BMI 25, mutta peilikuva näyttää hyvältä ja olen terve?
Mulla on BMI 25, joka on siis ylipainoa. En oikeasti ymmärrä, olenko todella siis jotenkin lihava? Peilistä kun katson itseäni, näytän hyvinvoivalta ja sopusuhtaiselta. Mulla ei ole ollenkaan kaksoisleukaa, möllöttävää vatsaa tai ihrajalkoja. Lihakseni jopa näkyvät olkapäissä, käsissä, vatsan seudulla ja reisissä. Ristiriitaiset fiilikset. Pitäisikö laihduttaa että BMI olisi normaali vai onko se ihan sama?
Olen siis täysin terve, syön terveellisesti, liikun, nukun hyvin ja tunnen oloni vahvaksi ja hyväksi. Näytän mielestäni täysin normaalipainoiselta. Silti musta tuntuu oudolta että olen "ylipainoinen".
Kommentit (30)
Älkää takertuko liikaa raja-arvoihin. Ylipainoinen sanana kuulostaa ikävältä ja lihavalta, ja niin muutamalla sadalla grammalla jo on suunnaton vaikutus ihmisen mielenterveyteen ja hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on BMI 25, joka on siis ylipainoa. En oikeasti ymmärrä, olenko todella siis jotenkin lihava? Peilistä kun katson itseäni, näytän hyvinvoivalta ja sopusuhtaiselta. Mulla ei ole ollenkaan kaksoisleukaa, möllöttävää vatsaa tai ihrajalkoja. Lihakseni jopa näkyvät olkapäissä, käsissä, vatsan seudulla ja reisissä. Ristiriitaiset fiilikset. Pitäisikö laihduttaa että BMI olisi normaali vai onko se ihan sama?
Olen siis täysin terve, syön terveellisesti, liikun, nukun hyvin ja tunnen oloni vahvaksi ja hyväksi. Näytän mielestäni täysin normaalipainoiselta. Silti musta tuntuu oudolta että olen "ylipainoinen".
http://www.bettycjung.net/GraphicsBlog/Kushner1.JPG
Mikä on vyötärön ympärys?
Jos siis olet lihaksikas ja treenaat niin et tee mitään millään BMIllä. Se on työkalu ja helppo käyttää apuna tutkimuksissa kun kartoitetaan ylipainoon yhteydessä olevia sairauksia ja todennäköisyyskiä sairastua niihen jne. Jos verenpaineesi, sykkeesi ja kuntosi ja vointisi on luuten hyvä ja ennenkaikkea pidät peilikuvastasi niin jätä nuo terveyden indikaattorit huomiotta :)
Vyötärön ympärys näyttäisi olevan n. 72cm.
Verenpaine mitattu puoli vuotta sitten, se oli ihanteellinen, sykkeessä ei mitään vikaa (käytän urheilu/älykelloa josta tämän näen), laaja verenkuva otettu puoli vuotta sitten, ja siinä kaikki arvot erinomaisia.
Ainut minkä mukaan olen jotenkin "epäterve" on tuo BMI.
t.ap
TVK otetaan siinä tapauksessa jos havaitaan perusverenkuvassa joku anemia jolloin voidaan TVKn avulla katsoa tarkemmin mitä hyytymistekijöille ja valkosoluille kuuluu?
Menin työterveyteen kun sain rytmihäiriöitä joita pelästyin. Itkin lääkärille kun pelkäsin että mitä jos onkin jotain vakavaa. Läheinen ihminen kuoli yllättäen tätä ennen, ja olin siis surullinen, järkyttynyt ja stressaantunut tästä läheisen kuolemasta. Kävin varmuudeksi sitten laajassa verenkuvassa ja lääkäri vakuutti että ei hätää, olet vain stressaantunut tästä läheisen kuolemasta. Ja niin se olikin, olin todella stressaatunut ja surullinen tuolloin.
Eli halusin vain kertoa että minulta tuo laaja verenkuva otettiin tästä syystä, ei siksi että perusverenkuvassa olisi ollut jotain vikaa :)
t.ap
Oletkohan sittenkin patologinen valehtelija..
Pituus,paino,ikä rintaliivien koko ja perseen ympärys.
Alastonkuva edestä ja sivulta myös.
