Aamuyön valvominen. Mitä mä teen?
Olen yliatresaaantunut, suoritan vaikka osaan myös ottaa omaa aikaa ja mm.iltaisin sänkyyn ajoissa. Nukahdan kymmeneltä. Mutta herään kolmen jälkeen, Käyn vessassa enkä osaa enää nukahtaa. Herätessä en ajattele mitään kummempia mutta tottakai tulevan päivän hoidettavat asiat tai mitä vaan alkaa lopulta pyöriä mielessä kun valvon. Usein aamuun asti.Joskus ehdin nukahtaa hetkeksi ennen kuin pienimmäinen herättää kuuden jälkeen.
Päivisin en osaa koskaan nukahtaa vaikka miten olisin valvonut. Saan raivareita miehelle ja lapsille kun käyn jotenkin ylikierroksilla aina.
Teen rentoutysharjoituksua, juon kamomillateetä, en tee ylimääräistä iltaisin, Käyn vaikka lämpimän suihkun. Käytän myös aika usein melatoniinia. Mikään ei auta. Joskus yöllä rentoutusmusiikki auttaa lopulta uneen.
Unilääkkeeitten syönti tuntuisi väärältä kun oltava vastuussa kolmesta lapsesta. Sain nyt diagnoosin pitkittynyt ahdistuneisuushäiriö ja lausunto tulee psykoterapiaan. Jos vaan rahat siihen siltikään riittävät... Ja varmasti menee pitkään ennen kuin ja jos edes psyk.ter. auttaa.
Mitä voin tehdä?
Kommentit (13)
Menet sänkyyn ajoissa, mutta oletko oikeasti väsynyt sillon? Kokeile mennä myöhemmin nukkumaan. Ehkä et edes tarvii niin paljon unta kuin luulet.
Jos otat sen lyh.vaikutteisen melatoniinin ennen maatemenoa, sen vaikutus on jo 03 tiessään. Voit ihan hyvin ottaa silloin lisää.
Aamuyö on kortisolin erityksen aikaa, magnesiumsitraattia illalla ennen nukkumaan menoa. Googlaa tätä, en käy tyrkyttämään omia linkkejäni, parempi tutkia asiaa itse. Tästä löytyy kyllä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos otat sen lyh.vaikutteisen melatoniinin ennen maatemenoa, sen vaikutus on jo 03 tiessään. Voit ihan hyvin ottaa silloin lisää.
Melatoniini ei ole lääke.
Menen nukkumaan klo 01 ja herään 07. Jos väsyttää otan iltapäiväunet noin klo 17, jotta voin taas valvoa illalla, lempi vuorokaudenaikanani. Jos yhtenä yönä menee liian myöhään valvoessa, niin seuraavana iltana ainakin uni tulee helposti ja voi tulla pidemmät yöunetkin. Joskus menen nukkumaan klo 01 ja en saakaan unenpäästä kiinni. Ajattelen liikaa kivoja asioita, joten en malta nukahtaa. Päätän lopettaa ajattelemisen, niin ehkä uni tule jo 03 tai 04 ja herään kun on pakko joko 07 tai jos on aikaa nukkua niin 10 tai 11. En koskaan stressaannu siitä että nukunko vai en! Monesti nukun 7-8 tuntia, mutta välillä en malta nukkua kuin 6. Välillä menen nukkumaan jo 22-23, koska väsyttää liikaa. Nuorena nukuin 10-12 tuntia ja se oli tylsää, koska väsytti silti. Lasten kansa opin, että voin valvoa ja yhden yön valvominen ei ole läheskään sama kuin 3 kk katkonaista unta koliikkivauvan kanssa, joten ihan tyytyväinen olen. En ole koskaan ottanut unilääkkeitä.
Suosittelen vain katsomaan, että tuleeko se uni ja jos ei sinä yönä tule, niin seuraava iltapäivä tai yö on ihan hyvä aika nukkua. Jos ei nukuta kahtena vuorokautena peräkkäin , niin kysyisin neuvoa joltakin muulta kuin minulta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melatoniini ei ole lääke.
?
Jos Mulla on unille meno viivästynyt esim.että lapsi kuumeessa ja menee illasta valvomiseen, käy herkästi niin etten nukahdakaan koko yönä. Tosi herkästi koko uni sotkeentuu ja siksi tuo ajoissa. Niin saan nukahdettua. Ap
Kuulostaa samalta mikä minulla oli. Olin ahdistunut ja heräsin aina kolmen aikoihin 4h unien jälkeen enkä saanut unta enään. minuun auttoi se kun heräsin öisin niin keskityin vain ja ainoastaan hengitykseen. Tein siis joogasta opittua hengitysharjoitusta, ja tein sitä niin kauan että lopulta vain nukahdin. Samalla koitin saada kaikki jännityksen pois kropasta.
Ootko kokeillut, että kirjoitat illalla kaikki seuraavan päivän asiat paperille? Ja paperi + kynä yöpöydällä, jos aamuyöstä tulee vielä mieleen asioita, jotka stressaavat. Kun ne on kirjoitettu ylös, niin asioiden pyörittely vähenee.
Mulla sama ongelma ja toi menetelmä on vähän auttanut. Ei toki silloin, jos on jotain huolta eikä vain suoritettavia asioita.
Minä valvoin täysin unettomana muutama vuosi sitten, ja sain diagnoosiksi masennuksen ja ahdistuksen. En siis nukahtanutkaan, ja jos nukahdin niin heräsin yöllä. Eli kyllä ne on usein psyykkiset ongelmat jotka valvottaa.
Terapian ja iltalääkkeiden myötä tilanne on helpottanut, mutta mulla meni tosi pitkään, kolme vuotta terapin aloituksesta ( ja lääkkeistä huolimatta) että silti heräilin aamuyöstä. Nukahdin yleensä kuitenkin uudestaan. Ei sitä turhaan sanota että on masennuksen merkki, tai muun vastaavan huolen tai stressin jos herää aamuyöstä. Nykyään aamuyön heräily on loppunut, mutta heti jos stressitaso nousee tai tapahtuu jotain, heräily alkaa. Terapiassa käyn yhä. Ja myös jos on aikainen herätys aamulla esim.töihin, tiedän että nukun huonosti. Mulla meni sairastumisen myötä myös kyky nukkua päiväunia, joten melkoisen unettomuushelvetin olen läpikäynyt. Siksi sitä nykyään arvostaakin unta yli kaiken ja haluaa turvata sen saannin mm.iltarutiineilla ja välttämällä valvomista ja kaikkea joka sitä häiritsee.
Ikä voi vaikuttaa, 40 jälkeen naisen hormonitoiminta muuttuu ja univaikeudet alkavat. En tiedä toki minkä ikäinen olet.
Minulla on ikää 35v. Huh, jos tässä ei apuja ole lähellä pitkään aikaan..eihän se terapia tosiaan nopeasti auta ja nuo ns. peruskeinot muuten kunnossa. Ap
Oletko kokeillut myöhempään valvomista? Minulla on samaa aamuyönheräilyä ja sen jälkeen on vaikea nukahtaa. Olen iltauninen ja menisin mielelläni nukkumaan jo ennen kymmentä. Sain jossain vaiheessa siirrettyä nukkumaanmenoa lähemmäs yhtätoista ja silloin nukuin paremmin aina viiteen asti ja sitten jos heräsin, ei ollut niin kauan normaalin ylösnousemisaikaan (eikä puhuta raamatullisesta ylösnousemuksesta). Lomalla yleensä saan rytmin myöhemmäs, mutta töiden aikaan väsyn jo aikaisin. :(