäivänä, kun sen sai palkallisena vapaana, sen jälkeen seuraavalla viikolla oltiin 3 päivää saikulla, kun maalattiin...

Yks kerta se oli "migreenin" takia saikulla 2 päivää....idiootti kahvitunnilla kertoi kuinka oli sitten ollutkin shoppaamassa ja unohti lompakkonsa liikkeeseen. Silloin se sai kyllä ja onneks muilta duunareilta huutia ja kunnolla.

Työpäivät meni omien juttujen hoitoon, puhelinpäivystyspäivinä soiteltiin KAVERIT läpi. Siis kun olis pitänyt vastata työpuheluihin.

Onneks en ole enää tuolla töissä.

Siis niin karsee akka kuin olla ja voi.

Toivottavasti joku on saanut siihen jonkun lain nyt...tai olis saanut kenkää.

Vierailija
24/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2677 kirjoitti:

Käyttäjä6749 kirjoitti:

Käyttäjä2677 kirjoitti:

Käyttäjä6749 kirjoitti:

VieraiIia kirjoitti:

Käyttäjä6749 kirjoitti:

Meidänkin työpaikalla on näitä, jotka kyttää toisten sairaslomia ja ovat tietävinään milloin ne ovat aiheellisia ja milloin eivät. Se on työnantajan ja ko. työntekijän välinen asia, milloin ja millä perusteella kukin on pois. Nolottaisi kytätä muiden poissaoloja. 

No voi tsiisus. Esimerkkitapaus: Menen itse töihin iltavuoroon, ja tämä työkaveri ei ole töissä, koska on sairaslomalla. Illan/yön aikana hän päivittää snappiin itsestään kuvia/videoita baarista. Seuraavana iltana hän ilmestyy töihin, eikä päällisin puolin vaikuta kipeältä. Mikäköhän voisi olla sellainen sairaus, jonka takia ei voi tulla töihin, mutta silti jaksaa ja pystyy bilettää, ja josta kokee vielä äkkiparantumisen vuorokauden sisällä?

Oletko lääkäri? Et ole. Älä siis diagnosoi. 

En ole tuo, jolle vastasit, mutta olen lääkäri, enkä äkkiseltään keksi sairautta, joka estäisi töihin menon yhtenä päivänä, muttei bilettämistä.

Sinä et ole lääkäri, miksi esiinnyt sellaisena? Jos olisit lääkäri, tajuaisit, että työkyky riippuu siitä, mitä työ vaatii. Eli pitäisi tietää, mitä tämä henkilö tekee työkseen. Esim. jos hän on päätetyössä, hänellä saattaa olla vaikkapa akuutti näköä heikentävä vaiva, joka ei kuitenkaan estä häntä bilettämästä. Tai hänen ko. vaivaan saamansa lääkitys haittaisi liikaa työntekoa, esim sumentaa näön tai haittaa keskittymistä tms.

Kuka lähtee puolisokeena bilettämään? Mikä näkövammaan käytettävä lääkitys on sellainen, että vuorokaudessa on taas täysin näkökykyinen?

Minulla on muutaman kerran ollut ohimeneviä muutamia tunteja kestäviä näköhäiriöitä joiden syy ei selvinnyt. Silloin on mennyt päivä sairaalassa tutkimuksissa ja illalla olen mennyt ihan oman henkisen hyvinvoinnin takia miehen kanssa baariin vaikka en tutkimuksissa käytettyjen silmätippojen takia nähnyt juuri mitään. Se baarissa käyminen kuitenkin helpotti oloa.

Ja seuraavana päivänä pystyin menemään töihin.

Vierailija
25/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon käsittänyt että on ihan joku laki tai sääntö olemassa että jos on sairaslomalla, niin silloin ei saa tehdä mitään muuta kun ns keskittyä paranemiseen. Että koko saikulta voidaan olla maksamatta sairaslomakorvaus jos on niin kipeä ettei voi tulla töihin mutta saikkupäivänä esim on juoksulenkillä, haravoi pihaa, ottaa alkoholia, pyörii koko päivän kaupungilla shoppailemassa vaik vaatekaupoissa. Toki kotoaan saa poistua, käydä ruokakaupassa tms, mut siis vaikka bilettämään/ lasten kanssa uimahalliin/ mattopyykille/ harrastuksiin ei saa mennä, jos on niin sairas ettei töihin voi tulla.

Ja varsinkin jos saikuttajan työt jää muiden tehtäväksi, niin ihan pokkana "vahingossa" pomon kuullen kysyt, että olitko myöhään/missä baarissa eilen, oliko paljon porukkaa, oliko hauskaa.

Kun on olemassa töitä jotka on pakko tehdä siitä huolimatta montako ihmistä on töissä. Joku tilaus on saatava lähtemään tänään ja se on tehtävä vaikka ylitöinä, keittiössä ei voi jättää ruokaa tekemättä kun on ihmisiä saikulla, joku asia on oltava valmis tänään tai muuten asia myöhästyy viikoilla tai asiakas peruu koko homman jne

Jos itse joutuu tekemään tuplasti hommia tai jäämään ylitöihin kun yksi on mukamas sairas niin kyllä se asia alkaa jo vähän kuulua muillekki. Eri asia ehkä sit jos se saikuttelu ei vaikuta muitten työhön. Ja mä en kyllä itseäni pidä minkäänlaisena kyylänä mua ei vois muuten toisten asiat vähempää kiinnostaa paitsi jos ne alkaa vaikuttaa minuun ja mun työ/vapaa-aikaan.

