Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjastovaraukset ja yksityisyyssuoja?

Vierailija
16.08.2017 |

Pk-seudun kirjastoissa ainakin on systeemi, että varaamansa kirjan voi itse noutaa varattujen kirjojen hyllystä. Siellä hyllyssä ne varatut kirjat on aakkosjärjestyksessä varaajan nimen mukaan ja kuka vaan voi nähdä, että "ai, toi on varannut tommoisen kirjan...".

Omaa varaustani hakiessa tuli mieleen, että olispas vähemmän kivaa, jos ois varannut vaikka jonkun raskautta tai masennusta käsittelevän kirjan ja vaikka joku työkaveri tai pomo sattuisi kirjastoreissullaan näkeen sen vahingossa. Entinen tapa, jossa varaukset oli haettava tiskiltä, oli sikäli parempi. Vaikka oli siinäkin kyllä miinuksensa, kun sit se kirjastovirkailija näki, että lainailee jotain masennuskirjoja...

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankin pk-seudun kirjastokortin vuosi sitten ja se antamani varausnimi ei ees saanu olla oma nimi johtuen juuri yksityisyydensuojasta. Suurin osa siin noutohyllyssä onkin "lempinimiä", tosi harvoin on oikeeta nimee. Onkohan ohjeet muuttunu jossain välissä? Kysy tiskiltä voisko nimen muuttaa.

On toi nimi systeemi helpompi kuin Pirkanmaalla käytetty numerokoodi (varauksella aina oma numero jonka sai viestinä, oli hankala, jos oli useampi kuin yksi teos haettavana).

Keski-Suomessa tuo numerokoodi on asiakaskohtainen. Eli jokainen saman asiakkaan varaama kirja löytyy aina samalla numerolla riippumatta siitä, montako teosta on varannut. Oikein toimiva systeemi.

Vierailija
22/30 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankin pk-seudun kirjastokortin vuosi sitten ja se antamani varausnimi ei ees saanu olla oma nimi johtuen juuri yksityisyydensuojasta. Suurin osa siin noutohyllyssä onkin "lempinimiä", tosi harvoin on oikeeta nimee. Onkohan ohjeet muuttunu jossain välissä? Kysy tiskiltä voisko nimen muuttaa.

On toi nimi systeemi helpompi kuin Pirkanmaalla käytetty numerokoodi (varauksella aina oma numero jonka sai viestinä, oli hankala, jos oli useampi kuin yksi teos haettavana).

Keski-Suomessa tuo numerokoodi on asiakaskohtainen. Eli jokainen saman asiakkaan varaama kirja löytyy aina samalla numerolla riippumatta siitä, montako teosta on varannut. Oikein toimiva systeemi.

Niin, voishan se olla pin-koodin tapainen systeemi myös. Helsingissä rasittavaa (paljon lukevana ja varaavana) ihmisenä on se, että pitää olla itsellään tiedossa kirjailijan nimi, viimeinen varauspäivä ja jos on useita varauksia samaan kirjaan, pitää olla myös se kirjan piiiitkä numerolitania, että osaat ottaa omasi niistä vaihtoehdoista. Ei ole kätevää ollenkaan, mielummin olisin maksanut varauksistani ja maksanut sen varausmaksun, kirjasto on mun mielestä niin hieno palvelu, että pienituloisenakin olen valmis siitä maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? Niin mikä tässä oli ongelma?

Laitettakoon myös ihmisten tilitiedot julkisiksi.

Mikseipä sivuhistoriatkin julkisesti jonnekin nähtäville.

(Mihin raja vedetään?)

Eihän mitään ongelmaa ole, ellei ole mitään salattavaa?

Pikkaisen eri asia julkistaa tilitiedot tai sivuhistoria kuin laittaa ihmisen nimi varatun kirjan yhteyteen. Pelkällä nimellä ei ulkopuolinen mitään tee ja lainatut kirjat eivät paljasta mitään henkilön henkilökohtaisia tietoja. Jättäkää kirjat varaamatta, jos on noin suuri ongelma.

No aika epätodennäköistä joo, mut oishan se silti mahdollista, että joku raskautta suunnitteleva tai ihan raskauden alussa oleva nainen varaisi jonkin raskautta käsittelevän kirjan ja hänen esimiehensä sen hyllystä huomaisi. Jos on vaikka koeajalla, niin ei sitä tiedä vaikka joku veemäisempi yrittäjä irtisanoisi työsopparin sillä koeajalla ihan tuon perusteella. Tai jättäisi määräaikaisen sopimuksen uusimatta. Meidän firmassa voisi hyvinkin olla tuollainen mahdollista. Mitään ei passaa hiiskua ennenkuin on ihan pakko tai sen mahasta näkee.

