Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sukulaisten kanssa pitäisi viettää aikaa vaan koska ovat sukua?

Vierailija
18.08.2017 |

Aina sanotaan, että esim. isovanhempien kanssa kannattaa viettää aikaa kun ovat vielä elossa ja että kaduttaa sitten myöhemmin jos ei kysellyt tarpeeksi historiasta jne. Pitäisi kyläillä vaan koska he sattuvat elossa edelleen olemaan, ikään kuin velvollisuutena. Itse en kuitenkaan oikein ymmärrä tätä. En oikein tule toimeen isovanhempieni kanssa, tai siis en nauti heidän seurastaan. Esim. mummoni on ärsyttävä koska on niin negatiivinen ja tuomitseva jäärä, jonka seurassa en voi olla oma itseni. Maailmankuvamme ja arvot ovat täysin erilaiset (kappas vaan) ja hän kokee oikeudekseen kertoa mielipiteensä muiden valinnoista ja pätee asioista joista ei mitään tiedä/ymmärrä. Valitusta tulee ihan ihmeellisistä asioista, kerran oli kuulemma löytänyt sometililtäni kirosanoja ja se hävettää mummoa. Kaikkia tällaisia asioita, mitkä eivät hänelle kuulu ollenkaan ja joita aion kyllä jatkaa hyväksyi suku tai ei. Ahdistaa, että pitäisi alkaa itseään muokkaamaan tai sensuroimaan sen mukaan mitä jotkut vanhukset odottaa. En olekaan enää oikein pitänyt heihin yhteyttä ja joskus siitä sitten syyllistetään.

Mutta miksi pitäisi syyllistää tai olla huono omatunto? Onko sillä sukulaisuudella mitään väliä, eikö se ole elämässä tärkeintä että ympärille löytyy ihmiset jotka ovat kiinnostuneita aidosta minusta ja jotka hyväksyvät minut tällaisena, olivat ne sukua tai ei? Mitä menetän siinä etten tutustu lisää sukulaisiin, jos tiedän etten nauti heidän seurastaan? Eikö velvollisuus ylipäätään ole huono syy viettää kenenkään kanssa aikaa, eikö sen pitäisi suvunkin kanssa perustua siihen että rakkaus on aitoa ja että toisten seurasta nautitaan?

Tiedän, että isovanhemmat ovat yleensä yksinäisiä eikä heillä ole samalla tapaa valinnanvaraa tai vaihtoehtoja kuin nuorilla. Mutta jos he eivät itse kehitä itsestään mukavampaa seuraa (olisivat hyväksyvämpiä, avoimempia, parempia keskustelijoita ja aidosti kiinnostuneita lapsenlapsista ihmisinä) niin eikö nuo ongelmat ratkeaisi itsestään? Miksi se on sen mukavan nuoren vastuulla kestää ikävää seuraa vain koska "vanhempia täytyy kunnioittaa"? Onko täällä muita jotka eivät mielellään suvun kanssa hengaile ja ovat ihan tyytyväisiä niin? Onko jäänyt kaduttamaan sitten kun vanhemmista/isovanhemmista on aika jättänyt?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen mummo taas aloitti kyselyn naimisiinmenosta ja lasten hankkimisesta jo kun olin 18v. Haloo, ihan kun kiinnostaisi sen ikäisenä tuollaisia miettiä, varsinkaan kenenkään mieliksi! Nykyään on vaikea käydä heillä ollenkaan koska en halua lapsia edelleenkään. Tuollaisesta painostamisesta tulee sellainen olo, että eivät he oikeasti välitä minusta jos sillä ei ole väliä mistä itse tulen onnelliseksi. Vaan sillä on väliä miltä asiat kuulostavat ulospäin, milloin ANNAN HEILLE lapsenlapsia jne. Hyvä isovanhempi (ja vanhempi) sanoisi, että teet juuri sellaiset valinnat kuin itsestä hyvältä tuntuu, kunhan olet onnellinen. Sellaisten luona voisi kyläilläkin, eikä se olisi mitään pakkopullaa. Ap

Vierailija
2/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mun mielestä tarvikaan. Ihmisellä on oikeus viettää aikaa mukavien ihmisten kanssa. Velvollisuutta sukulaisia kohtaan ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päätän itse vapaa-ajanseurani. On varmaan raskasta olla tuollainen vatvoja.

