Kirjastovaraukset ja yksityisyyssuoja?
Pk-seudun kirjastoissa ainakin on systeemi, että varaamansa kirjan voi itse noutaa varattujen kirjojen hyllystä. Siellä hyllyssä ne varatut kirjat on aakkosjärjestyksessä varaajan nimen mukaan ja kuka vaan voi nähdä, että "ai, toi on varannut tommoisen kirjan...".
Omaa varaustani hakiessa tuli mieleen, että olispas vähemmän kivaa, jos ois varannut vaikka jonkun raskautta tai masennusta käsittelevän kirjan ja vaikka joku työkaveri tai pomo sattuisi kirjastoreissullaan näkeen sen vahingossa. Entinen tapa, jossa varaukset oli haettava tiskiltä, oli sikäli parempi. Vaikka oli siinäkin kyllä miinuksensa, kun sit se kirjastovirkailija näki, että lainailee jotain masennuskirjoja...
Kommentit (30)
Käyttämässäni kirjastossa kirjat on laitettu viimeisen lainauspäivämäärän ja kirjan kirjoittajan nimen mukaan. Ehdota omassa kirjastossasi samaa.
Täällä Oulussakin on käytössä varaushylly. Mutta ei täällä kukaan kenenkään nimeä näe. Kirjat on järjestetty varaustunnuksen mukaan. Halutessaan saa myös keksiä itselleen nimimerkin.
Meidän pk-seudun kirjastossa on pitänyt luoda tiskillä nimimerkki juuri tuosta syystä.
Tuskinpa ketään nyt kiinnostaa tutkia mitä tuntematon ihminen on lainannut. Vaikka kiinnostusta olisikin niin mitä sitten, vaikka lainauksien joukosta löytyisi kirja masennuksesta? Kirjoja voidaan lainata vaikka tutkielmamateriaaliksi tai mihin vain. Ei se automaattisesti tarkoita, että kirjan lainaaja on yhtä kuin kirjan aihepiiri.
Vierailija kirjoitti:
Käyttämässäni kirjastossa kirjat on laitettu viimeisen lainauspäivämäärän ja kirjan kirjoittajan nimen mukaan. Ehdota omassa kirjastossasi samaa.
Myös Vuosaaressa näin. En näe, kuka on varannu mitäki.
Tikkurilassa taas on varaajan nimi kirjan selkämyksessä eli pystyt näkemään, kuka varannu mitäki kirjaa.
Eli ei koske koko pääkaupunkiseutua!
Siksi olenkin luonut itselleni aliaksen – ja sinäkin voit tehdä niin.
http://www.helmet.fi/fi-FI/Lapset/Juttuja_kirjastosta/Varaushylly_taynn…
Vierailija kirjoitti:
Meidän pk-seudun kirjastossa on pitänyt luoda tiskillä nimimerkki juuri tuosta syystä.
Tuon nimimerkin pystynee luomaan ihan helmet.fi sivustollakin.
Vierailija kirjoitti:
? Niin mikä tässä oli ongelma?
Laitettakoon myös ihmisten tilitiedot julkisiksi.
Mikseipä sivuhistoriatkin julkisesti jonnekin nähtäville.
(Mihin raja vedetään?)
Eihän mitään ongelmaa ole, ellei ole mitään salattavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon nimimerkin pystynee luomaan ihan helmet.fi sivustollakin.
Hyvä tieto muille. Meillä varatut kirjat laputettiin tuolla nimimerkkipyynnöllä ja kehotettiin tulemaan tiskille. Itse en sivustoa käytä, vaan Taskukirjastoa.
Jännä, että Helmet-kirjastoissakin niin eri käytännöt.
Helsingissä just se yksityisyydensuoja estää sen, että varaajan nimi (tai edes alias) ei näy. Varauksen viimeisen hakupäivämäärän mukaan ovat kirjoittajan mukaan aakkosjärjestyksessä hyllyssä. Vantaalla on varaajan nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä ja se alias on tässä tosi kätevä. Jos et itse kerro kenellekään, että aliaksesi on vaikka Batman, ei kukaan tiedä kuka varaa mitäkin.
Ai tuommoinen nimimerkki ois mahdollista luoda varauksia varten? Se oiskin hyvä. En ole tiennyt siitä, kun tänään hain ekaa kertaa pitkästä aikaa varatun kirjan ja tuo systeemi tuli ihan yllärinä.
Sille, joka ihmetteli, mikä tässä oli ongelma, niin just se, että musta ainakin on epämukavaa, kun kuka tahansa voi nähdä, mitä kirjoja lainailen. Kun meidän kirjastossa kirjan välissä törröttää nimilappu, josta se oma nimi erottuu vielä tosi selkeästi. Mulla on vielä hyvin harvinainen nimi eikä ole nimikaimoja. Eihän ne lainaamat kirjat välttämättä kerro henkilöstä itsestään, mutta viime aikoina oon ite lainannut paljon terveyteen ja mielenterveyteen liittyviä kirjoja, enkä mä niistä asioista välitä torilla huudella enkä tykkää siitäkään ajatuksesta, että kirjastossakaan niistä kukaan saisi vahingossa vihiä. Kukaan tuttu nyt ei uskoisi sitäkään, että mä olisin tekemässä jotain tutkimusta aiheesta, kun en opiskelekaan mitään ja työ on, noh, sellaista, etten todellakaan tee työkseni mitään tutkimuksia...
