"Muttakun mies käy töissä"
Miksi erityisesti vanhemmat ihmiset oikeuttavat miehen sluibailun perheessä kuittaamalla asian työssäkäymisellä. Miehet, jotka ovat hyvin jaksaneet töissään alkavatkin yhtäkkiä kokea sen niin raskaana että mitään ei voi illalla tehdä vaikka ennen lapsia on hyvin jaksanut (omat harrastukset toki eri asia, niihinkin oikeus koska työ).
Jos se työssäkäynti on noin rankkaa, niin miksi äijät ei sankoin joukoin vaadi oikeutta jäädä kotiin pienten kanssa imetyksen päätyttyä?
Aivan.
Kommentit (83)
pop98 kirjoitti:
16vuotta kävin töissä ja vaimo oli kotona, nyt kaksi viikkoa olen ollut töiden loppumisen vuoksi kotona ja vaimo pääsi 3kk sitten töihin.
Erittäin leppoista on, aamulla laitan lapset kouluun ja heti sen perään pyykkikoneen laulamaan, usein astianpesukone samalla päälle, siivoilen pöydät ja vaatteet lattioilta ja muuta pikkuhomma, käyn kaupassa klo 10 - 10:30 nuo hommat on tehty, pari tuntia lekottelua, laitan pyykit kuivumaan(15 minuutin homma), ehkä astianpesukoneen tyhjennys(johon ei 10min enempää saa aikaa kulumaan mitenkään)ja taas pari tuntia lekottelua. Pyrin siihen että koneet on päällä yhtäsikaa, ja teen hommat urakalla pois eikä pikkuhiljaa.
Sitten laitan ruokaa, siihen menee max tunti, ja kun lapset tulee koulusta ensin välipalaa ja sitten läksyt, vaimo tulee klo 16:30 aikoihin.
Viikottain on jotain koulupalaveria, tai lapsen hammaslääkärissä käyttämistä tms. mutta ne on laskettu 4h päivätyömäärään.
Vaimo ei siis tee yhtään mitään kotitöitä, kohtuu vaativa työ hänellä ja kun on vasta aloittanutkin, mutta julkkarilla kuitenkin, ja tosin valittaa että 2-3tuntia päivässä menee istuskeluun kun organisaatio toimii päin p:tä..
Mutta kaiken kaikkiaan, aivan kaikki kotityöt ehtii mainiosti tekemään 4 tunnin työpanoksella päivässä. Jos täytyy tehdä isompi siivous niin kahdessa tunnissa siivoan omakotitalomme kokonaan kun pitää vauhdin yllä, tuo on kahden viikon välein. Sinä päivänä ei ole pakko pyykätä ja ei ruokaakaan tarvi joka päivä laittaa, joten sillekin päivälle 4h riittää. Keskiviikkona tein tunnissa 2kg kiusausta, kebabilla lapsille, kanalla aikuisille, kaksi satsia yhtäaikaa uunissa, ja osa pakkaseen ensi viikkoa odottamaan.
4h riittää täysin mainiosti kaikkien kotitöiden tekemiseen päivässä keskimäärin, jos ei hidastele, ja jää aikaa 3-4h lepäämiseen.
Naiset liioittelee kotitöiden määrää, tai sitten eivät osaa organisoida lainkaan.
Usein pesen kaksi 8kg koneellista pyykkiä putkeen, niin ei tarvi joka päivä pyykätä, ja jos ruokaakin on valmiina edelliseltä päivältä, silloin jää 5 h vapaa aikaa.
Toki välillä täytyy tehdä harvemmin tarvittavia hommia, mutta tunnissa saa kotitöissä paljon aikaan jos ei hidastele.
Kotona olo on äärimmäisen kevyttä verrattuna yksityisen sektorin työssäkäyntiin stresseineen, ylitöineen ja jatkuvine YT:neen ,jatkuvine tulosvastuineen ja pomon vittuiluneen. En ikinä menis ikinä töihin, mutta tiedän että vaimo on katellinen nykyisestä asetelmasta ja haluaisi palata kotiin ja minut töihin, mutta tuskin enää töihin pääsen/joudun..
Kotona olo mielettömän mahtava hommaa ja kevyttä, ehtii jopa joskus käymään ulkoilemassa ja yms, kun taas firmasta tulin rättiväsyneenä klo 17-18 kotiin, ei jaksanut tehdä mitään sen jälkeen muuta kuin koettaa ladat akkuja että juuri ja juuri jaksoi aamulla lähteä puurtamaan.
