Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyöjän mietteitä maailmasta ja ruokateollisuudesta

Vierailija
16.08.2017 |

1. Lihan suurkuluttajat väittävät, että vegaanit yrittävät tunkea elämäntapaansa heidän naamalleen. Mutta oikeasti lihan suurkulutus on seurausta mainonnan aivopesusta: Mäkkäri, lihateollisuus ym. tunkevat lihansyönnin hekumaa ihmisten naamalle päivittäin.

2. Lihaa olisi mahdollista syödä myös vastuullisesti. Kananmunista ja maidosta ei ole pakko luopua. Pointtina pitäisi olla eettinen kohtelu. Eläimiä ei kohdeltaisi pelkkinä hyödykkeinä, vaan tärkeinä luontokappaleina, joiden tuottamia ruokia olisi mahdollista syödä vastuullisesti. Esim. vain vanhuuteen pian kuolevat eläimet saisi tappaa ruoaksi. Kanoille ja maitolehmille mahdollistettaisiin hyvä virikkeellinen elämä.

3. Ihminen ei nykyään tarvitse lihaa ravinnoksi. Tämä on todistettu lukuisissa tutkimuksissa.

4. Jos ihminen syö lihaa, hän on joko mainonnan aivopesemä tai erittäin itsekeskeinen. Suurin osa ihmisistä on tällaisia, joten siinä ei ole mitään hävettävää, mutta se on asia, joka pitäisi pyrkiä muuttamaan.

5. Gandhi oli oikeassa asanoessaan, että ihmiskunnan äykkyys ja hyvyys mitataan siinä, kuinka hyvin se kohtelee heikkoja yksilöitä ja eläimiä.

6. Suosin kasviksia, koska se on mielestäni oikein. Ja minun on vaikea ymmärää, miksi jonkun mielestä se ei olisi oikein. Hyväksyn silti kaikkien muiden ratkaisut, koska se on älykkäämpää ja empaattisempaa kuin halveksunta.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyt muiden valinnat mutta silti kirjoitat teesejä kuin Luther joissa halveksit niitä. Real deep and mature!

Vierailija
2/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kasvien oikeus elämään? Biologisessa mielessä kasvit ovat yhtä pitkällekehittyneitä eläviä olentoja kuin ihmiset ja eläimet. Me syömme kasviksia, koska pidämme niitä tarpeeksi erilaisina, eli emme ymmärrä niitä. Pahimmanlaatuista fasismia. Kasvissyönnille ei ole eettistä perustaa. Vegaanitkin ovat murhaajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa en ymmärrä miksi maitotuotteet olisivat ok. Maidontuotanto se vasta tehotuotantoa on, ja sen sivutuotteena syntyy tietenkin hirveästi sonneja, jotka sitten jonkun pitää syödä. Ja syödään ne loppuunlypsetyt lehmätkin lopulta. Eli fiksuinta on myös jättää maitotuotteet hyllyyn. Nykyään on onneksi vaikka minkälaista korviketta tarjolla, ja ne jopa maistuvat paljon paremmalta kuin maito. Vaikka eihän maidossakaan saa olla mätää ihan hirveitä määriä. Terveyden kannaltakaan maitoa ei kannata juuri käyttää: jos käytät yli yhden lasin maitoa päivässä, kuolleisuusriski alkaa kasvaa.

Vierailija
4/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin juuri! Ilman maito- ja lihatuotteita jo vuoden. Sekä ilman valkoista saatanaa :D

Vierailija
5/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Lihan suurkuluttajat väittävät, että vegaanit yrittävät tunkea elämäntapaansa heidän naamalleen. Mutta oikeasti lihan suurkulutus on seurausta mainonnan aivopesusta: Mäkkäri, lihateollisuus ym. tunkevat lihansyönnin hekumaa ihmisten naamalle päivittäin.

2. Lihaa olisi mahdollista syödä myös vastuullisesti. Kananmunista ja maidosta ei ole pakko luopua. Pointtina pitäisi olla eettinen kohtelu. Eläimiä ei kohdeltaisi pelkkinä hyödykkeinä, vaan tärkeinä luontokappaleina, joiden tuottamia ruokia olisi mahdollista syödä vastuullisesti. Esim. vain vanhuuteen pian kuolevat eläimet saisi tappaa ruoaksi. Kanoille ja maitolehmille mahdollistettaisiin hyvä virikkeellinen elämä.

3. Ihminen ei nykyään tarvitse lihaa ravinnoksi. Tämä on todistettu lukuisissa tutkimuksissa.

4. Jos ihminen syö lihaa, hän on joko mainonnan aivopesemä tai erittäin itsekeskeinen. Suurin osa ihmisistä on tällaisia, joten siinä ei ole mitään hävettävää, mutta se on asia, joka pitäisi pyrkiä muuttamaan.

5. Gandhi oli oikeassa asanoessaan, että ihmiskunnan äykkyys ja hyvyys mitataan siinä, kuinka hyvin se kohtelee heikkoja yksilöitä ja eläimiä.