Vierailija
4/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös, että sukulaisuuden perusteella pitää hyväksyä kaikenlaista arvostelua ja huonoa käytöstä. Vaikka miten huonosti kohdeltaisi, ei voi laittaa välejä poikki, koska on sukulainen? Miksei? Miksi omia verisukulaisia pitäisi saada kohdella yhtään huonommin kuin muita ihmisiä? Mä olen varmasti monen mielestä julma ihminen, mutta en yhtään epäröisi katkaista välejä vaikka äitiini, jos se jatkuvasti käyttäytyisi huonosti tai kohtelisi minua epäkunnioittavasti.

Vierailija
5/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jälkipolvilla on velvollisuus vierailla ja pitää muuten yhteyttä iäkkäisiin sukulaisiin, vaikka se ei itselle aina niin mieluista olisikaan.

Koen nhkysukupolvet muutenkin liian itsekkäiksi. Jokainen ajattelee lähinnä ensisijaisesti sitä, mikä itsestä on hyvä. Miten itse saa elämästä enemmän irti jne. Tällainen omaan napaansa tuijottaja voisi ajatella sitä, että on olemassa jopa vapaaehtoisia, jotka käyvät juttelemassa säännöllisesti aivan vieraan vanhuksen luona. (Näitä on vaan aivan liian vähän tarpeeseen nähden) Ja jotku eivät viitsisi vierailla edes oman sukulaisvanhuksensa luona.

Vierailija
6/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian joko ymmärtää tai ei. Sukulaiset ovat usein ne ihmiset jotka välittävät sinusta eniten, vaikkei aina tunnu siltä.

Vierailija
7/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta jälkipolvilla on velvollisuus vierailla ja pitää muuten yhteyttä iäkkäisiin sukulaisiin, vaikka se ei itselle aina niin mieluista olisikaan.

Koen nhkysukupolvet muutenkin liian itsekkäiksi. Jokainen ajattelee lähinnä ensisijaisesti sitä, mikä itsestä on hyvä. Miten itse saa elämästä enemmän irti jne. Tällainen omaan napaansa tuijottaja voisi ajatella sitä, että on olemassa jopa vapaaehtoisia, jotka käyvät juttelemassa säännöllisesti aivan vieraan vanhuksen luona. (Näitä on vaan aivan liian vähän tarpeeseen nähden) Ja jotku eivät viitsisi vierailla edes oman sukulaisvanhuksensa luona.

Mutta miksi se velvollisuus on vain jälkipolvilla ja nuorilla? Eikö vanhemmalla sukupolvella ole velvollisuutta käyttäytyä ymmärtäväisesti ja ystävällisesti, kunnioittaa myös nuorten elämää ja mielipiteitä? Antaako ikä oikeuden muuttua ilkeäksi ja arvostelevaksi, ja nuorten pitää vain hyväksyä se? Voisitko vähän valottaa ajatuksiasi.

Vierailija
8/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tyystin skipannut epämiellyttävät sukulaiset elämästäni.

Ovat lokkeiluketjusta tuttuja rahan ja tavaran ruinaajia.

Mitään en ole menettänyt, päinvastoin.

Vierailija
9/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisuus tulee ilmi tilanteissa kun järjestetään häitä ja ristiäisiä ja synttärijuhlia. Aina vähän kiistellään siitä pitääkö kutsua serkkuja, joita ei oo moneen vuoteen nähnytkään. Mieluummin kutsun läheisiä ystäviä ja jätän Pihtiputaan serkut kutsumatta. Jos joskus lapsena oltiinkin paljon tekemisissä, on jokainen muuttunut ja tänä päivänä eri intressit.

Vierailija
10/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian joko ymmärtää tai ei. Sukulaiset ovat usein ne ihmiset jotka välittävät sinusta eniten, vaikkei aina tunnu siltä.

En minä ainakaan välitä tädeistäni tai serkuistani sen enempää kuin tuntemattomista naapureistani. En itse asiassa edes ajattele heitä koskaan. Pitäisin ihmeellisenä, jos kukaan lapsuudenperheeni ulkopuolinen sukulainen välittäisi minusta yhtään sen enempää.

Vierailija
11/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsikyselyt. Täytyy ymmärtää, että on kamalan traagista, jos ei saa ainoatakaan lapsenlasta, kun kaikki muut mummelit puhuvat aamusta iltaan omista lapsenlapsistaan ja mietin erinomaisen ihania ne ovat. Jos lähipiirin mummojen koko elämänsisältö on pelkkiä lapsenlapsia täynnä, niin tietysti se lapsenlapseton siinä kokee tarvetta saada niitä äkkiä itselleenkin.

Yrittäkää ymmärtää, millaista on sen vanhuksen viiteryhmän elämä ja puheenaiheet . Juuri mitään merkittävää ei enää itse saa aikaiseksi vanhuuden vuoksi ja pään täyttää lastenlasten vaiherikas elämä. Myös oman elämän loppu alkaa heillä häämöttää ja alkaa pohtia, miten oma elämä jatkuu maan päällä ja moni ajattelee sen jatkuvan juuri lapsenlapsissa.

