Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen aikuinen nainen ja yhä ihan hukassa kuukautisteni kanssa :(

Vierailija
16.08.2017 |

Ongelmat:
- ne ovat todella epäsäännölliset
- ne vaikuttavat mielialaani todella negatiivisesti
- en ole vieläkään löytänyt kunnolla toimivaa "kuukautissuojaa"
- ne ovat todella runsaat
- ne kestävät aina viikon
- ne tuovat joka kerta hirveät kivut
- jatkuvasti menevät kaikki vuodevaatteet ja omat vaatteet likaisiksi verestä

Luulisi tällaisia ongelmia olevan vaan teineillä, mutta minäpä olen jo melkein 30v ja silti tämä on tällaista. Kuukautissuojina vuorottelen kipujen mukaan kuukuppia, tamponeja ja siteitä. Mieluiten käyttäisin aina kuukuppia, mutta useimmiten etenkin kuukautisten alussa paikat ovat jotenkin niin kipeät, ettei sen laittaminen vaan kerta kaikkiaan onnistu! Muutenkin kuukupin asentaminen on aina todella vaikeaa sittenkin kun kivut jo antavat sen myöten. En ymmärrä mikä voi olla vikana. :(

Tamponeja käytän vähiten, koska niiden laitto sattuu lähes yhtä paljon kuin kuukupinkin, mutta se on minusta paljon epämiellyttävämpi kuin kuukuppi. Siteiden ainut hyvä puoli on niiden kivuttomuudessa, mutta niiden kanssa tulee sitten niitä ohivuotoja ja pitää vaihtaa tosi usein, ettei haisisi, kun tosiaan vuoto on runsasta. Kuukuppi on unelma silloin, kun sen vihdoin saa asennettua. Se voi sentään olla useamman tunnin ennen kuin täyttyy enkä ole onnistunut saamaan ohivuotoja sen kanssa. Toki tyhjennys taas on kuukupin kanssa ikävämpää kuin tamponeiden ja siteiden vaihtaminen.

Kuukautisten epäsäännöllisyyden vuoksi vuodevaatteeni ja omat vaatteeni kokevat vähintään kerran kuukaudessa hirveän verilöylyn. En pysty yhtään ennustamaan, milloin ne alkavat ja useimmiten ne alkavat öisin. Hirveä pyykkishow siis joka kerta. Moni vuodevaate ja muukin vaate ovat menneet ihan pilallekin, kun en ole saanut sitä verta enää irti niistä jos olen vaikka nukkunut pommiin enkä ole ehtinyt aamulla käydä enää puhdistamaan niitä ja veri on kuivunut kunnolla kiinni. Ikävää suunnitella ikinä mitään matkoja, kun ei koskaan tiedä milloin tämä ihanuus aina alkaa. Olisi todella noloa jättää johonkin hotellin vuodevaatteisiin hirveät teurastusjäljet.

Miten ihmeessä te muut naiset hoidatte nämä naisten vaivat mahdollisimman vaivattomasti? Minua nämä ongelmat rasittaa hirveästi. Parasta on jos kuukautisten ekat vuotopäivät ajoittuvat viikonlopulle, jolloin ei tarvitse kotoa edes poistua tai vielä parempaa loman ajalle.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile eri valmistajien kuukuppeja. Jospa nykyinen kuppisi on liian iso tai liian kovaa materiaalia. Itse käytän netistä tilattavia MeLunan kuppeja. Heillä on lukuisia eri kokoja ja softeja ja supersofteja materiaaleja valittavana. Teini-ikäisellä tyttärellänikin on ensimmäisenä kuppinaan MeLunan pienin kuppikoko, joka on siis todella pieni. Minulla oli aluksi S-koon kuppi, mutta vaihdoin sen sitten M-kokoon, jotta sitä ei tarvitse tyhjentää ihan niin usein. Kokeile!

Vierailija
2/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vereentyneet vaatteet ja tekstiilit kannattaa heittää likoon kylmään veteen ilman pesuainetta ja pestä sitten koneessa paremmalla ajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain epäsäännölliset kuukautiset kuriin e-pillereillä. Nyt tiedän milloin kuukautiset alkavat ja voin itse siirtää niitä. Lisäksi vuoto on vähentynyt merkittävästi. Kannattaa siis harkita ajan varaamista gynelle!

Vierailija
4/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla lienee noin ongelmalliset kuukautiset. Mitä lääkäri on sanonut?

Vierailija
5/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vereentyneet vaatteet ja tekstiilit kannattaa heittää likoon kylmään veteen ilman pesuainetta ja pestä sitten koneessa paremmalla ajalla.