2 kertaa helpompaa pyörittää koko kotia kuin olla töissä, naiset puhuu valehtelee ja liioittelee kotitöitä.
Siinä on huima ero, kun lapset jo koululaisia. Pari taaperoa ja vauva ja huomaat huiman eron.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Olen ikäväkseni huomannut olevani naimisissa ääliön kanssa, joka jopa neuvolan suosituksiin ,minun arkeni ja jaksamiseni sujumisesta totesi ettei se ole mahdollista koska hän käy töissä. Eilenkin oli pokkana lähtenyt vielä asioille duunin jälkeen kuten niin usein muutenkin eli käytännössä 12h poissa ja kun tulee, valittaa että hänen päästävä nukkumaan ettei aamulla väsytä! Vaikka minä valvon vauvan kanssa. Vauva 4kk ja olisin valmis eroamaan...
Mitä valitat. Lapsethan on elämän suola ja kuka sinua tulee katsomaan kun olet vanhainkodissa.
Asun Keski-Euroopassa ja olen huomannut miten iso kotiäitien kunnioittamisessa täällä on Suomeen verrattuna. Monet naiset ovat joko kotona tai osa-aikatöissä jotta voivat pitää huolta lapsistaan. En ole kuullut isiltä mitään muuta kuin ylistystä siitä miten heidän vaimonsa jaksaa pitää kodin puhtaana ja kasvattaa lapsia.
Suomessa tuntuu siltä että kotiäitejä/osa-aikatyöläisiä kohdellaan kuin roskaa. Naiset ovat lompakkoloisia ja pienintäkään valitusta ei saa kuulua koska MIEHET KÄYVÄT TÖISSÄ.
Palstalla päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen makaavat jankuttajat eivät anna aihetta tehdä mitään "ihan kaikki miehet"-yleistyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Oma mies ei siis tuollainen, mutta tiedän monia. Ja anopin mielestä vaadin mieheltä liikaa kotona kun se käy töissä. Itse olen vain kotona kahden alle 4-v kanssa ja menisin tottapuhuen mieluummin töihin, koska helpompaa.
Miksi et mene töihin? Ja mies kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen muinoin ei taidettu paapoa lapsia kuten nykyisin ja kuljetella harrastuksiin ja kymmeneen eri terapiaan, ja jos joku 3 v hukkui lampeen oltuaan aamusta iltaan ulkona niin oli vain no voivoi. Pikkulapsiarki lienee ollut ennen helpompaa.
Mistä aikakaudesta puhut? Siitä on kyllä jo kauan. Itse olen kolmekymppinen. Minun lapsuudessani lapsia kuljetettiin harrastuksiin, paapottiin kaikin tavoin, vietiin terapiaan, vahdittiin hyvin, ei päästetty todellakaan mihinkään lampeen hukkumaan. Pikkulapsiarki on ollut rankkaa meidän vanhemmillemme. Puhutko siis jostain 50-60-luvusta?
Vierailija kirjoitti:
Vain mies on noin tyhmä ettei näe mitä eroa on vauvassa ja koululaisessa.. Ja niiden aiheuttaman (koti)työn määrässä.
Lähtien jo siitä, että ne koululaiset käyvät koulussa ikään kuin päivähoidossa, saavat siellä ruuankin ja kotona osallistuvat kotitöihin.
Tuo sankarimiehen mainitsema 4h menee jo helposti vauvan imettämiseen eikä välttämättä riitäkään. Jo pelkästään illalla voi joutua imettämään sen neljä tuntia putkeen, kun vauva vetää imetysmaratonia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisnaiset eivät enää edes synnytä, mutta uhriutumisulina se vaan jatkuu.
Miten niin eivät synnytä? Suomessa on Euroopan suurin syntyvyys. Maailman suurin syntyvyys on Suomen lestadiolaisalueilla.
Minä en ainakaan tee kotitöitä yhtä paljon kuin vaimoni siitä syystä, että seuraava pysäkkini on burnout. Taitaa kroonisesta unettomuudestani päätellen tulla kohta muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
pop98 kirjoitti:
16vuotta kävin töissä ja vaimo oli kotona, nyt kaksi viikkoa olen ollut töiden loppumisen vuoksi kotona ja vaimo pääsi 3kk sitten töihin.