Tästä siis ne lapsenlapsikysymykset johtuvat. En ota kantaa, vaan yritin vain selittää.

Vierailija
12/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilemättä vierailet taajaan epämiellyttävien vanhempien sukulaistesi luona, kun kerran koet sen velvollisuudeksi. Minä en koe, ja siksi en vieraile.

Vierailija
13/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi se velvollisuus on vain jälkipolvilla ja nuorilla? Eikö vanhemmalla sukupolvella ole velvollisuutta käyttäytyä ymmärtäväisesti ja ystävällisesti, kunnioittaa myös nuorten elämää ja mielipiteitä? Antaako ikä oikeuden muuttua ilkeäksi ja arvostelevaksi, ja nuorten pitää vain hyväksyä se? Voisitko vähän valottaa ajatuksiasi.

Nuorten pitää taipua enemmän kuin vanhusten siksi, että ensinnäkin niillä vanhuksilla on enemmän elämänkokemusta ja ihan sen vuoksi pitää kunnioittaa. Toiseksi siksi, että vanhus ei voi sille mitään, kun vähän jokaiselle heistä alkaa tulla pientä omituisuutta ja luonteenpiirteet alkavat korostua liikaakin. He eivät voi sille mitään, nuorten on vaan tajuttava, että ei niistä voi nokkiinsa ottaa.

Esim apellani alkoi esiintyä pientä paranoidisuutta ja olisin niistä jutuista voinut loukkaantua verisestikin, mutta yritin hillitä itseni.

Samoin naapurin vanha rouva haukkui meitä ihan pienestä vahingostamme. Sanoi, että teimme sen tahallaan häntä kiusataksemme jne (kaadoimme puun, jonka latvus meni noin 30 cm hänen puolelleen kaadon jälkeen. Mitään ei tuhoutunut hänen puolellaan. 5 minuutissa ongelma hoidettu)

Vanha sukulaistätini sanoi melkein aina, että olen lihonut. En ollut oikeasti ja normaalipainossa olen. Joku olis siitäkin loukkaantunut.

Yks vanhus sätti mut, miten sivistymätön oon, kun en tiennyt, että kaupungissa on meneillään jotkut musiikkijuhlat.

Pistän nuo kaikki vanhuuden piikkiin ja en loukkaannu ja hermostu turhaan.

Vierailija
14/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on epäluonnollinen vaihe ihmiskunnan historiassa, kun länsimaissa isovanhemmat joutuvat asumaan erillään jälkeläisistään. Ei ihme, että isovanhemmat kärsivät yksinäisyydestä.

Suomessakin 60-luvun alkuun asti oli lapsilla vanhempiensa elatusvelvollisuus lain mukaan. Moni otti vanhuksensa kotiinsa asumaan. Maalla tilan jatkaja otti ne ja kaupungissa usein vanhemmat olivat vuoden kerrallaan kunkin lapsensa perheessä. Näin oli minunkin suvuissani molemmilla puolilla. Tosin isopappani maksettiin 7 lapsensa toimesta Turun ukkokotiin.

Vierailija
15/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onkin vaikea juttu, jota itsekin mietin jatkuvasti. Kuinka paljon minun pitää jaksaa vanhan, muistisairaan äitini seuraa? Riittääkö se, että huolehdin kaikista hänen asioistaan, käyn siivoamassa, vien ruokaostokset, autan kaikissa pulmatilanteissa, olen hankkinut kotipalvelun, käytän kampaajalla ja silmälääkärissä ja ostoksilla? Pitääkö minun sen lisäksi jaksaa vielä seurustella ikävänluonteisen ja katkeroituneen, negatiivisen ja uteliaan ihmisen kanssa? Yritän luovia, yritän ymmärtää, yritän jaksaa, mutta yhä useammin tuntuu, että en vain jaksa, kun en tykkää äidistäni ja hän on aina ollut hankala luonne ja ikävät piirteet korostuvat iän myötä. 

Olen sitä mieltä, että ihmisen pitäisi oppia ja kehittyä elämänsä aikana, eikä mennä takapakkia. Senhän ymmärtää, jos on esim. Alzheimer, joka vaikuttaa luonteeseen ja käyttäytymiseen, mutta ellei sellaista ole, niin pitääkö vanhuksilta sietää ihan mitä tahansa? 