Auttaako tämä oikeasti irrottamaan veren? Olen aina käyttänyt tulikuumaa vettä puhdistuksessa. Kokeilen kyllä vinkkiäsi, koska olen epätoivoinen.

Ykkönen: Täällä on ennenkin suositeltu Melunan kuukuppeja helppokäyttöisinä ja sen vinkin myötä löysinkin nykyisen kuukuppini. Se on S-kokoa ja muistaakseni niitä hyvin pehmeitä materiaaleja. Silti sen asentaminen on useimmiten liian kivuliasta. :( Luneten kuukuppi oli minulla aluksi ja sitä en saanut vuodenkaan harjoittelun jälkeen kertaakaan kunnolla sisälleni. Jotenkin se materiaali on ihan liian kovaa, vaikkei koossa paljoa eroa Melunaan olekaan. En tiedä olisko olemassa vielä jokin Melunaakin helppokäyttöisempi kuukuppimerkki?

Jos joskus ihmeen kaupalla saan tuon kuukupin asennettua kivuista huolimatta vuodon alkupäivinä, se täyttyy ihan reilussa tunnissa ja sen jälkeen vuotaa yli. Myöhäisempinä päivinä kestää jopa muutaman tunnin täyttyä. On se silti parempi kuin siteet, joista tulee tuotakin helpommin ohivuotoja.

ap

Vierailija
6/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä ja aloita e-pillerit. Elämä heti helpompaa.

Onko sulla muutenkin kuivat paikat, jos tampoonin laittaminen sattuu? Siihenkin löytyy lääke.

Vierailija
7/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, veri lähtee kylmällä vedellä. Siis ensin huuhtelu tai liotus kylmässä vedessä (niin kylmää kuin hanasta tulee). Sitten vasta pesu koneessa niin kuumassa kuin materiaali kestää. Ja ennen koneeseen laittoa kannattaa vielä käyttää tahranpoistoainetta tai tavallista pesuainetta suoraan tahralle, jos materiaali vaan kestää.

Vierailija
8/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan samoja ongelmia. Otin Mirena-kierukan, ja nyt oon elänyt viis vuotta täysin ilman kuukautisia. Harmittaa, etten tajunnut ottaa aiemmin!

Vierailija
9/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veritahroihin vinkki että kuuma vesi polttaa veteen proteiinit kiinni kankaaseen, eli käytä kylmää vettä ja entsyymejä sisältävää tahranpoistoa.

Ja ei tuollainen normaalia ole. Joudutko syömään lisärautaa?

Kun otat vaihdoin ehkäisyn kuparikierukkaan, vuoto lisääntyi. Mutta pärjään päivisin yösiteellä ja ibuprofeiinia sisältävät särkylääkkeet vähentää selvästi vuotoa.

Vierailija
10/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on migreenitaipumus, joten minipillerit ovat ainut vaihtoehto minulle. Cerazette-minipillereitä on minulle määrätty, mutta ne eivät sovi minulle ollenkaan. Tiputteluvuotoa oli kaiken aikaa, normaali ihoni muuttui ihan akneihoksi, aloin saada hirveitä raivokohtauksia ja jopa itsemurha-ajatuksia ja koko ajan turvotti hirveästi. Pitäisi kai yrittää hankkia erilaiset minipillerit, mutten oikein jaksa uskoa, että niistä löytyisi mitään toimivia. En ole tällä hetkellä parisuhteessa, joten ehkäisyllekään ei ole tarvetta.

Gynen mukaan alakertani on erikoisen ahdas eikä siksi suosittele minulle synnytystäkään alateitse. Hän osasi myös arvata, että seksin harrastaminen on minulle vaikeaa. Miksei minulla voi olla normaalisti toimivaa alapäätä? :( Aikoinaan immenkalvokin piti gynen puhkaista, kun sitä en mitenkään saanut rikki omin tai silloisen kumppanin avuin.

ap

Vierailija
11/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buranaa vedän kipuihin jo ihan maksimiannokset kuukautiskipuihin. En ole ainakaan huomannut, ettäkö se vähentäisi vuotoa yhtään, mutta kai vuoto voisi olla tästäkin suurempaa vaikka mahdottomalta se tuntuukin..

Vuoto on niin runsasta, että "kosteuden" puutetta se tamponien ja kuukuppien asentamisen vaikeus ei ole. Alapääni on muutenkin vammauttavan ahdas ja kuukautisten aikana koko värkki vaan on kokonaisvaltaisesti niin kipeä, että kaikki sörkkiminen on kivuliasta silloin.

Kiitos kylmällä vedellä puhdistamisen vinkistä. Kokeilen sitä.

ap

Vierailija
12/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että Buranan sijasta kannattaisi syödä ibuprofeiinia, kuten Ibusalia. Mulla se vähentää tehokkaimmin kipua ja vuotoa.

