Vegaanista punaviiniä?? mit*he*?
Eka kertaa kuulin tämmöisestä? Voisko joku selittää miten hedelmistä tehty viini voi olla eläinperäusyä?? Tai viininviljely loukata eläinten oikeuksia? Minkä eläinten, hiirien?
Kommentit (12)
Viinin kirkastamiseen voidaan käyttää kananmunaa, liivatetta, kaseiinia tai kalaliimaa.
Viini voi olla poljettu oikeilla jaloilla ja se on kontaminoitu jo siinä vaiheessa. Sitten on koneellisesti puristettua viiniä, jossa tätä ongelmaa ei ole.
T: Vegaani
Anteeks mut tähän nyt ei voi muuta sanoo ku voi ny v..tu!
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on niin ihmeellistä, että se saa aikaan tällaisen reaktion? Miten vegaaninen viinivaihtoehto voi mennä näin tunteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Näin muna- ja maitoallergiselle noi vegaaniset viinit on ihan oikeasti tosi hyvä homma. Mutta tosiaan ainoa mistä voi olla varma on ne israelilaiset
Vierailija kirjoitti:
Viini voi olla poljettu oikeilla jaloilla ja se on kontaminoitu jo siinä vaiheessa. Sitten on koneellisesti puristettua viiniä, jossa tätä ongelmaa ei ole.
No ei kuule voi. Olen itse ollut viinitarhalla töissä Ranskassa (L'Alsacen ja Beaujolais'n viinituotantoalueilla ) ja kyllä koko homma hoidetaan nykyisin ihan siististi ohjattuun hydrauliikkaan perustuvilla,valtavankokoisilla terässammio- puristimilla. (eivätköhän nuo liene nykyisin lisäksi aikalailla tietokoneohjattuja prosesseja nekin )
Ne jotkut sellaiset viininpolkemisnäytökset jossain Portugalissa esimerkiksi ovat kyllä enää vain ihan pelkkiä turistinäytöksiä juhlissa.
Kai nyt ymmärrät nykyiset tuotantoluvut ja pullotusmäärän huomioon ottaen, että kun esim. Ranskan viinituotannossa pyörii rahaa enemmän kuin koko Suomen metsäjalostusteollisuudessa yhteensäkään, niin ei homma voi perustua enää mihinkään 1700-luvun alun alkeellisiin, perinteisiin valmistusmenetelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kuule voi. Olen itse ollut viinitarhalla töissä Ranskassa (L'Alsacen ja Beaujolais'n viinituotantoalueilla ) ja kyllä koko homma hoidetaan nykyisin ihan siististi ohjattuun hydrauliikkaan perustuvilla,valtavankokoisilla terässammio- puristimilla. (eivätköhän nuo liene nykyisin lisäksi aikalailla tietokoneohjattuja prosesseja nekin )
Ne jotkut sellaiset viininpolkemisnäytökset jossain Portugalissa esimerkiksi ovat kyllä enää vain ihan pelkkiä turistinäytöksiä juhlissa.
Kai nyt ymmärrät nykyiset tuotantoluvut ja pullotusmäärän huomioon ottaen, että kun esim. Ranskan viinituotannossa pyörii rahaa enemmän kuin koko Suomen metsäjalostusteollisuudessa yhteensäkään, niin ei homma voi perustua enää mihinkään 1700-luvun alun alkeellisiin, perinteisiin valmistusmenetelmiin.
Tuo "vegaani" on trolli. Vegaanit kyllä käyttävät ihmiskäsin tehtyjä tuotteita. Viini toki valmistetaan nykyisin koneellisesti, ei sinällä, mutta totean vaan.
*
PS. Ja jos tuo vegaani ei ole trolli, niin vegaanisella elämäntavalla pyritään minimoimaan _ihmisten_ eläimille aiheuttama kärsimys ja/tai vähentämään omalta osalta maapallon kuormitusta. Jos pitäisi välttää kontaminaatiota kaikkiin eläimiin incl. ihminen, ei voisi syödäkään mitään.
Osa punkuista saa myös sävyä härän verestä.
Hyvä että on vaihtoehtoja. Itse en ole vegaani enkä sellaiseksi pyri, mutta yritän silti vähentää eläinperäisten tuotteiden käyttämistä. Tietysti, jos asia ei kiinnosta lainkaan, se varmasti tuntuu ihan turhalta höpötykseltä. Vähän kuin jääkiekko minusta.
Itse vegaanius on toisarvoista, mutta kyseiset viinit joita olen maistanut eivät myöskään aiheuta niin helposti päänsärkyä monille niistä kärsiville, koska niitä ei ole kirkastettu sulfaateilla. En tiedä esiintyykö sulfaatit vegaanien kieltolistoilta. luulisi ettei. Maapallo "kuormittuu" ihan samoin tämän viinin kanssa kuin minkä tahansa muunkin, joten vegaanius ei tässäkään ole mitenkään oleellista, on vain haluttu mainita että käy ronkelimmallekkin.
Kiva tietää, että nuo israelilaiset viinit on vegaanisia. Mulla on yksi vakioviini, jota juon aina, kun en koskaan jaksa tarkistaa/muistaa, mikä muu on vegaanista. On kiva saada vaihtelua.
Se on tosiaan kumma, kun homma menee niin monella aina tunteisiin. Rauhoittukaa. Ei teidän ole pakko juoda vegaanista viiniä. Itsekin ihmettelin asiaa ensin, enkä kiinnittänyt huomiota alkoholijuomien vegaanisuuteen, kunnes sitten etsin lisätietoa asiasta.
"Viini saadaan selkenemään esimerkiksi albumiinilla (munanvalkuaista), kalaliimalla, liivatteella (gelatiini) tai joissain harvoissa maissa maidosta valmistetulla kaseiinilla. Viinejä kirkastetaan usein myös ei-eläinperäisillä aineilla, mutta mitään etiketistä löytyvää erottelua ei kirkasteen alkuperästä löydy, sillä nykyinen EU-lainsäädäntö ei velvoita alkoholijuomien tuottajia varustamaan tuotteita täydellisin tuoteselostein. Usein tuottaja kirkastaa viinit kauden mukaan eri aineilla. Välillä viinieriä ei edes kirkasteta, jos tuottaja on väriin tyytyväinen. Viime kädessä kuluttaja ei valitettavasti voi tietää kirkasteen alkuperää viiniä valitessaan. Täysin vegaanisia ovat lähinnä israelilaiset kosher-viinit."