Tuokin vielä, kun ei varatessaan kaikki tiedä, että ne on tuollaisessa hyllyssä kaiken kansan nähtävillä. Sitä jotkut luulee, että ne haetaan sieltä tiskiltä vanhaan tapaan.

Vainoharhaista ehkä jonkin mielestä, mutta mulle nää on myös periaateasioita.

Vierailija
24/30 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa sama systeemi.

Vierailija
25/30 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tuommoinen nimimerkki ois mahdollista luoda varauksia varten? Se oiskin hyvä. En ole tiennyt siitä, kun tänään hain ekaa kertaa pitkästä aikaa varatun kirjan ja tuo systeemi tuli ihan yllärinä.

Sille, joka ihmetteli, mikä tässä oli ongelma, niin just se, että musta ainakin on epämukavaa, kun kuka tahansa voi nähdä, mitä kirjoja lainailen. Kun meidän kirjastossa kirjan välissä törröttää nimilappu, josta se oma nimi erottuu vielä tosi selkeästi. Mulla on vielä hyvin harvinainen nimi eikä ole nimikaimoja. Eihän ne lainaamat kirjat välttämättä kerro henkilöstä itsestään, mutta viime aikoina oon ite lainannut paljon terveyteen ja mielenterveyteen liittyviä kirjoja, enkä mä niistä asioista välitä torilla huudella enkä tykkää siitäkään ajatuksesta, että kirjastossakaan niistä kukaan saisi vahingossa vihiä. Kukaan tuttu nyt ei uskoisi sitäkään, että mä olisin tekemässä jotain tutkimusta aiheesta, kun en opiskelekaan mitään ja työ on, noh, sellaista, etten todellakaan tee työkseni mitään tutkimuksia...

Ja ihminenhän ei voi lainata tietyn aihepiirin kirjoja ihan vain mielenkiinnosta. On pakko olla joku henkilökohtainen syy lainaamiselle, niinkö? Ja ihanko oikeasti luulet, että joku käy siellä hyllyllä vahtimassa, mitä kukakin lainaa? 

No ei ole pakko olla henkilökohtainen syy tietenkään. Mut mistäs muut sen voi tietää, onko vai eikö. Siinähän ne sitten spekuloi ja ärsyttävää sellainenkin. Mä jouduin kerran tilaan isommat työhousut siksi kun olin lihonut ihan muuten vain. Siitäkin alkoi hirveät spekuloinnit ja juoruilut työpaikalla, oonkohan raskaana. Kun olin vielä hiljattain mennyt naimisiinkin!

Eikä siellä hyllyssä nyt kukaan tuskin joo vahtimassa käy, mut kun omansa hakee, niin näkee siinä väkisinkin muutaman viereisen lainaajan nimen.

Vierailija
26/30 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? Niin mikä tässä oli ongelma?

Laitettakoon myös ihmisten tilitiedot julkisiksi.

Mikseipä sivuhistoriatkin julkisesti jonnekin nähtäville.

(Mihin raja vedetään?)

Eihän mitään ongelmaa ole, ellei ole mitään salattavaa?

Pikkaisen eri asia julkistaa tilitiedot tai sivuhistoria kuin laittaa ihmisen nimi varatun kirjan yhteyteen. Pelkällä nimellä ei ulkopuolinen mitään tee ja lainatut kirjat eivät paljasta mitään henkilön henkilökohtaisia tietoja. Jättäkää kirjat varaamatta, jos on noin suuri ongelma.

No aika epätodennäköistä joo, mut oishan se silti mahdollista, että joku raskautta suunnitteleva tai ihan raskauden alussa oleva nainen varaisi jonkin raskautta käsittelevän kirjan ja hänen esimiehensä sen hyllystä huomaisi. Jos on vaikka koeajalla, niin ei sitä tiedä vaikka joku veemäisempi yrittäjä irtisanoisi työsopparin sillä koeajalla ihan tuon perusteella. Tai jättäisi määräaikaisen sopimuksen uusimatta. Meidän firmassa voisi hyvinkin olla tuollainen mahdollista. Mitään ei passaa hiiskua ennenkuin on ihan pakko tai sen mahasta näkee.