Setä kyllä sitten kertoo miten asiat on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://www.bettycjung.net/GraphicsBlog/Kushner1.JPG
Mikä on vyötärön ympärys?
Jos siis olet lihaksikas ja treenaat niin et tee mitään millään BMIllä. Se on työkalu ja helppo käyttää apuna tutkimuksissa kun kartoitetaan ylipainoon yhteydessä olevia sairauksia ja todennäköisyyskiä sairastua niihen jne. Jos verenpaineesi, sykkeesi ja kuntosi ja vointisi on luuten hyvä ja ennenkaikkea pidät peilikuvastasi niin jätä nuo terveyden indikaattorit huomiotta :)
Vyötärön ympärys näyttäisi olevan n. 72cm.
Verenpaine mitattu puoli vuotta sitten, se oli ihanteellinen, sykkeessä ei mitään vikaa (käytän urheilu/älykelloa josta tämän näen), laaja verenkuva otettu puoli vuotta sitten, ja siinä kaikki arvot erinomaisia.
Ainut minkä mukaan olen jotenkin "epäterve" on tuo BMI.
t.ap
TVK otetaan siinä tapauksessa jos havaitaan perusverenkuvassa joku anemia jolloin voidaan TVKn avulla katsoa tarkemmin mitä hyytymistekijöille ja valkosoluille kuuluu?
Menin työterveyteen kun sain rytmihäiriöitä joita pelästyin. Itkin lääkärille kun pelkäsin että mitä jos onkin jotain vakavaa. Läheinen ihminen kuoli yllättäen tätä ennen, ja olin siis surullinen, järkyttynyt ja stressaantunut tästä läheisen kuolemasta. Kävin varmuudeksi sitten laajassa verenkuvassa ja lääkäri vakuutti että ei hätää, olet vain stressaantunut tästä läheisen kuolemasta. Ja niin se olikin, olin todella stressaatunut ja surullinen tuolloin.
Eli halusin vain kertoa että minulta tuo laaja verenkuva otettiin tästä syystä, ei siksi että perusverenkuvassa olisi ollut jotain vikaa :)
t.ap
Oletkohan sittenkin patologinen valehtelija..
Juu, tottakai.
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuo sama. Olen vahva, terve ja sopusuhtainen, minulla ei ole ylimääräisiä leukoja eikä selluliittia. Olen sit ajatellut etten kysele keltään, saanko olla tällainen, porskutan menemään vaan. Mies ei valita, muulla ei väliä.
Vierailija kirjoitti:
Minnan BMI on noin 25. En näe paljoa ylipainoa?
https://www.google.fi/search?q=minna+pajulahti&rlz=1C1GGRV_enFI756FI756…
Tuosta näkee, että melko vähissäkin rasvoissa voi olla BMI 25, mutta se tarkoittaa todella lihaksikasta vartaloa, kuten kuvista näkyy. Kuinka monella tämän palstan naisista on noin lihaksikas vartalo? Veikkaan, ettei kenelläkään, edes lähelle. Monella se lähempänä 20 oleva BMI on kyllä huomattavasti parempi.
jos ei vatsalihakset näy niin on lihava
Mulla BMI 23 ja näytän siltä että olsin raskaana. Tissejä taas ei ole ollenkaan (aa-kuppi). On tää niin väärin.
Peiliin ei kannata luottaa, se valehtelee. Kuvat ovat parempi lähde, mutta jos valitset yhden edustavan kuvan 63:sta, niin sekin valehtelee.
Katopa nämä linkit
http://www.sydan.fi/terveys-ja-hyvinvointi/painoindeksi
http://terveyspalvelut.com/painoindeksi-painoindeksilaskuri/
Normaalipainon yläraja on 24,9 tai 25,0 lähteestä riippuen. Ja naisten vyötärönympäryksen tavoitearvona pidetään 80cm. Ja verenpaineenkin sanot olevan ihanteellinen. Näiden mukaan sinulla on kaikki hyvin. Mistä sait päähäsi että olet ylipainoinen?
Tiukimmankin BMI-rajan mukaan olet juuri ja juuri lievästi ylipainoisen puolella. Jos muut arvot on kunnossa, niin unohda tuo "paino-ongelmasi". Mikään näistä mittareista ei ole yksiselitteinen totuus. Ne on suuntaa antavia arviota, joilla on helppo haravoida suurimmat ongelmatapaukset tarkempaan syyniin.