Lääkikseen 40v?
Kellään kokemusta kypsemmällä iällä (35-40v) opiskelusta lääkiksessä? Kertokaa kokemuksianne, kiitos! Pitääkö paikkansa että pääsykokeet on prosessin rankin rasti? Miten opiskelitte pääsykokeisiin? Omaehtoisesti vai valmennuskurssilla? Ehkä aikuislukiossa? Kaikki keskustelu aiheesta huomioidaan, nuoremmatkin kertokaa kokemuksia. :)
Kommentit (29)
Jos valmistuessa on 46v niin siinä n sitten vielä 20v työuraa edessä ennen eläkettä, tai enemmänkin. Ei se ihan lyhyt aika ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuopiota tai Joensuuta olen harkinnut. Tietty olen itse syntyperäinen
helsinkiläinen, mutta olisin kyllä valmis tässä asiassa venymään :)-Ap
Eppäilen että Joensuussa ei ole lääketieteellistä tiedekuntaa. Kuopio, Oulu, Turku, Tampere, Helsinki, siinä vaihtoehdot.
Järkevää? No mikä siitä tekee vähemmän järkevää jos unelmiaan haluaa toteuttaa? Keksin äkkiseltään idiootimpiakin ideoita.. :D
Ja pitääkö kaikki aina olla niin järkevää?Kysyn vaan..
Se mihin kaupunkiin on milloinkin helpoin päästä vaihtelee vuosittain. Helsikiin on yleensä vaikein päästä, koska hakijoita on eniten. Tampere ja Turku kilpailee sitten kakkossijasta. Kuopioon ja Ouluun yleensä alimmat rajat.
Tähän asti kukin lääkis on arvostellut omat pääsykokeensa ja arvosteluperusteet eri kaupunkien välillä on vaihdelleet. Tämän vuoksi pääsyrajoja katsomalla ei suoraan pysty sanomaan mikä on helpoin ja vaikein.
Ensi vuonna taitaa tulla yhteishaku eli samalla kokeella voi hakea jokaiseen lääkikseen yhtäaikaan. Tämä tulee luultavasti sekoittamaan pakkaa.
Lääkiskaupunkia valitessa kannattaa ennemin tutustua eri kaupunkien opetusmetodeihin. Esim. Oulussa ilmeisesti mennään enemmänkin luentolinjalla ja päivät ovat aikalailla 8-16 ja kliininen opetus alkaa jo varhain, mutta sitä tehdään lyhyissä pätkissä. Sitten taas Tampereella käytössä PBL ja itsenäisen opiskelun merkitys on suurempi (hyvä työssä käyville, koska läsnäoloa vähemmän). Tampereella kliininen opetus alkaa vasta neljäntenä vuonna, mutta sairaalla ollaankin sitten käytännössä jatkuvasti opintojen loppuun. Helsingissäkin ilmeisesti jonkinlainen PBL. Kuopiosta ja Turusta en niin tiedäkään.
Ihan olen nainen. Kiitos vaan.
Ja tosiaan kaupungit on tiedossa, Kuopio kuuluu Joensuun kanssa samaan yksikköön.. :)
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olet mies niin kannattaa. Pil*un saanti taattu valmistumisen jälkeen oli ikää minkä verran tahansa. ;)
Hoitsujen pimppoja vaan nuuhkimaan. =)
Hae ihmeessä! 40-vuotias on vielä nuori. Mä vasta nyt 30. ikävuoden kynnyksellä koin "herätyksen" ja aion hakea.
898 kirjoitti:
Ihan olen nainen. Kiitos vaan.
Ja tosiaan kaupungit on tiedossa, Kuopio kuuluu Joensuun kanssa samaan yksikköön.. :)
-Ap
Silti vain Kuopiossa on lääkis, Joensuussa ei voi opiskella lääkäriksi.
Jos olet mies niin kannattaa. Pil*un saanti taattu valmistumisen jälkeen oli ikää minkä verran tahansa. ;)