Vierailija kirjoitti:
Tämä nykyään käytäntö hgin kirjastoissa. Vanha systeemi oli parhain,asiakas haki kirjan virkailijalta tiskistä ja varausmaksun. Kirjan kuljetus toisesta kirjastosta maksaa,ja se katettiin varausmaksulla. Kuljetus oli ennen kirjaston oman logistiikan hoidossa,vaan "järkeistettiin" ostopalveluksi. Eli itella kuljettaa (harhaan) nykyään. Ja kun varaaminen ei enää maksa,niin varaukset ja kuljetukset ja sitä kautta kustannukset nousseet. Hyvin menee. Jos menee.
Vierailija kirjoitti:
Ai tuommoinen nimimerkki ois mahdollista luoda varauksia varten? Se oiskin hyvä. En ole tiennyt siitä, kun tänään hain ekaa kertaa pitkästä aikaa varatun kirjan ja tuo systeemi tuli ihan yllärinä.
Sille, joka ihmetteli, mikä tässä oli ongelma, niin just se, että musta ainakin on epämukavaa, kun kuka tahansa voi nähdä, mitä kirjoja lainailen. Kun meidän kirjastossa kirjan välissä törröttää nimilappu, josta se oma nimi erottuu vielä tosi selkeästi. Mulla on vielä hyvin harvinainen nimi eikä ole nimikaimoja. Eihän ne lainaamat kirjat välttämättä kerro henkilöstä itsestään, mutta viime aikoina oon ite lainannut paljon terveyteen ja mielenterveyteen liittyviä kirjoja, enkä mä niistä asioista välitä torilla huudella enkä tykkää siitäkään ajatuksesta, että kirjastossakaan niistä kukaan saisi vahingossa vihiä. Kukaan tuttu nyt ei uskoisi sitäkään, että mä olisin tekemässä jotain tutkimusta aiheesta, kun en opiskelekaan mitään ja työ on, noh, sellaista, etten todellakaan tee työkseni mitään tutkimuksia...
Hgissä ja Vantaalla asiakas saattoi (mutta ei enää,kiellettiin) luoda aliaksen tai avattaren jolla löysi varauksensa hyllystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Mihin raja vedetään?)
Pikkaisen eri asia julkistaa tilitiedot tai sivuhistoria kuin laittaa ihmisen nimi varatun kirjan yhteyteen. Pelkällä nimellä ei ulkopuolinen mitään tee ja lainatut kirjat eivät paljasta mitään henkilön henkilökohtaisia tietoja. Jättäkää kirjat varaamatta, jos on noin suuri ongelma.
No, meillä oli Päijät-Hämeessä tuollainen systeemi, mutta juuri yksityisyydensuojasta nillittäjien takia siitä luovuttiin. Joten nyt siis haetaan tiskiltä. Ei minua ainakaan kiinnosta, jos joku haluaa tutkia mitä olen varannut. Paljon nopeampi ja kätevämpi kun sai itse hakea. Nyt pitää jonottaa tiskille. Mutta se on iso plussa, että varaaminen ei maksa mitään! Voi aina laittaa uusiin kiinnostaviin kirjoihin varauksia. Maksaa vain, jos ei nouda varausta. Toivottavasti saisi jonkun nimimerkki tai muun jutun tännekin, että varausten itsenouto onnistuisi.
Mua inhotti hakea varauksia tiskiltä. Vaikka ei mitään noloja kirjoja olisikaan ollut. Yksi työntekijä vielä aina kommentoi tyyliin "jaa, vai tällaisia kirjoja".
Vierailija kirjoitti:
Ja ihminenhän ei voi lainata tietyn aihepiirin kirjoja ihan vain mielenkiinnosta. On pakko olla joku henkilökohtainen syy lainaamiselle, niinkö? Ja ihanko oikeasti luulet, että joku käy siellä hyllyllä vahtimassa, mitä kukakin lainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Mihin raja vedetään?)
Pikkaisen eri asia julkistaa tilitiedot tai sivuhistoria kuin laittaa ihmisen nimi varatun kirjan yhteyteen. Pelkällä nimellä ei ulkopuolinen mitään tee ja lainatut kirjat eivät paljasta mitään henkilön henkilökohtaisia tietoja. Jättäkää kirjat varaamatta, jos on noin suuri ongelma.
Ei mua haittaisi jos joku näkee mitä varaan, mutta puolustan henkeen ja vereen muiden oikeutta pitää varauksensa salassa, jos itse niin jostain syystä haluavat. :P
Jos ap:lla on mahdollisuus luoda nimimerkki, ongelmaa ei tosiaan ole.
Hankin pk-seudun kirjastokortin vuosi sitten ja se antamani varausnimi ei ees saanu olla oma nimi johtuen juuri yksityisyydensuojasta. Suurin osa siin noutohyllyssä onkin "lempinimiä", tosi harvoin on oikeeta nimee. Onkohan ohjeet muuttunu jossain välissä? Kysy tiskiltä voisko nimen muuttaa.
On toi nimi systeemi helpompi kuin Pirkanmaalla käytetty numerokoodi (varauksella aina oma numero jonka sai viestinä, oli hankala, jos oli useampi kuin yksi teos haettavana).