Olen esimies ja kysyn neuvoa miten voisi ystävällisesti huomauttaa haiskahtavan alaisen
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä naispuolinen siivooja joka haisee niin kirpeälle hielle että silmiä kirvelee. Tiloihin jää vielä vartiksi haju, missä hän on kulkenut ja hänet pystyisi jäljittämään ilman koiraakin.
On uppiniskainen käppänä, en tiedä, onko hänelle asiasta huomautettu, mutta hänet on huoneiden sijaan siirretty siivoamaan kellarikerroksia.
Meillä töissä vastaava tapaus, jossa työntekijät valitelleet siivoojan hien hajusta. Mua oikeesti käy sääliksi tuo siivoojaparka. Hän on keski-ikäinen rouva, aivan äärimmäisen tunnollinen, herttainen, kohtelias, avulias, yrittää parhaansa mukaan olla "näkymätön", siivouksen jälki on erinomaista, on hyvin ripeä ja tekee enemmän kuin parhaansa, vaikka siivous on mitoitettu aivan liian tiukaksi. Hän on oikeasti ihan yli-ihminen. Hänen miinuksensa on vain se, että haisee joidenkin mielestä hielle.
En vain oikein edes ymmärrä noita syytöksiä. Olen itsekin tosi herkkänenäinen ja hajusteille yliherkkä. Yleensä haistan tosi herkästi kaikki epämääräisyydet ja hien hajutkin. Tuo nainen siivoaa munkin työpisteen ja olen istunut ihan vieressä, kun hän siivoaa. Melkein kylki kyljessä on oltu välillä. Työtehtäväni puolesta olen muutenkin varmaan eniten tekemisissä hänen kanssaan kuin "perustyöntekijät" meidän firmassa. Ikinä en ole mitään hien hajua hänessä haistanut.
Ja ihan oikeasti. Siivoojilta vaaditaan kyllä nykyään aivan älyttömiä jo muutenkin. Pitäisi olla epäinhimillisen nopea, tehdä loistavaa jälkeä, yhden ihmisen pitäisi pystyä vastaamaan useampaa siivoojaa. Ja tämä kaikki niin, ettei tästä todella fyysisestä työstä vain hikoilisi yhtään! Antakaa nyt vähän armoa ja ymmärrystä heille...
P.s. Ja vetäkää se vessa kunnolla ja harjatkaa jälkenne itse pois, kun olette käyneet kakalla! Kyllä teistäkin valitetaan ja siivoojaparka joutuu kestämään teidänkin hajuhaittanne. (Tää ei liityy nyt tähän ketjuun, mut avaudunpa samalla...)
Ap:n pitäisi ensin miettiä, mikä on hajun taustalla. Voiko olla masennusta, alkoholiongelmaa tai kodittomuutta. Onko tarve esim. ohjata työterveyshuoltoon vai onko kyseessä vaan henkilö, joka ei ymmärrä henkilökohtaisen hygienian tärkeyttä (näitä on aika vähän, yleensä varmasti taustalla joku muu syy).
Sano suoraan kahden kesken
Meillä pomo ei uskalla sanoa järkyttävältä haisevalle työkaverillemme mitään. Työskentelemme ahtaissa tiloissa ja kys. nainen haisee niin pahalle vanhalle hielle että se aiheuttaa muissa pahoinvointia. Haju myös leijuu ilmassa kauan sen jälkeen kun tyyppi on poistunut tilasta. Olemme koittaneet vihjailla ja sanoa suorempaan, ei auta. Vaikuttaa työnhyvinvointiin vahvasti.
Meillä taas käryää esimies.. Ei varsinaisesti hielle, mutta jollekin todella epämiellyttävälle, ehkä se on sitten hengitys mikä lemuaa, mutta sen huomaa todella kauas. En koskaan mene tästä syystä esim. palavereissa hänen lähelleen istumaan. Kyseessä ylipainoinen, n. 35 vuotias mies.
Meillä tehtaalla oli töissä eräs mies, joka peseytyi kai ainoastaan sillä keinolla, että jos pyörällä ajaessaan sattui kastumaan. Hiukset niin paksussa rasvassa, että ne näytti ihan kypärältä. Hammasvälejä ei näkynyt, vaan suussa oli hammaskiviset kaaret. Haisi jo muutenkin metrien päähän ja kiusallaan söi ruokatauolla tehtaan ruokalassa salaattipöydästä valkosipulimurskaa tuoksunsa tehostamiseksi.
Suurin huvi hänellä oli hiipiä uhrinsa taakse, röyhtäistä kämmeneensä ja siepata haisukouralla toista naamaan. Sai muutamankin kerran tästä hyvästä pataansa, mutta se oli hänestä vaan suunnattoman hauskaa...
Vanhemmat mestarit tiesivät kertoa, että hajuongelmaan oli puututtu joskus vuosikymmen sitten, mutta tilanne oli karannut sen tiimoilta lapasesta ja asian oli sittemmin annettu olla. Työsuoritukseensa (työkaluasettaja) lemuaminen tuskin vaikutti.