6. Suosin kasviksia, koska se on mielestäni oikein. Ja minun on vaikea ymmärää, miksi jonkun mielestä se ei olisi oikein. Hyväksyn silti kaikkien muiden ratkaisut, koska se on älykkäämpää ja empaattisempaa kuin halveksunta.

Aloitat sillä että lihankuluttajat väittävät vegaanien tyrkyttävän asennettaan etkä huomaa kuinka itse jatkat ihan samaa rataa koko kirjoituksen mitan.

Olen sitä mieltä että veganismi on aivojen aliravitsemustila koska aivot eivät kehity normaaliksi.

Vierailija
6/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä kasvien oikeus elämään? Biologisessa mielessä kasvit ovat yhtä pitkällekehittyneitä eläviä olentoja kuin ihmiset ja eläimet. Me syömme kasviksia, koska pidämme niitä tarpeeksi erilaisina, eli emme ymmärrä niitä. Pahimmanlaatuista fasismia. Kasvissyönnille ei ole eettistä perustaa. Vegaanitkin ovat murhaajia.

Kun olemme tänne syntyneet ja jotain pitää syödä, niin miksemme tekisi sitä niin, että siitä aiheutuisi mahdollisimman vähän harmia kenellekään. Kasveilla ja sienillä ei ole hermostoa, eivätkä ne tunne kipua tai tuskaa kuten eläimet tutkitusti ja todistetusti tuntevat (varmaan tähänkin näkemykseen tulee joskus tulevaisuudessa muutos jolloin voimme elää joinain kvanttihenkinä kosmisella energialla), joten syökäämme siis niitä.

Vierailija
7/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan lihasyöjä ei ole noin itsekeskeinen ja yritä tunkea omaa maailmankatsomustaan vegaaneille.

Todennäköisesti olet nainen.

Miehet tarvitsevat lihaa ollakseen miehiä.

Vierailija
8/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista paras olisi jos ihmiset alkaisivat tukemaan lähiruokaa. Raakamaito on terveellistä ravintoa.

Vierailija
9/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

“My refusing to eat flesh occasioned an inconveniency, and I was frequently chided for my singularity, but, with this lighter repast, I made the greater progress, for greater clearness of head and quicker comprehension. Flesh eating is unprovoked murder.”

― Benjamin Franklin

Vierailija
10/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olemme tänne syntyneet ja jotain pitää syödä, niin miksemme tekisi sitä niin, että siitä aiheutuisi mahdollisimman vähän harmia kenellekään.

Kysymyksellä et voi perustella mitään.

Argumenttisi ovat arvottomia mielipiteitä.

Vierailija
11/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutakuinkin näin minäkin ajattelen. Hyväksyn kuitenkin paremmin metsästyksen ja riistan syönnin, vaikka itse en voisi sitäkään syödä. Inhottaa ajatus, että söisin toisen eläinlajin lihaksia ja elimiä. Villieläimet ovat kuitenkin eläneet vapaata elämää ja kuolevathan ne tietysti joskus kuitenkin ja usein paljon tuskallisemmalla tavalla kuin metsästettäessä. Mutta se, että tuotetaan ja kasvatetaan eläimiä vain, että me saisimme syödä niitä, on kyllä minusta erittäin vastenmielinen ajatus. Ja varskin tämä nykyinen jättimäinen lihateollisuus. En voi edes ajatella jotain sikojen tuotantoa, se on niin karmivaa. Kaikenlisäksi minusta liha maistuu aivan kamalan pahalta, aina se sama veren maku. Kaikki liharuuat maistuu pohjimmiltaan samalta, mausteet vain erottaa ruokalajit toisistaan. Kasvikset taas maistuvat hyvältä vaikka sellaisenaan ja niissä on paljon makueroja ja hienoja aromeja.

Meillä on pieni kotikanala, josta saadaan munat omalle perheelle. Kukkoa ei ole, joten ei tule ongelmaa kukkopojista. Jossain se kukkokin tietysti täytyy olla, että saadaan uusia kanoja, mutta eipä niitä kukkoja paljon tarvitsisi olla. Meidän kanat ovat ulkona kesät, kanatarhassa ja vällillä vapaana pihalla, syövät lähinnä itsetuotettua ruokaa ja ruuantähteitä. Terveitä ja pitkäikäisiä ovat, munivat riittävästi. 

Vuohenmaitoa käytän myös, meillä on myös vuohia. Kesäpäivät ovat ulkona ja talvellakin pääsevät ulkoilemaan päivittäin, jos keli sallii. Lypsävät vähän maitoa, vaikka eivät kilistele säännöllisesti. Toinen vuohi on ns. neitsytlypsäjä. Toinen on saanut kaksi kertaa pikkukilin, onneksi olivat molemmat tyttöjä. Ei ole tarkoitus enempää tällä kilejä teettää, näyttää lypsävän ilmankin.