Erittäin leppoista on, aamulla laitan lapset kouluun ja heti sen perään pyykkikoneen laulamaan, usein astianpesukone samalla päälle, siivoilen pöydät ja vaatteet lattioilta ja muuta pikkuhomma, käyn kaupassa klo 10 - 10:30 nuo hommat on tehty, pari tuntia lekottelua, laitan pyykit kuivumaan(15 minuutin homma), ehkä astianpesukoneen tyhjennys(johon ei 10min enempää saa aikaa kulumaan mitenkään)ja taas pari tuntia lekottelua. Pyrin siihen että koneet on päällä yhtäsikaa, ja teen hommat urakalla pois eikä pikkuhiljaa.
Sitten laitan ruokaa, siihen menee max tunti, ja kun lapset tulee koulusta ensin välipalaa ja sitten läksyt, vaimo tulee klo 16:30 aikoihin.
Viikottain on jotain koulupalaveria, tai lapsen hammaslääkärissä käyttämistä tms. mutta ne on laskettu 4h päivätyömäärään.
Vaimo ei siis tee yhtään mitään kotitöitä, kohtuu vaativa työ hänellä ja kun on vasta aloittanutkin, mutta julkkarilla kuitenkin, ja tosin valittaa että 2-3tuntia päivässä menee istuskeluun kun organisaatio toimii päin p:tä..
Mutta kaiken kaikkiaan, aivan kaikki kotityöt ehtii mainiosti tekemään 4 tunnin työpanoksella päivässä. Jos täytyy tehdä isompi siivous niin kahdessa tunnissa siivoan omakotitalomme kokonaan kun pitää vauhdin yllä, tuo on kahden viikon välein. Sinä päivänä ei ole pakko pyykätä ja ei ruokaakaan tarvi joka päivä laittaa, joten sillekin päivälle 4h riittää. Keskiviikkona tein tunnissa 2kg kiusausta, kebabilla lapsille, kanalla aikuisille, kaksi satsia yhtäaikaa uunissa, ja osa pakkaseen ensi viikkoa odottamaan.
4h riittää täysin mainiosti kaikkien kotitöiden tekemiseen päivässä keskimäärin, jos ei hidastele, ja jää aikaa 3-4h lepäämiseen.
Naiset liioittelee kotitöiden määrää, tai sitten eivät osaa organisoida lainkaan.
Usein pesen kaksi 8kg koneellista pyykkiä putkeen, niin ei tarvi joka päivä pyykätä, ja jos ruokaakin on valmiina edelliseltä päivältä, silloin jää 5 h vapaa aikaa.
Toki välillä täytyy tehdä harvemmin tarvittavia hommia, mutta tunnissa saa kotitöissä paljon aikaan jos ei hidastele.
Kotona olo on äärimmäisen kevyttä verrattuna yksityisen sektorin työssäkäyntiin stresseineen, ylitöineen ja jatkuvine YT:neen ,jatkuvine tulosvastuineen ja pomon vittuiluneen. En ikinä menis ikinä töihin, mutta tiedän että vaimo on katellinen nykyisestä asetelmasta ja haluaisi palata kotiin ja minut töihin, mutta tuskin enää töihin pääsen/joudun..
Kotona olo mielettömän mahtava hommaa ja kevyttä, ehtii jopa joskus käymään ulkoilemassa ja yms, kun taas firmasta tulin rättiväsyneenä klo 17-18 kotiin, ei jaksanut tehdä mitään sen jälkeen muuta kuin koettaa ladat akkuja että juuri ja juuri jaksoi aamulla lähteä puurtamaan.
2 kertaa helpompaa pyörittää koko kotia kuin olla töissä, naiset puhuu valehtelee ja liioittelee kotitöitä.
Monta lasta? Olitko kotona pikkulapsiaikaan? Hienoa et homma toimii ja on helppoa. Mulla kaks alle 3v ja voin kertoa että teen kaiken tuon minkä sinäkin, mutta loikoiluun ei aikaa jää, koska lapset tappelee ja sotkee sitämukaan kun siivoan. Ulkonakin niiden kanssa pitää päivittäin käydä.
Työssäkäyminen houkuttaa ja kuopuksen ollessa hiukan vanhempi mulle riittää tää kodinhengettärenä toimiminen.
Älä siivoa koko ajan.