Muista sukulaisista en välitä, jos en pidä heidän seurastaan, niin pidä myöskään yhteyttä. Pitkään oli siitäkin huono omatunto, mutta ei ole enää. Omassa elämässä on niin paljon tekemistä, että ei jaksa enää välittää tädeistä ja sedistä, vaikka olisivatkin yksinäisiä. Ajattelen kuitenkin, että lasten velvollisuus on hoitaa vanhempiensa asioita, elleivät vanhemmat ihan hirviöitä ole olleet, mutta onhan siinäkin rajansa. Ellei ole lapsia hankkinut, niin silloinhan on tavallaan tehnyt jo valinnan, että vanhana voi olla yksinäistä, toki eihän se aina niin mene.

Ja vielä että eihän kaikki vanhukset ole ikäviä, tunnen montakin oikein ihanaa mummoa ja mukavaa pappaa. 

Vierailija
16/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on epäluonnollinen vaihe ihmiskunnan historiassa, kun länsimaissa isovanhemmat joutuvat asumaan erillään jälkeläisistään. Ei ihme, että isovanhemmat kärsivät yksinäisyydestä.

Suomessakin 60-luvun alkuun asti oli lapsilla vanhempiensa elatusvelvollisuus lain mukaan. Moni otti vanhuksensa kotiinsa asumaan. Maalla tilan jatkaja otti ne ja kaupungissa usein vanhemmat olivat vuoden kerrallaan kunkin lapsensa perheessä. Näin oli minunkin suvuissani molemmilla puolilla. Tosin isopappani maksettiin 7 lapsensa toimesta Turun ukkokotiin.

Epäluonnollista tässä on se, että ihmiset elävät keskimäärin 10 v liian vanhaksi. Viimeiset vuodet ovat yksinäisiä siksi, että eivät voi enää tehdä mitään, ei käydä missään, ei osallistua mihinkään. Ainoa ilo on, kun joku käy kylässä. Ihmisten pitäisi antaa kuolla luonnollisesti, eikä pitkittää sairasta vanhuutta lääkkeiden voimia vuosikausia. Tämä meno on sairasta. Itse aion kieltäytyä kaikesta lääketieteellisestä hoidosta kun olen riittävän vanha, lukuunottamatta kivunhoitoa. Pelkässä korkeassa eliniässä ei ole mitään tavoiteltavaa. Mulla on lähipiirissä 3 ysikymppistä vanhusta ja kaikkien elämä on yhtä helvettiä. JOkainen on odottanut kuolemaa jo monta vuotta. 

Vierailija
17/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on kaappijuoppo, jota suoraan sanottuna vihaan. Muuttuu kauhean ilkeäksi ja epäasialliseksi humalassa ja rupeaa soittelemaan minulle syyttäviä puheluita. Sukulaiset säälivät häntä kun tytär niin kylmäkiskoinen. Pidän yhteyttä lähinnä viesteillä, laitan lasteni kuulumisia sitä kautta koska välit ihan poikki isään tuntuisivat liian julmilta.

Vierailija
18/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YSTÄVÄNI JA MIEHENI välittävät minusta huomattavasti enemmän kuin sukulaiseni. Enkä minäkään nauti omaa napaa tuijottavien sisarusteni seurasta.

Vierailija
19/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksella voi olla puoliso ja ystävät kuolleet. Ainoa kontakti välittävään henkilöön on lähisukulaiset.

Vierailija
20/24 |
18.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee miten haluat. Kertoohan se ihmisestä, jos ei tule auttavasti toimeen edes oman sukunsa kanssa. Ei sinun tarvitse esittää mitään. Sukulaiset voivat olla kammottavia, mutta he ovat sukulaisiasi. Mitä valinnaisempi ihmissuhde sitä heppoisemmalla perustuksella se on, helppoa ja kivaa toki. Tietysti jos kukaan ei käy vanhusta tapaamassa, kertoo se siitä vanhuksesta kaikkein eniten. Mutta jos sinä kertoisit minulle, että et käy tapaamassa, niin silloin taas kertoisit itsestäsi eniten. 

"Vain sukua"?  

Ystävätkin ovat "vain ystäviä". Omat lapsesikin ovat "vain lapsiasi". Mamman lemmikkikisuliini on "vain kissa". Kaikki määrittely pohjaa omaan asenteesi. 

Minulla on välit katkennut useampaan sukulaiseen, koska ovat laittaneet suhteelle ehdot, joita en täytä. Eli heidän valinnastaan. Silti olen ajatellut hoitaa heidät, jos tulevaisuudessa kelpuuttavat, koska he ovat ne minun sukulaiseni joka tapauksessa. Oma maailmankatsomukseni ei anna myöden pyristellä vastuustani irti siksi, että he kieltävät minut.