Kaupasta ostan luomukermaa ja -voita, ajattelen, että luomu on kuitenkin vähän parempaa kuin tehotuotettu. Lähitilalta haen joskus maitoa, luomutila sekin ja kun olen paikanpäällä käynyt, niin olen nähnyt, että lehmillä on siellä kuitenkin suhteellisen hyvät oltavat. 

Eikös muuten aika moni älykäs tiedemies yms. olekin ollut kasvissyöjä? 

Vierailija
12/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tiedemies ja enimmäkseen kasvissyöjä mutta se mitä syön on oma asiani. Jos joku kysyy niin kerron lyhyesti miksi mutta muuten pidän kidukseni kiinni aiheesta. Ajatus siitä että alkaisin lokeroimaan itseäni ahtailla julistuksilla siitä mitä olen ja en ole on vieras. Olen jotain monimutkaisempaa kuin mitä naivilla lokeroinnilla voi kuvata.

Vierailija
13/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyt muiden valinnat mutta silti kirjoitat teesejä kuin Luther joissa halveksit niitä. Real deep and mature!

Kyseessä on vilpittömät mietteeni. Ajattelen, että nämä ovat faktoja. Numeroituna lukemisen helpottamiseksi. En halveksi sekasyöjiä, olen itse niin itsekeskeinen ja hölmö ettei minulla ole varaa halveksia ketään.

-Ap

Vierailija
14/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on vilpittömät mietteeni. Ajattelen, että nämä ovat faktoja. Numeroituna lukemisen helpottamiseksi. En halveksi sekasyöjiä, olen itse niin itsekeskeinen ja hölmö ettei minulla ole varaa halveksia ketään.

-Ap

Ei siellä ollut ensimmäistäkään faktaa vaan pelkkää mutuilevaa toisenlaisia valintoja tekevien ylenkatsomista. Yleinen fiilis oli että kuvittelet voivasi opettaa sekansyöjät kasvissyöjiksi, eli että he ovat sinua alemmalla ymmärryksen tasolla.

Vierailija
15/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Ei siellä ollut ensimmäistäkään faktaa vaan pelkkää mutuilevaa toisenlaisia valintoja tekevien ylenkatsomista. Yleinen fiilis oli että kuvittelet voivasi opettaa sekansyöjät kasvissyöjiksi, eli että he ovat sinua alemmalla ymmärryksen tasolla.

En väitä että nämä ovat faktoja, väitän ainoastaan ajattelevani maailmasta näin. Huomaan, että ajattelet eri tavalla, koska pahastuit kirjoituksestani. Uskon, että minun mielipiteeni ovat enemmän oikein kuin sinun. Mutta samalla uskon, että sinulla on mielipiteesi tukena myös erittäin hyviä argumentteja ja siksi sinäkin koet vilpittömästi olevasi oikeassa. Yllättyisin, jos joskus huomaisin olleeni väärässä, mutta se on toki täysin mahdollista. Kaikki saavat ajatella asioista mitä tykkäävät, kunhan vaan ajattelevat ja tutkivat asioita :)

-Ap

Vierailija
16/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasveillakin on tunteet.

Ja sinä AP, murhaat kasvit syömällä ne.

Onko näin, onko aiheesta tutkimuksia? Itse haluan omilla valinnoilla minimoida kärsimyksen määrää maailmassa. Toki ymmärrän myös tämän, että kasvienkin syönti saattaa jonkun mielestä olla yhtä lailla elollisten olentojen tappamista.

-Ap

Vierailija
17/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos friteeraamme heinäsirkkoja ja jauhomatoja, niin onko se ok?

Vierailija
18/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joiden mielestä ihminen ei tarvitse lihaa: miten selitätte sen, että ihminen tarvitsee kuitenkin B12-vitamiinia, jota ei saa mistään kasvikunnan tuotteesta?

Vierailija
19/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joiden mielestä ihminen ei tarvitse lihaa: miten selitätte sen, että ihminen tarvitsee kuitenkin B12-vitamiinia, jota ei saa mistään kasvikunnan tuotteesta?

Itse käytän ienissä määrin kananmunia ja maitoa, joista saan tarvittavan B12-vitamiinin. Tarvittava päiväannos on 1 kananmuna ja pari kuppia kahvia maidolla. Ei siihen sitä tappamista tarvita :) Vegaanit sitten käsittääkseni ajattelevat usein, että koska B12-vitamiinin voi ottaa ravintolisänä, on eläinten hyväksikäyttäminen tehty nykymaailmassa tarpeettomaksi.

-Ap

Vierailija
20/59 |
17.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri! Ilman maito- ja lihatuotteita jo vuoden. Sekä ilman valkoista saatanaa :D

Muista varmistaa riittävä jodinsaanti jostain lähteestä. Itse jätin maidon kaikissa muodoissaan pois 4-5 vuotta sitten ja keho kärsii nyt jodinpuutoksesta (on siihen varmaan muitakin syitä, mutta maidosta olisin saanut sitä tilannetta paikkaamaan).