Riittääkö 2dl kasvisose keittoa illas vierasta kohden?
Alkuruoka: (1 kpl vierasta kohden) vaaleaa rieskaa jonka päällä hirvenlihaa ja aurajuustoa. Rieskapala on n. 4cm leveä ja 5 pitkä.
Pääruoka: 2 dl kasvissose keittoa jonka seassa leipäkuutioita ja kuohukermaa.
Keiton lisäksi pieni lautasellinen (1 lautasellinen) ceasar salaattia.
Jälkiruoka:
Mansikoita vanilja kastikkeella. Vierasta kohden 5 mansikkaa kulhossa joiden päällä vaniljakastiketta.
[ Juoma vaihtoehdot:
- maito
- (1) lasi vettä
-( 1)lasi kotikaljaa.]
- (1) lasi viiniä
Riittääkö tämä ruoka määrä vieraille? Vai onko liian kevyttä?
Vieraina sekä naisia että miehiä!
Kommentit (53)
On todella vähäisesti. Minä, keski-ikääntyvä, ja painoani tarkkaileva pärjäisin tuolla, mutta joku 4*5 cm rieskan pala lihalla isompiruokaiselle... Jos pääruoka on rehellisesti sanottuna olematon kasvissosekeitto pienenä määränä, niin leipää saisi olla paljon enemmän. Ylipäätään kasvissosekeitto ei ole kunnon ruokaa. Se on sellainen limboilu, dieettiruoka tai hyvä alkupala. Sitä voidaan tehdä omalle porukalle, mutta illalliselle kutsutuille se tuntuisi aika omituiselta, ellei kyse olisi muutamasta naisystävästä, joiden tietää suosivan kasvisruokaa ja syövän vähän.
Miksi ihmiset eivät halua tarjota vieraille sen vertaa, että masut on täynnä ja hyvä mieli? Kyllä itse kutsuja järjestäessä varaan aina kaikenlaista, tuhtiakin (kunnon lihaa) ruokaa sillä tavoin, että jokainen saa taatusti mahansa täyteen ja jääkin. Ylipäätään tarjoilut ei saisi koskaan olla yksi per nenä kuin ehkä jonkun kaverin kanssa kahvitellessa, jos hakee kaksi leivosta.
Alkuruoaksi riittää tuo määrä keittoa. Pääruoan tulisi olla ruokaisa.
Vieraille omat eväät mukaan. Tulee muuten tappelu ruuasta.
Et voi olla ap noin pihi. Miksi kutsut ihmisiä ja lasket sen jälkeen sinällään halpojen ruokatarvikkeiden menekkiä tuolla tavoin? Varaa sitä ruokaa kunnolla. Sitähän voi oma perhe syödä seuraavana päivänä pois. Ruoka on oikeasti aika halpaa, kyllä sitä on varaa varata riittävästi, jos kerran haluaa kekkerit järjestää.
Muuten, 5 mansikkaa on myös piipertämistä. Mikset laita jäätelöä ja siihen runsaasti mansikan palasia kerroksina ja päälle. Saavat itse ihmiset lappaa haluamansa annokset. Se ei esteettistä ole, mutta yleensä kunnon tarjoiluja arvostetaan. Esimerkiksi itse tein pikana taannoin 2litraa jätskiä, 2 litraa mansikkaa neljäosiksi lohkottuna, 4dl kinuskikastiketta täysin älyttömän, makean, ylimansikkaisen jätskikeon kulhoon. Vieraita oli kaksi aikuista ja kaksi lasta + minä ja lapset. Pisaraakaan ei jäänyt. Kaikki meni ja viimeisestä kaksi aikuista (siskokset) tappelivat jo leikinpäiten.
Kevyeksi iltapalaksi ihan OK. Jos kerrot vieraillesi, että tarjoat illallisen, he odottavat tuhdimpaa ateriaa.
For real, mittaatko kaiken
Kai tää on vitsi..
Ihan ok. arki-illallinen, hyvien ystävien seurassa, mutta annokset tuplaisin ja rieskan määrän kolmin- tai nelinkertaisisin. Ja alku- ja pääruuan yhdistäisin.
