Aika jännä, että poikani kaveri oli seiskan alussa (13 VUOTIAANA) 145CM PITKÄ JA SILTÅ HÄNESTÄ KASVOI NORMAALIN PITUINEN AIKUINEN!
Eli 7 luokalle mennessä minun poika oli 160cm ja hänen kaverinsa (myös poika) vain 145cm eli lähes päätä lyhyempi poikaani.
Kuitenkin nyt ovat 22 vuotiaita ja mun poika vain 173cm ja hänen (ex pieni) kaverinsa onkin lähes 180cm ainakin 175cm kuitenkin ihan nähtävästi pidempi minun poikaani.
Eli miten on mahdollista? Eikö luulisi, että jos 13v poika 145cm pitkä niin luulisi, että jäisi n. 160 senttiseksi mutta kasvoikin lähes 180 senttiseksi???
Oli kuitenkin lapsena aina pienin joka puolella ja minun poika lapsena keskitasoa ja nut onkin aikuisena tätä kaveriaan lyhyempi!
Kommentit (20)
No kukin kasvaa omaan tahtiinsa. Ei mitään ihmeellistä.
Kiva kun sanot "normaalipituinen" kukaan ei pituudelleen mitään. Mulle itselleni mun pituus on normaali, koska olen siihen toteutunut ja itseni hyväksynyt. T n22v, 145cm
Tunnen veljekset, jotka oli seiskalla 145- ja 180-senttiset. Aikuisena keskenään samanpituiset.
Ihana kuulla, nimimerkillä 145 cm pitkän seiskaluokkalaisen pojan äiti.
Ei siinä mitään erikoista ole. veljeni oli lyhenläntä tuon ikäisenä ja humahti sitten 193 senttiseksi. :D
Aika kujalla saa olla, jos tuotakin pitää ihmetellä. Ihmisen kasvu ei ole mitenkään tasaista. Nimenomaan murrosiässä kasvu on todella nopeaa ja on ihan normaalia, ettei 13-vuotias pojalla ole murrosikä vielä alkanut. Kun se lopulta alkaa, voi kasvu olla todella nopeaa.
On se aika jännä, että meitä on eripituisia ja myös eri tahtiin kasvavia ja kehittyviä..
On myös todella jännä huomata, kuinka meitä on eri älyykyysosamääriä omaavia, toiset paskaivat tällä hetkellä töitä huippu kirurgeina ja professoreina ja sitten taas nämä ap:n kaltaiset miettivät kotonaan tuollaisia tyhjän päiväisyyksiä :).
Meillä poika lähes 140 ala-asteella ekalla. Isänsä pari metrinen. Isä ei ole ollut vielä yläasteella pitkä.
Joidenkin (usein poikien) lyhyys yläasteella johtuu siitä, että ovat hitaasti kehittyviä. Sen sijaan jos poika on nopeasti kehittynyt, mutta silti lyhyt, sitten hän vaan on geneettisesti lyhyt. Tällaiset pojat on usein vanhemman ja kypsemmän oloisia kasvoiltaan ja rakenteeltaan.
Vierailija kirjoitti:
Aina ihanaa kuulla, kuinka äidit arvottavat poikansa pituuden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi olla yläasteella 145cm pitkä? Poika? Oma nelosluokkalaiseni on tuon pituinen, eikä tosiaankaan ole pisimmästä päästä. Saa kivittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä rakas on ok lyhyt tai pitkä, mutta helpommalla ujompi poika varmasti pääsee jos ei jää ihan hirmu lyhyeksi. Sosiaalinen ja sujuvasanainen mies nyt voi olla ihan minkä pituinen vaan eikä siitä seuraa hankaluutta elämässä. T. Tuo kirjoittaja
Tuo on täysin tavallista. Poikien murrosiän alkamisajankohta vaihtelee hurjasti ja kasvupyrähdys tapahtuu toisilla 12-vuotiaana ja toisilla 17-vuotiaana. Se, että on pidempi 13-vuotiaana, saattaa tarkoittaa vain sitä, että murrosikä on aikaisemmin.
Minun mieheni oli aina luokan pienin. Rippikuvassa päätä pienempi kuin muut. Pituutta en tiedä, mutta oli sellainen pikkunen poika verrattuna muihin nuoriin.
Lapsena hänen pituusennusteensa oli 174 cm. Hänestä kasvoi 188 cm.
Nyt meidän poikamme on lyhyt. 15 v ja 165 cm. Jää nähtäväksi, kuinka pitkäksi kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli 7 luokalle mennessä minun poika oli 160cm ja hänen kaverinsa (myös poika) vain 145cm eli lähes päätä lyhyempi poikaani.
Kuitenkin nyt ovat 22 vuotiaita ja mun poika vain 173cm ja hänen (ex pieni) kaverinsa onkin lähes 180cm ainakin 175cm kuitenkin ihan nähtävästi pidempi minun poikaani.
Eli miten on mahdollista? Eikö luulisi, että jos 13v poika 145cm pitkä niin luulisi, että jäisi n. 160 senttiseksi mutta kasvoikin lähes 180 senttiseksi???
Oli kuitenkin lapsena aina pienin joka puolella ja minun poika lapsena keskitasoa ja nut onkin aikuisena tätä kaveriaan lyhyempi!
Ainoa jonka mielestä asia on epänormaali olet sinä, senttihullu pakkomielteinen jankkaaja ja CapsLockin väärinkäyttäjä.
Me muut olemme sen verran lukeneet muutakin kuin Seiskaa että tiedämme poikien kasvavan vielä armeijassa ja että kasvupyrähdyksen ajoitus ei ole vakio vaan se voi tapahtua ihan parikymppiseksi asti.
Mene nurkkaan häpeämään omaa tyhmyyttäsi ja oppimattomuuttasi. Tuollainen tietämättömyys ja ihmettely on todella junttia.
Ja jos esimerkiksi murrosikä alkaa kovin varhain, kasvupyrähdysaika voi jäädä lyhyeksi.
Minun poika oli seiskalla luokkansa pienin ja nyt lukiossa ryhmänsä toiseksi pisin 182cm. Hänellä murrosikä vain alkoi myöhemmin ja tiedettiin, että näin käy.
Täh, ei poikien kasvu ole niin yksiselitteistä. Jotkut 190-senttiset on olleet yläasteella 150-senttisiä. Osa pojista on hitaita kehittyjiä.