Opiskelijat! Paljon saatte rahaa kuukaudessa?
Itse saan 1210 euroa.
Opintoraha 250e
Asumistuki 310e
Opintolaina 650e
Josta käteen jää noin 800 euroa.
Entäs te? Onko uusi opintotuki/laina systeemi mielestänne hyvä vai huono?
Minun mielestäni opintolainan summan nosto oli huono asia, mutta vain silloin jos opiskelujen jälkeen ei saa töitä.
Kommentit (36)
Mielestäni lainaa ei voi laskea tuloksi. Teen töitä ympäri vuoden opiskelijana (kesällä, viikonloppuisin, iltaisin) koska en halua nostaa lainaa. Saan 250e/kk kelasta enkä saa asumistukea koska avopuoliso on töissä. Maksan silti kaikesta puolet, sillä en suostu elätettäväksi eikä puolisoni (myös 20v) varmasti haluaisikaan maksaa elämistäni. Ollaan nuoria ja jos poikaystäväni haluaa opiskella itse myöhemmin niin saa myös pärjätä omillaan. Olen valmistumssa alalle, mistä todennäköisesti työllistyn, mutta palkkataso on alhainen (soteala) niin en uskalla nostaa lainoja.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni lainaa ei voi laskea tuloksi. Teen töitä ympäri vuoden opiskelijana (kesällä, viikonloppuisin, iltaisin) koska en halua nostaa lainaa. Saan 250e/kk kelasta enkä saa asumistukea koska avopuoliso on töissä. Maksan silti kaikesta puolet, sillä en suostu elätettäväksi eikä puolisoni (myös 20v) varmasti haluaisikaan maksaa elämistäni. Ollaan nuoria ja jos poikaystäväni haluaa opiskella itse myöhemmin niin saa myös pärjätä omillaan. Olen valmistumssa alalle, mistä todennäköisesti työllistyn, mutta palkkataso on alhainen (soteala) niin en uskalla nostaa lainoja.
Ei se laina ole ongelma, pystyt sitä maksamaan väh. 50e/kk pois.
Mäkin olin 4vuotta toimeentulotuella joka oli 480e/kk ja maksoin opintolainaani pois 120e/kk.
Minäkään en laske lainaa tuloksi, vaan nimensä mukaisesti lainaksi, joka pitää maksaa pois.
Käteen tulee opintoraha vajaa 230e/kk. Nostan toki myös opintolainan 650e/kk koska niin kannattaa tehdä, mutta en käytä sitä.
Ennen uudistusta tuli käteen opintoraha 300e ja asumislisä 200e, eli en todellakaan tykkää tästä uudistuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke on pienempi kuin opintolaina:
eläke 620€
takuueläke 120€
asumistuki 450€
käteen jää vuokran jälkeen 420€/ kk, josta on maksettava laskut,
lääkkeet, sairaalakulut, silmälasit, linja-autokortti...
Noista mitään ei tarvitse maksaa takaisin kuten opintolainaa.
Opintotuen lainasumma on mielestäni iso mutta toisaalta siitähän saa osan anteeksi, jos valmistuu ajoissa. Se on hyvä. Minä olen jo opiskeluni opiskellut, seuraavaksi on lapseni vuoro. Aion tukea häntä taloudellisesti niin paljon kuin mahdollista, ettei hänen tarvitse ottaa lainaa. Onhan se kuitenkin vähän löysässä hirressä elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Käteen tulee opintoraha vajaa 230e/kk. Nostan toki myös opintolainan 650e/kk koska niin kannattaa tehdä, mutta en käytä sitä.
Ennen uudistusta tuli käteen opintoraha 300e ja asumislisä 200e, eli en todellakaan tykkää tästä uudistuksesta.
Niin ja en siis laskenut tähän työtuloja joita saan sen verran kun ehdin/jaksan/viitsin käydä töissä. 0-1000e/kk, useimmiten noin 200-400e/kk.
Onneksi aviomies on hyväpalkkainen ja meillä on yhteiset rahat.
Saan n.500 euroa kuntousrahaa Kelan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eläke 620€
takuueläke 120€
asumistuki 450€
lääkkeet, sairaalakulut, silmälasit, linja-autokortti...Noista mitään ei tarvitse maksaa takaisin kuten opintolainaa.
Opintotuen lainasumma on mielestäni iso mutta toisaalta siitähän saa osan anteeksi, jos valmistuu ajoissa. Se on hyvä. Minä olen jo opiskeluni opiskellut, seuraavaksi on lapseni vuoro. Aion tukea häntä taloudellisesti niin paljon kuin mahdollista, ettei hänen tarvitse ottaa lainaa. Onhan se kuitenkin vähän löysässä hirressä elämistä.
Tämähän pätee vain korkeakouluopinnoissa. Ammatillisessa koulutuksessa ei saa anteeksi senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
eläke 620€
takuueläke 120€
asumistuki 450€
lääkkeet, sairaalakulut, silmälasit, linja-autokortti...
Paljonkos ajattelit maksaa saamisistasi takaisin? Ap:han saa tukia yhteensä 560 €, mikä on huomattavasti pienempi kuin sinun saamasi 1190 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eläke 620€
takuueläke 120€
asumistuki 450€
lääkkeet, sairaalakulut, silmälasit, linja-autokortti...Noista mitään ei tarvitse maksaa takaisin kuten opintolainaa.
Tämähän pätee vain korkeakouluopinnoissa. Ammatillisessa koulutuksessa ei saa anteeksi senttiäkään.
Ammattikoulu kestää usein vain pari kolme vuotta toisin kuin korkeakoulu. Ammattikorkeakouluopinnoissa on kyllä tuo anteeksianto myös, eikö esim. sairaanhoitajat ja jotkut insinöörit opiskele amkissa? On minulle vähän hämärän peitossa nuo amk-alat.
~690€ käteen työttömyyspäivärahaa, omaehtoisesti opiskelen.
Lainan osuus 650€, opintoraha 227€ (verojen jälkeen) ja 312€ asumistuki. Asumiskulut 550+25€/kk, vanhemmat maksaa puhelin/netin ja sähkölaskun. En tiedä miten pärjäisi pääkaupunkiseudulla, mutta ainakin nykyisellä paikkakunnalla pitäisi selvitä varsin hyvin.
1350 e/kk. Asuminen ei maksa mitään, vuokrasopimus on lähinnä muodollinen. Tuosta summasta sijoitan ison osan, mutta olen tietoinen, että en voi myydä osakkeita opiskeluaikana, koska se tulkitaan tuloksi. Minusta se on outoa: se on kuitenkin ihan sitä samaa lainarahaa,jota olen saanut elämiseen, mutta jos myyn sillä hankittua omaisuutta, se on tuloa!
Opiskelija saa toimeentulotukea, mutta täytyy ennen sitä hakea vähintään kahdesta pankista opintolainaa.
Ja jos opintolainaa pankki ei myönnä, niin on oikeutettu toimeentulotukeen.