Tuokin vielä, kun ei varatessaan kaikki tiedä, että ne on tuollaisessa hyllyssä kaiken kansan nähtävillä. Sitä jotkut luulee, että ne haetaan sieltä tiskiltä vanhaan tapaan.

Vainoharhaista ehkä jonkin mielestä, mutta mulle nää on myös periaateasioita.

No tuo menee todellakin jo vainoharhaisuuden puolelle. Ei kenelläkään työnantajalla varmasti ole mielenkiintoa pohtia alaistensa kirjastolainoja. Jos nyt sattumalta huomaisi asian (oikeasti äärettömän epätodennäköistä), ei varmasti vetäisi siitä noin radikaaleja johtopäätöksiä. Raskauskirjat kun saattavat kiinnostaa, vaikka ei olisi raskautta edes suunnitteilla. 

Vierailija
27/30 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tuommoinen nimimerkki ois mahdollista luoda varauksia varten? Se oiskin hyvä. En ole tiennyt siitä, kun tänään hain ekaa kertaa pitkästä aikaa varatun kirjan ja tuo systeemi tuli ihan yllärinä.

Sille, joka ihmetteli, mikä tässä oli ongelma, niin just se, että musta ainakin on epämukavaa, kun kuka tahansa voi nähdä, mitä kirjoja lainailen. Kun meidän kirjastossa kirjan välissä törröttää nimilappu, josta se oma nimi erottuu vielä tosi selkeästi. Mulla on vielä hyvin harvinainen nimi eikä ole nimikaimoja. Eihän ne lainaamat kirjat välttämättä kerro henkilöstä itsestään, mutta viime aikoina oon ite lainannut paljon terveyteen ja mielenterveyteen liittyviä kirjoja, enkä mä niistä asioista välitä torilla huudella enkä tykkää siitäkään ajatuksesta, että kirjastossakaan niistä kukaan saisi vahingossa vihiä. Kukaan tuttu nyt ei uskoisi sitäkään, että mä olisin tekemässä jotain tutkimusta aiheesta, kun en opiskelekaan mitään ja työ on, noh, sellaista, etten todellakaan tee työkseni mitään tutkimuksia...

Hgissä ja Vantaalla asiakas saattoi (mutta ei enää,kiellettiin) luoda aliaksen tai avattaren jolla löysi varauksensa hyllystä.

Miksi ihmeessä se aliaksen luominen kiellettiin?

Joillain näkyy olevan yhä meidän kirjastossa varauksia aliaksella. Niitä vanhojako saa vielä käyttää, muttei uusia enää luoda? En tajua, miksei uusia saa tehdä? Mikä järki kiellossa?

Vierailija
28/30 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, voishan se olla pin-koodin tapainen systeemi myös. Helsingissä rasittavaa (paljon lukevana ja varaavana) ihmisenä on se, että pitää olla itsellään tiedossa kirjailijan nimi, viimeinen varauspäivä ja jos on useita varauksia samaan kirjaan, pitää olla myös se kirjan piiiitkä numerolitania, että osaat ottaa omasi niistä vaihtoehdoista. Ei ole kätevää ollenkaan, mielummin olisin maksanut varauksistani ja maksanut sen varausmaksun, kirjasto on mun mielestä niin hieno palvelu, että pienituloisenakin olen valmis siitä maksamaan.

Tiedot saa helposti kun ottaa sen "varaukset" lapun ulos kirjaston päätteeltä ja sen kanssa lähtee sitten hakemaan niitä kirjojaan hyllystä.

Vierailija
29/30 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä varaamansa kirjan voi hakea henkilökohtaisen numerotunnuksen mukaan ja varaukset myös muuttui maksuttomiksi.

Vierailija
30/30 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedot saa helposti kun ottaa sen "varaukset" lapun ulos kirjaston päätteeltä ja sen kanssa lähtee sitten hakemaan niitä kirjojaan hyllystä.

Niin, menet ekaksi päätteelle (usein myös jonotat) ja näytät kirjastokortin ja näpyttelet tunnuslukusi. tulostat ja sen lapun kanssa menet hyllylle, löydät haluamasi ja uudestaan päätteelle ja näytät kirjastokortin ja näpyttelet tunnuslukusi ja saat lainattua haluamasi. On first world problem, tiedän, mutta kätevää tämä ei ainakaan ole.