Vierailija
26/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkillisiä, mutta mahdollisesti nopeasti paranevia "tauteja": paniikkihäiriö, ahdistuneisuushäiriö, migreeni, noidannuoli, oikeesti lamauttavat menkkakivut, allergiakohtaus, iriitti, jos vaikka niskat/selkä menee lukkoon -> kipu-+ relaxanttipiikki saattavat laukaista tilanteen..paise, kurkunpääntulehdus (jos työssä pitää puhua)...jnejne

Vierailija
27/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käsittänyt että on ihan joku laki tai sääntö olemassa että jos on sairaslomalla, niin silloin ei saa tehdä mitään muuta kun ns keskittyä paranemiseen. Että koko saikulta voidaan olla maksamatta sairaslomakorvaus jos on niin kipeä ettei voi tulla töihin mutta saikkupäivänä esim on juoksulenkillä, haravoi pihaa, ottaa alkoholia, pyörii koko päivän kaupungilla shoppailemassa vaik vaatekaupoissa. Toki kotoaan saa poistua, käydä ruokakaupassa tms, mut siis vaikka bilettämään/ lasten kanssa uimahalliin/ mattopyykille/ harrastuksiin ei saa mennä, jos on niin sairas ettei töihin voi tulla.

Ja varsinkin jos saikuttajan työt jää muiden tehtäväksi, niin ihan pokkana "vahingossa" pomon kuullen kysyt, että olitko myöhään/missä baarissa eilen, oliko paljon porukkaa, oliko hauskaa.

Kun on olemassa töitä jotka on pakko tehdä siitä huolimatta montako ihmistä on töissä. Joku tilaus on saatava lähtemään tänään ja se on tehtävä vaikka ylitöinä, keittiössä ei voi jättää ruokaa tekemättä kun on ihmisiä saikulla, joku asia on oltava valmis tänään tai muuten asia myöhästyy viikoilla tai asiakas peruu koko homman jne

Jos itse joutuu tekemään tuplasti hommia tai jäämään ylitöihin kun yksi on mukamas sairas niin kyllä se asia alkaa jo vähän kuulua muillekki. Eri asia ehkä sit jos se saikuttelu ei vaikuta muitten työhön. Ja mä en kyllä itseäni pidä minkäänlaisena kyylänä mua ei vois muuten toisten asiat vähempää kiinnostaa paitsi jos ne alkaa vaikuttaa minuun ja mun työ/vapaa-aikaan.

No ei nyt ihan pidä paikkaansa nuo luettelemasi rajoitukset. Paranemiseen pitää keskittyä juu, mutta riippuu sairaudesta miten se tehdään. Jos on masennuksesta saikulla, on erittäin suositeltavaa ja kuuluu hoitoon mm. ulkoilla, harrastaa liikuntaa ja tehdä kivoja asioita ystävien kanssa. Kotona makaaminen siinä tapauksessa vain pahentaa asiaa. Alkoholia ei toki masentuneellekaan suositella. Entäs jos on jalka kipsissä? Ei pysty rakennushommiin mutta voi kyllä vaikka leffassa käydä. Aloituksessa puhuttiin kylläkin eri asiasta, ymmärrän sen.

Vierailija
28/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että kaikki, jotka valittavat raskauden takia saikuttamisesta, kokevat joskus itse raskauden koko oireiden kirjon. Raskaus ei ole sairaus, mutta sen oireet voivat kyllä tehdä helposti työkyvyttömäksi.

Vierailija
29/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mukavasti voi sanoa, että kun työryhmässä on vain pari työntekijää, joilla ei ole lapsia, niin raakasti vaan sen about kerran neljässä kuussa 3pv saigonia omalla ilmolla kehiin. Sen verran lujasti tulee painettua perheellisten jatkuvia saikkuja paikkaillen. Ja päälle vielä se hysteerinen itku, jos perheellinen ei saa ukkonsa kanssa lomia samaan aikaan, ku mintulla ja vertillä on koulusta loma.

No mutta voithan sä ilmoittaa että menet hoitamaan niitä perheellisten sairaita lapsia niin saa ne perheelliset tulla tekemään sun työt silloin kun lapset sairastaa.

Voit ajatella että se on sulle vähän kuin ylimääräistä lomaa 😀

Ehdota vaikka esimiehelle tällaista käytäntöä.

Voit perustella sillä että monessa firmassa palkataan hoitaja sairaalle lapselle että vanhemmat pääsevät töihin.

Vierailija
30/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Snaphchatissa tulee ilmoitus, jos ottaa screenshotin. Sen voi kiertää, kuten täällä on ehdotettukin, ottamalla näytöstä kuvan toisella puhelimella / tabletilla / kameralla.

Vierailija
31/32 |
06.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan työkaverilla olla vaikka migreeni, joka alkaa ennen työvuoron alkamista ja loppuu myöhemmin illalla. Onhan tuollainen kyyttäminen aika noloa.

Minulla ei tulisi mieleenkään lähteä migreenikohtauksen jälkeen yökerhoon...

Vierailija
32/32 |
07.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää aliarviaiko pomojakaan, kyllä suurin osa rekisteröi ko. käytöksen vaikkei voikaan siitä alaisten kanssa jutella.

Meille (onneksi määräaikaiseen työsuhteeseen) palkattu työntekijä aloitti tuon motivaatiosaikuttelun muutaman kuukauden työssäolon jälkeen, selkeimmissä useissa tapauksissa pyysi vapaata/vuoronvaihtoja jo olemassa oleviin listoihin, ellei saanut näitä läpi niin saikutti. Samoin ennen/jälkeen pitempien vapaiden piti saikuilla pari ekstravapaata.

Ihmettelimme miksei esimies huomannut tai reagoinut, asia oli käytännössä kaikkien tiedossa. No huomasi hän, ilmoitti juuri henkilölle ettei työsopimusta tulla jatkamaan, henkilö oli todella närkästynyt eikä ollenkaan tajunnut miksei...