Vierailija
13/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että Buranan sijasta kannattaisi syödä ibuprofeiinia, kuten Ibusalia. Mulla se vähentää tehokkaimmin kipua ja vuotoa.

Mikäköhän on Buranan vaikuttava aine??

Vierailija
14/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyneltä saat reseptin vuotoa vähentävään lääkkeeseen, kannattaa kokeilla ainakin.

Vierailija
15/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani sinulle ap! Minulla on myös kuukautisten kanssa ollut aina ihan yhtä helvettiä. Lyhyt kierto, niin runsas vuoto että kaikki vaatteet tuhriutuu. Aina, kun olen lähdössä matkalle, niin tämä riesa on lähdössä mukaan. Ja sitten siirretään ja veivataan siirtopillereiden kanssa. Tätä samaa rallia tämä on ollut jo monta vuosikymmentä, olen 40-vuotias ja menkat senkun runsastuu! Huokaus.

Vierailija
16/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että ostat sänkyysi kumilakanan tms., joka suojaa patjaa jne.

Käytin yösidettä ja taitoin talouspaperista rullan takapuoleen, niin veri ei valunut sänkyyn.

Veri pestään aina kylmällä vedellä.

En voinut koskaan käyttää tamponeja, koska niiden käyttö sattui liikaa. 

Vierailija
17/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minipillerit ei käy niin hormonikierukka sopii myöskin synnyttämättömille naisille. Vähentää vuotoja. Tekikö gyne ultraäänitutkimuksen? Runsas vuoto voi olla oire endometroosista (googlaa). Itselläni ainoa kipulääke joka auttoi oli Clotam. Mustat pikkarit käyttöön ja tumma froteepyyhe suojaamaan patjaa. Kylmä vesi vaatteiden pesuun niin kuin moni täällä osaa neuvoakin.

Vierailija
18/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ikävästi aika eksyksissä olevalta kuulostaa :/ minä sinnittelin cerazetten kanssa 6-8kk ennen kuin välitiputtelu loppui.

Keskustelisin myös toisen lääkärin/gynen kanssa noin runsaista ja kivuliaista kuukautisista,voihan takana olla jokin sairauskin? sain itse teininä aikanaan kipuihin jotain erilaista särkylääkettä, ja käytin yhtäaikaa sekä tamppoonia, että maxtulpaerityispitkiäsiivekkeellisiä sidettä, öisin jättimammapikkareita+ housuja, lakanan päällä/allani tummaa pyyhettä-paria

Vierailija
19/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siteet yöllä on minulle se kaikista huonoin vaihtoehto. Tulee 100%:n varmasti ohivuotoja. Sellaista tuppoa olen myös kokeillut laittaa jalkojen väliin paperista, mutta se on minusta todella vastenmielisen tuntuinen. Öiksi on vaan pakko saada pakotettua tamponi tai kuukuppi. Joskus olen pistänyt useamman ison yösiteen, tiukat alushousut ja urheilushortsit päälle. Silti oli alushousut ja shortsit veressä, onneksi vuodevaatteet edes säilyivät sillä kertaa.

Kerroin jo aiemmin alapääni olevan epänormaalin ahdas eikä esim. alateitse synnytystä suositella. Olen harrastanut seksiä vaikka se monesti vaikeaa on ollutkin eikä aluksi onnistunutkaan ennen kuin gyne puhkaisi immenkalvon. Tamponin ja kuukupin laitto sattuu kuukautisten aikana, koska koko alapää on tuolloin todella kipeä. Silloin en harrastakan seksiä, sillä kaikki alapään sörkkiminen tuntuu todella ikävältä. Seksini olen harrastanut silloin, kun kuukautisia ei ole. Vaikeahkoa se on silloinkin, muttei sillä tavalla kivuliasta. Vastasiko tämä 18:n kysymyksiin?

ap

Vierailija
20/25 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä kommenttini hävisi, en tiedä miksi. Hormonikierukka vähentää vuotoa, sopii myös synnyttämättömille ja vaikkei ehkäisyä tarvisikaan. Siis mikäli pillerit eivät sovi. Tekikö gyne ultraäänen? Runsaat vuodot ja kivut sopivat endometrioosiin (googlaa). Itselleni ainoa kipulääke joka auttoi oli Clotam (reseptillä ainakin ennen). Mustat pikkarit käyttöön ja yöllä tumma froteepyyhe suojaamaan patjaa. Kylmä vesi tekstiilien pesuun niin kuin moni täällä ehdottaakin.

Tsemppiä, koeta kestää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme