Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen esimies ja kysyn neuvoa miten voisi ystävällisesti huomauttaa haiskahtavan alaisen

Vierailija
14.08.2017 |

hygieniasta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta, kun ottaa sivuun ja kertoa oma kokemus. Sano, että tämä on vaikea aihe, ja olet pannut merkille viime aikoina jne. Suoraselkäisyys kunniaan. Ei välttämättä itse edes huomaa omaa dunkkistaan 😬

Vierailija
2/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suora puhe kahdenkesken suljettujen ovien takana.

t. Toinen esimies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan vaan sanoo. Jos ei mene perille, sanot että kuuluu työnkuvaan pitää perushygieniastaan huolta. Jos ei usko, uhkaile varoituksella. Jos ei usko, anna varoitus. Tarvittaessa ohjaa lääkärille, jos haju ei johdu suihkun puutteesta

Vierailija
4/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mukavaa tapaa sanoa toisen hygieniasta. Siksi on pakko sanoa suoraan, kahden kesken, suljettujen ovien takana.

"Olen pahoillani että joudun ottamaan tämän esiin mutta sinä haiset."

Sitten kannattaa kysellä mikä on elämäntilanne. Jos alainen ei ole ennen haissut, taustalla saattaa olla esim. masennusta (ei jaksa peseytyä), alkoholismia (viinan haju puskee läpi) tai lääkkeitä (saattaa puskea haju läpi tai lisätä hikoilua mitä ei välttämättä huomaa itse.)

Vierailija
5/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sitä luulisi että tällaiset ongelmat olisivat yleisiäkin, ainakin kun palstaa lukee.

Vierailija
6/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suora puhe kahdenkesken suljettujen ovien takana.

t. Toinen esimies

Vielä lisäyksenä aiempaan kommentiini. Jos haluat pehmentää viestintää, juttele ensin ja kysele miten sujuu töissä jne. Onko jotain mistä hän haluaisi keskustella, miten työt sujuvat yms. Eli pientä small talkia alkuun. Sitten small talkin jälkeen suoraan asiaan. Hyvä pitää mielessä, että hygienitason muuttumisen taustalla voi olla myös esim. hoitamaton masennus tms. Siksi ottaisin kuitekin hienovaraisin lähestymistavan. Jos käy ilmi, että on jaksamisongelmia työn kanssa/ongelmia kotona yms. niin ohjaisin työterveyshuoltoon juttelemaan asiasta.

- Toinen esimies

Vierailija
7/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala ja onko alainen mies vai nainen?

t. runsaasti hikoileva nainen sote-alalla, joka kuitenkin käy joka aamu suihkussa.

Vierailija
8/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä työ? 

En kyllä lähtisi sanomaan mitään, jos työ on toimistotyötä ja asiakkaita ei ole mailla halmeilla. Ja tietysti nyt sillä edellytyksellä, että vain haiskahtaa eli haju ei ole karmaiseva. Aina voi jonkin verran sopeutua kuin että loukkaa toista pahasti ja aiheuttaa vaikka mitä syvälleluottavia häpeän tunteita. 

Asiakaspalvelu on tietysti hankalampi juttu. 

Mutta missä näihin törmää nykymaailmassa? Minusta miltei kaikki tuoksuvat ihan raikkaille tai pahimmillaankin vähän  tunkkaiselle. 

Puhun siis työelämässä olevista. Toki hajuihin törmää laitapuolen kulkijoiden kanssa. Hajuaistini on ehdottomasti normaali. 

Vierailija
9/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä lailla hän on epäsiisti/haisee?

Auts, mua alkaa entisestään hirvittää töihin paluu...

Oon nyt hoitovapaalla ja raskaus- ja imetysaika on vetänyt muutenkin jo ennestään onnettomasti toimivat hormonit varmaan lopullisesti ihan sekaisin. Käyn suihkussa joka aamu, pesen itseni kunnolla, vaihdan puhtaat vaatteet, rintsikatkin vaihdan joka päivä uusiin, vaatteet (ne rintsikatkin) pesen kuudessakympissä. Silti hikoilen, jopa jo heti suihkusta tullessa. Oon kokeillut kaikki mahdolliset deodorantit läpi, täysin toimivaa ei löydy. Ja kun hikoilen myös muualta kuin kainaloistakin: niskasta, kaulasta, tissien alta ja väleistä... Lääkärissä ja gynellä olen käynyt, mut ei tähän hikoiluun ole heillä ollut ratkaisua. Olen myös käynyt funktionaalisella lääkärillä, joka on erikoistunut potilaan hoitamiseen kokonaisuutena. Oon hänen ohjaamana kokeillut erilaisia lisäravinteita, on fiksattu ruokavaliota ym. Mut hikoilu vaan on ja pysyy/pahenee.

