Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita jotka myöntävät heittävänsä aika paljon ruokaa roskiin?

Vierailija
16.08.2017 |

Itse tunnustan. Lapsi syö usein paljon vähemmän kuin laitan lautaselle, loppu pitää heittää pois. Usein ehtii ruokaa mennä vanhaksi ja tulee kokkailtua jotain pahaa jota ei vain pysty syömään. Huono omatunto on mut asiaan on vaikea saada parannusta aikaiseksi.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee sosekeitto- tai pyttipannuhenkistä ruokaa ja jatka uutta aina vanhalla. Tämän opin setlementin keittiössä.

Vierailija
2/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myönnä. Arvostan ruokaa enkä roskiin heitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee paljon roskiin, koska vaimo ostaa liikaa ruokaa ja joka päivä tehdään uudet ruuat. Idioottimaista.

Vierailija
4/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee sosekeitto- tai pyttipannuhenkistä ruokaa ja jatka uutta aina vanhalla. Tämän opin setlementin keittiössä.

Ällöttävä tapa. Mun äiti oli tuollainen "jatkaja", joka päivä jotain kummallista mössöä mihin oli sekoitettu edellisten päivien ruokia. Päätin jo silloin, että mun keittiössä tehdään kunnon selkeitä ruoka-annoksia, eikä mitään sörsseleitä. Ei se paha ruoka sillä parane, että siihen sotketaan seuraavana päivänä lisää aineksia.

Vierailija
5/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tehtyä aina sen verran, että ei lopu kesken. Toki koitan syödä uudestaan samaa ruokaa, mutta jos jää mitätön määrä, niin heitän roskiin tai jos tähteet jää jääkaappiin lojumaan, niin heitän roskiin. Eniten taitaa mennä roskiin puuroa, koska teen sitä aika reilusti aamulla ja yleensä jää yli, enkä jaksa alkaa leipomaan yli jääneestä.

Ei paljon kiinnosta jos menee roskiin. En ole koskaan ymmärtänyt heitä, joiden pitää tunkea koko lautasellinen väkisin naamaan vain siksi, että ruokaa ei menisi hukkaan. Tuollainen ahtaminen on todella epäterveellistä ja totuttaa sinut jatkuvasti suurempii ruokamääriin ja siten tulet ylipainoiseksi helpommin. 

Vierailija
6/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin opettelisit laittamaan sitä ruokaa. Siis onko oikeasti käynyt niin, että teet ruokaa jota et itsekkään pysty syömään? Mitä ihmettä?

Toisekseen lapselle voi ensin laittaa vain ihan vähän ruokaa, jos se maistuu nii antaa lisää tai jos on tarpeeksi iso ottamaan itse niin anna ottaa itse ja itse otettu tulee myös syödä.

Vierailija
7/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee tehtyä aina sen verran, että ei lopu kesken. Toki koitan syödä uudestaan samaa ruokaa, mutta jos jää mitätön määrä, niin heitän roskiin tai jos tähteet jää jääkaappiin lojumaan, niin heitän roskiin. Eniten taitaa mennä roskiin puuroa, koska teen sitä aika reilusti aamulla ja yleensä jää yli, enkä jaksa alkaa leipomaan yli jääneestä.

Ei paljon kiinnosta jos menee roskiin. En ole koskaan ymmärtänyt heitä, joiden pitää tunkea koko lautasellinen väkisin naamaan vain siksi, että ruokaa ei menisi hukkaan. Tuollainen ahtaminen on todella epäterveellistä ja totuttaa sinut jatkuvasti suurempii ruokamääriin ja siten tulet ylipainoiseksi helpommin. 

Lautaselle otetaan ruokaa vain tarpeen verran, ei lastata täyteen.

Vierailija
8/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ällöttävä tapa. Mun äiti oli tuollainen "jatkaja", joka päivä jotain kummallista mössöä mihin oli sekoitettu edellisten päivien ruokia. Päätin jo silloin, että mun keittiössä tehdään kunnon selkeitä ruoka-annoksia, eikä mitään sörsseleitä. Ei se paha ruoka sillä parane, että siihen sotketaan seuraavana päivänä lisää aineksia.