Eihän noin pienen rieskapalalle edes onnistuisi laittaa Aura-juustoa ja hirvenlihaa, vaan ne tippuvat suoraan murusena pöydälle, kun yleensä rieskat ovat ohuita.
Samoin mansikoita vähintäin 10kpl annos.
Ja juomia vapaasti saatavilla.
Mulle ei riitä 2 desiä. Mikäli tiedän että noin huonosti saa syötävää niin syön kotona hyvin ja otan eväät.
Kyllä terveellistä ja kevyttä voi tarjota riittoisammin ja kekseliäämminkin. Me kutsuttiin grillailuiltaan kaveripariskunta. Tarjolla oli linssitäytteisiä kesäkurpitsaveneitä niin että riitti kaikille (minä ja kaveripariskunnan nainen ollaan kasvissyöjiä), mieheni teki savustuspöntössä kalaa, jolla sitten miehet herkuttelivat mutta kyllä hekin kesäkurpitsaveneen maistoivat. Lisäksi oli tarjolla iso kulhollinen kreikkalaista salaattia. Olin myös kerännyt kantarelleja niin paistoin ne ihan pannulla ja niitä sai lautaselleen lisätä jos tykkäsi. Ruokajuomana kivennäisvettä niin paljon kuin haluaa sekä hanaviini (valkoviini) josta sai ottaa sen verran kuin halusi. Pari lasillista taisi mennä kaikilla. Jälkkärinä oli itse kerättyjä mustikoita, olin kerännyt aika lailla joten niin paljon sai syödä kuin jaksoi. Niitä riitti kyllä. 😊 Ei ollut kyl vaniljakastiketta ku itse tykkään niistä sellaisenaan ja maistui muillekin mut ehkä se kastike ois ollu hyvä, en vain tullut ajatelleeksi.
Miksi, MIKSI ihmiset menee mukaan näin huonoihin provoihin??? Älkää jaksako. Tää on oikeesti HUONO.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä on. Mutta on niitäkin olemassa, jotka eivät ymmärrä ruokatarjoilun jälkeen ei pitäisi jäädä nälkä.
Olin kerran dinnerillä. Meillä oli sellainen porukka, kutsuimme vuoron perään ja ekaa kertaa olimme yhdessä kodissa.
Emäntä oli kehunut monessa puheessaan taitojaan keittiössä ja odotus oli kova.Jokaiselle oli tarjolla 1/2 pihvitomaatti. Tomaatit olivat hyviä, mutta silti. Oli perjantai, kaikki tultiin suoraan töistä.
Kun oltiin syöty, ei kukaan noussut pöydästä, kun odotimme lisää ruokaa. Emäntä yritti saada meitä olohuoneen puolelle. Onneksi mieheni kysyi milloin syödään lisää ja emäntä kertoi ruoka oli siinä.
Otettiin nopea äänestys lähdetäänkö grillille vai tilataanko pizzaa. Tilattiin pizzat ja kun pariskunnan mies yritti ottaa multa palaa, ehdotin jos niitä tomaatteja olisi jäänyt hänelle .
Pizzojen jälkeen lähdimme ja seuraavalla kerralla kukaan ei kertonut tapaamisestamme eikä kukaan edes ihmetellyt missä he olivat.
Pariskunta ovat kummatkin aika pyöreitä , eli tietävät kyllä annoskoosta jotain.
Siis ymmärsinkö oikein? Puolitettu, kylmä tomaatti? Ilman mitään?
Uunista tulivat. Tomaatti oli koverrettu ja sisällä oli täyte ja päällä juustoraastetta . Hyvää, mutta itse olisin tarjonnut pikkasen lisää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi, MIKSI ihmiset menee mukaan näin huonoihin provoihin??? Älkää jaksako. Tää on oikeesti HUONO.
No ku ei näytä paljon parempiakaan olevan. Aina niitä samoja.
Ilmeisesti iso asuntolaina ja rahat vähissä mutta bileet järkättävä. Jätä bileet väliin ja säästä pennosesi. Mua ainakin vituttaisi jos keittoa ei sais vapaasti vetää! Juomarajotukset (alko) ymmärtäisin mutta ruoka. No lol. Nainen oon.
-1/5