Onko se alainen noin 30-40-vuotias nainen? Aina ei välttämättä ole kyse mistään elämänhallinnan puutteesta, peseytymättömyydestä, välinpitämättömyydestä ja itsestään huolehtimattomuudesta. Nää hormonihäiriöt ja hikoilu on s**tanasta. Ihan sillä vain sanon tästä, että voi olla, että alainen sen itse jo tiedostaa enemmän kuin hyvin. Se voi olla hänelle hyvin paha paikka jo muutenkin, saati kuinka sitten häpeää silmät päästään vielä lisää, kun pomo huomauttaa. Vaikka ymmärrän, että jos todella häiritsee asiakkaita tai työkavereita, on pakko jotenkin puuttua. Vaikea asia.

Ihan mielenkiinnosta muuten tuli mieleeni vielä, että mitä sitten tapahtuu, jos alainen jo parhaansa mukaan yrittää huolehtia hygieniastaan eikä mitään ole tehtävissä? Jos ei lääkärikään pysty auttamaan? Irtisanotaanko?

Vierailija
10/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin samaa, jos asialle ei voi mitään niin irtisanotaanko? Meillä ei ainakaan pystyisi siirtämään muihin töihin pois asiakkaiden silmistä kun sellaisia töitä ei ole. Työ on vielä fyysistä, aina välillä miettii että toivottavasti haju ei ole kamala vaikka näen että työkaveritkin hikoilee.

Vierailija
11/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä työ? 

En kyllä lähtisi sanomaan mitään, jos työ on toimistotyötä ja asiakkaita ei ole mailla halmeilla. Ja tietysti nyt sillä edellytyksellä, että vain haiskahtaa eli haju ei ole karmaiseva. Aina voi jonkin verran sopeutua kuin että loukkaa toista pahasti ja aiheuttaa vaikka mitä syvälleluottavia häpeän tunteita. 

Asiakaspalvelu on tietysti hankalampi juttu. 

Mutta missä näihin törmää nykymaailmassa? Minusta miltei kaikki tuoksuvat ihan raikkaille tai pahimmillaankin vähän  tunkkaiselle. 

Puhun siis työelämässä olevista. Toki hajuihin törmää laitapuolen kulkijoiden kanssa. Hajuaistini on ehdottomasti normaali. 

Miksi haisuliin pitäisi sopeutua? Itse olen erittäin herkkänenäinen ja jos työkaveri haisisi saisin nieleskellä oksennusta koko päivän, oli asiakkaita mailla halmeilla eli ei.

Jokainen ymmärtää että töissä ei sovi häiritä muita esim. laulamalla äänekkäästi kaiken aikaa. Tai piereskelemällä haisevasti. Miksi sitten muu haiseminen ja sillä häiritseminen olisi sallittua?

Hormonihäiriöisille vinkiksi että runsaahko persiljan syönti ihan tutkitusti vähentää hienhajua. Itsekin hikoilen kovasti mutta ihoni ei kestä juuri mitään deodorantteja ja tuo oikeasti auttaa. Ja kyllä, olen haistattanut itseäni muilla tarkkanenäisillä enkä luota omaan arviooni.

Vierailija
12/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt suoraan, että onko hei, onko sulla tissinalussilsa?

On meinaan yksi kamalimpia hajuja, jos ei hoida. Semmonen äitelä eltaantuneen peräreiän lemu.

Itellä yksi roikkotissinen työkaveri lemusi viiden metrin säteellä siltä, ja tajusin hajun alkuperän, kun omat kaarituet alkoi löyhkätä yhtenä kesänä samalta. Siis hyi helv....