Minä jäin kotiin ja olisin aina kotona jos joku kävisi töissä ja maksaisi yhteistä lainaa pois. Nyt on vain sellainen tilanne että minun pitäisi vaihtaa vaimoa, tai sitten vaimoja pitäisi olla kaksi. Koti-isänä oli parasta! Ja kotihommat sujui hienosti kun vaimo vain oppi että minä teen kaiken vähän erilailla. Kotonakin on töitä, mutta en voi verrata sitä töissäkäyntiin, varsinkaan silloin kun olet valvonut lapsen kanssa yön.
pop98 kirjoitti:
Sä et nyt lainkaan luetellut sitä lapsiin menevää aikaa. Onko puettavia, pestäviä, syötettäviä, tappelevia? Miten tunnekasvatat kiukkukohtaukset ja turvallisuudenkaipuun? Kouluikäiset menee jo omissa menoissaan, alle sen tarvii kovastikin isiä ja äitiä. Ja on niillä kouluikäisilläkin ne ulkomaailman kuormittavat tilanteet, jotka pitää saada kotona purkaa ja turvallisesti käsitellä. Ja läksyt.
Harvemmin se konkreettinen tiskikoneen täyttö sitä äitiä kuormittaa, vaan jatkuvat keskeytykset ja käytettävissä oleminen vähillä yöunilla.
Koska ei niiden rääkyvien lasten kans järki pysy päässä. Mieluummin tekee rankkaa työtä, siitä sentään maksetaan.
Tuttavani sanoi, että vasta kolmannen lapsen synnyttyä hän oppi ottamaan kotona rennosti. Hän alkoi mm. miettiä, ketä se häiritsee, jos joku poikkeaa yllättäin, ja heillä on sängyt petaamatta. Se oli lähinnä häirinnyt häntä itseään. Ja jos joku itseään ystäväksi tituleeraava
arvostelee selän takana petaamattomia sänkyjä ja sitä, etteivät paikat ole tiptop, hän ei ole aito ystävä ja joutaa mennä. Tämä nyt vain kommenttina siihen, että osa äideistä tekee itse elämästään kurjaa epärealistisilla vaatimuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Oma mies ei siis tuollainen, mutta tiedän monia. Ja anopin mielestä vaadin mieheltä liikaa kotona kun se käy töissä. Itse olen vain kotona kahden alle 4-v kanssa ja menisin tottapuhuen mieluummin töihin, koska helpompaa.
No mikset sitten mene töihin?
En koskaan opi tajuamaan tätä kotiäitien uhrautumishöpinää. Kuka on pakottanut jäämään kotiin niitä mukeloita paapomaan? Tavallisen kämpän siivous, pyykinpasu, ruuanlaitto ja lasten ulkoiluttaminen ei voi olla niin rankkaa, etteikö normaali ihminen selviytyisi noista.
Miksi itse jämähdätte sinne kotiin, otatte rahallisesti takkiin, olette riippuvaisia miehen rahoista, ja sitten vielä sukulaisten vittuilut päälle? Siis mitä te saatte tuosta?
🇺🇦🇮🇱
Ikävä sanoa että olen mies ja kotona kahden 2 ja 4 vuotiaiden kanssa ja minullakin on ihan leppoista. Toki on töitä, mutta paljon vähemmän kuin töissä. Joskus on kiire, mutta töissä on aina. Haluaisin tietää että mitä ne lapset siellä kotona keskeyttävät?
te naiset olette ne lapset halunneet itse joten olkaapa hyvä ja hoitakaa ne myös. valittaminen saa loppua nyt, jos hommaa kersoja niin kantakaa ite seurauksenne . eikös niiden lasten pitänyt olla elämän valo ja suola???
Toisaalta jos miehen tulee tehdä puolet kotitöistä, niin naiselle puolet perheen kulujen maksamisesta. Jostain oudosta syystä naiset ovat sitä mieltä, että perheen rahat on yhteisiä, kun mies yksin ne tienaa, mutta kotityöt pitää siltä jakaa tasan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisnaiset eivät enää edes synnytä, mutta uhriutumisulina se vaan jatkuu.
Miten niin eivät synnytä? Suomessa on Euroopan suurin syntyvyys. Maailman suurin syntyvyys on Suomen lestadiolaisalueilla.
Ja se pirttiviljely on muuten maailman luokan ongelma, ihan vain tiedoksi. Se tulee tuhoamaan Suomen talouden. Olisi syytä alkaa valtion puolesta lääkärissä kursimaan noiden naisten toosia umpeen purjelangalla. Sitten siinä+40 v. iässä saisi vasta poistaa ne.
Koska pikkulapsiarjen jälkeen tulee se aika, kun pitää mennä taas töihin JA hoitaa koti. Puheet siitä, kuinka kotona olevalla on rankempaa eivät unohdu, mutta tulee kokemusta mikä opettaa, että asia ei ollutkaan niin.