No riippuu kokista...

Vierailija
9/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no ei paha ruoka varmaan paranekaan jos siihen sotketaan lisää aineksia mutta kun tehdään hyvää ruokaa ja sotketaan siihen lisää siihen sopivia aineksia niin tulee hyvää ruokaa.

Vierailija
10/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee. Mies on tottunut kokkaileen kuudelle ja meitä on enää kolme. Se ei vaan tajuu. Ja, niitä ruokia on turha pakastaa, koska niitä ei syödä kuitenkaan.

Vierailija
11/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee. Jämiä jotka eivät riitä kaikille, ruokaa joka oli pahaa, ja joskus sitä ihan vanhentuu.

Vierailija
12/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni ennen. Noin vuosi sitten tajusin kuinka paljon heitän rahaa roskiin ja tein todella tiukan stopin asialle. Toki näitä lasten jämäruokia tulee aika säännöllisesti ja toisinaan jää jotain syömättä enemmänkin (unohtuu jääkaappiin) , mutta olen nykyisin paljon valveutuneempi asian suhteen. 

Pakolla en kyllä ahda ruokaa napaan, mutta mielestäni suht hyvin osaan hyödyntää eilisen jämiä uusissa ruuissa. Mietin myös enemmän mitä pitäisi valmistaa "kun jääkaapissa on tämä ja tämä odottamassa".  Joskus myös pakastan jotain jos tulee liian paljon tai vaikka mökkireissun päätteeksi on jotain jäljellä mitä ei tule heti käytettyä. 

Vierailija
13/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei mene paljoakaan. Aikaisemmin tuli laitettua ruokaa kuin parempikin perheen äiti, kunnes tajusin, että sinkkuna ei tarvitse laittaa soppaa isolla padalla. Samaa en syö juuri koskaan peräkkäin, enkä pakastettuja ollenkaan. Nykyään teen maksimissaan kahden syöntikerran sapuskat. Kai se on työstä opittua tehdä paljon kerrallaan - olen nähkääs suurtalouskokki.

Vierailija
14/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Meillä meinaa loppua kesken kun kuusi syömässä ja jos lapsilta jotain jää, koira kiittää.

Vierailija
15/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lautaselle otetaan ruokaa vain tarpeen verran, ei lastata täyteen.

Ei etukäteen voi aina tietää paljonko syö, joten otan niin paljon, että se ei lopu kesken. En halua keskeyttää syömistä kun sen aloitan. 

Vierailija
16/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät ole tajunneet, että emme elää enää pula-aikaa. 

Vierailija
17/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myönnä, koska ruokaa menee roskiin tosi harvoin. Perheen koko pysyy vakiona, ja melko hyvin tiedän mitä ruokaa menee minkäkin verran. Nyt tosin jämät alkanu lisääntyä, koska lapset sen verran isoja että syövät välillä kavereilla tai kaupungilla.

Vierailija
18/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En heitä roskiin. Teen ruokaa reilusti, sitä voidaan lämmittää uudelleen. Jos sitä jää vähän, laitan rasiaan/rasioihin ja otan evääksi töihin.

Vierailija
19/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee. Jämiä jotka eivät riitä kaikille, ruokaa joka oli pahaa, ja joskus sitä ihan vanhentuu.

Meillä on porukassa sen verran eri makuja, että on kätevää silloin jos vaikka jämiä on yhdelle, tehdä niille lopuille sellaista ruokaa joka ei sille yhdelle niin maistu. Tai syöttää sen yhden annoksen vaikka teinille aamu- tai välipalaksi. En todellakaan heitä mitään roskiin vapaaehtoisesti. Tunnen todella tunnontuskia jos joskus jokin pääsee vanhenemaan niin ettei uskalla enää syödä, tai vaikka jokin vihannes menee jääkaapissa pilalle.

Vierailija
20/20 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harvoin heitän ruokaa roskiin. Nahistuneita vihanneksia välillä, en juuri muuta. Lapsille laitan vain pienet annokset, lisää saa jos haluaakin syödä enemmän.