Vierailija
13/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon nyt hoitovapaalla ja raskaus- ja imetysaika on vetänyt muutenkin jo ennestään onnettomasti toimivat hormonit varmaan lopullisesti ihan sekaisin. Käyn suihkussa joka aamu, pesen itseni kunnolla, vaihdan puhtaat vaatteet, rintsikatkin vaihdan joka päivä uusiin, vaatteet (ne rintsikatkin) pesen kuudessakympissä. Silti hikoilen, jopa jo heti suihkusta tullessa. Oon kokeillut kaikki mahdolliset deodorantit läpi, täysin toimivaa ei löydy. Ja kun hikoilen myös muualta kuin kainaloistakin: niskasta, kaulasta, tissien alta ja väleistä... Lääkärissä ja gynellä olen käynyt, mut ei tähän hikoiluun ole heillä ollut ratkaisua. Olen myös käynyt funktionaalisella lääkärillä, joka on erikoistunut potilaan hoitamiseen kokonaisuutena. Oon hänen ohjaamana kokeillut erilaisia lisäravinteita, on fiksattu ruokavaliota ym. Mut hikoilu vaan on ja pysyy/pahenee.

Onko se alainen noin 30-40-vuotias nainen? Aina ei välttämättä ole kyse mistään elämänhallinnan puutteesta, peseytymättömyydestä, välinpitämättömyydestä ja itsestään huolehtimattomuudesta. Nää hormonihäiriöt ja hikoilu on s**tanasta. Ihan sillä vain sanon tästä, että voi olla, että alainen sen itse jo tiedostaa enemmän kuin hyvin. Se voi olla hänelle hyvin paha paikka jo muutenkin, saati kuinka sitten häpeää silmät päästään vielä lisää, kun pomo huomauttaa. Vaikka ymmärrän, että jos todella häiritsee asiakkaita tai työkavereita, on pakko jotenkin puuttua. Vaikea asia.

Ihan mielenkiinnosta muuten tuli mieleeni vielä, että mitä sitten tapahtuu, jos alainen jo parhaansa mukaan yrittää huolehtia hygieniastaan eikä mitään ole tehtävissä? Jos ei lääkärikään pysty auttamaan? Irtisanotaanko?

Deodorantti ei tee mitään runsaalle hikoilulle. Mutta hyvällä antiperspirantilla saa jo tuloksia. Hiki ei haise kun sitä ei päästä huokosista ulos haisemaan.

Vierailija
14/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Deodorantti ei tee mitään runsaalle hikoilulle. Mutta hyvällä antiperspirantilla saa jo tuloksia. Hiki ei haise kun sitä ei päästä huokosista ulos haisemaan.

No deodorantti nyt oli yleisnimitys kaikenlaisille aineille, millä yritetään estää hikoilua/vähentää hajuja... Mut siis antiperspirantitkin on kokeiltu. Mitä suosittelisit kokeilemaan, kun hikoilee muualtakin kuin kainaloista? Jos hikoilee päästä, naamasta, kaulasta, niskasta, tisseistä, nivusista...? Talkit ym. on kokeiltu, ei auta.

Persiljaa täytyykin kokeilla. Kiitos aiemmalle vastaajalle vinkistä!

Vierailija
15/25 |
14.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikea esimies palstaile täällä :)

Vierailija
16/25 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästäisiinkö me hormonihaisulit vaikka työkyvyttömyyseläkkeelle sit?

Vierailija
17/25 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikea esimies palstaile täällä :)

Ei fiksu palstalainen hymiö täällä....

Vierailija
18/25 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä naispuolinen siivooja joka haisee niin kirpeälle hielle että silmiä kirvelee. Tiloihin jää vielä vartiksi haju, missä hän on kulkenut ja hänet pystyisi jäljittämään ilman koiraakin.

On uppiniskainen käppänä, en tiedä, onko hänelle asiasta huomautettu, mutta hänet on huoneiden sijaan siirretty siivoamaan kellarikerroksia.

Vierailija
19/25 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki hoksaa mennä suihkuun kuin kerran viikossa. Jotkut säästää vettä ja pitävät samoja vaatteita, joissa on pinttynyt hienhaju.

Vierailija
20/25 |
15.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä naispuolinen siivooja joka haisee niin kirpeälle hielle että silmiä kirvelee. Tiloihin jää vielä vartiksi haju, missä hän on kulkenut ja hänet pystyisi jäljittämään ilman koiraakin.

On uppiniskainen käppänä, en tiedä, onko hänelle asiasta huomautettu, mutta hänet on huoneiden sijaan siirretty siivoamaan kellarikerroksia.

Epäilisin meidän olevan samassa duunipaikassa mutta meidän haisuli- siivooja on nuorehko nainen. Alkuviikosta haisee lähinnä "tunkkaiselle", loppuviikkoa kohti alkaa pistävä hienhaju, ollaan tästä päätelty että käy ehkä pesulla vain viikonloppuisin. Työnsä hoitaa kuitenkin hyvin ja hajustakin selviämme tuulettamalla :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan